Heb ik hier nu goed aan gedaan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lord_Ik

Re: Heb ik hier nu goed aan gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 19:06

Afbeelding

zo ziet hij eruit na op wandeling geweest te zijn. Wijst niet op drukplekken toch ? (alhoewel het zadel af en toe wel een beetje te ver naar voren ligt en hij soms 2 kleine drukplekjes heeft op z'n schoft, en hij een vrij korte rug heeft voor z'n zadel)

@lalidan: ik gaf hem als beloning telkens even pauze, maar het was de bedoeling dat ik met hem ging galopperen, en ik vond het toch beter om niet meteen te gaan galopperen maar hem eerst rustig ging krijgen in stap en draf Huilen
heb alleszinds al heel wat opgepikt uit de reacties over hoe ik het beter zou kunnen doen
en het is ook niet echt de bedoeling dat ik het verzorgpaard van men vriendin rij hoor Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door Lord_Ik op 09-10-07 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 19:12

1. NOOIT EEN PAARD DIE EEN HOEFIJZER MIST RIJDEN!
2. ALEEN HET PAARD STRAFFEN WANEER HET ECHT NODIG IS!
3. EN ZOBIESO NIET GELIJK TEVEEL VRAGEN VAN EEN PAARD DAT BIJNA NIX KENT:@!
4. EN EEN PAARD LEER JE ECHT NIET IETS DOOR SORRY GEEN ANDERE WOORDEN VOOR DOOR TE MISHANDELEN WANT ZO NOEM IK HET EEN PAARD STRAFFEN OM ONREDELIJK IETS WANT HET PAARD KENT BIJNA NIX.

MOEST ER EVEN!!!

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 19:15

_sientje_ schreef:
4. EN EEN PAARD LEER JE ECHT NIET IETS DOOR SORRY GEEN ANDERE WOORDEN VOOR DOOR TE MISHANDELEN WANT ZO NOEM IK HET EEN PAARD STRAFFEN OM ONREDELIJK IETS WANT HET PAARD KENT BIJNA NIX.

MOEST ER EVEN!!!

elk paard kan stappen draven en galopperen hoor,, doet ie vaak genoeg op zijn wei en hij is best al wel bereden geweest, vroeg hem helemaal niet om zen achterbenen onder te zetten, nageeflijk te lopen, reed zen rug niet rond of wat je ook maar verzinnen kan, en strafte hem ook niet omdat hij rustig rond wandelde Huilen hij mocht gewoon even niet lopen waar hij wou :| en volgens mij kan het heus geen kwaad hem te rijden op de wei als hij er geen last van heeft ?

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 19:18

Ik geloof best dat je een paard mag aanpakken als het niet luisterd, en dan gebruik ik ook de zweep. Verder had je beter kunnen overleggen over dat ijzer. Ik had helemaal niet gereden als mijn pony een ijzer zou missen. Verder snap ik niet dat mensen hier zich zo boos over maken

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 19:21

dorienkee schreef:
Ik geloof best dat je een paard mag aanpakken als het niet luisterd, en dan gebruik ik ook de zweep. Verder had je beter kunnen overleggen over dat ijzer. Ik had helemaal niet gereden als mijn pony een ijzer zou missen. Verder snap ik niet dat mensen hier zich zo boos over maken

de eigenaar wist het ook hoor, en zag er ook geen graten in. Hij is wel eerst naar de smid geweest om te vragen of die 'm meteen kon beslaan (smid zit paar straten verderop) maar toen die die dag niet kon mochten we weliswaar niet op de baan gaan wandelen, maar wel op de wei rijden. (mijn vriendin dan, ik wist toen nog niet dat ik erop ging)

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 19:22

Nou meid, jij was er bij... en je hebt dus overlegd. Jij weet het zelf het beste, en wij waren er niet bij..dus wij kunnen moeilijk oordelen. En ik vind als je alleen al stap draf en galop van een paard vraagt, hij dat best voor je kan doen.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 19:26

@_sientje_ zonder capslock had het ook wel gelezen kunnen worden.

Een paard wat een ijzer mist kan als hij niet onregelmatig loopt gerust gereden worden.

