paard kán alleen maar links galoperen-hoe rechts leren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Peuk

Re: paard kán alleen maar links galoperen-hoe rechts leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 16:50

Ik heb hetzelfde probleem met mijn paard.
Aan de longe doet ze het goed.
Onder het zadel ook maar alleen met haar voorbenen.
Ze heeft nog nooit normaal gegallopeerd volgens mij. Nagelbijten / Gniffelen

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 17:49

ik heb hem nog nooit gelongeerd eigenlijk.... ik zal dat binnenkort eens een keer proberen.
ik ben vanmiddag wer druk beziggeweest.
ik heb eerst echt goed losgereden, toen linkergalop, en daarna dus rechts proberen, netjes stelling + buiging, dan mijn gewicht naar rechts verplaatsen en binnenteugel overdreven los en nog sprong die links aan. daarna heb ik het met een
balkje geprobeerd dit was ook geen succes ....

dus eerst binnenkort eens een keer longeren, kijken wat er gebeurd. ik ga ook morgen ergens anders rijden waar een goede bak is én fatsoenlijke hindernisbalken dus kan ik dat nog eens keer proberen met een balk. en dan ook gelijk mijn proefje eens oefenen want ik heb de 17e een wedstrijd... Vork

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 10:49

Wat mij is geleerd bij jonge paarden die het nog niet onder de man hebben gedaan, is net het omgekeerde doen als normaal. Veel buitenstelling nemen zodat het rechtervoorbeen goed eerst kan grijpen. Mijn idee is dat als je fjord nog redelijk stijf is, hij het moeilijk zal vinden om vanuit binnenstelling in de rechtergalop te gaan, omdat het rechtervoorbeen te sterk belast wordt.
Dat kan je dus ook altijd eens proberen. Gewoon linkerstelling aannemen en goed laten in galop vallen (niet springen, komt later natuurlijk wel). Het heeft bij mij al bij enkele jonge paarden goed geholpen. Eens hij het kan kan je natuurlijk meer op de reguliere manier gaan oefenen, maar hij moet het toch een keer gevoeld hebben imo.

arrest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 15:47

Ik weet niet of je hier iets aan gaat hebben, maar ik heb ondervonden dat bij mijn paardje maar één ding helpt en dat is extreem je rechterheup naar voren brengen en de binnenteugel een beetje lossen (dit laatste is idd een beetje bizar).

Mariis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 22:14

Bij 13 à 14 jaar geef ik je nog maar heeeeeeeeeeeel weinig kans, omdat een paard iets leert op de leeftijd tussen 3 en 4! Dit paard is de rechtergalop nooit aangeleerd en wil je het echt proberen zou ik beginnen met longeren.
Succes!

Groetjes Mariska