Pony bokt naar de het zweepje.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nakisha

Re: Pony bokt naar de het zweepje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 20:42

Wat doe je eigenlijk met zweep als je niet aantikt of slaat? Gewoon nieuwsgierig, ik ken verder geen toepassingen voor een zweep?

Ik heb de zweep vroeger weinig gebruikt. Ik heb wel eens een corrigerende tik gegeven, maar dat was amper nodig meestal...

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 20:53

Je kan ook proberen om eens zonder zweep te gaan rijden,
Mijn vzpony is ook slecht voor het been, meestal rij ik met zweep.
Maar ik vergeet het ook vaak genoeg, je moet zorgen dat je niet constant aan het been geven bent,
Maar afentoe als ze niet op jou'n gevraagde tempo loopt een schopje.

Mn pony reageerd er heel goed op, ik weet anders ook niet wat je ertegen kan doen ..

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 20:59

Nakisha schreef:
Wat doe je eigenlijk met zweep als je niet aantikt of slaat? Gewoon nieuwsgierig, ik ken verder geen toepassingen voor een zweep?

Ik heb de zweep vroeger weinig gebruikt. Ik heb wel eens een corrigerende tik gegeven, maar dat was amper nodig meestal...

Ik gebruik de zweep om mijn arm te verlengen en geef er dus geen tik mee zoals veel een tik zien.
Als b.v mijn paard harder moet lopen en hij doet het niet zwiep ik in de lucht , maar zal mijn zweep nooit gebruiken om te versnellen.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 21:07

Nee okee, zo gebruikte ik hem ook, maar ik tikte ook wel eens aan als het te gek werd.... dan snap ik 't.

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 15:05

Nakisha schreef:

Ik heb NIET gezecht dat ik haar niet aantik! ik heb gezecht, dat ik haar NIET sla!,,

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 16:56

Goofy44 schreef:
kan het paard ook in stelling recht vooruit rijden, of op een volte gaan rijden, dan kan het hoofd niet tussen de voorbenen..... je hoeft dan ook niet te trekken, echt bokken kan dan niet.

Was het maar zo makkelijk!
Die van mij kan echt nog wel gemeen bokken hoor op een volte...
Als tie uit wilt breken doet tie het toch wel.. (die van mij juist op een volte)
maar dat is per paard verschillend natuurlijk.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 16:58

Met bokken is het hetzelfde als met steigeren.. BLIJVEN RIJDEN!!!!

Laat je paard zn plaats weten.. jij bent zijn baas en niet andersom.. probeer het eerst vriendelijk.. maar werkt dit niet.. ben ik het type die dan even 1x heel gemeen is, maar dan is het daarna wel over.
beter 1x heel streng en even het paard op zn plek zetten... dan 10x een beetje streng.. vind ik

Houd je paard bezig... rij veel figuren, houd zijn hoofd bij het werk, zodat hij geen seconde heeft om na te denken...

Succes

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:01

Tikje achter het been Lachen.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:10

In principe krijg je wat je vraagt: namelijk een reactie. Dat het niet de gewenste reactie is, betekent denk ik niet dat je haar daarvoor moet straffen, maar dat je de reactie om moet vormen.

Ik zou dus in eerste instantie die bokken negeren (je zegt zelf dat ze het nog niet zo lang doet.) en even aankijken wat de reactie over een maand of twee is.

Ik tik zelf trouwens op het chabrak en niet op het paard, dat geeft meestal ook wel de gewenste reactie Lachen

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 12:49

jongens jongens, rustig kan wel he.
Ik ken dorien én de pony.
en ik denk dat dorien haar pony niet eens echt zou willen slaan!
als ik haar zie rijden en de pony is niet voorwaarts geeft ze ene TIKJE bij!
dus een zacht tikje na een genegeerde kuithulp.

Dat is naar MIJN menign de werking van je zweep!

Hoe is het nu dan dorien? je hebt een nieuw zadel he?

