@bonita_bon
Ja precies, ik snap wat je bedoeld.
En dat wantrouwige naar dat ge-aai met die zweep wordt ook vanzelf minder als je het met regelmaat doet hoor.
Die pony die ik ge-desensibiliseerd heb, was er ook heel angstig voor, liet zich er 1st ook helemaal niet mee aanraken.
Maar ik ging net zolang door totdat hij zich er bij neer legde. Wel steeds in complete rust uiteraard en net zolang door doen totdat het goed is. Dat kan bij sommige paarden echt heel lang duren!
Maar vooral niet reageren op zijn gedrag.
Ik heb mijn eigen paarden zo getraind dat ze weliswaar voor bijna niks bang meer zijn. Het blijven altijd dieren dus geheel bom-proef zijn ze niet, maar ik kan wel met touwen om het lichaam zwaaien, met zeiltjes over het lijf heen gaan, wapperen met plastic, over gekke dingen heen noem het maar op. Komt ook geregeld voor dat ze er geen zin in hebben hoor, ook al hebben ze het eerder gedaan.
Het is ook meer een kwestie van vertrouwen hebben in jou!
Ook hangt het er vanaf hoe ik in mijn vel zit, want paarden spiegelen jouw eigen gedrag.
Maar zoals ik al eerder zei, elk paard is anders en reageert anders. Dat is aan jezelf om dat te beoordelen toch? 
Ik vind het altijd een uitdaging om mijn paarden te laten wennen aan de meest vreemde dingen.
Je schept er een band mee en het vertrouwen in jou wordt groter. En dat is voor mij het uiteindelijke doel.
IK hoef niet persé rondjes in de bak te rijden, volgens het boekje. Mijn prestaties laten zien op dressuurwedstrijden, je laten beoordelen door een jury, die vaak punten geven voor een mooie combinatie waarvan het lijkt alsof ze mooi in de krul lopen, maar ondertussen erg scheef zijn. Of waarvan degene die erop zit erg hard in de hand is. Het paard respectloos behandeld omdat ie niet goed doet wat je van m vraagt. Vaak ligt het probleem bij de ruiter zelf, maar dat wordt (te) vaak niet zo gezien. De haat, nijd en strijd onderling op wedstrijden, alleen om te moeten presteren en je laten beoordelen door een jury. Laten zien dat JIJ zoveel beter bent dan een ander...
Uitzonderingen daar gelaten!
Maar goed das een hele andere discussie, je begrijpt vast mijn punt wel.
Iedereen zijn ding!
Dit is tevens mijn mening hoor, daar hoeft niemand het mee eens te zijn!