inrijden jong paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EquiNatura

Re: inrijden jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 14:18

Ik denk dat wanneer je dit soort vragen stelt en je bent zelf van plan een paard in te rijden, dat is niet verkeerd bedoeld, dat je dat beter over kan laten aan iemand met ervaring of als jet het toch graag zelf wilt doen, maar aan je manier van inrijden twijfeld er een deskundige bij moet halen die je met regelmaat begeleid. Je kan fouten beter voor zijn dan dat je ze achter af op moet lossen.

Ik zeg hiermee dus niet dat het niet mogelijk is om het zelf te doen om dat het dan niet goed zou gaan. Echter, weet wat je zelf kunt, wat je van je zelf kan verwachten en bepaal dan of jij hier zelf mee verder wilt gaan. Ik kan immers niets over jou kennis, ervaring en kunde vertellen.

Het ene paard is het andere paard niet. Er moet naast het inrijden ook gewerkt worden aan conditie en spieropbouw. Het paard moet zijn balans leren vinden en dit ook op kunnen zoeken onder de ruiter. Het krijgt veel nieuwe indrukken en ook tussen de oren moet het goed zitten.

De manier waarop je een paard in rijdt kan ook heel erg verschillen. Dat hangt van het paard af. Maar altijd kan het met respect en vertrouwen lijkt mij.

Je moet er in ieder geval voor zorgen dat het paard plezier in zijn werk houdt. Het werk ook graag voor je wil doen.