Paard steigert

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bonita_Bon

Re: Paard steigert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 21:03

In zekere zin ben ik het met je eens.
Maar niet altijd WIL de ruiter het niet zien, maar KAN hij/zij het niet zien. De lichaamstaal niet goed genoeg kunnen lezen. Bijvoorbeeld.
Of gewoon gebrek aan ervaring en daar bedoel ik niets negatiefs mee. Ik verwijs naar mijn eerdere comment, omdat ik daarmee juist probeer te zeggen, je kunt vanaf hier niet zeggen 'je moet slaan' 'je moet naar de veearts' etc. Je zou er goed aan doen eerst te kijken waar het probleem is ontstaan voordat je het op probeerd te lossen en er dus niet opin gaan slaan omdat hij steigerd. Ik had het net over een reflex en dat kan slaan tussen de oren zijn, heb ik ook wel eens gedaan. Want je wilt het op dat moment levend en wel oplossen. Maar er word al aangegeven dat dat vaak geen blijvende oplossing is, maar een tijdelijke.

Een paard wat 'gewoon vervelend' is, geloof ik inmiddels niet meer in. Ik heb me de afgelopen jaren in heel veel 'probleempaarden' (paarden met problemen dus) verdiept. Zowel in de sport (ik ben zelf actief in de sport, mijn moeder en vriend zijn jurylid), als in de paardentandheelkunde (vriend is sinds enkele jaren paardentandarts), als in het NH (noem het een hobby), als in de 'correctie' (doe ik als bijbaantje) nog nooit ben ik een paard tegen het lijf gelopen dat 'gewoon' vervelend deed zonder daar een (vanuit het paard geredeneerd) goede reden voor te hebben...

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 21:09

hoi, blijkbaar heb je een groot probleem. Maar zoals hierboven al verschillende keren aangehaald is het moeilijk te zeggen of het uittesten is of echt bang zijn is.
Ik heb twee tips voor je probleem, het eerste is als je paard ergens bang voor is, draai hem om en ga er achterwaards langs. Klinkt stom, maar hij wil toch achteruit, dan gaat hij maar toch in de richting die jij wilt. ondertussen ziet hij ook dat eng ding niet. Alleen als hij er voorbij is.
tweede tip, ga met twee op wandel. Als het lukt, laat hem op kop lopen, rij eens weg van de andere, laat hem wachten.... zo leert hij ook alleen op stap gaan.
Het staat hierboven ook al uitgelegd, maar dit is nog een ander hulpmiddel. Als je weet wanneer hij het doet, neem een balon met water mee, en sla die kapot op zijn hoofd als hij steigerd. Dan denkt hij dat hij zijn hoofd stoot en bloeid. Dan blijft hij wel beneden.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 18:38

Met omdraaien heb ik mijn paard voor het eerst de waterbak ingekregen! Voorwaarts vertikte hij (IEEE WATER!). Maar ik krijg hem niet achterwaarts langs een wapperend zeil ofzo!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 19:09

Bonita_Bon schreef:
Maar niet altijd WIL de ruiter het niet zien, maar KAN hij/zij het niet zien. De lichaamstaal niet goed genoeg kunnen lezen. Bijvoorbeeld.
Of gewoon gebrek aan ervaring en daar bedoel ik niets negatiefs mee. Ik verwijs naar mijn eerdere comment, omdat ik daarmee juist probeer te zeggen, je kunt vanaf hier niet zeggen 'je moet slaan' 'je moet naar de veearts' etc. Je zou er goed aan doen eerst te kijken waar het probleem is ontstaan voordat je het op probeerd te lossen en er dus niet opin gaan slaan omdat hij steigerd. Ik had het net over een reflex en dat kan slaan tussen de oren zijn, heb ik ook wel eens gedaan. Want je wilt het op dat moment levend en wel oplossen. Maar er word al aangegeven dat dat vaak geen blijvende oplossing is, maar een tijdelijke.

