Jong Arabiertje van 3 jaar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Armani88

Re: Jong Arabiertje van 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 09:47

proffesionele hulp vragen als je het zelf niet lukt !!
Lijkt me dan zowiezo niet handig als je vriendin een 3 jarige koopt

_Do_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 09:52

Ik rijd er 1 van bijna 5, waarbij we nog steeds niet galloperen. Ze is niet stabiel genoeg en ligt nog regelmatig op haar snuffert. Zelfs vanuit de draf... We houden het tot rustige stap draf bosritjes en als ze er klaar voor is gaan we onder het zadel galloperen. In de wei doet ze het wel.
Wij rijden dan wel maar 2 x per week. Maar ze is er duidelijk nog niet klaar voor. Loopt nog te veel te klooien.
Ik zou zeggen: het komt van zelf en hoe meer je er mee bezig gaat hoe minder je van je paard geniet...

Qnorp

Woonplaats: Eindhoven, Noord Brabant, Nederland, Europa, Wereld, Universum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 17:33

geerke schreef:
ben je een beetje een ervaren ruiter??een arabier van 3 is volgens mij vrij temperament vol,maar als je goede begeleiding hebt moet het lukken!! succes!

hmm ik rij al 1 jaar lang arabieren en ik rij intotaal ong 7 jaar of zeg ik et nu fout Clown

Sompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 17:35

Jeannine schreef:
Hoi,
Mijn arabiertje was ook net drie toen ik hem kreeg en galop was ook niet zijn sterkste kant. Dat is gewoon een balans probleem. Gewoon lekker alleen stappen en draven en galop gewoon nog even laten zitten. Die van mij wilde zelfs niet echt aan de longe galoperen omdat het rondje te klein was. Je hoeft niet bang te zijn dat hij niet kan galoperen want dat kan hij wel hoor.
Lekker les nemen en rustig opbouwen Lachen
Succes met je arabje. Ennuh, als je foto's hebt .....Lachen

Mee eens. Lachen

Qnorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 17:47

Jestination schreef:
Jeannine schreef:
Hoi,
Mijn arabiertje was ook net drie toen ik hem kreeg en galop was ook niet zijn sterkste kant. Dat is gewoon een balans probleem. Gewoon lekker alleen stappen en draven en galop gewoon nog even laten zitten. Die van mij wilde zelfs niet echt aan de longe galoperen omdat het rondje te klein was. Je hoeft niet bang te zijn dat hij niet kan galoperen want dat kan hij wel hoor.
Lekker les nemen en rustig opbouwen Lachen
Succes met je arabje. Ennuh, als je foto's hebt .....Lachen

Mee eens. Lachen

nee ik heb nog geen foto''s het is nog niet zeker of mijn vriendin haar krijgt
oohjhaa ik heb wel 1 foto maar die wil niet uplaoden via mijn album of zo'n andere site daar van dus die krijg ik ook niet op bokt Knipoog

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 17:53

Ik denk niet dat je als manegeruiter geschikt bent om een paard alleen verder door te rijden, dus professionele hulp lijkt me een vereiste. Is je vriendin wel ervaren? Het valt natuurlijk te betwijfelen of het wel een slim plan is om een 3-jarige te kopen als je alleen manegepaarden gewend bent. Ik zou gaan voor een iets ouder paardje, waar alle knoppen al op zitten, maar dat is natuurlijk maar theorie. Je kan maar net voor een 3-jarige vallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 18:25

Narya schreef:
Ik denk niet dat je als manegeruiter geschikt bent om een paard alleen verder door te rijden, dus professionele hulp lijkt me een vereiste. Is je vriendin wel ervaren? Het valt natuurlijk te betwijfelen of het wel een slim plan is om een 3-jarige te kopen als je alleen manegepaarden gewend bent. Ik zou gaan voor een iets ouder paardje, waar alle knoppen al op zitten, maar dat is natuurlijk maar theorie. Je kan maar net voor een 3-jarige vallen.

Helemaal mee eens! Lachen En als ik jou was zou ik les nemen, als je hem verder door mag rijden Lachen

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 21:39

MiloFriendly schreef:
Heey iedereen.
Mijn vriendin krijgt mischien een arabiertje van 3 jaar ongeveer. En ik mag de verzorger worden. Het arabiertje is al wel zadel mak maar galoperen echt nog niet. Hoe vinden jullie dat ik en mijn vriendin dit moeten aanpakken?? Verward
XXXX
MiloFriendly (nadine)

Wat leuk zeg dat je vriendin een Arabisch Volbloed heeft aanschaft Knipoog

Je vraagt advies hoe je nu als aankomend verzorgster (proficiat Knipoog ) het beste kan beginnen...

