Benen stiller, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Laura82

Re: Benen stiller, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 23:40

lailapri schreef:
ja als je het leest denk je echt: nja het zal wel, maar als je het dan doet en het lukt is het ook echt van is dat alles!

Nog even wat betreft je zit op een ander zadel. ik heb zelf momenteel een zadelmakt zadel, binnen een maand tijd zijn de hele kussens plat dus nu komt er een goed zadel maar als ik nu in balans wil zitten moet ik eerst in de verlichte zit zitten en dan gaan lichtrijden, ik mag iets verder rechterop, maar niet teveel want dan hinder ik mijn pony in bewegen. Het zadel zorgt ervoor dat ik of mijn knieën afsteek, of niet met mijn billen in het zadel zit. Het is dus moeilijker met een slecht zadel en hindert je aan alle kanten maar het kan wel.

Tuurlijk, het kan, maar dan schort het elders aan je houding, dus dat schiet ook niet echt op Knipoog Mijn doel is om mijn hele houding te verbeteren, niet om het ene te verbeteren ten koste van het andere Knipoog

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 23:46

Ik heb er ook last van, maar zodra ik ga doorzitten klapperen ze niet meer. Als ik zonder beugels rijd ligt me been ook in iedere gang stil. Alleen met beugels in draf, pff, ik heb soms het gevoel alsof ik er echt niks van bak.

idijkzeul

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 12:07

Hoewel ik zelf het probleem niet echt heb, heb ik wel andere zit problemen. Laat ook eens goed naar je zadel kijken... Is de maat x inch de juiste? Een te groot zadel kan ook bewegende benen veroorzaken (of in ieder geval verergeren)...

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 13:28

Tsja, zijn manegezadels, dus daar zit er wel eens een tussen die niet helemaal de goede maat is Knipoog

Sompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 17:53

Laura24 schreef:
Gisteren heb ik mezelf er weer aan lopen ergeren, ik kan mijn benen vaak niet goed stilhouden! Het verschilt wel een beetje per paard, per zadel en per rijbroek, maar ik vind mijn been echt te onrustig. Ik heb vanalles geprobeerd, benen ontspannen, beugels langer/korter, hak goed uitdrukken, maar ze blijven klapperen. Op paarden die erg fel voor het been zijn lukt het me (gelukkig) wel aardig, maarja, veel manegepaarden zijn dat (helaas Knipoog ) niet. Wie heeft er tips om het nu toch echt eens te leren??

ikzelf doe het dmv doorzitten, althans dit vind ik fijner! Lachen

Sompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 17:53

maar, dan moet ik ook echt zeggen dat ik een eigen paard heb en niet iedere les een verschillende.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 19:48

Dat scheelt inderdaad ook Lachen

inge82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 15:00

Laura24 schreef:
Vandaag eens even extra goed opgelet Haha! Ben er inmiddels achter dat ik mijn benen op een voorwaarts paard (en een fijn zadel Knipoog ) wél goed stil kan houden. ligt dus voornamelijk aan externe factoren, want als mijn balans niet goed was, zou dat niet opeens veranderen op een voorwaarts paard denk ik... Wel moet ik er erg opletten dat ik ontspannen blijf zitten, heb de neiging mijn spieren aan te spannen, ook in mijn schouders...

Conclusie: laat je niet verleiden om op paarden die niet goed aan het been zijn je op een heel inefficiente manier (namelijk drukker gaan zitten) het paard toch vooruit proberen te krijgen.

Zorg dat het paard wel op lichte kuitdruk reageert, zo niet: tikje er bij. Nog geen reactie: een iets harder tikje. Wees altijd consequent en eerlijk. Net zolang totdat ie begrijpt wat je bedoelt. Ze zijn echt niet dom en hebben binnen no-time door dat ze zelf moeten gaan lopen. Je zal zien dat als jij dan rustiger kan gaan zitten, zij losser in het lijf worden en jij weer beter kan voelen wat ze aan het doen zijn = opwaartse spiraal! Dus eerst voorwaarts, dan komt voor jou blijkbaar het ontspannen zitten vanzelf en zal het alleen maar beter gaan. Ik spreek uit ervaring! Succes!

PS er is een heel topig over aan het been krijgen gaande... daar staan vast interessante tips

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 15:34

dan ken je onze paarden nog niet Knipoog Rij iedere week op een andere, en er zijn er zat die behoorlijk maling hebben aan een zweep... Dan ben je dus de hele les alleen maar bezig tikjes uit te delen. Het is ook niet zo dat ik de hele tijd zit te schoppen ofzo, maar als je vrijwel helemáál niet aan hoeft te drijven is het wel makkelijker om je been stil te houden.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 15:52

Ik heb zelf gelukkig een vrij stille beenligging, ik moet ook wel omdat mijn paard eerst heel erg gevoelig op het been was. Maar waar ik van overtuigd ben is dat een rijbroek en rijlaarzen absoluut meewerken aan een stille beenligging. Als ik met alleen schoenen rij merk ik ook dat mijn benen losser liggen. Daarnaast zijn zitlessen natuurlijk altijd goed!!