Een paard wat 'gewoon vervelend' is, geloof ik inmiddels niet meer in. Ik heb me de afgelopen jaren in heel veel 'probleempaarden' (paarden met problemen dus) verdiept. Zowel in de sport (ik ben zelf actief in de sport, mijn moeder en vriend zijn jurylid), als in de paardentandheelkunde (vriend is sinds enkele jaren paardentandarts), als in het NH (noem het een hobby), als in de 'correctie' (doe ik als bijbaantje) nog nooit ben ik een paard tegen het lijf gelopen dat 'gewoon' vervelend deed zonder daar een (vanuit het paard geredeneerd) goede reden voor te hebben...

Vanuit het paard geredeneerd heeft ie ook een goede reden als hij geen zin heeft in werken en net zolang bokt tot je eraf vliegt. En vind ie het ook gerechtvaardigd als hij jou bijt omdat je niet snel genoeg bent met zijn voer. En heeft ie ook een goede reden om te weigeren als hij vandaag gewoon geen zin heeft om te springen. En vind hij het ook logisch als...
Dat noem ik dus paarden die 'gewoon vervelend' zijn. Hoe noem jij dat?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 19:28

anneliesdj schreef:
Vanuit het paard geredeneerd heeft ie ook een goede reden als hij geen zin heeft in werken en net zolang bokt tot je eraf vliegt. En vind ie het ook gerechtvaardigd als hij jou bijt omdat je niet snel genoeg bent met zijn voer. En heeft ie ook een goede reden om te weigeren als hij vandaag gewoon geen zin heeft om te springen. En vind hij het ook logisch als...
Dat noem ik dus paarden die 'gewoon vervelend' zijn. Hoe noem jij dat?

Ik zou dat dominantie noemen, wat inhoud dat het paard de ruiter niet als leider ziet. Dat is geen paard wat je in elkaar moet slaan, maar waarvan je het vertrouwen en respect moet winnen. Anders sla je zo'n apard geestelijk dood, en ik denk niet dat iemand zo'n paard wil. Ik denk dat vrijwel iedereen in de paardenwereld harmonieus met zijn/haar paard wil omgaan, als een team!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 19:30

een paard wat de ruiter niet als leider ziet heeft een corrigerende tik nodig. Zo maken paarden onderling ook duidelijk wie er de baas is.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 19:36

anneliesdj schreef:
een paard wat de ruiter niet als leider ziet heeft een corrigerende tik nodig. Zo maken paarden onderling ook duidelijk wie er de baas is.

Er is een verschil tussen een tik geven en een tik geven :p
Het is inderdaad zo dat paarden een onrespectvol paard een mep verkopen, maar het paard krijgt ALTIJD een waarschuwing vooraf. Terwijl wij mensen vaak gelijk uithalen.
Mensen zijn geen paarden en paarden zijn niet in staat de menselijke lichaamstaal net zo goed te lezen als de lichaamstaal van een ander paard.
Als je gewoon maar wat in het rond slaat, elke keer als het paard niet doet wat jij zegt, dan weet het paard ook niet meer wat hij moet doen. Dan gaat hij denken dat elke keer als jij de stal in komt, dat er dan een uur lang alleen maar geslagen wordt. Soms moet je een paard dingen laten uitproberen. Een paard moet ook de gelegenheid krijgen met de ruiter mee te denken...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 19:41

een paard leert jouw lichaamstaal snel genoeg kennen. Je wordt immers eerst boos voor hij een tik krijgt. Ze zijn ook in staat om te ruiken of je bang bent ed, dan weet een paard ook echt wel wanneer jij boos gaat worden en zo niet, dan heeft ie dat na 1 of 2 tikken wel door. (die van mij iig wel)

Wbt het verschil tussen een tik en een tik; paarden onder elkaar delen zulke harde meppen uit, daar kun jij met je zweepje niet aan tippen hoor.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 19:48

