Paard van een ander rijden....!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Maverick_

Re: Paard van een ander rijden....!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 12:15

Daar heb ik ook wel last van gehad. Eigenlijk kon ik helemaal nog niet zo goed rijden toen ik Maverick (mijn verzorghaflinger) ging verzorgen en rijden. In het begin is het wel lastig, maar uiteindelijk leer je er wel heel veel van. De eigenaar kan je allemaal tips geven, omdat diegene haar paard door het door kent. Zo ben ik ook in een jaar een heel andere verzorgster/bijrijdster geworden.

Van manegelessen naar een 'eigen pony' rijden is toch een heel verschil en je moet leren hoe je dat moet oplossen en verbeteren. in anderhalf jaar heb ik drie keer een aan een onderlinge wedstrijd van mijn manege mee gegaan en het verschil tussen de eerste en derde keer is echt heel groot!! dus ik zie het alleen maar als een goede ervaring waar ik heel veel van heb geleerd. Meestal rijd ik alleen of samen met anderen van stal zodat ik het zelf een beetje kan 'uitvinden', maar dan vind ik het toch ook wel fijn als de eigenaar eens komt kijken en mij tips, maar ook complimenten geeft. Je zult zien dat het (stapje voor stapje) steeds beter gaat! en dat de eigenaar jou ook zal vertellen dat ze blij is dat het nu zoveel beter gaat als eerst. En ik denk dat een eigenaar (die er voor kiest een bijrijdster te nemen) niet van je (kan) verwacht(en) dat jij met háár paard net zo goed kan rijden als zijzelf. Als ze dat wel zou willen, had ze je dat vast wel duidelijk gemaakt en een andere verzorgster gezocht. Dat is wat ik ervan denk, ik hoop dat je er wat aan hebt Bloos

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 16:17

ik heb het juist niet als de eigenaar er bij is maar als er andere mensen aan de kant kijken of in de bak rijden, ik rijd op een fjord en iedereen daar heeft van die mooie chique paarden.
dus ben ik altijd een beetje bang dat ze gaan zeggen van je doet dit niet kan je fjord niet dit en dat, dat ze denken dat ze voorang hebben omdat hun zo mooi chique paard hebben Tong uitsteken maar dat is puur mijn hersenen denk ik

ggit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 17:43

niks van aantrekken! maak er vooral grapjes over, dat helpt nog wel eens. en zoals LDRD zegt: ik vind het altijd leuk om m'n paard te zien lopen, en iemand die ik niet ok vind komt er niet op. dus als de eigenaresse zegt dat het super gaat, vindt ze het wrs alleen maar leuk om te zien!

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 17:50

Heb ik ook een tijdje gehad, ik vond het heerlijk als ze dan de stal uit ging mesten, want dan keek ze tenminste niet Haha! Bij mijn vorige verzorgpaardje had ik het totaal niet, maar die eigenaren konden ook niet rijden, dus dan is het al gauw goed Knipoog En nu heb ik een superpaardje gevonden met echt een supereigenaresse, ze vroeg aan mij wat ik liever wilde, dat zij er in het begin bij was of liever eerst zelf proberen hoe het ging, want ze wist hoe irritant het kan zijn als een eigenaar er constant met zijn/haar neus op zit! Ben zo blij met deze situatie! Lachen

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 10:32

Mariannedeb schreef:
Heb ik ook een tijdje gehad, ik vond het heerlijk als ze dan de stal uit ging mesten, want dan keek ze tenminste niet Haha! Bij mijn vorige verzorgpaardje had ik het totaal niet, maar die eigenaren konden ook niet rijden, dus dan is het al gauw goed Knipoog En nu heb ik een superpaardje gevonden met echt een supereigenaresse, ze vroeg aan mij wat ik liever wilde, dat zij er in het begin bij was of liever eerst zelf proberen hoe het ging, want ze wist hoe irritant het kan zijn als een eigenaar er constant met zijn/haar neus op zit! Ben zo blij met deze situatie! Lachen

En wat had je gekozen?

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 10:43

Ik had het ook wel is hoor. Was ik onzeker over draf, ging ik gewoon veel stappen. Nagelbijten / Gniffelen
Maargoed, ik ga met StalEnable mee, als je een soort van les krijgt, worden jullie er allebei beter van.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 10:46

Ik rij alleen maar op verzorgpaarden, maar ik ken dat gevoel van onzeker zijn ook wel, nog steeds. Als er zomaar mensen kijken, we staan naast een voet/fietspad, gaat het super. Komt de eigenaar eraan, gaan ze klooien (lees; word ik onzeker). Met les heb ik precies hetzelfde gehad. Alleen ging het super, maar in de les was het klooifeest...
Ik weet van mezelf dat ik het graag 'goed' wil doen en wil laten zien dat de moeite die mensen voor je doen (zoals trainers en eigenaren) niet voor niets is. Ik heb het er ook wel over gehad, de trainer zei dat hij het toch wel aan het paardje zag dat het wel goed ging, de eigenaar zei ongeveer hetzelfde...
Maar het is zeker zo, als de eigenaar je niet ziet zitten kom je er niet zomaar op. 'Mijn' eigenaar heeft dat zelfs precies zo gezegd...Hij is ook heel strikt als het om zijn paarden gaat, maar kritiek krijg ik amper dus het zal wel goed zitten. Ik moet me gewoon niet zo aanstellen Knipoog .