@ TS als ik je verhaal zo lees is het niet helemaal eerlijk geweest tegenover het paard.
Hij heeft geen conditie en is het niet gewen dressuurmatig gereden te worden.
Ik persoonlijk had het dan iets rustiger aan gedaan.
(wel netjes dat jullie de weg niet zijn opgegaan)

Wat betreft het rijden met zweep en straffen, ik weet niet hoe hard het er aan toe is gegaan, zonder het gezien te hebben.
De zweep is in principe bedoeld om je hulpen wat meer te laten doorkomen, maar mocht het uit de hand lopen kan je er gerust mee straffen.
(ik vindt het wel knap dat je er voor uit komt dat je niet met zweep om kan gaan)

Omdat de eigenaar erbij was en jou ook op het paard heeft toegelaten zou je het met hem en je vriendin kunnen overleggen of jullie hem niet samen mogen doen, 1x per week rijden is eigenlijk nutteloos.

Misschien is het een optie om hem een paar x te longeren om zo rustig conditie op te bouwen.
En daarna eerst proberen rustig voorwaarts te krijgen aan je been, desnoods aan de longeerlijn en met stem.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 19:35

Zoals ik hierboven ergens al eens gezegd heb gaat het longeren niet echt vlotjes XD ik weet zelfs niet of hij vroeger ooit gelongeerd is geweest (de eigenaar heeft het nooit met hem gedaan maar heeft hem wel gekocht) als het zijn eerste keer was dat ik hem toen had gelongeerd vond ik dat hij het best netjes heeft gedaan, maar hij snapte dus niet dat hij ook in galop op de volte moest blijven Tong uitsteken
Ik heb hem af en toe wel een paar harde tikken achter zijn zadel gegeven (vanvoor reageerde hij niet). Achteraf bekeken hab ik beter die zweep in mijn linkerhand gehouden, aangezien ik rechtshandig ben zou ik dan minder snel de neiging krijgen om die zweep te gebruiken. Helaas kan ik 'm dan ook niet goed gebruiken als ik 'm wel nodig heb :|

Ik zou niet weten hoe ik vaker naar hem toe kan gaan, mijn vriendin kan het alleszinds niet wegens teveel schoolwerk. De eigenaar heeft zelfs gevraagd of ik iemand les wou geven op hem die nog maar net rijdt :| maar denk niet dat dat zo'n fantastisch idee is. Ten eerste heb ik nog nooit les gegeven, ten tweede vind ik het geen echt geschikt paard en ten derde kan ik zelf niet fantastisch rijden :|

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 19:44

Longeren is aan te leren, maar als je er geen tijd voor hebt houdt het op.
Dan zou ik er verder ook niet meer op gaan als ik jou was om hem er "doorheen" proberen te rijden.
Van die ene x leert hij niks.
Wel netjes dat je inziet dat je niet geschikt genoeg bent om les te geven.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 07:20

_sientje_ schreef:

MOEST ER EVEN!!!

En dit kunnen we ook lezen als jij normale letters gebruikt Knipoog Verder het verzoek om op je taalgebruik te letten. MSN taal is hier niet toegestaan...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 07:24

Citaat:
alhoewel het zadel af en toe wel een beetje te ver naar voren ligt en hij soms 2 kleine drukplekjes heeft op z'n schoft, en hij een vrij korte rug heeft voor z'n zadel)

zoals ik al eerder zei, kijk alles na, en deze zin duid er dan toch volgens mij op dat dier dier een reden heeft om niet te willen.

eerst passend zadel er op en dan langzaam aan weer beginnen.

en zorg ervoor dat jullie les krijgen Knipoog

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 14:32

ellepel schreef:
Citaat:
alhoewel het zadel af en toe wel een beetje te ver naar voren ligt en hij soms 2 kleine drukplekjes heeft op z'n schoft, en hij een vrij korte rug heeft voor z'n zadel)

zoals ik al eerder zei, kijk alles na, en deze zin duid er dan toch volgens mij op dat dier dier een reden heeft om niet te willen.

eerst passend zadel er op en dan langzaam aan weer beginnen.

en zorg ervoor dat jullie les krijgen Knipoog

het zadel past wel Tong uitsteken men vriendin let er alleen niet altijd op dat het ook goed ligt. Heb ik die dag wel gedaan.

