ineens heel veel bokken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lotje02

Re: ineens heel veel bokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 20:07

Bedankt voor alle tips. Het probleem is dat we gewoon niet weten of ze echt wat heeft of dat het verzet is. We gaan eerst verder kijken of het toch niks met haar aan de hand is. Binnenkort komt er een osteopaat en die man met de wichelroede. Ik durf haar ook niet te straffen totdat ik echt HEEL zeker weet dat niks met haar aan de hand is. Ze is in ieder geval niet bang in de binnenbak, en buiten bokt ze minder maar nog wel meer dan normaal. Het is ook geen enthousiasme, want als ik haar van te voren longeer (bokbok) dan doet ze het onder het rijden ook. Ik ben met de lessen wel wat meer van haar gaan vragen, maar ook op momenten dat ik alleen met haar in de bak rij en wat 'rondhobbel' bokt ze zo. Hoewel het dan wel iets minder is, maar dat kan ook zijn omdat ik dan wat relaxter ben omdat ik niet bang hoef te zijn dat ze anderen raakt.

We gaan in ieder geval door met zoeken. Misschien nog ander voer proberen of in een andere stal....
Het kan inderdaad gewoon truttigheid zijn, of aan mijn reactie op haar gedrag liggen.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 10:38

mijn paard deed dit ook na dat hij n pauze had gehad (moest op n pasend zadel wachten) maar alleen met andere paarden in de bak als ik alleen rijd doet hij het niet.

ik rijd vaak met mensen samen die veel stil staan in de bak en mijn paard wil dr dan bij blijven en hij vind de achter zeide van de bak n beetje eng en gaat dus eigenlijk uit verzet bokken.

nu doet hij het alleen nog als hij het ergens niet mee eens is.
mijn paard is flink dominant en brutaal en ja hij laat het duidelijk merken als hij iets niet leuk vind.
ik ben dus een stap terug gegaan, meer stappen tussen door etc.

ik hoop dat je iets kunt vinden voor je paard want het is knap vervelend Haha!

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 22:03

Mijn paard doet dit ook. Nu ze weer op stal staan wordt haar gedrag extremer. Nu vertel ik er wel bij dat dit paard in omgang al een geval apart kan zijn.
Thuis als ik alleen rij gaat het meestal goed. Zodra ik ergens anders rij of met andere paarden in de bak gaat het mis.
Op dat moment wordt ik afwachtend, durf ik mijn benen er niet aan te doen omdat ik weet dat ze explodeerd. en dat is dus fout. Zij merkt dat ik afwachtend wordt en pakt mij hiermee. Dit gebeurt voornamelijk in de voorwaartste overgangen.
ook mijn paard is volledig nagekeken, DA, fysio, aangepast zadel etc.
Mijn paard is ook dominant en brutaal en ze moet continue op haar plaats gezet worden.
Een dagje rustig rijden is er niet bij, dan heb ik de volgende dag problemen.
Echt goed trainen werkt bij haar het best en regelmaat daar in houden.
Mijn paard doet het voornamelijk in het begin. en het zit echt tussen de oren. Op wedstrijd tijdens het losrijden kan ze een ramp zijn. In de proef loopt ze bijna altijd probleemloos.

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 14:11

Vajramani schreef:
Op dat moment wordt ik afwachtend, durf ik mijn benen er niet aan te doen omdat ik weet dat ze explodeerd. en dat is dus fout. Zij merkt dat ik afwachtend wordt en pakt mij hiermee. Dit gebeurt voornamelijk in de voorwaartste overgangen.

Dit herken ik volledig. Sinds deze week is mijn paard mij ook aan het uittesten (we hebben haar pas drie maanden). Ze is niet meer zo voorwaarts als normaal, waardoor ik haar met mijn been voorwaarts probeer te krijgen. Op mn kuit reageert ze momenteel niet meer, waardoor ik haar moet schoppen of een tikje moet geven. Maar ik weet dat ze dan kwaad wordt en wil gaan bokken. Hierdoor wordt ik afwachtend en pak haar niet genoeg aan op zo'n moment. Ze doet het ook alleen bij mij Clown dus het probleem ligt bij mij Bloos : ik moet daarom wat heldhaftiger gaan rijden de komende tijd om haar hier door heen te rijden.

Ze heeft een passend zadel (pas nog nagekeken door de zadelmaker), ze is los in de rug (zowel de DA als de zadelmaker vonden haar zeer los in de rug, dus dat is positief) en deze week is de paardentandarts langsgekomen. Dus deze 'factoren' zijn niet de reden waarom ze zich zo gedraagt.

@ TS: misschien kun je je paard (tijdelijk) alleen maar longeren of grondwerk met haar doen totdat de osteopaat en de degene met de wichelroede langs zijn gekomen? Want ik denk dat als je gaat rijden dat je haar duidelijk moet maken dat je dit niet pikt (dit is ook hetgeen waar ik zelf dus met mijn eigen paard aan moet gaan werken Bloos ), en dat durf je momenteel niet omdat je niet weet of er een medische reden is waarom ze zo bokt.
Als de osteopaat en degene met de wichelroede zeggen dat er lichamelijk niks aan de hand is, kun je altijd nog overwegen een reading met je paard te laten doen om te kijken waarom ze zich zo gedraagt. Lachen

Wat je zegt over dat trappen naar andere paarden herken ik van mijn vorige paard, die zich ook zo een tijdje gedragen heeft. Jesse gedroeg zich keurig als we alleen (dus zonder andere paarden) in de bak reden, maar zodra er andere paarden in de bak reden ging ze in de buurt van die paarden bokken of naar die paarden trappen. Juist op die momenten durfde ik haar niet aan te pakken omdat ik bang was dat ze dan een ander paard zou verwonden. En madam had dat natuurlijk in de gaten Vork en ging juist tijdens die momenten van mijn bangigheid (dat andere paarden gewond zouden raken) misbruik maken. Juist dan moest ik alle moed verzamelen om haar eens op haar nummer te zetten. Na een tijdje is ze er mee opgehouden en heeft ze het daarna ook nooit meer gedaan. Haha!

Qnorp

Woonplaats: Eindhoven, Noord Brabant, Nederland, Europa, Wereld, Universum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:09

het zadel mischien ??? Verward