Hoe voel je of je paard 'echt' ontspannen loopt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

advanbergen

Re: Hoe voel je of je paard 'echt' ontspannen loopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 21:39

tja... zijn deze paarden ontspanne of waggelen ze op de voorhand?

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 22:24

Als Gaya echt ondspannen is, beweegt ze groter, maar ze is toch makkelijker uit te zitten. Ik heb nauwelijks gewicht in mijn handen, en ze reageert op elke beweging die ik maak.
Bij Flap, mijn haflinger, zit het weer heel anders. Die is vrij stug, en daar had ik altijd meer gewicht in mijn handen. Ze ging dan ook groter bewegen, en langzamer. Ze ging er ook altijd bij fluiten Koe .
Bij beiden heb je altijd van die lekkere losse flapperoortjes als ze ondspannen zijn. Wel naar mij gericht, maar zo los dat ze met de beweging mee op en neer wapperen.
Het is echt bij elke paard anders hoe het voelt. Je weet het wel echt altijd als ze ondspannen. Dan voelt het gewoon een stuk rustiger en fijner. Beetje lastig uit te leggen, Je moet het eigenlijk een paar keer voelen.
http://i6.photobucket.com/albums/y232/F ... C02218.jpg

Dit is Flap fijn en ondspannen. Van Gaya heb ik nog niet echt een goede foto.

hier een met meer spanning (let op je teugels, muts! Bloos )
http://i6.photobucket.com/albums/y232/F ... 1/Bew5.jpg

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 07:55

advanbergen schreef:
tja... zijn deze paarden ontspanne of waggelen ze op de voorhand?

zoals je hebt kunnen lezen gaf ik al aan dat mijn paard idd wat op de voorhand loopt, wat overigens ontspanning niet in de weg hoeft te staan. Maar 'op de voorhand waggelen' vind ik ook weer wat overdreven Knipoog

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 12:28

ik vind een paard wat zijn rug gebruikt helemaal niet lekker zitten,hij komt dan namelijk echt van de grond.
Een paard dat niet van de grond komt,die zit lekker....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 18:11

Dus je wilt zeggen dat je een paard nooit de rug laat gebruiken omdat je dat lekker vind zitten?. Even offtopic, maar dat is echt heel slecht. Als je, je paard aldoor zijn rug maar laat wegdrukken, dan krijgt hij daarop den duur problemen mee...

En weer ontopic;
Dat kan je het beste zelf aanvoelen, je kan niet aan de hand van een uitleg weten of je paard ontspannen loopt...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 20:50

huh,heb ik dat gezegd?ik reageer op iemand hier die zegt dat een paard wat zijn rug gebruikt lekker zit,nou daar was ik het niet mee eens,een paard die zijn rug wegdrukt dat vind ik vreselijk rijden,maar meestal heb ik daar niet zolang last van,want die ga je toch door de rug rijden??
Mensen die het nooit hebben gevoeld weten niet waar je het over hebt,maar volgens mij was dat ook de vraag......Hoe voelt het,hoe kun je nou iets aanvoelen als je niet weet hoe het voelt
heb je het hele topic eigelijk gelezen?moet je doen ,best interessant.......

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 16:14

geerke schreef:
ik vind een paard wat zijn rug gebruikt helemaal niet lekker zitten,hij komt dan namelijk echt van de grond.
Een paard dat niet van de grond komt,die zit lekker....

Je hebt zelf een typfoutje gemaakt Knipoog Maar wat jij duidelijk probeert te maken is waar. Een paard wat zijn rug gebruikt zit lekker. Zijn bewegingen worden ruimer en het is makkelijker uit te zitten. Een paard wat één brok spanning is, zit als een plank.
De aanleuning wordt 9 van de 10 keer ook beter, je hebt geen gewicht meer in je hand.
Als je een volte wilt maken komt het hele lijf ook mee, dat wil zeggen; hij buigt door zijn hele lichaam mee. Als een paard niet ontspannen is, gaat meestal alleen het koppie naar binnen (omdat jij stelling vraagt) maar de rest blijft er een beetje acher bungelen.