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 16:42

ik vind de reacties hier een beetje overdreven van o.a midge. Paarden zijn hele gevoelige en edele, lieve, etc dieren maar het blijven wel dieren. Ze moeten hun plaats weten. Dat weten ze ook in de kudde (en dan krijgen ze van het leidende paard ook een klap of iets dergelijks als ze iets doen wat niet bevalt). Dat betekent niet dat je geen respect voor je paard moet hebben. Daar begint het hele paardrijden mee. Je mag een paard wel tot de orde roepen door hem aan te tikken als hij niet reageert. Slaan is weer iets anders.
Ts: gewoon stem+been+drijven en dan een tik(je) als ze niet luistert. En zorgen dat jij het laatste woord hebt. Blijft ze bokken? drijven en eventueel blijven aantikken. De hardheid van de tik hangt van de reactie van het paard af. Mijn merrie is overgevoelig dus die tik ik heel zacht aan.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 21:53

HedwigO schreef:
ik vind de reacties hier een beetje overdreven van o.a midge. Paarden zijn hele gevoelige en edele, lieve, etc dieren maar het blijven wel dieren. Ze moeten hun plaats weten. Dat weten ze ook in de kudde (en dan krijgen ze van het leidende paard ook een klap of iets dergelijks als ze iets doen wat niet bevalt). Dat betekent niet dat je geen respect voor je paard moet hebben. Daar begint het hele paardrijden mee. Je mag een paard wel tot de orde roepen door hem aan te tikken als hij niet reageert. Slaan is weer iets anders.
Ts: gewoon stem+been+drijven en dan een tik(je) als ze niet luistert. En zorgen dat jij het laatste woord hebt. Blijft ze bokken? drijven en eventueel blijven aantikken. De hardheid van de tik hangt van de reactie van het paard af. Mijn merrie is overgevoelig dus die tik ik heel zacht aan.

Als je goed naar een leidend paard kijkt in de groep zal je zien dat die nooit zo maar slaat, het zijn de laagste in rang die met mekaar ruzie maken, maar een leider zal nooit zomaar slaan, dus als jij een goeie leider wil zijn is het zonder slaan of tikken hoe je het ook wil noemen,
Ik vind het erg oneerlijk dat je je paard steeds harder gaat tikken als hij elke keer bokt, als je een stapje terug gaat en het op een andere manier vraagt aan je paard dan denk ik dat je paard je beter zal begrijpen.
En zorgen dat je het laatste woord hebt bij een paard werkt niet want een paard kent dat systeem niet, een paard vraagt om de juiste leiding en niet om getikt te worden.
Misschien ben ik overdreven, maar vind het zo jammer dat er vaak advies word gegeven , flink blijven tikken en als ze niet luisteren nog harder, dat lees ik zo vaak en ik weet dat het anders kan , ik geef zelf ook les namelijk en we werken aan wederzijds vertrouwen en respect, zo gaat een paard ook met mekaar om respect en vertrouwen en als je iemadn slaat of flink tikt heb je daar geen respect voor en hoe moet die gene je dan leren vertrouwen??
Dat werkt niet bij mensen , maar helemaal niet bij dieren.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 09:09

midgie : Ik denk dat JOU standpunt duidelijk is Lachen

Blijkbaar werkt het wel, als IK bijtik, werkt het en heeft ze dr aandacht er weer bij. ik gebruik het als hulpmiddel en niét als strafmiddel, wat jij beschrijft over de rangorde

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 10:12

ik gebruik ook geeen zweepje meer.
als ik hem in mijn hand heb al, gespannen rijden en bokken&bokken.. nu ga ik sporen kopen, maar heb het ook niet echt nodig

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 16:57

@ midgie, ik vind echt dat je oneerlijk reageerd, ik vraag hier tips, niet op commentaar dat ik mijn paard niet moet "slaan" WANT DAT DOE IK NIET!!

Nou,, Huilen

Eergisteren ging ik dus rijden, en het ging echt super goed, zo goed was het al een hele tijd niet meer gegaan. Ik geef haar nu dus GEEN tikje op haar kont meer,, maar gisteren wou ik dus aanspringen in galop, en toen vloog ze er vandoor en bokken als een gek,, mamma zij dat ze net een rodeo pony leek, ze wou me er echt afgooien geloof ik Boos! Nou na dat de schrik een beetje was af gezakt, dacht ik maar hallo dat gaan we niet doen, doe normaal dacht ik, dus ik draaf aan, doet ze het weer! toen heb ik haar naar de bakrand gedraait zodat ze stopte, dat deed ze toen dus ook gellukkig en toen heeft mamma haar gepakt, maar aangezien ik nog al een scheitlap ben,, (waarom, mag joost weten) maar ik heb dus alleen nog even gedraaft met mamma ernaast, nou gaat binnenkort een vriendin erop, want die vind dat niet eng, Maar,, ik snap er gewoon niks van, dat is hanna niet Huilen

