Paard wil linksom het lichaam niet om mijn been buigen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Humbug

Re: Paard wil linksom het lichaam niet om mijn been buigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 21:40

Ja, het zal zeker wel iets zijn wat zo zijn tijd nodig heeft. Je zult niet moeten verwachten dat het binnen een weekje helemaal oké is.

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 21:54

HAHAHAHHAHA
nee dat verwacht ik ook niet hoor.
ben niet voor niks nog niet gestart
er zijn mensen die binnen paar weken al starten met een neiuw paardje
maar ik ben t eerste half jaar alleen maar bezig geweest met band opbouwen en elkaar leren kennen en wat conditie kweken door buitenrijden enzo
en nu de laatste 3 maanden zijn we pas echt gaan rijden en we zijn dan geen salinero en anky, maar zovoelt het soms lekker wel Haha!

Humbug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 08:50

Ghihi, sorry als het als commentaar over kwam, zo was het niet bedoelt!
Ik vind het juist goed dat je inderdaad de tijd zo neemt! En als we Anky waren vielen we helaas wel veel in korte tijd (gister ook al van Nelson bij Paard&Passie). Knipoog
Succes met het rijden! OK dan!

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 09:16

UnitedO schreef:
Ghihi, sorry als het als commentaar over kwam, zo was het niet bedoelt!
Ik vind het juist goed dat je inderdaad de tijd zo neemt! En als we Anky waren vielen we helaas wel veel in korte tijd (gister ook al van Nelson bij Paard&Passie). Knipoog
Succes met het rijden! OK dan!

HAHAHAHAHAHAHAH
vatte het ook niet op als negatief commentaar hoor Lachen no worrys
ja ze is wel beetje zandruiter momenteel, echt sneu
ik heb vandaag weer les (elke maandag) maar we gaan vandaag zitlesje doen brrr heb ik al in geen 15 jaar meer gehad dus dat kan nog leuk worden hahahah

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 09:56

xEbony schreef:
Als het met oefeningen echt niet lukt, kun je het paard laten kraken!

waarom zou je een paard zomaar laten kraken? Verward
misschien handiger om 'm gewoon goed op pijnlijkheid/verminderde beweeglijkheid/spierproblemen te laten nakijken, door een kundig en goed opgeleid persoon. die kan dan ook bekijken wa de juiste behandeling voor het paard is. Lachen

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 14:13

Mijn paard was ook scheef, daar is een dierenarts bijgeweest, en daarna een osteopaat en daarna nog voor controle de dierenarts, en nu is ze voor 99,9 % weer recht, ze heeft daarbij ook nog een nieuw zadel gekregen, en nu na een weekje rijden begin je aan haar te merken dat ze nu echt probeert alles goed te doen.

Zeker de oefeningen doen die hierboven staan, maar toch denk ik ook dat het geen kwaad kan om je paard eens te laten nakijken door een erkend en kundig persoon

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 17:55

UnitedO schreef:
Voor een scheef paard is het veel gemakkelijke om in draf recht te richten dan in stap. Hij kan doordat hij meer vaart heeft sneller en makkelijker zijn balans vinden en daardoor recht proberen te lopen. Zammie schreef dat je stil moest staan en het hoofd nageeflijk beide kanten op moest buigen. Dit zal weinig effect hebben. Het probleem zit niet alleen in de hals van het paard. De nek van een paard is zo flexibel als wat.
Probeer zoals eerder gezegd achten te rijden, slangenvoltes en scherpe hoeken onder andere te rijden. Op de binnenhoefslag rijden zal je paard waarschijnlijk ook lastig vinden.

Ik heb al die dingen die jij erbij hebt geschreven meteen al gepost!! Eerst goed lezen voordat je commentaar geeft. De hals beide kanten oprekken werkt ten eerste wel door in de rug en ten tweede kun je aan deze oefening goed voelen of het paard al losser wordt. een paard wat vast zit kan nl niet goed die kant inbuigen en zal daardoor z'n hoofd omhoog doen om van de druk af te komen. Als het paard losser wordt door de oefeningen (die ik ook al heb aangegeven) zal je merken met deze oefening dat dat steeds beter zal gaan.

Fennaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 18:58

ChristaMoor schreef:
Ze maakt zich sterk aan de linkerkant en nodigt mij dan zo lekker uit om terug te gaan trekken, ik trap daar dan ook vaak genoeg in. Door er telkens weer aan te denken en veel in stap te oefenen wordt het beter. Uiteindelijk zal het toch een vanzelfsprekend iets moeten worden Knipoog

phoe dit ken ik! alleen dan op de rechterkant.
Ik ben nu bezig met rechtrichten, en dan veel op de volte. Allebei mijn handen ontspannen en veel met mijn rechterbeen inwerken. Dan op de volte volte openen en sluiten zowel links al rechtom en dat alleen met je benen! En veel slangenvoltes rijden. Als ik mezelf erop betrap dat ik weer eens vastpak op rechts, dan beloon ik mijn pony door over de hele hals te aaien (en dan natuurlijk wel doorrijden met je voltes he Clown ). Zo kan ik niet meer terug trekken Haha!

