jong paard met slof???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Taat88

Re: jong paard met slof???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 09:31

mijn moeder rijd hem dan zij heeft notional gerden,
maar we zijn ook nog eens aan het verhuizen dus was dit de enige oplossing...

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 09:49

Citaat:
beste mensen..

Mijn amandelen zijn er uit gegaan donderdag dus
moest ik iemand zoeken van me paardje,
eidelijk heb ik iemand. ze heeft vele jonge paarden door gereden en beleerd
Nu sprak ik haar net en heeft ze hem gereden met slof??
Wat vinden juliie er van..???

Groetjes Tatjana
Sorry voor de spel fouten maar ik ben dislexties..

sam_amore schreef:
ik ben van menig dat je elk paard kan rijden met slof maar is dat wel een rij kunst ... snap je wat ik bedoell

Dit is een beetje vaag?. Je vraagt iemand die dus veel ervaring heeft maar je en toch vertrouw je haar niet met een slof?.

Ik denk dat je het anders moet zien. Mensen die vele jonge paarden rijden weten ook heel goed dat ze erg onverwachts kunnen reageren met een sprong opzij of een bok enz. Nu kan je dan wel een martingaal omdoen maar die doet eigenlijk gewoon niets. Met een slof kan je net wat sneller ingrijpen om ongelukken te voorkomen.

VERGEET NIET: dat als ze valt en ze overkomt wat JIJ verantwoordelijk bent voor de schade.

Dus ik zou zeggen liever dat slofje er omheen totdat haar gevoel zo is dat het veilig is dan niet er omheen en ze beland in het hek met alle gevolgen van dien.

Waarom zien mensen een slof gelijk als een martel middel ipv ook een stuk veiligheid op een jong paard.

Trouwens als een paard goed gereden is heb je hem na zijn 4de jaar al HELEMAAL niet meer nodig.

Beauty0102

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 09:58

Als ze het niet aan jou gevraagt heeft vind ik het niet echt handig van die gene.
Maar ik weet niet of dit jonge paard al een beetje naar beneden loopt met z'n hoofd, maar het kan op zich geen kwaad zolang het maar goed gebruikt word natuurlijk.
Maar het lijkt me wel verstandig om hem er eerst een paar keer mee te longeren voor dat je ermee gaat rijden!
succes

Taat88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 11:58

hij zet geen stap verkeert.... ik heb gevraagt waarom de het heeft gedaan maar er kwam niet egt een andword op...

en loop ook al op eigen benen en goed nagefelijk gewoon perfect...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:03

Dan heeft die slof bij goed gebruik ook totaal niet ingewerkt Knipoog

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:09

de vraag werd mij even terug gevraagd waaro uberhaupte een slof op een jong paard aangezien die nog niet verpest zou zijn..?

even antwoord erop...ik gebruik een slof weleens omdat een gemiddeld jong paard vaak een kant moeilijk vind en daar juist omdat hij nog niet zo steving op zijn beentjes staat niet in staat is om de juiste stelling aan te nemen.. (de buiging vind ik nog tot daar aan toe..) met een slof kun je rustig aan centimeter voor centimeter je paard leren stellen en toch je paard voldoende ondersteunen zonder dat hij omvalt...

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:43

Ik ben ook niet pertinent tegen een slof, maar zeker ook niet voor. Jonge of oude paarden maakt niet uit, het gaat om de kundigheid van de ruiter en aangezien bijna niemand op een correcte manier met een slofteugel om kan gaan ben ik er vaker tegen dan voor. Zelf gebruik ik de slof zeer weinig, hooguit als een (nieuwe) oefening niet wil omdat het paard tegen de hand blijft komen (en ik de juiste oorzaak niet kan vinden). Maar dat is hooguit 2 keer per jaar...

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:48

Citaat:
ik gebruik een slof weleens omdat een gemiddeld jong paard vaak een kant moeilijk vind en daar juist omdat hij nog niet zo steving op zijn beentjes staat niet in staat is om de juiste stelling aan te nemen.. (de buiging vind ik nog tot daar aan toe..) met een slof kun je rustig aan centimeter voor centimeter je paard leren stellen en toch je paard voldoende ondersteunen zonder dat hij omvalt...

In mijn ogen is dit dus verkeerd slofgebruik. Leer het paard eerst op eigen benen te lopen, en ga hem dan rijtechnisch en door te longeren met de dubbele longe hem rechtrichten.
Bovendien zie ik absoluut niet in hoe de slof kan voorkomen dat je paard omvalt. Allereerst, als je paard omvalt bij het stelling vragen, vraag je dus meer dan het paard op dat moment aankan. Ten tweede zorgt een slof er op deze manier voor dat het paard zijn hals niet als balansstok kan gebruiken en juist dus eerder valt.

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 13:35

Ik ben van mening dat een slof in kundige handen een prima hulpmiddel is. Let wel, met de nadruk op HULP. Op het moment dat de slof vol-continue gebruikt wordt en ook nog eens verkeerd is het geen hulpmiddel meer maar een martelwerktuig.
Of dit nu bij jonge paarden of volleerde senioren is.

MandyNancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 16:22

Als ze er goed mee heeft gereden is er niks mis mee.
Maar als het niet nodig is en jij geen toestemming geeft ?
Danis dat onacceptabel idd Knipoog

TwistFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 17:05

geen goed idee, das wel mijn eigen mening. een paard moet aan teugel komen als hij daar klaar voor is, en asl een jong pard dit nog niet wil of kan vind ik niet dat het hoeft..

maar let wel als deze persoon met een slof kan rijden, zeg ik er wel bij dat het fysiek voo rhet paard geen kwaad kan. mentaal is het er weer een dwangmiddel erbovenop, en eentje waar hij niet tegen zal kunnen winnen. en soms heeft een paard ook een beetje vrijheid en 'gewonnen.. en nu weer opnieuw.. nu doe je het wel goed.. flinke jongen/meisj' nodig, anders leert hij niet echt veel..

xx

michelle

Pienn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 17:15

mee eens met het commentaar van hier boven.

ielsjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 17:17

vanitymay schreef:
ik vind niets mis met het rijden met slof...ik gebruik hem zelf meestal ook alleen met jonge paarden aangezien oudere wat meer doorgereden paarden wel al goed door de rug en hals lopen en doorgaans geen moeite meer hebben met stelling en buiging...waarom zou ik dan nog een slof gebruiken?

mits goed gebruikt (en niet als noodrem) lijkt mij hier echt niets mis mee. ik neem aan dat je een goede ruiter hebt gevraagd om je paard te rijden en dat je daar vertrouwen in hebt, dus niets aan de hand lijkt me..

Ja ik vind het ook geen probleem Knipoog
Ik rij mijn pony die nu al wel een jaartje onder het zadel is (maar wel heel rustig en langzaam verder gereden) ook met slof

Jessicoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 17:20

Ik heb niet veel ervaring met slof.

Maar ik zou het nog niet doen bij zo'n jong paard.
afhankelijk hoe ver je zelf ook met het paard bent
& wat het paard ook al zelf kan.

Maar het is een beetje vreemd dat ze jou niet erover heeft geinformeerd. Dat had ik dan toch wel even gedaan.

hadas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 17:26

vind de slof slechte hulp teugel. je moet het zo ook kunnen en niet alleen met van alles en nog wat er aan! helemaal niet bij een jong paard aangezien deze nog niet verpest is!! hier verpest je hem dus wel mee of de kans is in ieder geval groot!!

poekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 17:33

sorry voor mij geen slof op mijn paard en een ander zeker ook niet! een goede ruiter rijdt zonder rommel is mij verteld....
weet niet wat voor een afspraken er zijn gemaakt, maar zou er toch ff over gaan praten met haar...

Taat88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 19:03

poekel schreef:
sorry voor mij geen slof op mijn paard en een ander zeker ook niet! een goede ruiter rijdt zonder rommel is mij verteld....
weet niet wat voor een afspraken er zijn gemaakt, maar zou er toch ff over gaan praten met haar...

Met je eens een goede ruiter rijdt zonder rommel

eve_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 19:26

Ik vind het totaal onnodig om met een slof te gaan rijden en al helemaal bij een jong paard. Het enige dat je er mee bereikt is dat je na een tijdje niet meer zonder kan. Ik geef toe dat het bij goed gebruik het op de korte termijn goede resultaten geeft, maar op de lange termijn maakt een slof het alleen maar erger.

Em_15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 20:17

Niet doen! het paard voelt zich dan meteen ongemakkelijk terwijl het moet leren zich vrij te bewegen onder het zadel, meestal gaan de paarden met de juiste hulpen vanzelf goed lopen! ook longeren met zadel is een optie om te kijken waar je nog aan moet werken Knipoog

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 21:01

sam_amore schreef:
poekel schreef:

Sluit ik me helemaal bij aan Cool

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 06:25

simpel zat: als je er een probleem van maakt hoe een prof op je paard rijdt, dan had je erbij moeten blijven!

Je geeft het uit handen en ik kan me voorstellen dat iemand niet zomaar op een wildvreemd paard gaat zitten. De slof zal uit zelfbescherming zijn opgehangen, een soort noodrem.

Ze zal heus wel weten wat ze doet, maak er geen drama van!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 06:46

Ik snap het drama ook niet helemaal Lachen ik rij al het jonge/vreemde spul met een slof Lachen

Kijk wel uit, loop tegen de 40 op en ik val niet zo makkelijk mee.

Ik heb hem alleen nooit nodig Lachen Lachen maar hij hangt er wel aan voor het geval dat!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 08:57

midgie schreef:
sam_amore schreef:

Sluit ik me helemaal bij aan Cool

ook ik sluit me hierbij aan!

Taat88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 10:43

amondi schreef:
simpel zat: als je er een probleem van maakt hoe een prof op je paard rijdt, dan had je erbij moeten blijven!

Je geeft het uit handen en ik kan me voorstellen dat iemand niet zomaar op een wildvreemd paard gaat zitten. De slof zal uit zelfbescherming zijn opgehangen, een soort noodrem.

Ze zal heus wel weten wat ze doet, maak er geen drama van!

Ze heeft er al zo 4 keer op gereden toen ik er bij was om effe te voel hoe hij is,
het is zo braaf beesje, bok, steigert, en spring niet zo maar weg.. je kan je geen beter jong paard voorstellen egt waar..

daarom hoef hij geen noodrem te hebben alles zit er op en er aan...

injo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 11:16

Of een slof nou wel of niet goed is laat ik in het midden, wat ik vreemd vind is dat iemand dus zelf gaat beslissen over een ander zijn paard... Ik rijd zelf ook op een paard van een ander en zal nooit zomaar iets (als een slof ) gaan gebruiken zonder dit met de eigenaar te overleggen.
Het is niet mijn paard en dat moet ik respecteren, als ik het anders zou willen moet ik wachten tot ik mijn eigen paard heb, en zo had degene in dit geval ook moeten denken!
Het is fijn dat ze het wilde en kon doen, maar een beetje repect voor de eigenaar vind ik wel op zijn plaats!