Hoe leer ik mn paard wijken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SuzannedG

Re: Hoe leer ik mn paard wijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 21:29

Als je aan het wijken begint neem ik aan dat je je paardje verder goed voor mekaar hebt en goed voorwaarts is.
Mijn instructrice heeft me spelenderwijs met mijn paard laten wijken; dus bijvoorbeeld van A naar E wenden. En steeds meer met je binnenbeen je paard omduwen.

Toen ze goed reageerd op mijn hulpen zijn we het gaan afmaken. Dus afwenden, rechtstellen, paar pasjes wijken en weer rechtstellen. Nooit helemaal tot de hoefslag wijken, maar voor de hoefslag weer rechtzetten. Zodat ze goed bleef opletten en niet over de buitenschouder weg gaat lopen.

Wel zou ik pas aan het wijken beginnen als je basis goed bevestigd is. Paard loopt goed over de benen, dus voorwaarts, in balans en je krijgt reactie als je iets vraagt.

bobbymp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 21:31

voltes gaan sluiten en openen???
bij a of c afwenden en dan niet rechtuit,maar naar de f-k-h-m richten en dan voorzichtig een paar pasjes wijken proberen,na een paar keer moet het echt makkelijker worden(deze oefeningen moesten wij met de gastinstructie les doen en hielpen echt super!!!)

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 21:39

Is er dan ook iemand van mening dan niet alleen je binnenbeen er in porren een oplossing is maar zeker ook je buitenbeen en gewichtsverplaatsing zeer van belang is. Je laat je buitenbeen lang en verplaatst je gewicht ook iets naar je buitenzitbeenknobbel en buitenbeen, ga zitten naar de richting waar je heen wilt. Je binnenbeen komt als kleine hulp door, door middel van het binnenbeen iets naar achter te verleggen en te drijven, zodat het paard gaat scharen. Oefen dit eens in een volte in stap of draf..Rijd je paard altijd goed voorwaarts en probeer telkens kleine stukjes! Vraag je instructrice ernaar.
Zodat zij jouw goed kan begeleiden met de eerste beginsels.
Succes! Haha!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 21:44

Ts en waarschijnlijk ook de pony is hier nog niet aan toe, eerst maar eens goed voor het been en met een knappe stelling en buiging de hoek door, zonder sporen.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 21:47

minimouse als je wilt dat je paard de juiste buiging aanhoudt zal je naar mijn mening niet op het buitenzitbeenknobbel moeten gaan zitten om te wijken, of ben ik nu de draad kwijt ?

luna_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 11:05

ik zie hier allerlei tips en die helpen ook wel, maar even een vraagje, begin je te wijken gelijk in draf of probeer je het eerst in stap? door het eerst in stap te doen kun je rustig de juise hulpen geven zonder dat hij gelijk wegrent over de buitenschouder Knipoog eerst zorgen dat hij in stap goed voor je binnenbeen is en dan pas in de draf gaan proberen....succes Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 12:06

garny95 schreef:
minimouse als je wilt dat je paard de juiste buiging aanhoudt zal je naar mijn mening niet op het buitenzitbeenknobbel moeten gaan zitten om te wijken, of ben ik nu de draad kwijt ?

In het wijken moet je paard ook niet gebogen zijn, alleen een hele lichte stelling hebben, maar recht in het lijf blijven. In feite moet hij geheel parallel aan de hoefslag met een lichte stelling scharend voorwaarts/zijwaarts gaan. Lachen
Je gewicht zit aan de kant waar je naar toe wijkt omdat het paard zich wil verplaatsen naar waar jij je gewicht legt (is mij altijd uitgelegd iig).

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 12:58

nou dat heb ik ook 20 jaar gedacht alleen mijn huidige instructrice denk daar volgens mij weer anders over, ik ben het nu echt even kwijt, ik zal nog eens navragen, wordt vervolgd...

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 13:26

Begin ook niet door bij A af te wenden en dan naar de hoefslag te wijken. Begin op een paar meter van de hoefslag, je paard gaat dan makkelijker opzij richting hoefslag.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 16:05

Leuke oplossingen allemaal, maar nogmaals, eerst de basis en dan eens gaan denken aan wijken.
Zoals Urielle het uitlegt is (ook in mijn ogen ) de juiste manier.
Zou je je paard echt gebogen hebben dan zal hij over de schouder vallen.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 16:12

onze 2 jarige, nooit een zadel of dergelijke opgehad hoor, kan wijken voor druk (hoort bij de opvoeding imo), 5 minuten had hij het door en leuk dat meneer het vond. Mijn wat oudere (17) pony heeft een aantal weken oefenen geduurd maar die is natuurlijk ook niet zo soepel en leergierig meer.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 16:13

KarinvdM schreef:
Begin ook niet door bij A af te wenden en dan naar de hoefslag te wijken. Begin op een paar meter van de hoefslag, je paard gaat dan makkelijker opzij richting hoefslag.

