Afbouwen slof, hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lante

Re: Afbouwen slof, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 15:31

Die heb ik gelukkig niet vaak, ik begin eigenlijk altijd met jonge, groene paarden, dus in die zin zou het kunnen zijn dat je ze weer even moet laten voelen hoe het ook kan. Toch zou ik ook met een vereden paard dan eerst even langs de fysio gaan, een vereden paard heeft vaak ook last van verkeerd getrainde spieren. De paarden die ik heb gehad die al een hele lange tijd stil hadden gestaan heb ik overigens nooit met een hulpteugel hoeven rijden, maar er was dan ook niet echt sprake van dat ze 'vereden' waren.

Maar is het paard van TS nu vereden dan, dat is de vraag even... Dat zou het gebruik van een slofteugel dan misschien (imo) kunnen rechtvaardigen, maar een losse martingaal aan de neusriem knopen, nee.

siko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 15:40

Dat is de vraag Lachen

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 19:59

Ticho is een tuiger (opa Immigrant) en is niet een standaard paard kwa bouw en karakter.
Het kost hem veel meer moeite om over de rug te lopen en te zakken in de hals dan een paard dat zijn hals al iets lager heeft omdat zijn bouw zo is.
Qua karakter denkt hij dat hij heel stoer is, maar tergelijkertijd is alles doodeng en dan kom je niet echt aan rijden toe, maar meer aan het zorgen dat hij normaal met een verminderende spanning langs die enge deur loopt.

Door hem te rijden met een hulpteugel heb ik iets meer te zeggen over hem. En ja, ik weet dat je het uiteindelijk allemaal zelf moet doen, maar als dit nou de oplossing is om hem wat meer met zijn aandacht bij mij te houden, wat is dan het probleem?
Ik wil het liefste die hulpteugels eraf hebben omdat hij dat ook gewoon kan en op wedstrijden zal hij het ook zonder moeten, MAAR dit wil ik afbouwen en niet in 1 keer eraf halen om ons beide niet in het diepe te gooien.

Het halverwege eraf halen is een misschien een goede stap, later gewoon zonder rijden.

siko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 21:41

Groot gelijk! Rustig aan afbouwen is nooit verkeerd! Ze worden niet voor niets "hulp" teugels genoemd Knipoog

Succes

Liedjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 21:45

idd zoals al vaker is gezecht, steeds korter/minder mee gaan rijden tot ze het goed leidt zonder slof

marjolein80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 22:04

vind je het niet een beetje raar dat je zegt dat je paard goed loopt met slofteugel terwijl je hem niet gebruikt / los laat hangen en als je hem eraf haalt dat je paard weer begint te klieren???

I.m.o gerbuik je de slof dus wel anders kun je hem net zo goed aflaten...

siko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 22:11

Gebruiken voor het gevoel, je eigen gevoel Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 22:14

marjolein80 schreef:
vind je het niet een beetje raar dat je zegt dat je paard goed loopt met slofteugel terwijl je hem niet gebruikt / los laat hangen en als je hem eraf haalt dat je paard weer begint te klieren???

I.m.o gerbuik je de slof dus wel anders kun je hem net zo goed aflaten...

Ik snap dat dus ook niet Verward

ik heb ook wel eens lang met slof gereden. Zat tussen mijn en zijn oren Schijnheilig . Hij hing echt los, maar ging met de slof niet aan de kletter. toen we langer samen reden en meer vertrouwen in elkaar kregen kon hij gewoon af Knipoog

Verder gewoon een x met slof waarbij hij meestal los hangt vind ik ook niks mis mee. Bloos

siko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 22:16

Mee eens! Bloos

PS: Leuke naam Urania, je hoort hem niet vaak, zo heet die van mij ook Lachen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 22:31

Ha ha...ik herken het probleem maar al te goed! Slof eraan, en al laat je hem op de grond hangen, paard loopt! Nu de kunst om er van af te komen, wat je vraag is uiteindelijk. Probeer eens om de slof eerst eens aan je zadelstoten te doen i.p.v. je singel tussen de voorbenen. Die steeds iets hoger doen. Dan ga je rijden zonder, maar laat hem in de buurt liggen, dat, als het niet gaat, je hem zo weer kan pakken. Die momenten gaan steeds langer worden als het goed is. Rij hem vooral eerst goed los in vw. n.w voor je hem echt aan het werk zet, dus niet gelijk op pakken ( waarschijnlijk doe je dat ook niet!) dat scheelt ook al een heel stuk in je nagevelijkheid.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-07 18:30

Het is ook voornamelijk het tussen mijn oren probleem. Het feit dat ik weet dat er iets aanhangt, geeft een vertrouwen gevoel waardoor ik er meer aan ga rijden en waardoor hij dus beter gaat lopen.
Als de slof eraf is, weet ik dat ik veel minder te zeggen heb en ga ik dus minder gedurfd rijden.

Vanaf maandag gaan we afbouwen (onder begeleiding) Lachen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 17:18

Gaat vast wel lukken...ik herken het probleem hoor!!

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 17:11

Vandaag 20 minuten met slof gereden (op de normale slofmanier) en daarna 30 minuten zonder.
Was even wennen, maar had hem daarna redelijk aan het lopen. Viel igg niet tegen.

Morgen weer Lachen

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 19:15

Mijn paard liep eerst altijd in een krul, toen kwam nek erop en toen was ik niks meer(onwetendheid, Ja I know) Toen ging het tijdje goed maar mevrouw werd weer heftig. Toen maar een slofteugel.. Mijn paard was ook scheef geworden, door het gebruik van slofteugel kon ik haar weer aardig rechtrijden. Ik reed er eerst elke dag mee, toen om de dag en nu ik weer thuis rijd heb ik dat ding er eigenlijk helemaal af. Gewoon rustig afbouwen, kijken hoe het gaat

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 23:13

ik ben over het algemeen al geen voorstander van hulpteugels. en als je ze dan gaat gebruiken, doe het dan als je alles ook zonder het voor elkaar hebt. mja das dan mijn mening:D

maar gewoon de slof er helemaal aflaten. tis moeilijk als je paard dan heel vervelend wordt, en dan snap ik het wel dat je dan slof wil gebruiken voor wat hulp. maar je zult het toch echt zonder moeten kunnen. gewoon dan ff wat lef bij elkaar schrapen en rijden maar!
succes!