Paard gooit hoofd omlaag.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Betteke

Re: Paard gooit hoofd omlaag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 11:28

Lezen is een vak apart.

mirjamvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 11:58

Lotte1990 schreef:
Betteke schreef:
Natuurlijk doet ze wat fout! Alleen wat dat is, is moeilijk vanachter je laptop te zeggen. De schuld ligt altijd bij de ruiter.
Het hoeft niks dramatisch te zijn, maar er is echt een communicatiestoornis. Vraag advies aan je instructrice en straf je paard niet af.

Dus omdat ze iets van haar paard vraagt wat hij/zij moeilijk vindt dan is dat meteen fout?!
Vind ik een beetje rare conclusie.. Koe

Als een paard niet "nageeflijk" wil lopen is het aan de ruiter om te zorgen voor de juist balans, ontspanning en rechtheid om te zorgen dat het paard het wel kan
Wat zij bedoelde is dat de ruiter niet meteen wat fout doen als je paard het niet doet, maar dat jou taak als ruiter is om je paard wel zo ver te krijgen. Dus als jou paard "nog steeds niet" nageeflijk word de schuld toch echt bij jezelf ligt.

Dit bedoel ik niet om mensen af te kraken maar een goede ruiter kan ieder paard in ontspanning en "nageeflijk" krijgen zonder te trekken en te slaan. Knipoog

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 12:21

zirkoontje schreef:
Als een paard niet "nageeflijk" wil lopen is het aan de ruiter om te zorgen voor de juist balans, ontspanning en rechtheid om te zorgen dat het paard het wel kan
Wat zij bedoelde is dat de ruiter niet meteen wat fout doen als je paard het niet doet, maar dat jou taak als ruiter is om je paard wel zo ver te krijgen. Dus als jou paard "nog steeds niet" nageeflijk word de schuld toch echt bij jezelf ligt.

Dit bedoel ik niet om mensen af te kraken maar een goede ruiter kan ieder paard in ontspanning en "nageeflijk" krijgen zonder te trekken en te slaan. Knipoog

Hier ga ik volledig in mee. Zoek echt eerst probleem bij jezelf. En laat je goed begeleiden door goeie instructrise. Wil niet zo zeer zeggen wat niveau van instructrise is, gaat erom dat ze de combinatie amazone/paard uit kunnen leggen wat bedoeling is van rechtrichten, wat je moet voelen en wanneer het goed is. Fijne van systeem is dat paard onmiddelijk reageert als ruiter het goed overbrengt op paard want paard gaat onmiddelijk nageven en ontspannen. Dus dat is juist een bevestiging die je krijgt als je je werk goed uitvoert.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 16:45

@ Betteke: ja ik had het inderdaad al zien staan.. Helaas is Den Haag weer niet naast de deur en dat schijnt toch mijn grootste probleem te zijn Boos! Op zo'n afstand is het leuk om een keer te gaan kijken, desnoods eens je paard erheen te rijden, maar op de lange duur moet je toch echt iets in de buurt hebben wil je je niet blauw betalen aan kilometer kosten e.d. erbij.

Ik sta helemaal achter de gedachten dat je het probleem niet automatisch bij je paard moet leggen. Het is de taak van de ruiter om het probleem op te sporen en te verhelpen, of het nu in jezelf ligt, of de fysiek van het paard of je zadel... Maar ik hoop dat dat ook wel blijkt uit mijn tekst Knipoog

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 16:59

Degene die nu in Den Haag zit, zit per 1 januari in Schaijk. Dat is volgens mij niet meer dan 50 km bij jou vandaan. Er zijn meerdere instructeurs door AdB opgeleid, op www.paardenrecht.org kun je zien (of vragen Lachen ) waar de dichtsbijzijnde zit voor jou.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 17:02

Citaat:
maar op de lange duur moet je toch echt iets in de buurt hebben wil je je niet blauw betalen aan kilometer kosten e.d. erbij.

Ik ben inmiddels tot de conclusie gekomen dat ik liever 1 keer in de 2 maanden goed les heb waarvoor ik mijn paard moet vervoeren, dan dat ik hetzelfde bedrag kwijt ben aan elke week slecht les.....
Dus dan zou je gewoon minder vaak moeten lessen.

En er zijn inderdaad verschillende AdB instructeurs, er zit vast ook wel eentje bij jou in de buurt. Hier in het noorden nog niet, maar hier komt Antoine zelf met enige regelmaat.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 17:07

Ik heb zelf op een gegeven moment de keuze gemaakt. Ik was (ben!) heel enthousiast over AdB. Heb toen besloten bij Karmie (zie onderschrift) te gaan lessen. Eerst 2x per maand maar ondertussen ben ik zo gewend aan een beetje reizen dat ik gewoon elke week ga. Het is idd niet goedkoop qua benzine maar ik word er ontzettend blij van en mijn paard ook. Dus het is mij het waard. Maar ik heb er wel even over gedaan om deze conclusie te trekken.

En idd wat lalidan zegt, liever wat minder vaak goed les dan vaak les waar niet echt wat mee opschiet!

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 17:18

En eventueel in het begin minder lessen, maar als je merkt dat je vastloopt een extra les inlassen. Mijn instructrice kan ik je echt van harte aanbevelen, streng doch rechtvaardig. Knipoog