ten einde raad sta op het verkoop punt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

garny95

Re: ten einde raad sta op het verkoop punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 15:53

volgens mij is het een combi van verschillende dingen:
Paard heeft lichamelijk klachten, zadel past niet goed, instructie is niet voldoende en ruiter is gefrusteerd. Nou alles in een potje en dan kan ik me voorstellen dat je ten einde raad bent.

Als ik jou was liet ik eerst mijn paard behandelen door een fysio en osteopaat. Vanuit daar met de fysio een trainingprogramma samenstellen voor je paard en ook voor jezelf. En de daarbij behoordende instructrice.
Goede zadelmaker laten komen, goed doorspreken en ander zadel aanschaffen.
Neem jezelf en ook je paard onder de loep er is zoveel nu in aanbod : Cursus rechtrichten, houding en zit, ruiterhulpen etc.
Probeer meer inzicht te krijgen in de problemen die je met je paard hebt, dan kan je vanuit daar weer doelgericht trainen en plezier beleven aan het werk met je paard.
Als ik je foto's zo zie, zou ik het zelf niet opgeven maar is er wel een grote hobbel te nemen, succes ermee.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 15:53

Toen ik de foto's bekeek had ik het idee dat je je heel druk maakt over het aan de teugel lopen. Je kijkt namelijk op precies dezelfde manier naar beneden (het hoofd van het paard) als ik wanneer ik heel druk bezig ben met het aan de teugel rijden.
Klopt dat?

Leuk dat je al zulke goed tips hebt gehad. Ik hoop dat het gaat lukken, het lijkt mij best wel een lief en intelligent paard.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 18:10

Miss_Mustang schreef:
Toen ik de foto's bekeek had ik het idee dat je je heel druk maakt over het aan de teugel lopen. Je kijkt namelijk op precies dezelfde manier naar beneden (het hoofd van het paard) als ik wanneer ik heel druk bezig ben met het aan de teugel rijden.
Klopt dat?

Leuk dat je al zulke goed tips hebt gehad. Ik hoop dat het gaat lukken, het lijkt mij best wel een lief en intelligent paard.

ik vind het wel fijn ja als op een paard rij wat wel ontspannen loopt zodat het voor mij ook makkelijker te rijden is,
maar ik heb soms gewoon het idee dat hij mij in de maling neemt en het express (kan ook aan mij liggen)

en ik kijk dan indd waar zijn hoofd heen gaat.
en ook omdat ik weet dat het allemaal wel kan en dat hij het gewoon niet doet bij mij
(dat idee heb ik)
en inteligent is die zeker wel soms net iets te veel (dat is soms wel ook een probleem)

als ik te veel van hem vraag zie je dat aan zijn neus en lip wat die dan optrekt dat hij het niet met me eens is.

maar wat ik dan niet snap waarom doet hij het bij me lesgeefster wel allemaal
en vertikt die het bij mij Clown

maar ik zal wel met alle tips aan de slag gaan

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 18:13

Ik denk dat jullie gewoon beetje een fout straatje achter de rug hebben: je hebt hem zelf beleerd, hier liep je al tegen dominantie aan, en met rijden is het nog nooit lekker gegaan, en dat al 3 jaar alles samen. Dat moet erg naar voor je zijn, ik kan me voorstellen dat je echt een goede band opbouwt Ja

Mss zijn een paar weekjes uit elkaar geen slecht idee: paard naar goede betrouwbare trainer en jij zeer degelijk les bij iemand die sterk let op houding en inwerking van de hulpen. Ik denk dat het zoeken van een getalenteerde bijrijder voor 1x per week ook veel kan doen. Het is niet eenvoudig een groen paard op de goede manier door te rijden en ik vind het al knap dat je zet dat het fout gaat Ja

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 21:05

poes schreef:
Ik denk dat jullie gewoon beetje een fout straatje achter de rug hebben: je hebt hem zelf beleerd, hier liep je al tegen dominantie aan, en met rijden is het nog nooit lekker gegaan, en dat al 3 jaar alles samen. Dat moet erg naar voor je zijn, ik kan me voorstellen dat je echt een goede band opbouwt Ja

