Mijn fjord loopt te snel.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Em_15

Re: Mijn fjord loopt te snel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 18:15

eerst lekker losmaken en coordinatie oefeningen doen met bijvoorbeeld drafbalkjes dan word je paard zich meer bewust van de benen die die heeft Tong uitsteken enne als ie te snel gaat galloperen meteen terugnemen en opnieuw proberen. Ook kan je als dat niet goed werkt als je fjord weer zo hard gallopeerd een volte maken en als ie dan nog niet langzamer gaat de volte steeds iets verkleinen dat werkt echt heel goed en zodra je fjord langzamer gaat galloperen belonen door de volte groter te maken en als ie dan nog rustig blijft gewoon op de hoefslag galloperen als beloning en vooral heel enthousiast zijn als je weer gaat stappen!!

suc6 groetjes, Emma Pling

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 11:13

_D_exter schreef:
Nylah schreef:
Rustiger gaan lichtrijden. Door jouw rust gaat het paard rustiger lopen. Let hierbij ook op dat jij de hulpen op een rustige manier geeft. Pas als ze/hij terug is, weer hulpen geven voor de galop. Drijf haar/hem ook niet aan voor of in een bocht. Veel paarden gaan hard de bocht in waardoor ze een beetje uit balans raken en in galop springen. Heel veel oefenen met overgangen rijden en wanneer ze het goed doet, uitvoerig belonen.
Succes!

rustiger lichtrijden werkt niet bepaal hoor Knipoog
bij andere paarden mischien wel maar bij mn fjord niet Clown

xxx

Dat dacht ik vroeger ook. Mijn Fjord zette het tempo ook vaak een paar tandjes hoger dan dat ik wou. De kunst is dan (in draf) om langzamer licht te rijden dan dat je paard draaft.
Meestal ga je staan als het buitenvoorbeen naar voren gaat. Je rijd dus licht in hetzelfde tempo als dat je paard ook doet. Nu moet jij zorgen dat je vanuit de knie gaat lichtrijden en langzamer gaat staan-zitten dan dat je paard draaft. Het kost in het begin zeker veel kracht en moeite. Maar het helpt echt goed.

Djura_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 11:53

steeds voltes rijden en af en toe trug nemen naar stap , van stap halt houden en dat soort dingen

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:51

Miss_Mustang schreef:
ehm, goed voorbereiden?
dus als je in de hoek wil aanspringen, bij B of E al doorzitten, en energie opkroppen, zodat je pony weet dat er wat gaat gebeuren. Van voren iets meer druk, zodat je die energie opspaart. als je dit goed doet, dan geef je in de hoek de hulp, en is je pony zo weg. en die hulp, meestal is ff je buitenbeen naar achter bewegen voldoende, want die pony weet dat er wat te gebeuren staat.

Handig.. Dan gaat je pony elke keer als je gaat doorzitten NOG drukker doen. Zorg eerst dat je stap netjes gaat en vervolgens de draf. Pas gaan galopperen als je je pony netjes en rustig kan laten draven. Aangalopperen doe je door je draf vooral niet te versnellen, laat je pony rustig draven en geef een nette galophulp zodat je pony rustig wegspringt in de juiste galop. Niet je pony opfokken zodat hij wegvlucht, je bent dan meteen alles kwijt.

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 16:59

Zoals gezegt, veel overgangen en schijnovergangen rijden. Zo houd je hem wakker. Probeer ook heel duidelijk te zijn met je hulpen. Met iedere keer dezelfde hulp te gebruiken gaat hij een link leggen. Even een voorbeeldje: Als je voor galop aanspringen allebei je benen aanknijpt, maar dat ook de hulp voor middendraf is, zal hij de makkelijke weg kiezen en sneller gaan draven. Wees dus consequent in je hulpen.
Duidelijk zijn is sowieso goed. Buitenbeen achter de singel = weg! (om maar een voorbeeld te noemen) Zo niet, tikje bij. Als hij sneller gaat draven, terug nemen en opnieuw proberen. Het gevaar hiervan is dat hij 'mee gaat denken'. Om dat te voorkomen kun je ook eerst iets anders gaan doen.
Wat ook zeker werkt, is een halve ophouding maken, ook weer een middel om hem wakker te houden. Succes!

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 17:02

Les nemen en je laten helpen door een persoon die ervoor geleerd heeft, denk ik Knipoog

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 23:56

101 topics met allerlei problemen; je krijgt haast het idee dat alle instructeurs werkeloos zijn Gestoord

Geak_Nena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 18:28

Veel overgangen rijden Knipoog helpt het beste

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 18:47

Aan de tips van Boemm en Ciaraa heb je denk ik het meeste.

_D_exter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 12:05

Ciaraaa schreef:
Les nemen en je laten helpen door een persoon die ervoor geleerd heeft, denk ik Knipoog

ik heb al les met hem Knipoog ik wou weten wat voor tips jullie hadden Haha!