Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Bonita_Bon schreef:In zekere zin ben ik het met je eens.
Maar niet altijd WIL de ruiter het niet zien, maar KAN hij/zij het niet zien. De lichaamstaal niet goed genoeg kunnen lezen. Bijvoorbeeld.
Of gewoon gebrek aan ervaring en daar bedoel ik niets negatiefs mee. Ik verwijs naar mijn eerdere comment, omdat ik daarmee juist probeer te zeggen, je kunt vanaf hier niet zeggen 'je moet slaan' 'je moet naar de veearts' etc. Je zou er goed aan doen eerst te kijken waar het probleem is ontstaan voordat je het op probeerd te lossen en er dus niet opin gaan slaan omdat hij steigerd. Ik had het net over een reflex en dat kan slaan tussen de oren zijn, heb ik ook wel eens gedaan. Want je wilt het op dat moment levend en wel oplossen. Maar er word al aangegeven dat dat vaak geen blijvende oplossing is, maar een tijdelijke.
Een paard wat 'gewoon vervelend' is, geloof ik inmiddels niet meer in. Ik heb me de afgelopen jaren in heel veel 'probleempaarden' (paarden met problemen dus) verdiept. Zowel in de sport (ik ben zelf actief in de sport, mijn moeder en vriend zijn jurylid), als in de paardentandheelkunde (vriend is sinds enkele jaren paardentandarts), als in het NH (noem het een hobby), als in de 'correctie' (doe ik als bijbaantje) nog nooit ben ik een paard tegen het lijf gelopen dat 'gewoon' vervelend deed zonder daar een (vanuit het paard geredeneerd) goede reden voor te hebben...
anneliesdj schreef:Vanuit het paard geredeneerd heeft ie ook een goede reden als hij geen zin heeft in werken en net zolang bokt tot je eraf vliegt. En vind ie het ook gerechtvaardigd als hij jou bijt omdat je niet snel genoeg bent met zijn voer. En heeft ie ook een goede reden om te weigeren als hij vandaag gewoon geen zin heeft om te springen. En vind hij het ook logisch als...
Dat noem ik dus paarden die 'gewoon vervelend' zijn. Hoe noem jij dat?
anneliesdj schreef:een paard wat de ruiter niet als leider ziet heeft een corrigerende tik nodig. Zo maken paarden onderling ook duidelijk wie er de baas is.
Bonita_Bon schreef:In zekere zin ben ik het met je eens.
Maar niet altijd WIL de ruiter het niet zien, maar KAN hij/zij het niet zien. De lichaamstaal niet goed genoeg kunnen lezen. Bijvoorbeeld.
Je zou er goed aan doen eerst te kijken waar het probleem is ontstaan voordat je het op probeerd te lossen en er dus niet opin gaan slaan omdat hij steigerd. er word al aangegeven dat dat vaak geen blijvende oplossing is, maar een tijdelijke.
Een paard wat 'gewoon vervelend' is, geloof ik inmiddels niet meer in.
nog nooit ben ik een paard tegen het lijf gelopen dat 'gewoon' vervelend deed zonder daar een (vanuit het paard geredeneerd) goede reden voor te hebben...
...blijf rustig in zon geval en laat je niet imponeren door zijn gedrag op dat moment...als hij doorkrijgt dat je bang bent heb je alles verloren......wees consequent maar rechtvaardig...en oefen veel.... 
Het enige wat bij hem werkte was als hij ging dreigen hem met zijn neus naar mijn knie zetten en hem korte voltes laten lopen...geloof me...ik heb alles geprobeert....
nickynicole schreef:En de leider over een paard zijn klopt ook niet helemaal. Een dominant paard dat de leider van een groep is, daar kun je als mens niet boven staan. Het lijkt me beter om samen te werken met een paard.