Mss zijn een paar weekjes uit elkaar geen slecht idee: paard naar goede betrouwbare trainer en jij zeer degelijk les bij iemand die sterk let op houding en inwerking van de hulpen. Ik denk dat het zoeken van een getalenteerde bijrijder voor 1x per week ook veel kan doen. Het is niet eenvoudig een groen paard op de goede manier door te rijden en ik vind het al knap dat je zet dat het fout gaat Ja

hier ben ik het ook helemaal met je eens
ik kan hem wel uit handen geven maar dat lost denk ik niet het probleem tussen mij en mijn paard op
(dominantie) dit komt van beide kanten hij laat zich niet bezeiken maar ik net zo min Clown en dat botst behoorlijk
een bijrijder heb ik geprobeerd te zoeken maar nog niet gevonden (teminste niet iemand met meer ervaring als mij)

ik weet dat ik ergens iets fout doe en durf dat ook toe tegeven en onder ogen te zien,
maar wat doe ik fout.

ik heb net weer gereden met een lange teugel en dus echt op het voorwaartse gekeken
en enkel contact gehouden op de buiten teugel (losjes) zodat ik teminste iets van contact had
omdat meneer het nooit ermee eens is om in de buitenbak te rijden (krijg hem met erg veel moeite langs de stapmolen en dat is al een dik jaar zo!)

in het begin was die erg loperig en schrikkerig (stapmolen naast de bak)
naja niet echt op gerageert en steeds weer opnieuw aangedraaft nadat die was weggeschoten.

op het laast was het voorwaarts en neerwaarts en dat is nu op het moment waar ik heen wil
de ontspanning erin en op losse teugels door de bak heen sturen
zodat die op zijn eigen benen gaat lopen

morgen ga ik hard op zoek naar een andere lesgeefster die me hierbij kan begleiden en me ook kan vertellen wat ik fout doe
en een ander zadel is ook onderweg (wat die nu heeft past wel maar inch maat is te klein)
en voorloppig blijf ik hem even zo rijden op een losse teugel lekker voorwaarts
tips zijn verder welkom

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 13:48

vwnw kun je ook met contact. Dat gedoe aan de stapmolen lijkt mij echt gewoon zeiken. 1 keer een stap opzij ok, nog 2 keer goed kijken ook best, maar vanaf is het echt uit met spelen. Ga net op die plaats een moeilijke oefening doen, eis zijn aandacht en blijf rijden. Als hij er lelijk vandoorschiet => aanpakken; het is geen groentje meer die echt bang is. Voor mij klinkt het eigenlijk alsof jullie gehele relatie niet optimaal is, je paard vertrouwt je niet als leider en durft zich niet te geven. Ook hier moet aan gewerkt worden.

Uit handen geven lijkt mij wel een goed idee: hem even goed doortrainen zodat alle nare associaties uit zijn hoofd zijn en hij bovendien lichamelijk leert hoe hij goed moet lopen. Daarna kun jij, onder begeleiding er weer opgaan. Ik denk dat jullie nu gewoon te vast zitten om er zo uit te komen.
Vanop de foto ziet het er niet zo heel dralmatisch uit trouwens Knipoog

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 14:33

onley schreef:
hier ben ik het ook helemaal met je eens
ik kan hem wel uit handen geven maar dat lost denk ik niet het probleem tussen mij en mijn paard op
(dominantie) dit komt van beide kanten hij laat zich niet bezeiken maar ik net zo min
Maar door hem tijdelijk uit handen te geven en dan samen met een goede trainer op te bouwen doorbreek je het patroon vaak wel.

Ik krijg met behoorlijke regelmaat paarden waarbij de eigenaar het niet meer ziet zitten en meestal zijn ze na een maand of 2 weer helemaal gelukkig met elkaar. Ben het met je eens dat je niet je paard zomaar een paar weken weg moet brengen en dan moet denken dat het opgelost is. Maar iemand die hem even gereden heeft en goed kan lesgeven kan je echt weer op de juiste weg helpen.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 14:46

