En door de ruiter veroorzaakte medische problemen, zijn idd WEL op te lossen door de ruiter, maar NIET altijd meer terug te draaien door het rij-technische! Soms zul je er professionele hulp bij moeten gaan zoeken!
Lekker makkelijk om zo te denken!
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Tessebes schreef:Ik sluit me eerlijk gezegd aan bij webster543. Mijn pony doet het ook af en toe, dan doet het stretchen haar gewoon een beetje zeer (bijvoorbeeld door spierpijn) en denkt ze er makkelijk vanaf te komen door haar hoofd te kantelen. 't Is jammer voor mijn pony, maar daar moet ze toch even doorheen.
twx_2000 schreef:Ik rijd een 4-jarige ruin die vaak tijdens het rijden zijn hoofd kantelt. Ik vind het erg moeilijk om daar een oplossing voor te vinden. Wie kan me helpen?
MiloFriendly schreef:twx_2000 schreef:Ik rijd een 4-jarige ruin die vaak tijdens het rijden zijn hoofd kantelt. Ik vind het erg moeilijk om daar een oplossing voor te vinden. Wie kan me helpen?
dat heb ik ook heel erg met een manege pony
Wat bij mij heeft geholpen is vooral laag en rond rijden, zodra hij ook maar probeerd omhoog of iets te komen, weer druk op de teugels zetten en je been eraan. Niet schoppen of trekken! maar echt gelijke druk. Ga er niet alleen mee aan de slag, maar met je instructeur. Als je pony zich weer ontspant, ontspan jij je handen ook. Miska schreef:Altijd komen rij-technische problemen voort uit iets lichamelijks!
Anders had je namelijk het probleem niet.
Kuggur schreef:Okay, dat verandert de zaak. Blijft staan dat je je nogal ongelukkig hebt verwoord; je schrijft "rijtechnische problemen komen altijd voort uit iets lichamelijks", je bedoelt (blijkbaar) "rijtechnische probemen uiten zich altijd in iets lichamelijks", en dat is wel iets héél anders.
Bonita_Bon schreef:OMG! Echt waar.
Als stretchen (ik neem aan dat je daarmee bedoelt het rekken en strekken van de hals en gewrichten?) haar al zeer doet, waarom rij je haar daar dan in godsnaam 'doorheen'??? Je moet een paard niet ergens 'doorheen' rijden. Spierpijn is vervelend en komt voort uit verkeerde training, heftige belasting OF (en dat is de positieve spierpijn) uit de opbouw van spieren. In dat geval heb je je paard dusdanige (nieuwe) belasting gegeven die de spieren/spiertjes nog niet kenden (in die mate) en je bent net aan over de grens gegaan van wat de spier aankon, opzich prima want dat stimuleerd juist de groei van de spier... MITS je de spier daarna de tijd geeft om te herstellen. Spierpijn is eigenlijk het resultaat van licht beschadigde spieren (miniscule scheurtjes in de spier), als je die niet voldoende laat herstellen, bereik je het tegenovergestelde van wat je met training wilt bereiken: namelijk een gespannen paard met verkrampte spieren.
Bewegen na zware/nieuwe arbeid is goed, maar dan wel rustig aan. En luister naar je paard. Teveel is teveel.
Neusriem schreef:Rij eens met kaptoom-en-trens hoofdstel. Dat wordt gebruikt in de Spaanse rijkunst. Het zorgt er voor dat het paard zijn hoofd niet kantelt, en het is geheel paardvriendelijk!
Mn. de kaptoom is erg geschikt om een duidelijke hulp te geven dat kantelen niet gewenst is. webster543 schreef:Ik zal maar wat uitleg geven, met wat ik bedoel...
Dus 90% van de paarden zullen altijd proberen in een voor hun de makkelijkste positie te lopen. Een houding waarbij hij misschien de sterke linker hand van zijn ruiter kan verlichten of de rechter spoor wat minder voelt... wat dan ook. Elke ruiter die correct onder begeleiding is of die zelf al heel veel gevoel heeft voelt dit aankomen en zal hierop gepast reageren. Wanneer dit niet het geval is, zal het paard "scheef" of hoe dan ook blijven lopen, in dit geval met het hoofd gekanteld. Zij spieren ontwikkelen zich dan verkeerd en in die positie/houding voelt hij zich goed en zal hij proberen te blijven. Merkt de ruiter dan dat er iets niet klopt, haal je hem uit zijn houding en dwing je hem in een voor het zicht mooie, maar voor hem weer pijnlijke houding.
Diegene die zeggen hand omhoog zijn niet verkeerd, ALS het probleem zich voordoet in het begin. Dan is het een hint naar het paard, om te zeggen, "hela, dat niet", maar moet de ruiter zich ook af vragen waarom wil hij dat doen. Ben ik te sterk aan het inwerken, zit ik verkeerd?....
Indien het probleem zich al langer voordoet is de methode hierboven niet goed. Dat is heel pijnlijk. Eerst moet het paard medisch gecontroleerd worden en ev. met een osteopaat ( heb er pers. wel heeeeeeeeele slechte ervaring mee, die mannen maken je toch vanalles wijs). Maar het probleem moet rijtechnisch gezien toch worden opgelost. een osteopaat kan geen spier langer maken of sterker maken, dat gebeurd met werken. De ruiter moet dan rustig te werk gaan en voorzichtig, stapsgewijs het paard weer juist stellen. De ruiter moet ook eerst aan zijn eigen werken om zijn fout op te lossen. Zeker onder begeleiding of door een andere ruiter. Dus geen oplossing van vandaag op morgen. Maar voor over een paar weken tot maanden, afhankelijk van de ernst. Het stretchen na het rijden is wel goed, maar moet eerst getoond worden door een fysio of osteopaat.
Tessebes schreef:Neusriem schreef:Rij eens met kaptoom-en-trens hoofdstel. Dat wordt gebruikt in de Spaanse rijkunst. Het zorgt er voor dat het paard zijn hoofd niet kantelt, en het is geheel paardvriendelijk!
Daar rij ik ook mee.Mn. de kaptoom is erg geschikt om een duidelijke hulp te geven dat kantelen niet gewenst is.