bijzet of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

Re: bijzet of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 19:55

Ik zou gewoon de bijzet een tijdje proberen.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 19:30

Doe jij em dan zelf ook om?

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 19:30

Ik zie een paar voorstanders van de stoot, leg mij ajb de voordelen eens uit en weerleg mijn argumenten betreffende de valse inwerking.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 19:55

Ik gebruik hem momenteel niet, maar heb het wel gedaan bij een welsh. Hij was heel sterk in zijn mond, dus heb ik een tijdje met bijzet gereden. Ik stimuleerde hem als het ware. Na die paar keer, dat ik met bijzet heb gereden, ging het super! Hij was heel licht, en had een goede aanleuning. Ik kon daardoor ook heel rustig galloperen, en heb op gegeven moment zelfs pirrouettes kunnen rijden. Hij was zo veranderd. Natuurlijk kwam het niet allemaal door die bijzet, ik ging zlef ook heel ontspannen rijden, wat ook erg hielp.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 20:26

Aanleuning bereik je helaas niet met stoot, juist een van de dingen waarom ik er zo tegen ben. Met stoot verstoor je contact (of er is harde druk, rukken, stoot OF je bent en slim paard en gaat achter de teugel lopen), jij geen constant contact=jouw paard kan geen aanleuning vinden. Wel krijg je dat ze achter de teugel gaan lopen (eigen houding, dan voelen ze idd heeeel licht in de hand). De zogenaamde 'valse knik'.
Bijzet is geen stimulans maar een dwang.
En dat je opeens pirouettes kunt rijden na het rijden met de stoot vind ik grofweg hilarisch! Ik zeg; allemaal een stootteugel om dan word het gezellig druk op grand-prix niveau!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 20:32

Dat met die pirrouettes heb ik echt niet in een keer gedaan hoor! En bovedien had ik de bijzet helemaal niet zo strak zitten..

_Maverick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 21:31

hoewel Bonita_Bon (nog steeds) wat fel uit de hoek komt ben ik het wel met haar eens
Een paard moet je niet dwingen in een bepaalde (ontspannen!?) houding te lopen met een of andere hulpteugel.
Een paard moet je naar de ontspanning toe rijden (van achter naar voren).
En dat gaat echt niet van de een op andere dag, je moet geduld hebben.
En zelf het 'knopje' weten te vinden, zonder hulp van een bijzet o.i.d.
Het uiteindelijke resultaat daarvan is veel beter voor jou en je pony... Bloos

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 23:07

Dankjewel _Maverick_ ik zal met jouw comment ook wat doen en wat milder worden in mijn posts. Misschien komt de boodschap dan ook beter door..

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 18:21

Hoi TS, laat je niet verleiden tot hulpteugels, je kunt je paard er meer mee beschadigen dan goed doen.

Een hulpteugel wordt gebruikt door mensen die het zelf niet kunnen oplossen met hun paardje, met als gevolg dat ze in hun net, rug en achterhand helemaal vast kunnen komen te zitten en dan ben je nog verder van huis.

het belangrijkste is dat je de ontspanning opzoekt.

Als je kan longeren, probeer dan eens een gogue, waarbijd e druk niet direct op de mond komt maar achter de oren; ik heb er destijds veel aan gehad met een paardje wat ook moeite had met de ontspanning door blessureleed en een baancarriere.
Ze ging hierdoor zelf de hand opzoeken, maar dan aan de longe, zodat ik haar niet in de weg zat en uiteindelijk ging ze meer ontspannen, haar achterbeen beter gebruiken en werd haar lijf losser. Ik heb erg veel gehad aan die tips, was van de fysio.

Ik denk dat je toch bij jezelf moet nagaan wat je aan jezelf zou kunnen verbeteren in je rijden, want waarschijnlijk ligt de oorzaak bij jezelf. Paardje laten checken of het fysiek in staat is om te doen wat jij vraagt is misschien ook geen voerbodige luxe.
Sterkte!

Renvers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 19:45

Ik denk ook dat je je niet te veel moet focussen op het aan de teugel lopen. Er zijn 10.000 dingen net zo belangrijk als het aan de teugel lopen. En even met je instructrice overleggen. Knipoog