Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Nakisha schreef:Wat doe je eigenlijk met zweep als je niet aantikt of slaat? Gewoon nieuwsgierig, ik ken verder geen toepassingen voor een zweep?
Ik heb de zweep vroeger weinig gebruikt. Ik heb wel eens een corrigerende tik gegeven, maar dat was amper nodig meestal...
Nakisha schreef:Wat doe je eigenlijk met zweep als je niet aantikt of slaat? Gewoon nieuwsgierig, ik ken verder geen toepassingen voor een zweep?
Ik heb de zweep vroeger weinig gebruikt. Ik heb wel eens een corrigerende tik gegeven, maar dat was amper nodig meestal...

Goofy44 schreef:kan het paard ook in stelling recht vooruit rijden, of op een volte gaan rijden, dan kan het hoofd niet tussen de voorbenen..... je hoeft dan ook niet te trekken, echt bokken kan dan niet.

. 

HedwigO schreef:ik vind de reacties hier een beetje overdreven van o.a midge. Paarden zijn hele gevoelige en edele, lieve, etc dieren maar het blijven wel dieren. Ze moeten hun plaats weten. Dat weten ze ook in de kudde (en dan krijgen ze van het leidende paard ook een klap of iets dergelijks als ze iets doen wat niet bevalt). Dat betekent niet dat je geen respect voor je paard moet hebben. Daar begint het hele paardrijden mee. Je mag een paard wel tot de orde roepen door hem aan te tikken als hij niet reageert. Slaan is weer iets anders.
Ts: gewoon stem+been+drijven en dan een tik(je) als ze niet luistert. En zorgen dat jij het laatste woord hebt. Blijft ze bokken? drijven en eventueel blijven aantikken. De hardheid van de tik hangt van de reactie van het paard af. Mijn merrie is overgevoelig dus die tik ik heel zacht aan.

Nou na dat de schrik een beetje was af gezakt, dacht ik maar hallo dat gaan we niet doen, doe normaal dacht ik, dus ik draaf aan, doet ze het weer! toen heb ik haar naar de bakrand gedraait zodat ze stopte, dat deed ze toen dus ook gellukkig en toen heeft mamma haar gepakt, maar aangezien ik nog al een scheitlap ben,, (waarom, mag joost weten) maar ik heb dus alleen nog even gedraaft met mamma ernaast, nou gaat binnenkort een vriendin erop, want die vind dat niet eng, Maar,, ik snap er gewoon niks van, dat is hanna niet

LaUrOssssss schreef:ik tik altijd op de schouder
Promessa schreef:als ze niet tegen een zweepje kan, kan je misschien gebruik maken van een klein spoortje...
midgie schreef:Ik ben niet helemaal tegen de zweep , sterker nog ik rij zelf met een zweep , maar zal er nooit mee tikken of slaan, ook niet als waarschuwing.
Als waarschuwing klinkt ofdat het paard ontzag moet hebben voor de zweep, ik vind dat een paard en ruiter respect voor elkaar moeten hebben en niet voor de zweep!!
dorieeen schreef:@ midgie, ik denk dat je je er mischien beter buiten kunt houden, ik geef niet eens een tik tegen het bokken,, hoe kom je er op,, en soms is hanna ook niet eerlijk tegen mij, dan loopt ze over me heen als ik haar in de wei zet,, dan ga ik niet zeggen van Braaf paardje, maar dan word ik wat strenger, vind je het gek?
Maar ok, mischien begrijp je de boodschap zo.