Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
celano schreef:Dit is echt onzin. In stap zou dit kunnen gelden, maar in draf niet. Sla de literatuur er maar eens op na.
Tessebes schreef:Om buiging te krijgen spoor je met je binnenbeen aan als het buitenvoorbeen naar voren gaat, dus als je gaat staan. Om uitzwaaien van de achterhand te voorkomen moet je je buitenbeen naar achteren leggen en daarmee "aansporen" als je gaat zitten. Bijdrijven op het rechte stuk weet ik eerlijk gezegd niet wanneer ik dat doe en dat doe ik met 2 benen tegelijk. Voor de rest hoef je niet aansporen als je paard voldoende tempo behoudt en je geen tempowisseling wilt rijden.
patsur schreef:Tessebes schreef:Om buiging te krijgen spoor je met je binnenbeen aan als het buitenvoorbeen naar voren gaat, dus als je gaat staan. Om uitzwaaien van de achterhand te voorkomen moet je je buitenbeen naar achteren leggen en daarmee "aansporen" als je gaat zitten. Bijdrijven op het rechte stuk weet ik eerlijk gezegd niet wanneer ik dat doe en dat doe ik met 2 benen tegelijk. Voor de rest hoef je niet aansporen als je paard voldoende tempo behoudt en je geen tempowisseling wilt rijden.
Jij maakt het jezelf wel erg moeilijk.. Om uitzwaaien te voorkomen hoef je alleen maar je been iets naar achteren te leggen, en contact houden met de buik.

Alicia2u schreef:Het moet NIET als je zit!
En wel om de volgende reden:
De draf is een 2 tempi gang met zweefmoment. De beenzetting is als volgt:
Linksvoor en rechtsachter, zweedmoment, rechtsvoor en linksachter, zweefmoment enz.
Je moet dus, als je op het buitenbeen lichtrijdt, met je binnenbeen drijven als je staat en met je buitenbeen als je zit. Op die manier drijf je het achterbeen aan dat op dat moment onder de massa zit.
Drijf je aan als je zit, bereik je dus niet dat het binnenachterbeen (wat doorgaans meer belast wordt) onder de massa wordt geplaatst, en dat het buitenbeen wel onder de massa komt, waardoor je een scheef paard krijgt.
De meeste mensen drijven als ze zitten omdat dat MAKKELIJKER is, maar het is niet de juiste manier!
Alicia2u schreef:Niet veel mensen doen het op deze manier, omdat het niet echt makkelijk is, zoals ik het al eerder zei. Maar het is wel nodig in gangen zoals paiffe, passage en uitgestrekte draf.
Het is geen eenzijdige kuithulp die om een zijgang vraagt, want de buitenteugel en schouder van het paard worden normaliter in een normale draf begrenst. Op het moment dat er een zijgang wordt gevraagt, drijft de ruiter eenzijdig met één been áchter de singel en wordt er ruimte gegeven aan de buitenkant, zodat het paard daadwerkelijk opzij kan.
Bij het links-rechts drijven in de arbeidsdraf wordt de buitenkant begrenst en drijven beide benen op de singel. Dat is het verschil waardoor het paard niet in de war raakt en beter taktmatisch draaft.
AnjaKos schreef:Ik drijf Miro aan als het nodig is, ben recreatie ruiter en eigenlijk doe ik alles op stem. Als ik aan Miro vraag: "zullen we een drafje doen?" dan draaft hij meestal wel aan en zo niet dan blijven we stappenOok het woord "galopje??" is meestal genoeg hem in die gang te krijgen. Dit werkt alleen in het bos hoor, zodra we dressuurmatig in de bak rijden (wat nu nauwelijks meer voorkomt omdat de bodem van de bak zwaar is) dan is hij totaal niet aan het been en doet hij wat ik hem vraag maar het gaat niet van harte...Daarom rijdt ik hem ook vaak dressuurmatig in het bos want dan loopt hij heerlijk, pasje wijken van de ene kant van het pad naar de andere, schouder voor, dit doet hij dan veel makkelijker
muts_x schreef:Moet je dan zo aandrijven als je piaffe, passage enzo rijd of gewoon met lichtrijden?