Ik zou niet inzien hoe ik kan zorgen dat ik les krijg op het verzorgpaard van men vriendin Verdrietig en weet ook niet of zij zelf wel les op hem wil Tong uitsteken Ikzelf krijg wel les, op mijn eigen verzorgpaard maar daarop werk ik momenteel nog steeds aan men zit Tong uitsteken met mijn verzorgpaard valt niks aan te vangen als je niet perfect correct kan rijden heb ik al gemerkt Tong uitsteken ja hij doet inderdaad perfect wat je vraagt Tong uitsteken maar helaas vraag ik meestal niet wat ik wil vragen Huilen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 16:19

als je drukplekken ziet dan past het zadel niet.
en nog dommer dat je vriendin dat zadel dan ook nog es verkeerd neerlegd

succes verder met rijden,hopelijk komt t nog goed Knipoog

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 17:00

ellepel schreef:

Bij de meeste paarden gaat het zadel vanzelf goed liggen XD, maar dit paard heeft een vrij korte, rechte rug waardoor je het zadel snel te ver naar voren legt, waar zijn schouders dus wel in de weg zitten en het zadel niet meer goed ligt Tong uitsteken
Het zou veel makkelijker goedkomen als ze minstens 2x in de week zou kunnen gaan...
ik ga zaterdag weer mee Lachen eens horen wat de eigenaar zegt, hij heeft nog 2 merries staan waarvan er 1 heringereden moet worden en 1 ingereden moet worden, dus waarschijnlijk ga ik daar ook op zitten om ze weer aan het gewicht te laten wennen.
Wat ik persoonlijk dan weer vervelend vind is dat men vriendin graag zou gaan springen met dat paard, maar dat ze er geen dressuur mee wil rijden.

vaagjehvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 17:10

Lord_Ik schreef:
ellepel schreef:

Bij de meeste paarden gaat het zadel vanzelf goed liggen XD, maar dit paard heeft een vrij korte, rechte rug waardoor je het zadel snel te ver naar voren legt, waar zijn schouders dus wel in de weg zitten en het zadel niet meer goed ligt Tong uitsteken
Het zou veel makkelijker goedkomen als ze minstens 2x in de week zou kunnen gaan...
ik ga zaterdag weer mee Lachen eens horen wat de eigenaar zegt, hij heeft nog 2 merries staan waarvan er 1 heringereden moet worden en 1 ingereden moet worden, dus waarschijnlijk ga ik daar ook op zitten om ze weer aan het gewicht te laten wennen.
Wat ik persoonlijk dan weer vervelend vind is dat men vriendin graag zou gaan springen met dat paard, maar dat ze er geen dressuur mee wil rijden.

begint ze nu al plannen te maken met een paard dat niet eens ingereden is?
en ze heeft niet eens genoeg tijd voor haar verzorgpaard waarom een tweede erbij?
dit vind ik eigelijk wel raar Verward

blijdatikrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 17:25

Lalidan schreef:
Wat mij vooral ook dwarszit aan het verhaal, is dat het paard vervelend is, jij pakt hem door, en hij doet het. In plaats van dat je hem beloont en onmiddelijk stopt, moet hij nog veel meer!!!! En als ie dat dan niet doet, kan ie nog een ongelooflijk pak op zijn sodemieter krijgen van een ruiter die zelf weet dat ze te snel slaat en te weinig beloont!!!

Mijn beste tip aan jou: Stap de eerst komende jaren niet meer op een paard zonder gedegen begeleiding erbij. Blijkbaar heb je geen idee hoe je ene paard traint, doorpakt, iets aanleert enz. Jij bent in elk geval niet de juiste persoon om dit paard te rijden. Je vriendin hoogst waarschijnlijk ook niet, maar jij in elk geval niet!! Tenzij je je kan beheersen met instructie erbij.......

Inhoudelijk ben ik het eens met Lalidan. Paardrijden en paarden trainen zijn twee verschillende dingen Lord. Het is absoluut oneerlijk tegenover dat hengstje om hem ineens zo door te rijden als hij maar 1x per week gereden wordt. Daar bouw je namenlijk niets mee op. Geen bespiering, geen conditie, geen lenigheid. Ik denk dat je geluk hebt gehad met het paardje. Voor het zelfde geld had hij een tying up gekregen van ineens te veel en te intensief rijden en dag erna weer vrij.
Een ijzer missen en toch rijden op zachte bodem moet geen probleem zijn voor de meeste paarden, maar het verschilt per paard. Ligt er ook aan hoe hij hem is verloren. Soms verdraaien ze daarbij het voetje waardoor ze toch niet helemaal rad lopen.