Noujaa,, het ging zo goed,, maar nou weet ik het ook niet meer Frusty

Wel bedankt voor de reacties,, Clown

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 21:35

Ik val jou niet aan, maar de tips die er gegeven worden, van door tikken tot hij het niet meer doet enz, daar ga ik tegenin , omdat ik vind dat het ook op een andere manier opgelost kan worden. altijd maar dat getikt , zo oneerlijk vind ik.

Ik denk dat bij jou het probleem je eigen angst is, di ekun je met de juiste hulp ook wel weer overwinnen hoor.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 21:58

Hulp zat lijkt me zo.
Ik kan goed begrijpen dat de TS-er zich aangevallen voelt, en dat hoeft niet alleen van jou te zijn.

ik weet hoe ze rijd, en de zweep word niet als strafmiddel gebruikt, maar als hulpmiddel Lachen

oh en aan jouzelf dorien,laat alsjeblieft dat nieuwe zadel controleren en haal er een (goede)zadelmaker bij!!
Bokken doen ze niét zomaar! vaak is het een teken van pijn óf angst, en in dit geval weet je mijn mening al.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 00:00

LaUrOssssss schreef:
ik tik altijd op de schouder

Waarom? Je wil toch dat ze actiever gaat lopen? Moter zit in de achterhand hoor..

Promessa schreef:
als ze niet tegen een zweepje kan, kan je misschien gebruik maken van een klein spoortje...

Spoor is om je hulp te verfijnen, niet om je paard vooruit te prikken

midgie schreef:
Ik ben niet helemaal tegen de zweep , sterker nog ik rij zelf met een zweep , maar zal er nooit mee tikken of slaan, ook niet als waarschuwing.
Als waarschuwing klinkt ofdat het paard ontzag moet hebben voor de zweep, ik vind dat een paard en ruiter respect voor elkaar moeten hebben en niet voor de zweep!!

Een tikje is niet respectloos, maar een duidelijkere hulp. Een mep verkopen is respectloos, daartussenin zit nog een heel verschil. Waarom rijd je trouwens met zweep als je hem nooit zal gebruiken?
Vraag me trouwens af waarom jij uberhaupt op je paard klimt als je zoveel respect voor hem hebt, want neem aan dat je wel been geeft en een aanleuning vraagt? Is dat wel respectvol?

Je moet een middenweg vinden, en dat kan je alleen doen door wat dingen uit te testen. Na iedere bok nog een corrigerende tik geven, of juist negeren en eraan gaan rijden. Direct halt houden wil ook nog wel eens helpen.

Mijn pony deed het ook (nog steeds wel eens hoor), als ik hem gelijk stil zette en een keer hee riep was het over. Reactie ligt aan je paard, t een en ander proberen dus!

Volgens mij heeft je paard niet zoveel respect voor jou, nu ik zo lees over die rodeo.. Longeren & grondwerk kan daarbij ook helpen Lachen

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 08:59

Nee,, soms is ze echt respectloos geloof ik, ik ben al bezig met grond werk, stil zetten pasjes achter uit lopen, een beetje de manier van monthy na bootsen. Maar ze is van haar 3e tot haar 13e manege pony geweest, en nou die kleine kindjes die nouja,, die konden haar niet aan,, want laatst zette ik haar in het land, en toen ging ze er in een keer in galop heen, ik kon haar nog maar net houden, maar bij mijn moeder doet ze dit NOOIT!

Het is dus denk ik gewoon dat ik soms een scheitebak ben, ik kan daar ook niks aan doen en als ik dan weer bang ben dat erger ik me helemaal dood aan me zelf, dan kan ik mezelf wel schieten, want ik weet niet eens waar voor ik dan angstig ben.
Maargoed,, ze was mischien ook een beetje te veel op voer,, dat krijgt ze nu ook wat minder.