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 11:55

ze vragen je niet voor niks ze vinden vast dat je het goed doet anders vragen ze het vast niet aan je probeer gewoon rustig en goed te blijven rijden

Ireentjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 17:52

Het is heel logische dat je onzeker wordt als de eigenaar er bij staat. Toch denk ik niet dat de eigenaar dat daarom doet als zij jouw niet zou vertrouwe of niet goed genoeg vond dan zou ze je nooit op je paard laten toch?
Ik denk zelf dat ze komt kijken uit intresse. Ik ga zelf ook wel is kijken bij me medeberijdster gewoon ook om te kijken hoe zij dingen aanpakt en oplost. Samen kom je veel veder dan als iedereen ze eigen gang gaat met het paard want dan is het ook niet duidelijk voor het diertje!

en als je der echt heel erg veel last van hebt is het misschien goed om dat tegen die eigenaren te zeggen denk echt niet dat hun het zo bedoelen!

Success hee!

Phoebesp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 13:16

Renee__ schreef:
Maargoed, ik ga met StalEnable mee, als je een soort van les krijgt, worden jullie er allebei beter van.

Ik ga nu ook regelmatig kijken als de eigenaresse aan t rijden is. Werkt heel positief want je weet waar ze mee bezig is en hoe ze rijd.
Ik ben ook een aantal keer mee naar wedstrijden gegaan. En dit niet alleen om van haar rijstijl te leren maar ook voor de gezelligheid. En dit wordt ook op prijs gesteld. En regelmatig praten we dan over hoe en wat met rijden en daar leer ik ook weer van. Tong uitsteken

oORoosjeOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 14:25

Dat is niks raars want je wil het natuurlijk graag goed doen.
Maar ik zou er niet teveel van aantrekken want als er iets niet goed is dan had ze daar vast allang iets van gezegt! Blijf lekker jezelf dan gaat het meestal ook nog beter!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 00:36

Ik heb dat ook wel (ook al heb ik een superaardige eigenaar). Ze geven je het vertrouwen en dat vertrouwen wil je wel waard blijven. Ik zeg dan steeds maar: ' Als ik iets op een andere manier doe, moet je het maar zeggen, hoor!' En dan krijg ik meestal te horen: 'Nee joh, het gaat hartstikke goed!' Ben ik ook weer blij.

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 09:12

xEline schreef:
Mariannedeb schreef:

En wat had je gekozen?

Eerst lekker zelf elkaar leren kennen (paard en ik) en wat longeren enzo. En pas over een tijdje ga ik dan wat keren rijden, dan is zij er wel bij, want hij is nogal een dondersteen, en als alles goed gaat ga ik m ook een paar dagen per week rijden Lachen

EquiNatura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 11:29

Bespreekbaar maken, op dat moment kan de eigenaar van het paard daar ook rekening mee houden. Maar is heel normaal hoor.

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 12:19

Ik rij ook paarden voor anderen, maar ik word er niet echt onzeker van als ze staan te kijken, ook niet op wedstrijd. Alleen als ik vind dat ze op een moment even een tik verdienen of iets dergelijks en dat doe ik, dan denk ik soms weleens: oeh, wat zouden ze er van denken?

Maar van de andere kant wat ook al gezegd werd: de eigenaar wil niet voor niets dat je het paard rijdt. Als je gewoon je best doet en correct met je paard omgaat, en er ook nog van probeert te genieten, dan moet je al een heel eind komen.

hjozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 09:22

Paarden rijden van anderen is toch altijd wat lastiger, iedereen heeft zijn eigen visie hoe om te gaan met zijn of haar paard. Zowel er op als er naast. Het is soms erg lastig om je aan te passen aan die visie.
Aan de andere kant denk ik dat als iemand je vraagt om op zijn haar paard te rijden, dat die persoon toch wel het vertrouwen in je heeft en er ook van uitgaat dat jij ongeveer dezelfde werkwijze hebt.

Zelf heb ik regelmatig paarden gereden van anderen, waarbij ik toch echt rekening houd met de wijze waarop de eigenaar met zijn paard omgaat, tenzij je wordt gevraagd om het paard door bepaalde problemen heen te helpen.

En ja ik vind het ook wel lastig als de eigenaar dan aan de zijkant staat te kijken, aan de andere kant geeft het dan toch ook wel weer een kick als het goed/beter gaat. En als je echt onzeker wordt en daardoor minder goed/prettig kan rijden zou ik het zeker, zoals al meer mensen hebben aangegeven, bespreekbaar maken.

Gashmiron

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 17:48

ik mocht gister in de les op een pensionpaard, maar ik dacht help straks komt ze kijken en gaat het verkeerd enz en dan word je onzeker en bij mij lukt het dan idd allemaal niet meer echt iritant gelukkig kwam ze niet kijken,

maar ze laten je er niet op rijden als ze geen vertrouwen in je hebben;)