(Poll) Welke leefdtijd inrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe oud was je paard toen je er voor de 1e keer opzat?

Tussen de 2,5 en de 3 jaar
23 (9%)
3 jaar
26 (10%)
Tussen de 3 en de 3,5 jaar
70 (27%)
3,5
65 (25%)
4 jaar en ouder.
69 (27%)

Totaal aantal stemmen: 253

elizahbep

Re: (Poll) Welke leefdtijd inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 17:21

ik heb een haflinger merrie van een manege overgekocht, zonder papieren. ze zijden dat ze al 5,6 jaar oud was. ze had toen al een paar maanden in de manege lessen gelopen. we hebben haar toen laten keuren, en wat bleek! ze was net 2,5 á 3 jaar oud! Boos!
mijn haffie is dus veeeeeeeel te vroeg ingereden. al op 2,5 jarige leeftijd. ik ben zelf voor inrijden op 3,5 á 4 jaar.

(ik merk er niets van, dat ze tevroeg is ingereden. ze groeit goed, en met rijden gaat het ook steeds beter.)

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 23:10

Okee dat is wel heel grof, valse leeftijd erbij vermelden. Als je het gebit van een paard bekijkt kun je bijna tot op de maand zeggen hoe oud hij is die eerste jaren (ivm wisselen en opvullen). Maar vaak komen de problemen van een te jong ingereden kijk pas na jaren op de oppervlakte drijven... Hopelijk bij jou niet!

Qnorp

Woonplaats: Eindhoven, Noord Brabant, Nederland, Europa, Wereld, Universum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 08:53

verschilt bij elk paard maar ik heb tussen de 3 en 3,5 gestemd maar vaak worden die crosspaarden al met 1/2 ingereden volgens mij Clown

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 08:57

mijn optie zit er niet bij Lachen

ik kijk naar het paard, en beslis dan pas

Contigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 09:05

Ik heb mijn vorige veulen aangereden dat ze 3,5 was. Ik heb er voor het eerst opgezeten dus echt alleen zitten toen ze 2,9 jaar was. Met echt aan het werk gaan was ze 4,5. Maar die was er ook echt mentaal aan toe ging zich echt vervelen.

Nu heb ik een 3,5 jarige merrie staan die al is ingereden. ik heb haar nu net 10 dagen. Ik ben heel voorzichtig met haar aan het stappen erop en verder vraag ik vrij weinig van haar want ik heb de tijd. Ze hoeft nu nog weinig en heeft meerdere dagen in de week "vrij" ik moet zeggen dat het prima gaat maar ook zij verveelt zich als er geen nieuwe dingen komen.

Dus is het echt per paard verschillend
Ook heb ik een Lusitano staan die wil ik pas gaan rijden en erop gaan zitten vanaf de leeftijd 4,5 jaar eerder ga ik er echt niet opzitten ook vanwege het ras en die groeien heel lang door zijn pas vanaf hun 9de uitgegroeid

chantal30

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 09:12

Ik heb een arabiertje nu nog 1,5.
We willen hem gaan inrijden als hij 3,5 is of misschien nog wel later.
We kijken gewoon eerst goied naar hem. Of hij er al aan toe is.

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 09:13

° ligt aan het paard.

inrijden kun je niet aan een leeftijd vastzetten

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 12:33

Maar wel stellen dat het voor zijn derde levensjaar onverantwoord is ivm het sluiten van groeiplaten en de opbouw van botten, spieren en pezen (spier groeit, bot moet hierin mee gaan, bot groeit door, pees moet oprekken etc). Maar goed, ik ken een aantal paarden die met 2 jaar zijn ingereden (renpaarden) en die er 30 mee geworden zijn.. dus ja...

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 12:38

Ik heb gekozen voor 2.5 a 3 jaar maar eerlijk gezegd hangt het echt van het paard af, je kan denk ik beter kijken na hoe ver het paard al is geestelijk.

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 12:40

Ik heb voor 3/3,5 gekozen maar dan bedoel ik meer zadelmak maken, dan nog lekker half jaartje het land in en met 3,5/4 inrijden (beleren dus). Dan hebben ze al een paar keer iemand op hun rug gevoeld en zadel en bit om/in gehad en dan kun je vanuit hier ze echt gaan beleren (sturen en dergelijke).
Er zijn mensen die met een 3 jarige al wedstrijden willen rijden maar dat vind ik echt te jong...
4 of 5 jaar vind ik vroeg genoeg en dan houdt je paardje het ook wat langer vol en zal die misschien wat minder snel versleten zijn en dus kun je langer met hem/haar blijven rijden Knipoog..

Gashmiron

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 15:57

ik heb voor 3,5 jaar gekozen, in iedergeval niet te vroeg als je misschien te vroeg begint dan krijgt ie misschien later ergens last van ofzo en dat zou je niet willen hebben

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 16:06

Bij de leeftijd ik 3 kan je gaan leunen, longeren etc (vind ik dan he Knipoog) en ik zou rond 3,5 / 4 jaar als ie lekker is uitgegroeid en uitgeveulent echt gaan inrijden met zadel enzo.. Zo hebben wij het ook gedaan.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 16:07

ik ga voor op zijn vroegst 3,5 jaar, en dan vanaf dan kijken naar het paard. die van mij is nu 3,5 maar lijkt mij soms toch nog te veel baby om op te gaan zitten...
sarah_m schreef:
Bij de leeftijd ik 3 kan je gaan leunen, longeren etc (vind ik dan he Knipoog) en ik zou rond 3,5 / 4 jaar als ie lekker is uitgegroeid en uitgeveulent echt gaan inrijden met zadel enzo.. Zo hebben wij het ook gedaan.

tussen de 3,5 en 4 jaar is een pard echt nog niet uitgegroeid hoor;)

Gashmiron

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 17:28

sarah_m schreef:

bij mijn verzorgpaarden word het paard van 1,5 jaar al gelongeerd(maar dat zonder hoofdstel en zadel ofzo hoor) maar kan dat dan al wel?

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 17:30

Gashmiron schreef:
sarah_m schreef:

bij mijn verzorgpaarden word het paard van 1,5 jaar al gelongeerd(maar dat zonder hoofdstel en zadel ofzo hoor) maar kan dat dan al wel?

NEE!

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 17:32

Jammer dat de poll niet doorgaat naar 5, 6 etc. Maar meteen 4 jaar en hoger.
Ik vind ruim 5 een mooie leeftijd... Knipoog

Gashmiron

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 17:35

Citaat:
NEE!

Okee dan doe ik dat ook niet meer, mij is verteld dat ik dat moest gaan doen ik heb gister 1 keer gedaan want ze had beweging nodig zei de boer en ik wist niks anders om beweging te geven(ze heeft haar been beseerd maar we weten allebei niet hoe) daarna ook afgespoten enz

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 17:36

Mijn paard is nu drie en een half en ik heb haar nu drie keer gelongeerd. Ik ga er voorlopig nog niet op. In het nieuwe jaar pas. Dan ga ik haar wat licht aanrijden en dan de zomer lekker het land op en volgend jaar, als ze vier en een half is, ga ik verder rijden! Ik vind het prettig zo. Haha!

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 18:07

Ik denk dat het niet alleen aan het paard zelf ligt maar ook aan het ras. Tinkers kunnen wel tot hun 9e jaar doorgroeien! Wat ik zelf heb gezien is dat de KWPNers in de eerste 2 jaar zo enorm veel groeien dat wanneer ze 3 jaar oud zijn al bijna zijn uitgegroeid. Natuurlijk heb je de nodige uitzonderingen Knipoog Ik ben zelf van mening dat je uiteraard naar je paard moet kijken of het er klaar voor is!
Hoe langer je wacht met het rijden hoe beter het is voor het paard zijn botten/skelet. Ik zou zeggen 4 jaar en ouder Lachen

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 18:09

Longeren voor een keer kan geen kwaad, zeker niet als het een stuk afgezette omgeving (waar het duidelijk is waar hij wel en niet kan gaan) is en je het paard niet aan de lijn zet. Zo kan hij wel alvast wennen aan jouw positie in de bak en je stem, jouw lichaamstaal leren (het is tenslotte een vorm van grondwerken) en krijgt hij beweging. Alleen een jong paard mag niet veel in kleine cirkels lopen en dat hou je toch bij longeren. Dus voel je niet te schuldig als het een keer gebeurd is maar het mag geen dagelijkse/wekenlijkse kost zijn!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 19:13

elizahbep schreef:
ik heb een haflinger merrie van een manege overgekocht, zonder papieren. ze zijden dat ze al 5,6 jaar oud was. ze had toen al een paar maanden in de manege lessen gelopen. we hebben haar toen laten keuren, en wat bleek! ze was net 2,5 á 3 jaar oud! Boos!
mijn haffie is dus veeeeeeeel te vroeg ingereden. al op 2,5 jarige leeftijd. ik ben zelf voor inrijden op 3,5 á 4 jaar.

(ik merk er niets van, dat ze tevroeg is ingereden. ze groeit goed, en met rijden gaat het ook steeds beter.)

dit had ik ook. mijn merrie is als 3 jarige gekocht en bleek later een stuk jonger te zijn. Toen was ze ook al onder het zadel. nooit problemen mee gehad.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 19:16

3 en 3,5 jaar vind ik mooie leeftijd. Verschilt ook per dier Lachen

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 00:51

Evelyne schreef:
Ik denk dat het niet alleen aan het paard zelf ligt maar ook aan het ras. Tinkers kunnen wel tot hun 9e jaar doorgroeien! Wat ik zelf heb gezien is dat de KWPNers in de eerste 2 jaar zo enorm veel groeien dat wanneer ze 3 jaar oud zijn al bijna zijn uitgegroeid. Natuurlijk heb je de nodige uitzonderingen Knipoog Ik ben zelf van mening dat je uiteraard naar je paard moet kijken of het er klaar voor is!
Hoe langer je wacht met het rijden hoe beter het is voor het paard zijn botten/skelet. Ik zou zeggen 4 jaar en ouder Lachen

Geen enkel ras groeit per definitie langer door dan de ander. Thats a fact.

En juist de groeispurt die sommige KWPN-ers ervaren is de valkuil Ze hebben ook meer tijd nodig om daarvan te kunnen herstellen. Denk je dat alle pezen, botten en spieren in 2 jaar zich stabiel kunnen ontwikkelen? Zeker gezien het feit dat alle eerder genoemden verschillende groeiperioden doormaken. Een bot doet er meer dan een jaar over om zich aan te passen aan de groei van een pees (die weer opgerekt word door de groei van een spier etc etc etc)

Nijntje1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 10:59

Ik zit met hetzelfde probleem, de boer waar ik rijd heeft een jong paard van nu 2,5 jaar, hij wil nie te lang wachten met beleren omdat ze zo vreselijk snel groeit en gigantisch veel energie. heeft. Ik ben ervoor om haar gewoon een paar keer op te jagen zodat ze haar energie wat meer kwijt kan. Zoals ik hier wel lees is het dus niet verstandig voor het derde jaar je paardje te beleren i.v.m. mankementen die veel later naar boven komen.....

Is het opjagen wel goed zodat de energie lekker wordt gebruikt?

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 11:20

'opjagen' niet. Maar een beetje grondwerk en longeren zonder lijn wel! Ook kun je met haar wandelen enzo.
Hoe komt het dat ze zo enorm veel energie heeft? Krijgt ze teveel (kracht-)voer? Of staat ze alleen maar binnen?