2 teugels > hoe martingaal bevestigen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: 2 teugels > hoe martingaal bevestigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:48

Om maar ff niet over de discussie in te gaan, want ik vraag me ook af waar al die rommel voor nodig is en men maar beter flink wat dresuurtraining in het parcours kan doen....
maar de hulpteugel hoort dan aan de teugel met de minste inwerking. Dus die aan de gewone bitring zit...

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:50

Chupa schreef:
Het gaat hier dus niet om MIJN paard he? Ik rijd hem alleen voor die man. Ik ga dus niet een hele andere optoming erop gooien terwijl hij al die tijd met dit gereden heeft. Ik vroeg me alleen af hoe de martingaal om moest. Bij dit paard is er geen sprake van gebrek aan respect, hij is gewoon superenthousiast en ook nog eens ontzettend groot en zoals al eerder gezegd is wordt het dan een beetje gevaarlijk om zonder martingaal te springen, dan vliegt ie me dwars door de hindernis bij wijze van spreken.

Je hoeft toch niet een hele andere optoming er op te gooien?
Je laat de teugel aan de bitring gewoon zitten en de onderste teugel haal je er af. Dan kan je gewoon die ene teugel door je martingaal doen. Wat nou hele optoming veranderen Verward Gewoon 1 teugeltje er af halen Clown
Maargoed, blijft eigen keus Ja

Chupa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 12:52

Er werd in dit topic gesuggereerd dat ik daar maar eens over na moest denken.
En voor als het nog niet duidelijk was, het paard wordt met een gewone trens gereden en dus niet met pessoa o.i.d.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:53

Is het dan de eerste keer dat je dit paard gaat rijden dat het aan ons vraagt? Ga jij dan ook parcourtjes springen met dit paard?

Als het een gewoon trensje is met 2 teugels dan is die 2e teugel van weinig nut, als je dan denkt sterker te zijn om het paard te kunnen houden. Ik kan mij wel voorstellen hoor dat springpaarden te overenthousiast zijn en dat je wat meer nodig hebt om ze bij je te houden.

Maar je antwoord heb je inmiddels. Gewoon trensje, 2 teugels per bitring, dus 2 teugels door ringetje martingaal.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-12-07 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:53

Zitten de 2 teugels dan aan 1 bitring? Of begrijp ik het nou allemaal ff verkeerd Bloos

Chupa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 12:56

Er staat nog helemaal niks vast wat ik met dit paard ga doen. Maar deze week is de eigenaar weg en ik kan hem dus niet bereiken. Ik kan het paard natuurlijk ook gewoon zonder martingaal rijden en even niet springen, geen punt. Maar ik vroeg het me wel af.
De twee teugels zitten inderdaad aan 1 ring Lachen

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:58

Vraag me toch af wat het nut daarvoor is als je alleen in de bak rijdt Bloos Ga je dat de eigenaar nog vragen als ie terug is, ben nu toch wel heel benieuwd Haha! Buiten snap ik zoals eerder gezegd vanwege breken, maar in de bak ook?
Als ze beide aan 1 ring zitten kan je er imo net zo makkelijk 1 af doen of beide door de martingaal? Lachen Denk niet dat het heel veel verschil maakt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:58

Ik zou gewoon 1 teugel doen en de martingaal. Even kijken hoe hij aanvoelt, je hebt meer gevoel als je `1 teugel vast hebt. Ik neem aan dat je ze tegelijk pakt en niet als een stangteugel gaat vastpakken, dat heeft geen effect.

Chupa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 13:04

Hij is sowieso heel erg heet, ik heb hem er eerder mee zien rijden en het lijkt me beslist geen makkelijk paard. Maar misschien is het inderdaad een goed idee om gewoon eerst te kijken hoe het paard met een enkele teugel aanvoelt. Als ik met 2 zou rijden zou ik ze inderdaad gewoon tegelijk vastpakken. Met 2 teugels rijden heb ik wel meer gedaan, maar nooit met martingaal erbij (dat was dan aan een pessoa).