Aan dat commentaar van Lauss heb ik teminste wat! THANX! Schijnheilig

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 17:39

@LAUSS
Een tik tegen het bokken vind ik respectloos, omdat je paard aangeeft dat je te veel en te inpuls geeft of hem zelfs pijn doet,

Ik rij idd niet veel met been en als ik het wel doe ook met respect, maar denk dat iedereen de grens van respect anders ziet en dat is opzich niet zo heel erg, maar probeer ook eerlijk te zijn naar je paard en naar jezelf.
zet je eigen ongeduld of onkunde niet om naar dat het paard het niet wil of kan,

Het paard kan wel mooi lopen , gooi hem maar eens in de wei en zie hoe hij kan strekken en de piaff lopen en dan is het de kunst van ons om dat er uit te halen onder de man.
Ik denk dat je met veel geduld en heel veel zachtheid meer bereikt dan met een tik als je paard het niet snapt of aangeeft dat je hem onredelijk behandelt.

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 20:23

@ midgie, ik denk dat je je er mischien beter buiten kunt houden, ik geef niet eens een tik tegen het bokken,, hoe kom je er op,, en soms is hanna ook niet eerlijk tegen mij, dan loopt ze over me heen als ik haar in de wei zet,, dan ga ik niet zeggen van Braaf paardje, maar dan word ik wat strenger, vind je het gek?
Maar ok, mischien begrijp je de boodschap zo. Duivel

Mariis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 20:41

Ik denk dat je maar eens zonder zweep moeten rijden als je paard dan niet luistert laat je hem eens flink galopperen en dan als je hem dan een beetje onder controle hebt pak je er de zweep bij voor als hij nog een keer terug valt! Ik weet niet hoe oud je paard is maar zolang hij onder de 5 jaar is en het nog niet kan is er niets aan de hand! Het ene paard leert het sneller als de ander he Knipoog

Groetjes Mariska

Sterre2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 18:16

Ik heb het ook een poos gehad dat Sterre bokte naar de zweep.. Heb er samen met mijn instructeur aangewerkt.. Als ik haar aantikte en ze bokte moest ik haar nog een keer aantikken (Dat is niet slaan en teugels los gooien en keihard naar voren rijden).. Gewoon een klein streng tikje, steeds als ze bokte en daarna met het been weer overnemen en naar voren rijden.. Bij Sterre hielp het heel goed..

Succes verder met je paardje!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 01:14

dorieeen schreef:
@ midgie, ik denk dat je je er mischien beter buiten kunt houden, ik geef niet eens een tik tegen het bokken,, hoe kom je er op,, en soms is hanna ook niet eerlijk tegen mij, dan loopt ze over me heen als ik haar in de wei zet,, dan ga ik niet zeggen van Braaf paardje, maar dan word ik wat strenger, vind je het gek?
Maar ok, mischien begrijp je de boodschap zo. Duivel

Als je paard over je heen loopt zit daar al de fout, ga grondwerk doen zou ik dan zeggen.
Een paard kan niet oneerlijk zijn!!

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 17:57

Wat ik al eerder zij, dat ik grondwerk doe!!, maar ze is manege pony geweest, zoals ik ook al heb gezecht, en die kinderen lieten haar dus waarschijnlijk doen wat zij wilde, ook met voetjes optillen, als ze niet wou zette ze waarschijnlijk weer neer. Want dat kon ik eerst ook niet, maar bij mijn moeder deed ze het zo braaf als wat, dat gaat nu dus ook goed, maar soms is ze gewoon een beetje nukkig, maar het komt wel goed, maar zoals Midgie vind ik de manier waarop je reageerd niet leuk, daar heb ik toch niets aan, een paard kan best oneelijk zijn, een mens toch ook? gister heeft een vriendin van me op hanna gereden, en ze dacht dat als je wat meer van haar vroeg, dat ze dan vervelend werd. Ze wou wat ze zelf wilde, dus daar moeten we aan werken. Ach gut

@ midgie, ik zei dus dat ik hier vraag om advies, ik hoef niet te weten wat ik fout doe, maar wat ik
moet doen, zoals grondwerk, dat heeft iemand anders toch al gezegt? en toen heb ik ook al
gezecht dat ik dat deed, dus. Duivel