Dat heet communicatie-stoornis. Paarden laten elkaar in hele kleine signalen zien wie de 'baas' is. De meeste mensen zijn wat minder getraint die signalen op te vangen.
Als je paard jou bijt als je niet snel genoeg bent met het voer dan is er iets goed mis... Kun je je een ongeluk slaan...
Als de basis goed is en er rust en vertrouwen heerst, zul je niet te maken hebben met bijten, trappen, staken of whatsoever. Mocht je het dan toch onverhoopt tegen komen dat je paard iets niet 'wil' (angst of verveling, overigens ook een onderschat probleem) kun je terugvallen op die basis en het daarvanuit oplossen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 19:49

zo ga ik dus ook te werk, ik denk alleen dat mijn basis anders is dan de jouwe Haha! Haha!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 19:50

Ow we corrigeren ook gelijk met zwepen lees ik? Nasty.

Alicia2u, sta helemaal achter jouw comment, chapeau!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 19:50

Mijn basis heeft NIETS te maken met slaan. Zoals in geen enkele relatie...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 20:05

ik zeg helemaal niet dat ik gelijk met zwepen corrigeer en ook niet dat mijn relatie met mijn paarden gebaseerd is op slaan.

Overigens is een relatie tussen paard en mens niet vergelijkbaar met een relatie mens-mens.

Zie verder pb, we gaan off-topic Knipoog

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 00:07

Bonita_Bon schreef:
Je zou er goed aan doen eerst te kijken waar het probleem is ontstaan voordat je het op probeerd te lossen en er dus niet opin gaan slaan omdat hij steigerd. er word al aangegeven dat dat vaak geen blijvende oplossing is, maar een tijdelijke.

Een paard wat 'gewoon vervelend' is, geloof ik inmiddels niet meer in.

nog nooit ben ik een paard tegen het lijf gelopen dat 'gewoon' vervelend deed zonder daar een (vanuit het paard geredeneerd) goede reden voor te hebben...

!!!!!!!! Afgod

Mee eens.. Erg vervelend dat je paard steigert maar achterhaal de oorzaak voordat je acties als slaan schreeuwen schoppen ed gaat ondernemen (ik zeg ook niet dat je dit doet hoor!!!)

Een paard waar iets mee 'mis' is gaat nl niet per definitie kreupel lopen! Ik reed (ooit heel lang geleden) een hele leuke merrie van Gershwin. Van de ene op de andere dag begon ze ervandoor te gaan. Omdat ik toen een jaar of 15 was en tenger werd er gezegd dat ik haar niet goed aankon, logisch. Elke dag voor het rijden eerst longeren. Op den duur deden we dat wel een uur en nog kon ik er niet op want ze was KNETTER. Wat een K*T paard dacht eigenlijk iedereen. Op stal was het echter een goudeerlijk en lief paard. Ze bleek een cyste in een voorbeen te hebben wat niet kon worden weggehaald en bleef groeien. Vréselijk, je voelt je dan zo schuldig! Maar als een paard zo hard kan en nooit een pas kreupel loopt dan sta je er niet bij stil. (nb dit is een voorbeeld ik zeg natuurlijk niet dat jouwe paard dit heeft)

Een zadel kan ook verkeerd liggen bv, ook al heb je hem ooit laten aanmeten, een dier ontwikkeld bv spieren of wordt wat dikker van t gras. Dan kan die gaan knellen.

Als het paard het 'zomaar' zou doen dan heeft ie geen respect voor jou en ziet het je als een lager in rangorde. Dan zou ik hele goede begeleiding gaan zoeken die verder gaat dan rijden alleen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 00:14

Er heeft niemand gezegd dat er geslagen, geschreeuwd en geschopt moet worden.

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 00:19

I know.... zet er ook nl bij --voordat-- en geef niemand de 'schuld'dat ie dat heeft gezegd.
Schnappie??