Gelukkig toch nog iemand die de zelfde gedachtengang heeft als ik.
Waarom gelijk bij A afwenden?? (of C ) rijdt eerst een paar meter door.
Dan wordt het makkelijker.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 16:19

Bedankt voor jullie reacties!
De basis gaat hartstikke goed, ze is altijd goed aan mn been, ze loopt diep de hoek in enz.
Hoe ik het nu doe;
Ik wend na de a(of c) af en stel der eerst recht.
Daarna wijk ik een paar pasjes.
Dat gaat redelijk.
Als ze scheef gaat lopen, stel ik der weer recht.
Ik doe dit allemaal in STAP! Knipoog

En ik heb het gevoel alsof jullie mij af lopen te zeiken.
Hou het alsjeblieft even gezellig.
Ik vraag alleen maar om advies.
Mn ouders hebben geen geld om elke week een privéles te nemen.
Ik rij 1 keer in de 2 weken een groepsles.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 16:21

Urielle schreef:
In het wijken moet je paard ook niet gebogen zijn, alleen een hele lichte stelling hebben, maar recht in het lijf blijven. In feite moet hij geheel parallel aan de hoefslag met een lichte stelling scharend voorwaarts/zijwaarts gaan. Lachen
Je gewicht zit aan de kant waar je naar toe wijkt omdat het paard zich wil verplaatsen naar waar jij je gewicht legt (is mij altijd uitgelegd iig).

Ik heb juist altijd geleerd dat buiging wel belangrijk is bij het wijken, toch zeker in het begin. Wijken kun je oefenen door een volte te verkleinen en vervolgens te vergroten door je paard naar buiten te drijven met je binnenbeen. Je drijvende been activeert (normaal gezien) het binnenachterbeen en met je buitenhand begrens je de schouder. Op die manier is de achterhand erbij en valt je paard niet over de buitenschouder weg. Naarmate het wijken beter bevestigd is kun je de buiging veminderen en is enkel stelling voldoende.

Je gewicht leg je bij het wijken juist op je binnenzitbeenknobbel (wat een woord) omdat dat een drijvende hulp is die het wijken voor de kuit ondersteunt. Als je gewichtshulpen geeft op je buitenzitbeenknobbel beperk je de beweging naar opzij, wat je natuurlijk wel kunt gebruiken als begrenzing wanneer het paard naar buiten wegvalt.

Maar goed, eerst de basis en dan pas wijken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 16:54

Het wijken voor het linkerbeen doe ik ook nog gebogen omdat mijn paard zich uit de aanleuning probeert te drukken en de buiging helpt daarmee. Maar proeftechnisch moet je paard bij het wijken alleen wat stelling hebben. Even opgezocht in de Wiki: "Het paard loopt voorwaarts/zijwaarts in een schuine lijn en moet recht blijven in het lichaam met slechts een lichte binnenstelling en werkelijk overkruisen, dat wil zeggen het binnenbeen moet voorbij de afdruk van het buitenbeen neergezet worden."
Even kijken, want de gewichtshulp staat er niet bij, dus even paardenboek raadplegen... jij hebt gelijk, de binnenzitbeenknobbel. Hoewel ik de theorie erachter niet begrijp, want je drukt hem niet opzij met je zitbeenknobbel, het gaat alleen om gewichtsverplaatsing.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 19:11

Urielle schreef:
Even kijken, want de gewichtshulp staat er niet bij, dus even paardenboek raadplegen... jij hebt gelijk, de binnenzitbeenknobbel. Hoewel ik de theorie erachter niet begrijp, want je drukt hem niet opzij met je zitbeenknobbel, het gaat alleen om gewichtsverplaatsing.

Gelukkig, ik snapte het dus uiteindelijk wel, pffff, volte vergroten en verkleinen doe je ook met het gewicht op de binnenzitbeenknobbel, nouja wij zeggen dan binnenbeen lang.
Bedankt voor de uitleg, nu zal ik nooit meer twijfelen.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 19:51

paard heeft inderdaad lichte buiging maar naar mijn mening moet je toch je gewicht iets verplaatsen naar de kant waar je heem wil..zoniet zit je je paard in de weg omdat je eigenlijk met je zit je paard 2 kanten op stuurt. Ik begrijp jullie ook wel hoor ik denk dat iedereen zijn eigen manier heeft maar is wel een leuke discussie Haha!
Ik wil mijn paard idd ook licht gebogen hebben dat krijgt hij eigenlijk al door middel van het afwenden en dat stel ik hem zelf weer recht als dat weer moet..als ik dat niet doe blijft hij wat stelling houden in zijn lichaam.
Daarna kan ik dus mijn gewicht iets verplaatsen naar buiten, buitenbeen lang maken, mijn binnenbeen iets aanleggen zodat het paard met een lichte buiging gaat scharen..wil ik hem recht hebben zal ik mijn buitentuigel en buitenbeen er weer bij moeten nemen.
Ik hoop dat ik het een beetje goed verwoord heb zo Bloos

