Aangalopperen, hoe voor elkaar te krijgen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Aangalopperen, hoe voor elkaar te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 20:05

Als je een bak hebt met hoeken (lijkt me wel), probeer het eens in een hoek, een paard kan niet ineens mega-snel gaan draven, want dan knalt hij tegen de muur op. Verder heb ik een tip gekregen over het zelfde probleem van een meisje dat een jong paard had, die ging gewoon op het verkeerde been lichtrijden, en dan heel hard aandrijven, en als het nodig is tikje geven, als het een jong paard is kan ik het me redelijk voorstellen dat het moeilijk is, is het een volwassen paard is, moet hij het toch echt normaal doen. Verder gewoon proberen in te houden als je aangaloppeert, dan kan hij ook niet draven, maar toch die galopsprong leren maken. Als het probleem zich blijft voordoen zou ik er écht iets mee gaan doen, ga longeren of zoiets tot ze wel makkelijk zonder de man aangaloppeert, doet ze dat vlekkeloos, als je galop zegt galoppeer je, probeer je het te koppelen aan de hulp, terwijl je erop zit, en als ze gekoppeld is aan de hulp met je benen, zonder je stem. Verder, veel voltes rijden, stelling rijden, en daarbij proberen aan te galopperen, als ze hard gaat draven, maak een kleine volte zodat ze makkelijk is in te houden, verklein de volte des noods Lachen.

LuvieLuv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 20:30

En Als je vanuit verlichte zit aanspringt?
Dan is haar rug en jouw zit nog vrijer en toelatender om goed aan te springen in galop.
Misshcien makkelijker als vanuit lichtrijden.
Of denkt ze door verlichte zit juist ook, whoeiii rennen!! ?

jefreyginny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 23:04

het komt dnk omdat ze het gewend is. je moet haar foppe van in plaats galop naar stap te gaan en anders om in plaatsvan draf gewoon middenstap. gewoon foppe en helemaal de hoeken in rijden en dan aan galoperen dat helpt ook wel .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 12:23

Maar misschien betreffende paard wel slim, als je elke keer als je gaat doorzitten, en gaat stappen dan, wil hij natuurlijk nooit meer in galop, want dan denkt hij dat hij moet stappen, nee, bij het jonge paardje dat ik ken werkte het prima gewoon op het verkeerde been te gaan rijden, en dan proberen in de hoek of in een kleine volte aan te galopperen. Als je haat gaat foppen, wilt ze op een gegeven manier niet meer.

ABN...

MalouWenno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 18:26

wat kan helpen is heel veel met hem doorzitten, dan went hij aan dat doorzitten niet meteen galop is, als je aan wilt galloperen hem eerst heel rustig laten draven en dan in een keer de gallop proberen in te zetten. Het klinkt simpel maar zelf heb ik het probleem ook wel eens en dan word ik daar zo gek van!

Suzann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:17

Niet uit een rendraf aanspringen, rustiger. Lang wachten, de hulpen en floep Vingers aflikken

_Marlis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 17:39

Er zijn een aantal mensen die blijkbaar alleen mijn eeste berichtje lezen en dan met adviezen komen. Ligt het aan mij of is het handiger als het hele topic even doorgelezen word? Ik krijg nu namelijk adviezen waar ik niks mee kan, en waarvan ik ook al uitgelegd heb dat ze niet werken, vind ik persoonlijk een beetje jammer.

Suzann_ schreef:
Niet uit een rendraf aanspringen, rustiger. Lang wachten, de hulpen en floep Vingers aflikken

Als dit zou lukken, zou ik het hier niet plaatsen nietwaar??

Helaas is de bak momenteel te slecht om in te rijden, ben dus alleen maar op buitenrit en aan het longeren. Maar aan de longe krijg ik het helemaal niet voor elkaar.... en buiten vind ik het eerlijk gezegd ook te glibberig om te galopperen.
Morgen les, eens kijken hoe dat gaat!

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 19:38

_Marlis_ schreef:
Er zijn een aantal mensen die blijkbaar alleen mijn eeste berichtje lezen en dan met adviezen komen. Ligt het aan mij of is het handiger als het hele topic even doorgelezen word? Ik krijg nu namelijk adviezen waar ik niks mee kan, en waarvan ik ook al uitgelegd heb dat ze niet werken, vind ik persoonlijk een beetje jammer.

Suzann_ schreef:

Als dit zou lukken, zou ik het hier niet plaatsen nietwaar??

Helaas is de bak momenteel te slecht om in te rijden, ben dus alleen maar op buitenrit en aan het longeren. Maar aan de longe krijg ik het helemaal niet voor elkaar.... en buiten vind ik het eerlijk gezegd ook te glibberig om te galopperen.
Morgen les, eens kijken hoe dat gaat!

Toch is dit ook een optie hoor. Verzamel je paard in een trage draf, drijf, maar laat het paard niet versnellen. Tot je voelt dat je paard wil vertrekken, dat er genoeg impuls is. Geef dan de beenhulpen. Wanneer je paard sneller gaat draven onmiddellijk corrigeren! Nog belangrijk is heel erg naar achter zitten.
maar goed, als jij voor jezelf een manier hebt gevonden waarop het wel lukt wens ik je er veel succes mee!

_Marlis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 20:18

@ senzafine: wat jij zegt is voor mij wel even wat anders dan wat Suzann_ schreef. En echt een oplossing heb ik nog niet gevonden, dus tips blijven welkom hoor! Maar simpelweg zeggen: niet uit rendraf aandraven, rustiger, wachten en dan floep, dat is mij toch echt wat te kort door de bocht. Want domweg wachten, dan kan ik wel wachten tot ik een ons weeg. En als ik vanuit een rustige draf zomaar hulpen kon geven en floep, dan had ik dit topic echt niet geopent. Wat jij zegt is niet domweg rustiger rijden en wachten, maar juist actiever maken terwijl ze langzamer gaat en dán aangalopperen. Voor mij toch wel een verschil.

Helaas kan ik op dit moment nog niet galopperen, maar voor als het straks wel kan: hoe kan ik voorkomen dan als ik haar wil verzamelen dat ze alsnog haar kop eropzet en wegrent? want dat is me niet helemaal duidelijk. Het verzamelen opzich lukt meestal wel aardig, maar als ze een keer doorheeft dat vanuit daar galop gevraagd gaat worden, ben ik bang dat ze zich niet meer laat verzamelen.

groetjes

Ingriddd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 10:11

Wat leuk dat het al zoveel beter gaat.
Wist je ook al dat het aangalopperen het makkelijkst vanuit een bocht naar het rechte stuk toe gaat ? Op het moment dat je de bocht uit gaat en aan het rechte stuk begint.
Het aanspringen vanuit lichtrijden op het verkeerde been is heel correct. Dat heeft te maken met de belasting van het juiste achterbeen.
Ga zo lekker door en uiteindelijk als jullie dit samen snappen, en je paard altijd goed aanspringt, is het vroeg genoeg om het alsnog vanuit doorzitten te gaan proberen.
Succes !