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 14:10

En de leider over een paard zijn klopt ook niet helemaal. Een dominant paard dat de leider van een groep is, daar kun je als mens niet boven staan. Het lijkt me beter om samen te werken met een paard.

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 14:16

Hoi...kom even in dit topic kijken... heb ook zoiets met mijn paard meegemaakt.... ik weet ook dat je zulke paarden zeker niet op hun donder moet gaan geven...ze zijn echt bang op zon moment....ze halen het bloed onder je nagels vandaan Boos! ...blijf rustig in zon geval en laat je niet imponeren door zijn gedrag op dat moment...als hij doorkrijgt dat je bang bent heb je alles verloren......wees consequent maar rechtvaardig...en oefen veel....

heeft hij dit al eerder met je gedaan of was het de eerste keer?

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 14:39

Ik heb dit ook een keer mee gemaakt. ik ging rijden waar ik al veel vaker had gereden en ineens kreeg ik het paard niet meer vooruit wilde omdraaien en stond steeds op zijn achter benen. ik heb eigenlijk het zelfde gedaan als jij, ben uit eindelijk maar terug gegaan omdat het te gevaarlijk werd. Ik ben daarna terug gegaan met een vriedin, ik vind dat veiligheid op 1 staat. Toen hebben we het samen gedaan en ging het goed. Daarna geen problemen meer gehad. Misschien een idee?

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 14:47

Het kan ook puur hufterigheid zijn!
Als ie het daarvoor nooit gedaan heef?!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 15:14

Oja zo'n paard denkt; "zo laat ik even zonder aanleiding hufterig gaan doen, kickuh!"

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 15:16

Ik denk wel dat een paard kan steigeren uit protest....die van mij ging ook om de haverklap omhoog.....
heb hem zelfs naar een hele bekende africhter gebracht, en die belde me na 2 dagen op met de mededeling dat het onbegonnen werk was.... Het enige wat bij hem werkte was als hij ging dreigen hem met zijn neus naar mijn knie zetten en hem korte voltes laten lopen...geloof me...ik heb alles geprobeert....

Overigens rijden we wedstrijden nu en dat gaat super!!! denk nog steeds dat het een kwestie van vertrouwen is...

wees duidelijk en laat hem nooit de baas worden!!!! en neem echt geen overbodige risico's... als je in een ambulance wordt afgevoerd vraag ik me af of het nog wel verantwoord is hoor....

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 15:17

Dat lijkt mij idd ook niet waar, er zal bijna zeker iets geweest zijn waardoor het paard zich niet vertrouwd voelde. Een paard is een vluchtdier (volgens mij al eerder vernoemd in dit topic) Een paard zal dus weg willen rennen wanneer er angst is. Boos worden is dan vaak geen optie, vandaar mijn tip om het even samen nog een keer te doen en zoals je al deed is afstappen is ook een optie (hoewel ik dit dan liever niet doe, voel me dan minder zeker en heb het idee minder controlle te hebben.)

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 15:20

nickynicole schreef:
En de leider over een paard zijn klopt ook niet helemaal. Een dominant paard dat de leider van een groep is, daar kun je als mens niet boven staan. Het lijkt me beter om samen te werken met een paard.

Het is waar dat jij in een groep paarden nooit de alfa zal kunnen zijn. Daarvoor breng je gewoonewg niet genoeg tijd met de groep door. Maar het is wel zaak dat je het respect en vertrouwen geniet ben over je paard, ookal is die de alfa van de groep, anders ben je gewoon levensgevaarlijk bezig. En als je het respect en vertrouwen hebt, ben je automatisch ook de leider.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 15:24

Een paard kan niet willen werken voor je, mijn paard heef wel is hufterige dagen en dan moet ik hem der effe door heen rijden van het werkt toch niet!? en dan loop die weer goed, zonder rare streken