Onley, ik herken veel in je verhaal, ik heb een arabier, inmiddels hoog bejaard, waar ik vroeger erg fanatiek mee trainde, ik liep met hem ook vast op allerlei gebied en nu ben ik niet iemand die opgeeft maar altijd tot in den treure maar doorging. 12 jaar geleden ben ik gestopt met rijden, kinderen gekregen en sinds een jaar weer met een jong paard opnieuw begonnen.
Omdat er veel meer aanbod is in verschillende manieren van paardenomgang en rijden, ben ik verder gaan kijken en kwam uit bij Freestyle en klassieke dressuur, er is een wereld voor me open gegaan.
Nu kan ik ook de vinger leggen op de dingen die verkeerd gingen met mijn arabier toen en ik baal ervan dat ik toen niet wist wat ik nu wel weet.
Ik heb met mijn nieuwe paard geen strijd, absoluut niet, ze is braaf en erg bereid. Ik heb veel plezier met haar. En dat heeft eigenlijk het meeste te maken dat ik ook ben open gaan staan om met een andere manier te gaan kijken naar de omgang en rijden met paarden, het paardenlijf veel serieuzer gaan nemen, de signalen eerder op te vangen die een paard geeft en gezorgd dat de juiste mensen op de juiste plek zijn. Focus je niet teveel op de kleine dingen die frustreren, probeer het groter te bekijken en stap eens van je gewone pad af en kijk waar je wat kan leren wat je thuis weer kan toepassen, het heeft mij heel veel gebracht. Succes ermee.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 15:29

poes schreef:
vwnw kun je ook met contact. Dat gedoe aan de stapmolen lijkt mij echt gewoon zeiken. 1 keer een stap opzij ok, nog 2 keer goed kijken ook best, maar vanaf is het echt uit met spelen. Ga net op die plaats een moeilijke oefening doen, eis zijn aandacht en blijf rijden. Als hij er lelijk vandoorschiet => aanpakken; het is geen groentje meer die echt bang is. Voor mij klinkt het eigenlijk alsof jullie gehele relatie niet optimaal is, je paard vertrouwt je niet als leider en durft zich niet te geven. Ook hier moet aan gewerkt worden.

Uit handen geven lijkt mij wel een goed idee: hem even goed doortrainen zodat alle nare associaties uit zijn hoofd zijn en hij bovendien lichamelijk leert hoe hij goed moet lopen. Daarna kun jij, onder begeleiding er weer opgaan. Ik denk dat jullie nu gewoon te vast zitten om er zo uit te komen.
Vanop de foto ziet het er niet zo heel dralmatisch uit trouwens Knipoog

dat gezijk met stapmolen is ook kul
hij loopt er 10 x ontspannenen langs en de 11dex word die wakker en bouwt zijk alsof er werkelijk kabouters lopen en weigert dan ook totaal die kant op te gaan
ik negeer het de eerste x maar hij blijft het dan doen tot ik op hem reageer dat die zo een zijk bouwt en geef hem dan ook een tik als die niet op me hulp reageert

en zodra ik dat doe word het erger en begint die nog meer zijk te bouwen

en dat kotst me gewoon helemaaal aan omdat ik gewoon weet dat die het extra doet

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 21:37

Hoi,

Je hebt me gevraagd om naar je advertentie te kijken. Dat heb ik dus ook even gedaan. Ik denk dat sommige mensen hier zinnige dingen opperen. Sommige ook wat minder zinnig Lachen.

In ieder geval wil ik je paard graag eerst in reallife met jou aan het werk zien, voordat ik kan zeggen waar het probleem precies zit. Er kunnen zoveel oorzaken zijn bij zowel jou als je paard.
Helpen kan ik je in ieder geval wel.

Als je interesse hebt, verzoek ik je om me in de ochtend uren te bellen voor een afspraak voor een proefles.

Groetjes en in ieder geval succes!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 00:17

Zet eens wat dingen duidelijk op een rijtje.
Wat heeft de tandarts gedaan, een goede tandarts haalt niet alleen de vijl er even over maar kijkt ook naar de bespiering op het hoofd/kaar, kijkt naar de kauw bewegingen en of het dier kan ontspannen in de kaak. Voor niet ontspannen, achter ook niet ontspannen.
Ik zelf heb 3 verschillende tandartsen gehad en nu bij de 4e die bij mijn onderhoudsvrije paard een uur heeft staan vijlen merk ik verschil, mijn paard kan nageven! Op dit moment komt doris van www.hippodent.nl bij mij, ben zeer tevreden maar er zijn meer goede.

