mond open bij rijden stang en trens

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CM_

Re: mond open bij rijden stang en trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 19:31

heb je ook al eens een gewoon stangetje geprobeerd?
sommige paarden lopen daar beter op, omdat het stiller in de mond ligt, en dan met name op de tong, sommige bitten kunnen een klein beetje velletjes van de tong pakken, doordat er in het midden "scharnieren"zitten, (gebroken of enkelgebroken) dit kan soortgelijke problemen opleveren.
een stangetje ligt stiller en knevelt niet,
de dikte is afhankelijk van de plek die het paard in zijn mond heeft
zo zou je eigenlijk verschillende diktes moeten proberen

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 19:31

ArianneF schreef:
hoi allemaal,

ik heb een probleem, mijn paard gooit zijn mond open als ik met stang en trens rij, en dan hangt de stang alleen nog maar los.
het is niet dat hij in verzet komt tegen de stang, maar hij doet het alleen omdat het zeer doet denk ik.
met zijn trens alleen doet hij het ook wel een beetje, maar daar heb ik een dubbele neusriem dus dan zie je het niet zo erg.

ik heb al een ander bit geprobeerd, en nu een latex bandage om zijn bit heen, om het te verzachten, maar hij doet het nog steeds.
hebben jullie misschien nog ideeën?

oh zijn gebit is verder goed trouwens, maar hij heeft erg gevoelige mondhoeken

Je hebt zo net het antwoord zelf al gegeven, hij heeft pijn,
2 opties dus,
a) niet met stang en trens rijden
b) zijn mond dicht binden.

Logisch dat hij het met een dubbele neusriem niet doet, dan kan zijn mond niet zo ver open...
Probeer eens een keertje bitloos, dan kan je er achter komen of het vanuit pijn in zijn mond komt of ergens anders uit zijn lichaam.
En als het nog niet nodig is in de proeven, waarom dan met stang en trens als hij er last van heeft?
Laatst bijgewerkt door ladymagic op 05-12-07 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 19:32

mmm,lastig. ook niet simpel om er wat van te zeggen,zo vanachter de pc. Hoe is hij als je hem altijd op de trens rijdt, en een heel enkele keer met de s&t? Hetzelfde probleem?

Weet niet hoe het zit met een gewoon stangetje op concours? Anders kan de ts beter gewoon op een trensje blijven rijden, als het paard er ook fijn op gaat.

ArianneFJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 19:36

het gaat goed als ik bijvoorbeeld een keer in de 3 weken met stang en trens rij. zomaar een enkele keer, maarja die gok ga ik ook niet wagen op wedstrijd.
hij is verder goed op alleen trensje, maar ik vind het zo machtig zonde om zijn mooie hoofdstel er niet in te hangen, al moet ik daar natuurlijk niet naar kijken, maar het maakt zijn uitstraling op concours ook zoveel mooier en indrukwekkender

@ ladymagic: lees eerst de posts eens, ten eerste snoer ik hem niet aan met mijn tweede neusriem
ten tweede, ik had al gezegd dat ik niet met stang en trens meer ga rijden, behalve als ik het moet laten zien aan iemand

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 19:38

Ik had mijn post al gewijzigd omdat ik zag dat hij wat bot over kwam, sorry.
Maar ik zeg ook niet dat je je paard in snoert, alleen dat zijn mond niet zo ver open kan met een sper riempje om.
Daarom heet het ook sper riem, zodat een paard zijn mond niet open kan sperren.

ArianneFJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 19:39

ok Knipoog

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 19:42

Nee, 1 keer in de 3 weken heeft niet veel zin. Dat mooie hoofdstel kun je er toch ook zonder stangbakstuk in hangen?
Ik reed die van mij ongeveer 1 keer in de week op s&t, omdat hij anders mét wel eens minder fijn gaat. En ik moet met s&t op concours rijden. Al kan ik er net wat verfijnd mee rijden, maar als dat niet het geval is- weg ermee.

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:39

die van mij rijd ik met een stang, en hij heeft altijd zijn mond open met rijden.
Heel vervelend, want met wedstrijden vinden veel jury's dit verzet.
Met een enkel gebroken bitje doet hij dit niet, maar dan is hij te sterk..

sandra1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 21:47

Misschien heeft hij een laag gehemelte? (hangend rooster word dit ook wel genoemd)
Het Z2 paard van mijn instructrice heeft hier namelijk last van. Hij heeft zijn mond licht open als zij met S&T rijd omdat hij te weinig ruimte in zijn mond heeft met de hele ijzerhandel erin. Zij heeft ook beide bitten redelijk dun maar nog heeft het paard dan iets teveel in zijn mond hangen. Zij rijd dus ook alleen de wedstrijden op S&T (of alleen op trens)

Verder heb ik even in je profiel gespiekt en daar valt het mij niet zo heel erg op dat hij zijn mond openspert (of dat moet een ander paard zijn)

Even off-topic, die fries Zorro... weet je toevallig nog waar is hij heen gegaan want volgens mij ken ik hem...