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 18:59

veel longeren helpt ook Lachen en dan steeds de voltes kleiner maken

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 19:34

Orient1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 19:48

Ik heb er ook last van,
maar dat kwam omdat hij vast zat in zijn rug..
ik ben hiervoor naar de fysio geweest, en het heeft geholpen.
misschien een idee??

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 22:55

ik heb net les gehad en dit met mn instructeur besproken
hij geeft aan dat mijn pony mijn buitenhand
(rechter in mijn geval) niet accepteerd en dus gaat hangen op mn binnenhand (links)
ik kreeg als oefening om ipv voltes meer vierkanten te gaan rijden
dus steeds recht oversteken en hierbij mn binnenhand los laten en puur rijden op een streng binnenbeen waarmee ik hem naar mn buitenhand rij
dit leek op den duur wel te werken, maar daar ga ik dus mee bezig deze week

Lafayette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 14:58

Hee Bokkers,

Gister ging het bij mij ook al iets beter veel voltes gemaakt en slangenvoltes, maar de les was zo druk dat ik niet veel kon draaien verder is ze wel al wat meer ontspannen maar ik moet echt opletten dat ze der achterhand niet uitzwaait, ik ga vnaavond weer rijden dus zie wel hoe het dan weer loopt

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 15:55

Wat bij mij ook nog wel hielp na de osteopaat was heel bewust elke keer achtjes rijden met steeds stelling naar binnen, en ook flink doorbuigen!

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 18:45

Je paard op een kleine volte zetten. Met de binnenhand wijs je in de richting van de volte ( laaghouden) hier zet je geen kracht op. Je legt je binnenbeen naar achter en drijft zijn achterhand naarbuiten. Met de buitenteugel vang je de buitenschouder op zodat hij op de kleine volte blijft en als het ware zn binnenachterbeen onder zn lijf moet zetten. Hier wordt de broekspier soepeler van en leert je paard beter buigen.

Deze oefening heeft mij erg geholpen, succes

Lafayette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 08:51

Hee Bokkers,

Het ging bij mij gister met rijden op het begin niet zo goed ze was flink in verzet. Maar na een kwartiertje 20 minuten ging ik zelf ook wat meer ontspannen. En ging het echt super lekker. Mijn instructrice was dik tervrede.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 09:07

jess90 schreef:
De meeste problemen zijn rijtechnisch en dus ook met rijden op te lossen. Dit ligt echt niet aan het zadel ofzo. Elk paard heeft een moeilijke en makkelijke kant. Zoek eerst het probleem bij jezelf i.p.v bij het zadel.

Juist heel veel mensen schijnen andere aspecten te vergeten wanneer ze tegen een probleem aanlopen en wijten alles maar meteen aan rijtechnische zaken. Het is helemaal niet verkeerd om ook eens een blik te werpen op liggen van het zadel, bit, mond en andere zaken, want rijtechnisch los je nog niet zoveel op als je zadel bijvoorbeeld wel degelijk blijkt te drukken.

westernChik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 09:09

je zou ook eens aan een massage kunnen denken
mij paard had het op de rechterhand

en na 3 massages is het weg en loopt ze beter als ooit

Lafayette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 09:12

westernChik schreef:
je zou ook eens aan een massage kunnen denken
mij paard had het op de rechterhand

en na 3 massages is het weg en loopt ze beter als ooit

Ja ik zit er ook aan te denken om een keer zo iemand te laten komen

Jolijnn_Oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 15:37

Hm.. Ik heb dat "scheve" probleem ook. We longeren nou wel, en als ze egt goed losgereden is word het vaak al wel beter. Ze is gister gekraakt.. Ik ben benieuwd of dat ook nog effect heeft?!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 09:13

welmoedz schreef:

kijk inderdaad ook even op deze site, hier staat veel uitgelegd over je probleem.
je moet, wat ik opmaak uit je verhaal, je paard gaan rechtrichten.
een masseur of iets dergelijks kan veel helpen, maar uiteindelijk moet je het probleem
ook rijtechnisch aanpakken om je probleem blijvend te verhelpen.
het is dus zaak om beide bespieringskanten even lang te maken, je paard heeft nu een lange en een korte bespieringskant en is daarmee dus scheef, gaat lastig op 1 kant de voltes in, enz.