Paard gevoelig maken op benen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LoesjeVis

Re: Paard gevoelig maken op benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 22:17

Lastig zeg. Als je paard niet voorwaarts is kan je verder ook zo weinig beginnen. Enige wat ik zo snel nog kan verzinnen is eens heel goed op je gewichtshulpen letten. Ter controle, ga zelf eens stevig staan (zonder paard) en breng nu je bovenlichaam naar achteren. Je zult merken dat je wel naar achteren MOET stappen. Ga nu weer in evenwicht staan en leun met je bovenlichaam naarvoren, nu stap je automatisch naar voren weg.
Probeer ditzelfde op je paard te doen. Ga 'neutraal' zitten en breng wanneer je naar voren wilt rijden je bovenlichaam naar voren. Dit gaat het beste wanneer je je handen wat hoger boven de schoft houdt en handen + bovenlichaam tegelijk naar voren brengt. Dit kan makkelijk met een losse teugel. In het begin kun je de hulp ondersteunen met je been of eventueel een zweepje. Wat ook kan helpen is iemand op de grond ernaast die, wanneer je de voorwaartse gewichtshulp geeft, een drijvende hulp geeft door een zweepje hoog schuin achter het paard te houden en eventueel het paard 'naar voren kijkt'.
Hmm, is nog een heel verhaal geworden. Hoop dat je er wat aan hebt. Iig succes!

kissmeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 22:18

probeer een ostheopaat..?misschien heeft hij wel wat in zijn rug(wat vaak door DA over het hoofd wordt gezien!!)
mijn paard had door een val of e.d zijn ruggenwerfel verschoven en daardoor ook zijn rib was verschoven.....waardoor ik precies op de rib dreef..en ze werd strak in der lijf bij doorzitten waardoor ik in mn proef alleen maar met handrem reed na de ostheopaat is het enorm verbeterd! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 22:20

Het is in ieder geval weer een ander iets om te proberen dan de doorsnee-antwoorden (niks tegen de rest hoor, maar het helpt niet meteen Clown) Haha!

Bedoel je met naar voren leunen dan echt naar voren? Dus zoals in verlichte zit ofzo? Of gewoon het gedacht naar voren maar toch eigenlijk zo goed als recht blijven zitten? (als je begrijpt wat ik bedoel Clown)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 22:22

kissmeB schreef:
probeer een ostheopaat..?misschien heeft hij wel wat in zijn rug(wat vaak door DA over het hoofd wordt gezien!!)
mijn paard had door een val of e.d zijn ruggenwerfel verschoven en daardoor ook zijn rib was verschoven.....waardoor ik precies op de rib dreef..en ze werd strak in der lijf bij doorzitten waardoor ik in mn proef alleen maar met handrem reed na de ostheopaat is het enorm verbeterd! Haha!

Kan het altijd voorstellen aan de eigenaresse Ja
Maar ik denk niet dat er wat is: immers, als er anderen bijzijn loopt hij super... Zou hij dan ook niet problemen moeten hebben?

Het is echt als we alleen rijden (en in de bak) en aangezien ik nog al eens alleen op stap ga zou ik toch graag hebben dat hij dan ook op mij reageert Clown Als we met meer zijn reageert hij misschien ook niet echt op mij (alhoewel ik hem dan gewoon dan laten stappen ofzo terwijl de rest wegdraaft of galoppeert en hij pas weer gaat lopen als ik de hulpen geef) maar hij laat dan toch niks merken dat hij ergens last van heeft ofzo Knipoog

LoesjeVis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 22:26

Echt naar voren. In telepatie geloof ik niet. Paard is het niet gewend dus je mag best 'overduidelijk' zijn. Probeer de 'sta-oefening' maar eens, je valt zelf ook niet direkt om. Tis wel belangrijk je handen wat hoog te houden. Als richtlijn kan je een haakse hoek tussen boven en onderarm aanhouden. En ook echt je armen mee naar voren, zo ben je zo duidelijk mogelijk. (Verlichte zit hoeft niet direct, maar is voor moeilijk voowaartse paarden wel een aanrader als ze eenmaal op gang komen, lekker doorgalopperen in verlichte zit!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 22:30

Ok Lachen
De handen.. ik rij meestal met losse teugel (immers, als hij niet vooruit is heeft het ook geen zin in z'n mond, of ja, aan z'n neus te zitten). Is dan gewoon handen mee naar voren geven (wat wel automatisch gaat als je naar voren gaat) voldoende? Want als je je handen omhoog houdt dan worden je teugels toch korter zeg maar? Of is dat net de bedoeling? Lachen
Sorry voor de vele vragen maar ik begrijp graag precies wat mensen bedoelen Clown