Strijd aan gaan met je paard heeft geen zin. Ruzie maken al helemaal niet. Een keer streng met de zweep of been kan geen kwaad. Zolang het maar eerlijk gebeurt en je geen frustratie botviert op je paard.

Moet toch zeggen dat ik het eerlijk vind van je Lord dat je zo open bent. Dat is het begin van een goede ruiter worden. Steeds de spiegel voorhouden bij jezelf. Succes verder. groetjes Knipoog

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 18:56

vaagjehvj schreef:
begint ze nu al plannen te maken met een paard dat niet eens ingereden is?
en ze heeft niet eens genoeg tijd voor haar verzorgpaard waarom een tweede erbij?
dit vind ik eigelijk wel raar Verward

Niet met dat oningereden paard Tong uitsteken met haar verzorgpaard Lachen

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 18:59

blijdatikrij schreef:
Lalidan schreef:
Wat mij vooral ook dwarszit aan het verhaal, is dat het paard vervelend is, jij pakt hem door, en hij doet het. In plaats van dat je hem beloont en onmiddelijk stopt, moet hij nog veel meer!!!! En als ie dat dan niet doet, kan ie nog een ongelooflijk pak op zijn sodemieter krijgen van een ruiter die zelf weet dat ze te snel slaat en te weinig beloont!!!

Mijn beste tip aan jou: Stap de eerst komende jaren niet meer op een paard zonder gedegen begeleiding erbij. Blijkbaar heb je geen idee hoe je ene paard traint, doorpakt, iets aanleert enz. Jij bent in elk geval niet de juiste persoon om dit paard te rijden. Je vriendin hoogst waarschijnlijk ook niet, maar jij in elk geval niet!! Tenzij je je kan beheersen met instructie erbij.......

Inhoudelijk ben ik het eens met Lalidan. Paardrijden en paarden trainen zijn twee verschillende dingen Lord. Het is absoluut oneerlijk tegenover dat hengstje om hem ineens zo door te rijden als hij maar 1x per week gereden wordt. Daar bouw je namenlijk niets mee op. Geen bespiering, geen conditie, geen lenigheid. Ik denk dat je geluk hebt gehad met het paardje. Voor het zelfde geld had hij een tying up gekregen van ineens te veel en te intensief rijden en dag erna weer vrij.
Een ijzer missen en toch rijden op zachte bodem moet geen probleem zijn voor de meeste paarden, maar het verschilt per paard. Ligt er ook aan hoe hij hem is verloren. Soms verdraaien ze daarbij het voetje waardoor ze toch niet helemaal rad lopen.

Strijd aan gaan met je paard heeft geen zin. Ruzie maken al helemaal niet. Een keer streng met de zweep of been kan geen kwaad. Zolang het maar eerlijk gebeurt en je geen frustratie botviert op je paard.

Moet toch zeggen dat ik het eerlijk vind van je Lord dat je zo open bent. Dat is het begin van een goede ruiter worden. Steeds de spiegel voorhouden bij jezelf. Succes verder. groetjes Knipoog

Ik ging hem echt niet doorrijden lol maar ik vond dat ik nu wel van 'm mocht verwachten dat ie gewoon in zen wei rond kan stappen draven en galopperen zonder de hele tijd tegen te werken om niks Tong uitsteken (hij kan hetzelfde anders wel doen op wandeling)

Hahaa een spiegel kan ik best gebruiken Tong uitsteken hoef ik niet meer naar beneden te kijken om te zien wat voor rare dingen men handen en hielen nu weer aan het uitspoken zijn Tong uitsteken

P.S. als het aan mij lag zou ze minstens 2x per week gaan, wat ik er nu aan het proberen doorkrijgen ben Tong uitsteken en anders kan 'k d'r vragen of ze het erg vind als ik 's woensdags wat met hem aan de slag ga Tong uitsteken

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 20:24

Citaat:
Ik ging hem echt niet doorrijden lol maar ik vond dat ik nu wel van 'm mocht verwachten dat ie gewoon in zen wei rond kan stappen draven en galopperen zonder de hele tijd tegen te werken om niks (hij kan hetzelfde anders wel doen op wandeling)

Nee, dat kan je dus niet van hem verwachten!! Je hebt het over 3 problemen, die kan je niet alledrie in een keer aanpakken!!! Zeker niet als daarvoor niks van hem gevraagt is, met een zadel wat in elk geval niet goed lag (en waarvan ik ernstig twijfwel of het wel past, gezien de drukkingen).