_Elize_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 21:46

Heej
als ik zo hoor dat je met sporen rijdt (waar ik niks op tegen heb) omdat ze anders naar binnen valt met galoperen lijkt het mij een kwestie van balans!
het paard heeft balans en buigzaamheid nodig bij het wijken!
zorg ervoor dat ze hele goede stelling en buiging heeft en dat ze in die stelling ook voorwaarts aan het been is en weer terug kan komen. Vooral dat terugkomen is belangrijk, want dat vraagt balans en evenwicht. Rij ook hele diepe hoeken!
begin eerst met voltes verkleinen en dan met openen kan je proberen om dr een pasje om te zetten. Wat hierbij belangrijk is, is dat ze over de rug blijft lopen, dat geld eigenlijk altijd bij wijken, dan heeft de achterhand voeldoende beweginsruimte. Let op dat dr hoofd recht blijft, anders ophouding met buitenhand maken en weer rechtstellen( als je op de lange zijde zit, op de volte anders ff streng aandrukken met je buitenbeen en met je binnebeen ff niks doen totdat ze weer in normale stelling loopt) en eventueel weer aan pasje wegdraven en weer terug, voor de balans.
nou succes ermee!
oja spiegels zijn geen overbodige luxe bij deze oefeningen Tong uitsteken

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 22:11

Zorg eerst goed dat ze goed op alle basis beenhulpen reageerd,
pas daarna kan je bezig gaan om je paard het wijken te leren.
Als je gaat wijken, moet je rechterbeen (als je voor het linkerbeen gaat wijken) naar achter leggen,
en je linkerbeen op de zelfde plaats houden,

Je been goed aandrukken, en als ze over de schouder wegloopt een zweepje in haar hals leggen,
niet slaan, maar in haar hals leggen is bij de meeste paarden al voldoende.

Heel belangrijk bij het wijken is balans en buigzaamheid zoals al eerder genoemd is!

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 22:19

ikke20 schreef:
zorg eerst dat ze goed op je beenhulp loopt. dus als je draf vraagt moet ze meteen reageren. dan ga je a-c lijn rijden met de juiste stelling. daarna geen je je been erbij en desnoods geef je elke keer als je je been aanlegt een klein tikje met de zweep net achter je kuit en vraag je haar zo om te gaan. op eze manier heb ik het mijn paard geleerd. eventueel kan je er ook iemand naast laten lopen die je paard een beetje omduwt en eventueel met een zweepje zodat het paard eigenlijk wegloopt voor het zweepje

duidelijker kan ik t niet zeggen!!

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 22:33

[quote="SunnyJazz"]Bedankt voor jullie reacties!
De basis gaat hartstikke goed, ze is altijd goed aan mn been, ze loopt diep de hoek in enz.
Hoe ik het nu doe;
Ik wend na de a(of c) af en stel der eerst recht.
Daarna wijk ik een paar pasjes.
Dat gaat redelijk.
Als ze scheef gaat lopen, stel ik der weer recht.
Ik doe dit allemaal in STAP! Knipoog

als je paard de zijwaardse druk snapt dan is dit een goede oefening om je paard voorwaarts zijwaarts te houden en dat hij niet over de buitenschouder heen valt.
als je paard het nog niet snapt begin dan met makkelijkere oeveningen zoals de volte openen en sluiten.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 18:27

Ik heb vandaag weer geoefend zonder sporen.
Het ging hartstikke goed voor haar doen.
In de stap heb ik in het zicht van de spiegelt geoefend, dus bij de B afwenden en de een paar pasjes wijken in de stap.
Ze stapte echt mooi over. Vooral met der voorbenen!
De achterhand blijft alleen wat achter, waardoor ik der steeds weer recht moet stellen.
Maar Sunny leert heel snel en ze doet echt der best voor me.
Ze heeft er echt plezier in.
Ik kan vandaag maar 35 min. ofzo trainen, want we moesten ook weer terugstappen en het is al om half 6 donker.
Maar we hebben tog weer wat geleerd!
En jullie allemaal bedankt!
Als er no g meer met tips zijn, hoor ik het graag ! Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 20:40

MiniMouse schreef:
paard heeft inderdaad lichte buiging maar naar mijn mening moet je toch je gewicht iets verplaatsen naar de kant waar je heem wil..

En dat is dus allebei fout, hebben we opgezocht.
Paard blijft recht in het lijf zoals ik dacht, en het gewicht op de binnenzitbeenknobbel, zoals Ronja dacht Clown

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 09:31

En wat is dan bij jullie de binnenzitbeenknobbel?
Stel je wijkt naar links, hele lichte stelling rechts dus, ga je dan op links of op rechts zitten?

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 10:00

Volgens hun moet je dan op rechts zitten, ik heb ook altijd geleerd dat je op links moet zitten Haha!