Dan de rug etc. Veel dingen zijn rijtechnisch op te lossen maar dat moet je als ruiter wel kunnen. Een osteopaat kan je daarbij helpen. Martin van den dungen maakt je paard los, maar je krijgt ook een handige dvd met oefeningen etc. Deze revalidatietraining zorgt ervoor dat je je paard niet meteen weer vast rijdt, maar je eer het paard leert omgaan met zijn nieuwe losse lijf en spieren laat krijgen en dat dan verder gaat uitbreiden met rijden.

Dan nog het zadel. Als ik de foto's kijk lijkt hij wat te nauw, maar kan lijken. Als je er dan een bontje tussen doet wordt je zadel ook weer smaller, en zal hij eerder gaan knellen.
Zijn de kussens wel recht, misschien kan hij zijn rug door het zadel met niet lekker de andere kant op buigen. Stoten bij buiging de doornuitsteeksels van de wervels ergens tegen het zadel.

Is dit alles oke dan kun je pas weer verder gaan.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 07:13

op het moment staat hij stil tot ik me nieuwe zadel heb
ik wil ook even alles gaan uitsluiten
verder is er van de zomer een tandarts geweest (equidentist)
ik laat hem namelijk ieder jaar behandelen door een tandarts.

en ik zal in ieder geval ook cantact gaan opnemen met marieke
en hopelijk kan zij ons helpen (ook met zitles)

ik ga er ieder geval mee aan de slag want echt leuk vinden doe ik het niet op deze manier.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 11:30

Dat gedoe rond die stapmolen is idd lastig: mss niet meer negeren maar gelijk aanpakken?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 11:32

Als ik je posts zo lees lijkt het erg op mijn verhaal, de oorzaak bij mij was een niet goed zittend zadel (pony was wss. in vorm veranderd en zadel drukte) en zit nu dus enorm vast.

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 11:40

ik zou rodinde hoogenraad eens bellen.....zij is manueel dierenarts... en heeft mijn vorige paard onwijs opgeknapt... ze kwam zo eens in de 3 maanden op mijn vorige pensionstal, en ik heb daar behoorlijk wat paarden zien opknappen na haar behandeling.

dus misschien iets om over na te denken?

Ik denk dat als je paardje zo vreselijk scheef is dat er wel degelijk iets niet goed in zijn lijf zit....

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 12:48

hoi ik heb het hele verhaal ook gelezen.
Maar je hebt een heeeel mooi paardenkind en ik zie in je profiel
dat het ook heel goed kan gaan.

Ik had zelf ook een dipje met mijn eigen paard 2 jaar geleden.
Het probleem lag aan een een niet goed liggend zadel en een vastzittende rug. Nu zeg ik niet dat ALTIJD het probleem is maar je paard is nog jong en vol in ontwikkeling.
Zijn bespiering zal de komende jaren nog onwijs veranderen (zie je ook al aan de foto's)
dus misschien is het handig om er even naar te laten kijken.

Verder herken ik het verhaal van dominantie van je paard, het beste advies wat ik je kan geven is:geduld hebben en je niet gek laten maken en gewoon negeren. Boos!
Ik weet het, dat is moeilijk maar het werkt echt!!

Nou meid succes met je paard, gewoon doorzetten hoor!
Ik vind jullie echt goed bij elkaar passen.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 18:29

danke voor de reacties

dat gedoe rond de stap molen is voor mij ook erg moeilijk meteen doorpakken werkt niet
negeren werkt niet
en net doen of ik dom ben helpt net zo min
dus ik baal er vreselijk van
en er zijn ook indd dagen dat het wel super gaat
maar de meeste dagen gaat het vreselijk (op dit moment)

ik heb inmiddels een fysio gevonden in onze omgeving
en heb haar gemaild dus ik wacht eerst op een reactie
voorloppig kruip ik er ook even niet op
omdat ik gewoon niet leuk vind en hem niet op zijn sodemieter wil geven als wel iets zou zijn

ik ga voorloppig even aan de longe aan de slag met hem
om hem in ieder geval los te houden en zijn coditie op pijl te houden

een ander zadel daar word ook aan gewerkt

ik ben ook helemaal dol op hem en het was mijn liefde op het eerste gezicht terwijl ik totaal niet van schimmels houd.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 18:38

probeer ook eens positief te denken, wat is wel goed aan je paard, de dingen die minder zijn of gaan moet je trainen maar moeten niet jou gevoel/gedrag/humeur gaan beïnvloeden. Ik denk dat je dit paard ook maar slecht kan domineren, probeer samen te werken en hem leiding te geven, iets wat hem veiligheid en ontspanning biedt.

Padoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 20:46

Ik herken je verhaal helemaal! Ik heb het ook zo gehad! Die van mij nam me in de zijk op alles in de binnenbak maar Owee als mijn Instructrice erop kroop wist en deed ie echt alles! Hij wist gewoon gelijk wie erop zat leek het wel!

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 21:02

eerst liep hij op de andere hand zwaar en andersom scheef, dus is het een rijtechnisch probleem, probeer eens aan de longeerlijn met zitlessen zonder teugels te rijden een zo weer eigen ballans te krijgen.
ik weet niet hoever je met africhting ben, of je al schouder binnenwaarts kan, als je dat kan moet je veel schoudervoor of schouder binnenwaarts rijden, en contrastelling, op de hand waar hij het lichts is, dan zal hij na verloop van tijd wel beter gaan.
wat voor figuren je ook rijd, alles minstens schoudervoor rijden. (Zijn schouder voor de achterhand zetten.)
Niet langer dan twee passen de teugels strak houden en de zware teugel even ontspannen dan weer opnieuw aan geven.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-07 19:08

@montyjansen

met die oefeningen waren we ook al een beetje begonnen
ik moest hem van mijn lesgeefster ook steeds schoudervoor laten lopen
maar ook veel volte openen en weer sluiten zodat die nog losser zou worden

ik heb er vandaag weer opgezeten (eff snel)
met een ander zadel daar voelde hij zich heel anders aan als met mijn zadel (dus daar zal het probleem dan ook liggen)
hij voelde zich erg vrij aan en liep dan ook recht
hij buigde ook netjes in aan beide kanten

dus voorloppig rij ik ook niet meer met mijn zadel tot me nieuwe er is

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 21:10

Ik heb het hele topic eens doorgelezen en wilde dus ook gaan antwoorden dat je echt eens naar je zadel moest laten kijken. Dat is dus ondertussen niet meer nodig omdat je al een ander zadel hebt Clown Dus dan rest mij alleen nog te zeggen dat ik hoop dat hiermee je problemen zijn opgelost! En dat je vanaf nu weer plezier zal gaan hebben in het rijden Haha! Succes ermee!

worteltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 21:28

Zolang de het dominantie probleem op de grond niet is opgelost .
Ben je in het zadel zeker en vast geen baas.
Ik spreek uit ondervinding.
Ik ben op de grond ongeveer 80% baas over mijn pony.
Maar die 20% die ik niet baas ben valt niet op maar in noodsituaties word die 20% niet baas omgezet in 80% en omgekeerd.
En onder het zadel is het idem dito.
Je zal waarschijnlijk alles moeten veranderen in het consequent zijn.
Nee is altijd nee en niet af en toe toelaten.
Ik wil maar bedoelen ze weten het verdomd goed wie er op hun rug zit en waar jou zwakheden liggen.
Dus als jij vraagt in draf doorlopen .
Dan is het ook doorlopen en niet half half.
Maar dan moet je wel zeker zijn dat zijn lichaam 100% in orde is he.
Ik heb net zo een draak.
Die liever lui dan moe is en als je er niet aan blijft werken gaat die op 2 dagen tijd stiekem op je handen hangen en gaat het van kwaad naar erger.
Je instructie er een tijdje mee laten rijden en jij dan een half uurtje over nemen kan de sleur doorbreken.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-07 15:18

ik heb net weer gereden en weer met een ander zadel (niet mijn zadel dus)
en wederom liep die weer super goed en lekker ontspannen.
maar ook weer wederom het gezeik om die stapmolen en ben er dus ook af gevallen(gestapt)
maar goed weer opgestapt en gedaan alsof er niks was
gelijk weer aangedraafd waar ik gebleven was
en weer hetzelfde gezeik op dezelfde plek
hier word ik nu echt moe
en dat is meestal als hij op punt staat om zijn rug te laten werken
probeert die zo eronder uit te komen

maar het feit dat ze nu minder buiten komen is ook een probleem

op de grons is het probleem wel opgelost en kan ik hem normaal longeren en luistert die ook 100% naar me

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 14:34

Kunnen longeren wil niet zeggen dat je baas over hem bent. Doe je grondoefeningen met hem?