Ik denk dat je moet proberen je constant bewust te zijn van je benen, maar dan ook wel weer voorkomen dat je daardoor niet gespannen gaat zitten!!

succes!

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 16:01

Thnx, ik merk zelf ook dat mijn benen stiller liggen met rijlaarzen aan. Tijd dus voor passende laarzen Knipoog

Ik probeer me inderdaad ook de hele tijd bewust te zijn van mijn benen, helaas gaan dan andere dingen een eigen leven leiden Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 17:24

Veel zonder zadel gaan rijden, misschien klinkt het gek, maar je gaat wel degelijk je benen stiller houden. Probeer er zo constant mogelijk op te letten tijdens het rijden, dat je ze stil houd. Het rijden zonder zadel moet je niet in een keer gaan doen, beginnen met steeds aan het einde van de training, alleen uitstappen/draven, en daarna steeds meer opbouwen tot de helft, het grootste gedeelte, en uiteindelijk eventueel alleen nog energie eraf rijden. Als het gezien het karakter van het paard niet mogelijk is om zonder zadel te rijden, dan zou ik zonder beugels proberen. Het klinkt als een rare oplossing, maar ik heb zelf ook te kampen gehad met dat probleem, en bij mij heeft het flink geholpen dat af en toe te doen. Het kan er ook aan liggen dat je, je stijgbeugels te lang hebt, op je stijgbeugels hoor je redelijke steun te hebben, dus als je ze inderdaad een gaatje te lang hebt, probeer dan eens iets korter. Als dit alles niet helpt, dan moet je een instructeur/instructrice gaan zoeken die je er góed mee kan helpen, vanaf een internet-site kan ik je niet leren hoe je stiller met je benen moet zijn volgens mij.

MalouWenno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 17:33

ik had het vroeger ook, toen moest ik de beugels aan de singel vastmaken (met een strotouwtje)
zo kan je je voeten niet bewegen, je krijgt er wel spierpijn van maar het werkt Lachen
veel succes!

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 18:04

Emmaa_ schreef:
Veel zonder zadel gaan rijden, misschien klinkt het gek, maar je gaat wel degelijk je benen stiller houden. Probeer er zo constant mogelijk op te letten tijdens het rijden, dat je ze stil houd. Het rijden zonder zadel moet je niet in een keer gaan doen, beginnen met steeds aan het einde van de training, alleen uitstappen/draven, en daarna steeds meer opbouwen tot de helft, het grootste gedeelte, en uiteindelijk eventueel alleen nog energie eraf rijden. Als het gezien het karakter van het paard niet mogelijk is om zonder zadel te rijden, dan zou ik zonder beugels proberen. Het klinkt als een rare oplossing, maar ik heb zelf ook te kampen gehad met dat probleem, en bij mij heeft het flink geholpen dat af en toe te doen. Het kan er ook aan liggen dat je, je stijgbeugels te lang hebt, op je stijgbeugels hoor je redelijke steun te hebben, dus als je ze inderdaad een gaatje te lang hebt, probeer dan eens iets korter. Als dit alles niet helpt, dan moet je een instructeur/instructrice gaan zoeken die je er góed mee kan helpen, vanaf een internet-site kan ik je niet leren hoe je stiller met je benen moet zijn volgens mij.

Haha da's waar, was ook meer op zoek naar oefeningen zeg maar Haha! Zonder zadel heb ik voorheen erg veel gereden, maar op de huidige paarden is dat niet helemaal een succes. Zonder beugels moet ik maar weer eens gaan doen...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 19:48

MalouWenno schreef:
ik had het vroeger ook, toen moest ik de beugels aan de singel vastmaken (met een strotouwtje)
zo kan je je voeten niet bewegen, je krijgt er wel spierpijn van maar het werkt Lachen
veel succes!

dat lost de oorzaak niet op alleen het gevolg.
daarnaast ook gevaarlijk

idijkzeul

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 19:14

Ik ben het helemaal eens met de "gevaarlijkheid" van vast gezette beugels... niet doen!....

Ik adviseer je om te blijven oefenen, al doende leert men...
Hou vol, en blijf ontspannen, dat is ook heel belangrijk.

Suc6 ermee.

_LuCa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 21:26

Veel oefenen met je hakken uitdrukken tijdens het rijden.
Ook willen stevigere jophurs/rijlaarzen ook nog wel eens helpen voor een stiller been. Had een Kennis die ook erg last had met de houding van haar been totdat ze laarzen van mountain horse had die haar meer steun gaven onder het rijden.
Misschien ook wat voor jou? Succes inindergeval