Als eerste zou ik adviseren om eerst eens de tijd te nemen om elkaar wat beter te leren kennen (ipv gelijk aan de slag te gaan met dit jonge en jeudige dier). Aangezien een AV wat langer de tijd nodig heeft om volwassen te worden (in verhouding met een ander ras/kruizing), is het raadzaam om rustig de tijd te nemen voor hem/haar. Leer elkaar dus eerst eens goed kennen (dit geld ook natuurlijk als zou het een ander ras/kruizing zijn geweest). Probeer een band op te bouwen met het dier en werk vanuit door verder. Wandel bv eens aan de hand met het dier, probeer de lichaamstaal die hij of zij uitstraalt op te vangen en te begrijpen, dit komt zo ook ten goede wannner je hem of haar onder het zadel gaat rijden. Zodra je eenmaal in het zadel zit, probeer zo veel mogelijk lange rechte lijnen te rijden, zodat hij of zij zijn of haar evenwicht goed leert te houden met jou als ruiter op de rug, mocht hij eenmaal zijn of haar balans gevonden hebben in het lichaam en je eenmaal gewent bent aan elkaar en je denkt toe te zijn aan een verder stadium dan kun je uiteraard de hulp inroepen van een intstucteur/trice die je vanuit hier verder begeleid. Knipoog
Neem dus lekker de tijd en probeer niets te forseren. Pling

Veel plezier met je nieuwe verzorgarab en geniet lekker van elkaar! Pling

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 21:54

nog even met betrekking tot AV... het blijft erg jammer dat er toch nog vele mensen blijven denken dat de omgang van AV niet weg gelegd zou zijn voor ook de onervaren mens (die dus geen affiniteit met AV hebben), erg jammer, daar een AV die van origine een goed/normaal karakter heeft (dus geen slecht aangeboren of verpest karakter) in mijn ogen de zachtaardigste dieren zijn om mee om te gaan, het enigste wat zij duidelijk meer hebben dan andere paarden is hen inteligentie, dat kan in je voordeel werken maar ook in je nadeel. Zolang jij (hoe jong of oud je ook bent) op een eerlijke manier met het AV omgaat, zul je merken wat je pas in handen hebt!! Pling

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 22:10

MiloFriendly schreef:
geerke schreef:
ben je een beetje een ervaren ruiter??een arabier van 3 is volgens mij vrij temperament vol,maar als je goede begeleiding hebt moet het lukken!! succes!

hmm ik rij al 1 jaar lang arabieren en ik rij intotaal ong 7 jaar of zeg ik et nu fout Clown

Dus ben je nog niet echt ervaren!

Arabieren zijn leuke, maar meestal wel pittige paarden, die een beter geheugen hebben als de meeste olifanten Knipoog Als jullie in de beginfase van de africhting fouten maken kan je daar de rest van jouw leven en die van het paard "lol" van hebben. Zorg dat je begeleiding vind die niet alleen veel ervaring heeft met jonge paarden, maar met Arabieren in het bijzonder. Het zijn, inderdaad, net paarden maar iemand die bijv. alleen met KWPN'rs ( of Quarters) omgaat zal moeite hebben met een Arabier.
Het zijn en blijven paarden met een speciaal karakter en temperament en daar moet je mee om kunnen gaan en leren mee om te gaan.
Mede daardoor zijn het voor velen juist hele fijne dieren, maar er zijn ook zat mensen die er echt niks mee kunnen.
Wat de galop betreft, zoals al gezegd eerst alleen stap en wat draf. Ga pas beginnen met de galop als je paard goed in balans is, dat duurt nog wel een paar jaar.
Mijn Arabier is in een veel te vroeg stadium in de galop gedwongen door een western trainer die beter met quarters om kan gaan. Het paard wordt in juni 11 en heeft nog steeds problemen met de balans in galop!
Een Arabier, is zoals vrijwel alle paarden, pas op zijn 7e/ 8e jaar uitgegroeid en dan ook pas "op gewicht". Voor die tijd zijn ze vaak nog wat iel. Een 3 jarige zou je niet meer danb hooguit 2 x per week moeten rijden, voor de rest moet hij buiten spelen en uitpuberen. Daar doe je jezelf en het paard een heel groot plezier mee.
Dus rustig aan en tegen de tijd dat hij een jaar of 5 is meer gaan vragen qua werk.
Kunnen jullie dat geduld niet opbrengen, koop dan een ouder paard Cool

Qnorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 18:31

het wordt trouwens niet mij paard iedereen denkt dat ik het paard koop maar dat is niet zo Knipoog
en over buitenstaan kan moeilijk de paarden staan normaal altijd binnen en eigenaarspaarden kan je wel naar buitenbrengen ook in de stapmolen of een losgooi bak is ook mogelijk Knipoog
maar ik begrijp eerst heel rustig aan mischien nog niet rijden en pas over 1 jaar beginnen met rijden Knipoog

poeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 18:59

goede begeleiding nemen
dat is echt het belangrijkste
iemand die er goed verstand van heeft!

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 19:02

veel oefenen is wel iets belangrijks vind ik, heb er pas een ingereden daarbij gaat nu de galop steeds wat beter, op het begin sprong die moeilijk aan, dat doet hij nu al goed en hij raced als een gek door de bak, dit word ook al minder en soms geeft die een bok en dan krijgt die op zijn flikker en nu gaat het al aardig, oefening baart kunst

Qnorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 18:01

indd oefening baart ook kunst Knipoog