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:39

Als die teugels met zn tweeen aan een trensje hangen en niet aan een pessoa oid dan zou ik gewoon met martingaal en enkele teugel gaan rijden.

De eerste keren nog even niet springen en eens kijken hoe dat gaat in de bak.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 15:06

maar, begrijp ik nu goed dat je het paard in kwestie nog niet eerder gereden hebt, en er nu op wilt/moet terwijl de eigenaar weg is? Ik zou de eerste keer altijd de eigenaar erbij willen hebben, ga mn nek niet breken voor een ander

Chupa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 15:07

Haha ja ik begrijp je reactie wel. Maar mijn vader en/of instructeur is er wel bij dus dat komt wel goed.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 17:38

russel schreef:
stef schreef:
ben je nou eigenlijk echt zoveel sterker als je 2 teugels aan 1 bit bevestigd? Ik bedoel, de kracht in je hand blijft hetzelfde, je bent zelf niet ineens sterker, en je krijgt geen hefboomwerking of iets..
Hmmz, misschien beter een ander topic daarover?

Ik kwam iemand tegen in het bos die mij uitlegde dat het was als er 1 teugel knapt, hebben ze een reserve. Heel logisch. Een maand later kwam er een meisje bij mij op stal, mijn stal toendertijd was in het bos, ze vroeg of ik een teugel te leen had, haar teugel was gebroken. Toen snapte ik het wel. Ik zou het nooit zo doen, maar als je oplet zie je best veel recreatieruiters die 2 teugels hebben.

Als ik echt lang ga rijden, doe ik het ook wel Bloos Maar dan hangt er gewoon een slapper, en die gaat niet door de martingaal. Het is bij mij idd puur voor de veiligheid, als er een teugel knapt Lachen

Als je alleen zo je paard kan houden moet je toch eens gaan nadenken over je rijkunsten, en beter leren rijden, ipv sterker dan je paard van 500kg proberen te zijn.

In het geval van de ts zou ik 1 paar teugels eraf halen en de martingaal erom doen, of maar 1 paar teugels door de martingaal heen doen.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 03-12-07 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 17:41

russel schreef:
stef schreef:
ben je nou eigenlijk echt zoveel sterker als je 2 teugels aan 1 bit bevestigd? Ik bedoel, de kracht in je hand blijft hetzelfde, je bent zelf niet ineens sterker, en je krijgt geen hefboomwerking of iets..
Hmmz, misschien beter een ander topic daarover?

Ik kwam iemand tegen in het bos die mij uitlegde dat het was als er 1 teugel knapt, hebben ze een reserve. Heel logisch. Een maand later kwam er een meisje bij mij op stal, mijn stal toendertijd was in het bos, ze vroeg of ik een teugel te leen had, haar teugel was gebroken. Toen snapte ik het wel. Ik zou het nooit zo doen, maar als je oplet zie je best veel recreatieruiters die 2 teugels hebben.

ik heb ook áltijd 2 teugels als k buitenrij, 1 rubbere en een springteugel
als het regent of mijn handen zweten pak ik de springteugel, en anders de rubbere
en dus altijd een reserve

de martingaal kán je als er geen pessoa aanzit door beide teugels doen, anders door de teugel met bevestiging aan de bitring Lachen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 19:46

Grappig, ik heb daar eigenlijk nog nooit van gehoord Lachen een tweede teugel als reserveteugel buiten.

Ik rij altijd gewoon met 1 teugel.

Heleen1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 19:53

had er ook nog nooit van gehoord en vind t ook wel een beetje vergezocht.. maar heb me wel al altijd afgevraagd wat het nut is van 2 teugels aan 1 bitring bevestigen. 2 teugels aan passoa snap ik, maar aan 1 en dezelfde bitring blijf ik een apart idee vinden. Ik zou als ik jou was gewoon met 1 teugel en met martingaal gaan rijden. ALs je perse met 2 teugels wilt rijden, zou ik de martingaal maar aan 1 teugel vastmaken..