Misschien moet je toch jezelf die spiegel eens voorhouden en je afvragen of jij echt de aangewezen persoon bent om die andere twee weer 'aan het gewicht te laten wennen'. Want ik vind zonder meer dat jij daar niet geschikt voor bent.

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 20:47

areke schreef:
@_sientje_ zonder capslock had het ook wel gelezen kunnen worden.

Een paard wat een ijzer mist kan als hij niet onregelmatig loopt gerust gereden worden.

@ TS als ik je verhaal zo lees is het niet helemaal eerlijk geweest tegenover het paard.
Hij heeft geen conditie en is het niet gewen dressuurmatig gereden te worden.
Ik persoonlijk had het dan iets rustiger aan gedaan.
(wel netjes dat jullie de weg niet zijn opgegaan)

Wat betreft het rijden met zweep en straffen, ik weet niet hoe hard het er aan toe is gegaan, zonder het gezien te hebben.
De zweep is in principe bedoeld om je hulpen wat meer te laten doorkomen, maar mocht het uit de hand lopen kan je er gerust mee straffen.
(ik vindt het wel knap dat je er voor uit komt dat je niet met zweep om kan gaan)

Omdat de eigenaar erbij was en jou ook op het paard heeft toegelaten zou je het met hem en je vriendin kunnen overleggen of jullie hem niet samen mogen doen, 1x per week rijden is eigenlijk nutteloos.

Misschien is het een optie om hem een paar x te longeren om zo rustig conditie op te bouwen.
En daarna eerst proberen rustig voorwaarts te krijgen aan je been, desnoods aan de longeerlijn en met stem.

MEE EENS:D

Nijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 21:02

Lord_Ik schreef:
zag ik dat hij een hoefijzer kwijt was en moest ze dus op de wei rijden

Ik heb eerst een hele eind in stap gereden en hem af en toe flink aangepakt om hem gewoon rustig rond te laten rijden. Daarna in draf hetzelfde.
Uiteindelijk ging het wel maar ik trok me niks aan van men houding en heb hem best wel een pak rammel gegeven met de zweep en ben ook niet altijd even rustig geweest met mijn teugels

Mijn vraag: was dat wel gezond voor dat dier?

Wat denk je nou zelf?? Hamer

Paard is hoefijzer kwijt. Je HOEFT niet te rijden, je kunt het dier ook met rust laten en de smit bellen.

Maar nee, je 'pakt hem aan' , geeft hem een 'pak rammel met de zweep' en bent 'niet rustig met de teugels'
Met andere woorden, je mept hem gewoon de wei door.

Je moet wel erg van dieren houden om zo subtiel en zorgzaam er mee om te gaan.

marieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 21:07

schamen moet je je Boos!
Je gaat toch niet op een paard zitten en dan meteen grof aanpakken.....zowie zo een paard in de wei waar die staat ga je niet rijden das vragen om ongelukken en zonder ijzer dus het paard loopt ongelijk.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 21:32

marieke2 schreef:
schamen moet je je Boos!
Je gaat toch niet op een paard zitten en dan meteen grof aanpakken.....zowie zo een paard in de wei waar die staat ga je niet rijden das vragen om ongelukken en zonder ijzer dus het paard loopt ongelijk.

Hij liep echt wel goed, hij voelde goed, de wei lag vrij zacht en toen men vriendin reed zag ik ook niks. Er is nu eenmaal niets anders in de buurt om te rijden, daar kan ik ook niets aan doen. En hij had echt wel de kans om te doen wat gevraagd werd, maar hij vertikte het na een eindje gewoon.
Zal het zadel nog eens nakijken, maar ik heb ook niet direct veel verstand van zadels, dus ik kan ook alleen maar zeggen dat het op het eerste zicht goed lijkt te liggen.

Als ik een paard aan een gewicht laat wennen ga ik echt niet meteen rijden hoor, is ook helemaal de bedoeling niet, gewoon dat ik er even opzit, de eigenaar 'm vasthoud en ik er weer af ga.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 16:30

Je kan allerlei excuses gaan verzinnen, maar wat je gedaan hebt is niet eerlijk tegenover het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 16:42

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-06-23 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt