mijn haffie is dus veeeeeeeel te vroeg ingereden. al op 2,5 jarige leeftijd. ik ben zelf voor inrijden op 3,5 á 4 jaar.
(ik merk er niets van, dat ze tevroeg is ingereden. ze groeit goed, en met rijden gaat het ook steeds beter.)
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

..
) en ik zou rond 3,5 / 4 jaar als ie lekker is uitgegroeid en uitgeveulent echt gaan inrijden met zadel enzo.. Zo hebben wij het ook gedaan. 
sarah_m schreef:Bij de leeftijd ik 3 kan je gaan leunen, longeren etc (vind ik dan he) en ik zou rond 3,5 / 4 jaar als ie lekker is uitgegroeid en uitgeveulent echt gaan inrijden met zadel enzo.. Zo hebben wij het ook gedaan.
sarah_m schreef:Bij de leeftijd ik 3 kan je gaan leunen, longeren etc (vind ik dan he) en ik zou rond 3,5 / 4 jaar als ie lekker is uitgegroeid en uitgeveulent echt gaan inrijden met zadel enzo.. Zo hebben wij het ook gedaan.
Gashmiron schreef:sarah_m schreef:Bij de leeftijd ik 3 kan je gaan leunen, longeren etc (vind ik dan he) en ik zou rond 3,5 / 4 jaar als ie lekker is uitgegroeid en uitgeveulent echt gaan inrijden met zadel enzo.. Zo hebben wij het ook gedaan.
bij mijn verzorgpaarden word het paard van 1,5 jaar al gelongeerd(maar dat zonder hoofdstel en zadel ofzo hoor) maar kan dat dan al wel?
Citaat:NEE!
Ik ben zelf van mening dat je uiteraard naar je paard moet kijken of het er klaar voor is!

elizahbep schreef:ik heb een haflinger merrie van een manege overgekocht, zonder papieren. ze zijden dat ze al 5,6 jaar oud was. ze had toen al een paar maanden in de manege lessen gelopen. we hebben haar toen laten keuren, en wat bleek! ze was net 2,5 á 3 jaar oud!![]()
mijn haffie is dus veeeeeeeel te vroeg ingereden. al op 2,5 jarige leeftijd. ik ben zelf voor inrijden op 3,5 á 4 jaar.
(ik merk er niets van, dat ze tevroeg is ingereden. ze groeit goed, en met rijden gaat het ook steeds beter.)
Evelyne schreef:Ik denk dat het niet alleen aan het paard zelf ligt maar ook aan het ras. Tinkers kunnen wel tot hun 9e jaar doorgroeien! Wat ik zelf heb gezien is dat de KWPNers in de eerste 2 jaar zo enorm veel groeien dat wanneer ze 3 jaar oud zijn al bijna zijn uitgegroeid. Natuurlijk heb je de nodige uitzonderingenIk ben zelf van mening dat je uiteraard naar je paard moet kijken of het er klaar voor is!
Hoe langer je wacht met het rijden hoe beter het is voor het paard zijn botten/skelet. Ik zou zeggen 4 jaar en ouder