Dat laatste doe ik ook Ja Op de 1 of andere manier heeft hij 1 padje waar hij wel loopt, en daar laat ik hem dan ook meestal gaan. Gewoon lekker in galop in verlichte zit (voor zover ik dat kan in het boomloos Nagelbijten / Gniffelen) en dat gaat goed Ja Weet niet waarom hij daar wel loopt en de rest van de tijd op de andere paden niet, maarja, ik ga hem dan ook niet tegenhouden Clown

kissmeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 22:43

ja als het verder met rijden wel goed gaat is een osthepaat miss onnodig.
heb je zelf geen (onbewust) spanning dan als je buiten rijdt? heb je al eens geprobeerd dat iemand anders hem buiten rijdt, hoe gaat dat?
en hoe oud is het paard?oude paarden willen meestal niet ver van huis..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 22:47

Onbewust misschien, maar dat weet ik niet Clown
Voor zover ik weet is er geen spanning, zou niet weten waarom Knipoog

Iemand anders .. alleen ik en de eigenaresse rijden erop, zij nu al een hele tijd niet meer. Ze zegt er zelf geen problemen mee te hebben als ze alleen gaat, maar dat kan ik me ook wel voorstellen want ze kent hem al 10 jaar en ik ben veel te lief Nagelbijten / Gniffelen Clown

Hij is nu ongeveer 11 jaar, denk niet te oud of te jong Lachen
Misschien dat hij inderdaad niet echt wil omdat z'n merries dan nog thuis staan .. maarja .. moet ik hem dan z'n zin maar geven? Of toch mijn eigen plezier laten voorop staan? Nagelbijten / Gniffelen

LoesjeVis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 22:49

Haha. Prima dat je alles vraagt. Blijven doen! Ik rij zelf ook graag met losse teugel. Maar wel met mijn handen hoog. Voordeel van je handen hoog (dus die haakse hoek, oftewel ellebogen laagste punt en onderarmen recht naar voren) is dat je je hand stiller kunt houden (beweging van lichtrijden opvangen door te 'kinken' in je elleboog) en je je gewichtshulp duidelijker doorkomt. Gewoon vanuit de beschreven houding je bovenlijf naar voren brengen (waardoor je handen iid automatisch meegaan) zou voldoende moeten zijn.
Ga nu mijn bed opzoeken, maar als je nog vragen hebt stel ze gerust. Reactie volgt zeker. Enne, gewoon proberen!
(Truste)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 22:57

Ok, bedankt Lachen
Slaap goed Clown
Momenteel zijn er naar jou toe geen vragen meer, maar wie weet nadat ik het geprobeerd heb Knipoog Want ik ga het zeker proberen Ja Lachen

Fennaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 20:08

Veeeel overgangen rijden, en idd heel consequent zijn. (zoals al veel mensen hebben gezegd Clown )
Ook moet je zorgen dat je niet de hele tijd je been eraan houdt, want dan reageert hij er niet meer op. Gewoon je benen ontspannen laten hangen en als hij terug komt een keer goed been. Reageert hij niet, geef dan een kort fel tikje achter het zadel. (dus niet de hele tijd blijven slaan) Dat heeft bij mijn pony heel goed geholpen.

xLisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 18:46

Misschien dat je hier wat aan heb Verward :Als hij niet reageert op jouw beenhulp geef je hem een schop, reageert hij nog niet geef je hem een schop met een tik, reageert hij nog niet een paar schoppen en tikken. Veel overgangen rijden en je benen stil houden op de momenten dat je geen been geeft. Jouw paard klinkt nogal lastig dus ik zou het voorderest niet weten.

TwistFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 20:02

hej,

asl je een keertje grondwerk doet met je paard, er is een oefening waar je je paard leert wijken voor druk.
als je heir nog niet van gehoord hebt leg ik wel effe uit, ik heb het gedaan met mijn paard ook, hij was een renbaan en benen in zijn buik keek hij niet van om.

je duwt in de zij van het paard, als hij opzijloopt of gewoon beetje wegloopt beloon je hem, anders duw je harder, als hij dan nog niet opzij gaat geef je nog meer druk.
zo ga je door tot hij reageert op een lichte druk en dan beloon je hem echt goed.

aals je iemand bij je hebt kun je het daar achter als volgt doen, een iemand houd je paard aan halster of hoofdstel vast en de ander zit op het paard, doe je dezelfde oefening over maar je de persoon op het paard gebruikt zijn been.
niet ongeduldig worden en zeker niet slaan of roepen als het niet lukt. asl hij niet wil gaat hij opde duur wel zijn best doen van verveling.

xx
michelle