Galopwissel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chupa

Re: Galopwissel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 17:05

Nee dat snap ik. Maar ze zit nooit in overkruiste galop alleen af en toe in het parcours. En ik ben echt van mening dat dat gewoon komt omdat alles nog heel interessant is en ze haar hoofd er niet bij heeft, want die achterhand gebruikt ze wel.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 17:24

ik denk dat mensen zich te veel in blijven hangen dat alles mooi en gracieus moet zijn, maar in een parcours heb je daar gewoon de tijd niet voor, thuis moet je proberen de wissel tot in de puntjes voor te bereiden, in het parcours zelf. is het slecht om overkruisd door te rijden voor je paard, dus snap de TS wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 19:19

Hier heb ik erg veel over gelezen, en het ook vaak genoeg in de praktijk toegepast. Ten eerste moet, inderdaad, je paard netjes verzameld galopperen, voor je een galopwissel kan maken, het kan dus niet vlak voor een hindernis, of een moment vlak erna. Daarna moet je duidelijke hulpen geven voor de tegenovergestelde galop. Als die hulpen er goed in zitten, dan hoort je paard gewoon netjes van galopsprong te wisselen. Als dit niet zo is, of als je paard het gewoon niet doet, dan zou ik eerst terug gaan naar de basis, hoe snel reageert je paard op de galophulp vanuit de draf?, en uit de stap, en misschien zelfs vanuit het halt houden. Als je paard het in een keer doet vanuit het halt houden, zou ik verder kijken naar de galop vanuit de galop. In principe is het in het parcours niet zo heel erg om op het verkeerde been te rijden, je rijdt veel op andere handen, en het is logisch dat je vlak voor een hindernis niet gaat opletten of je paard wel in de goede galop zit. Aangezien ik niet zo veel ervaring heb met wedstrijdspringen, weet ik niet of er iets van je punten af gaat als je in de verkeerde galop zit. Anders zou ik niet met grote drang het probleem gaan oplossen, maar rustig aan, tijdens dressuuroefeningen. Als er wel punten vanaf gaan, dan zou ik even stoppen met wedstrijden springen tot het erin zit. Zoals hierboven genoemde basis, dat moet er wel degelijk goed in zitten.

Verder, oefening baart kunst, geld ook bij dit.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 09:17

Balkje galoperen kan idd helpen, maar ooit moet je zonder en dan heb je toch echt wel verzameling nodig. Dus begin daar dan wel al mee.
En dat een jong paard niet zou mogen verzamelen, vind ik onzin. Ook jonge dieren kunnen rustig aan de verzameling in, plus dat verzameling niet gelijk inhoud dat een paard strak met zijn kin op de borst moet lopen en opgericht.

MACJUNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 12:55

zoals andere zeggen is het belangrijk dat je paard verzameld is en is die dat dan maak je de simpele galops wissel ( ben de naam even kwijt) van galop naar stap en andere hand aan galoperen doet ie dat dan maak je de stap grooten steeds kleiner bijv. je maar 2 of 1 pas stapt en weer aan galopeert

dan als je in de galop zit doe je een halve volte halve baan en dan halve volte halve baan andere kant dus een S dan door die kleine bochten draait die mee als je ook verzameld en goede hulpen geeft dan springt die zo over! en dan oefenen oefenen oefenen dan komt het wel goed!!

Chupa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 16:55

Vanuit halt naar galop gaat prima. Op zich is ze wel redelijk ver voor een 4jarige wat dat betreft. Verzamelen is eigenlijk ook geen probleem voor haar. Maar ik vind niet dat je er vanuit kan gaan dat een paard wat goed aan de hulpen staat en kan verzamelen ook gelijk de eerste keer dat je de hulpen geeft een goede galopwissel maakt als ie dat nog nooit van zn leven heeft gedaan Lachen

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:25

Nou dan ben je toch al een eind?! Oefening baart kunst, als je hem ook maar verzameld houd in de wissel zelf, niet loslaat terwijl hij de wissel maakt.

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:31

Ik volg dit even, want ik zit precies in hetzelfde schuitje.

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 16:27

Ik ben hier ook mee bezig.
Ook voor het springen.

Ik doe het eigenlijk zoals op de vorige pagina staat beschreven.

Ik blijf eventjes op de volte bij A of C en ga die volte
openen en sluiten en weer open en sluiten terwijl ik
dat aan het doen ben rijd ik een pasje weg en weer
terug. Wanneer ik mijn pony dan op een volte van ong
10 meter heb stel ik haar eventjes recht en verander
ik van hand. Met de hulp om van galop te wisselen dus.
Dit gaat meestal goed heb alleen hetzelfde probleem dat
ze ontiegelijk heet word van wissels springen.

Chupa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-07 16:29

Ik snap niet precies wat je bedoelt met op de volte rechtstellen en van hand veranderen? In de volte of rijd je dan echt eerst een stuk rechtdoor?

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 16:59

Zie het maar als een 8 rijden in het midden van bak (ik rijd hem altijd wat groter maar dat is persoonlijk).
Waar je de hoefslag dus niet raakt.

Op het stukje waar je dus rechtdoor zou gaan om om te stellen
daar stel je dus even recht, stelling omzetten en geef je de hulpen voor de andere galop. Je hoeft dan niet de 8 af te rijden maar kunt dan bijvoorbeeld ook over de middenlijn verder gaan.

Sorry vind het erg moeilijk uitleggen vanaf de computer.

Chupa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-07 17:01

Haha ik denk dat ik het wel ongeveer snap, in ieder geval hoe ik het zo begrijp lijkt het me een goede manier.