Edit; ik zie dat ik veel aan het herhalen ben Bloos

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 20:04

een paard wat zijn rug gebruikt deint wat meer,beweging zowel omhoog als vooruit,maar echt lekker zitten?Of komt het dat ik het over een fries heb????Helemaal geen gewicht in de hand hebben?toch wel een piepklein beetje hoop ik.....

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 23:06

een paard wat ontspannen loopt vind ik als het ware zweven
hij gaat dan helemaal in jou op en heeft zijn oren naar voren maar ook half naar jou (ruiter)
ik heb net nog het gevoel mogen ervaren op mijn paard Haha!
je hebt een kolos van 600 kilo onder je die je op 2 pinken rijden kan dat is echt genieten en hij reageert dan ook op werkelijk iedere beweging van je echt een hemels gevoel hoor Bloos

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 14:05

geerke schreef:
een paard wat zijn rug gebruikt deint wat meer,beweging zowel omhoog als vooruit,maar echt lekker zitten?Of komt het dat ik het over een fries heb????Helemaal geen gewicht in de hand hebben?toch wel een piepklein beetje hoop ik.....

Zeg, je hoeft niet alles letterlijk op te vatten Knipoog
Ook met een fries vind ik het heerlijk zitten als hij ontspannen loopt. Wat zeg ik, vóóral friezen die ontspannen lopen vind ik heerlijk zitten. De friezen waar ik wel eens op heb gereden, waren net een plank als ze hun weg drukten en hadden de neiging heel snel op de voorhand te vallen. Als je ze dan lekker aan het lopen krijgt, is dat een heerlijk gevoel vind ik.
Maar, jij hebt jouw mening en die respecteer ik Lachen

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 14:06

Makkelijk in de aanleuning en lekker swingend Lachen

mariska75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 14:26

Je kan het horen aan de rustige ademhaling (het paard zal af en toe rustig briesen), aan het neerzetten van de voeten (een ontspannen paard ploft niet).
Je kan het voelen aan de spierspanning, de takt van de beweging.
Je kan het zien aan het ontspannen zijn van de onderhals (lange dunne spieren), geen weggedrukte klieren achter de kaak, het rustig meependelen van de staart in de beweging (Niet aangeknepen en niet te hoog gedragen). Het meetrillen van de spieren bij rug en billen (als een drilpudding) enz. Knipoog

Cyn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 22:25

Je kan controleren of je paard ontspannen is en dus ook goed naar je luistert, door je vinger te openen, mee te geven zodat het paard zijn hals kan strekken. Als hij niet of onvoldoende strekt is hij dus niet ontspannen. Een paard die ontspannen is, tilt zijn benen ook goed op, en dit zit meestal niet lekker. Heb ook geleerd dat de beste paarden niet lekker zitten Knipoog

brandysamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 11:38

Als een paard geheel ontspannen loopt, is hij ten eerste helemaal bij jou, zijn rug laat hij los en loopt laag met zijn hoofd, vaak gaan ze briezen en zijn gangen worder ruimer. Ook zijn kont zie te trillen, lekker los dus.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 14:47

Cyn_ schreef:
Je kan controleren of je paard ontspannen is en dus ook goed naar je luistert, door je vinger te openen, mee te geven zodat het paard zijn hals kan strekken. Als hij niet of onvoldoende strekt is hij dus niet ontspannen. Een paard die ontspannen is, tilt zijn benen ook goed op, en dit zit meestal niet lekker. Heb ook geleerd dat de beste paarden niet lekker zitten Knipoog

dankje,dat bedoel ik nou,paarden met vlakke gangen zitten lekker die komen niet van de grond,zodra een paard van de grond komt zit hij niet meer als een schommelstoel,maar ik ben er wel erg tevreden mee als hij niet meer lekker zit,daar doe je het immers voor,de rug te laten gebruiken.....