stil staan is dat zo moeilijk ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

1978

Re: stil staan is dat zo moeilijk ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 08:11

Misschien heeft je pony een probleem met z'n balans en is het daarom lastig voor hem om stil te staan! Probeer het eens met een opstapje ipv via de stijgbeugel, wellicht dat het stilstaan dan vanzelf komt!? (bij mijn paard heeft het iig geholpen...)

Mrietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 08:14

Vonnie84 schreef:
Niet stilstaan met opstijgen kan een teken zijn van een verkeerd passend zadel.

En als ik in je profiel kijk, vind ik dat je zadel op deze foto http://www.mijnalbum.nl/Foto-3BO8LCTE.jpg heel slecht ligt (je zit helemaal in de lepel! Je hak hoort onder je heup!) en op deze foto http://www.mijnalbum.nl/Foto-PBTM3CC6.jpg ligt je zadel veel te ver naar voren.

dat weet ik ik zat raar te doen en toen maakte ze die foto en die andere foto is mij oude zadel die te groot was dus weet niet waar het aan ligt.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 08:14

Heb je geen recente rijfoto's dan?

Mrietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 08:20

Vonnie84 schreef:
Heb je geen recente rijfoto's dan?

jah wel ik zal ze zo bijvoeg moment

Mrietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 08:24

Afbeelding

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 08:51

Ook hier ligt je zadel veel te ver naar voren, het laat de schouder van je paard niet vrij maar ligt er bovenop. Je singel ligt ook te ver naar voren daardoor, wat het rijden en dus ook opstijgen niet prettig maakt voor hem/haar. Haal je zadel zeker zover naar achter dat waar nu je knie zit op de foto, pas je zadel begint. Als het dan niet goed op de rug ligt is de enige optie een goed passend zadel kopen. Dat is niet goedkoop, maar wel de enige optie voor zowel jou als je paard om goed te kunnen rijden. Verder ziet het er ontzettend gezellig uit zo samen, dus als je hier aan werkt komen jullie er zeker wel!!

Margriet7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 09:00

Ik heb niet alles doorgelezen, maar wat bij mijn paard erg goed werkte was haar direct een heel aantal passen achteruit laten lopen als ze weg wou lopen tijdens het opstijgen. En consequent daarin zijn, maar dat is met alles zo Vork
Op den duur stond ze keurig stil Knipoog

Mrietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 09:06

klopt het zadel schoof naar voren nu niet meer dus zal wel eens een normalen foto maken Tong uitsteken

_Margot_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 12:24

Mijn verzorgpony doet dat ook, gewoon wachten todat hij stilstaat, dan heeft hij er ook geen zin meer in, de volgende keer zal hij sneller stoppen, todat hij het helemaal niet meer doet Knipoog
suc6

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 17:11

Mrietje schreef:
klopt het zadel schoof naar voren nu niet meer dus zal wel eens een normalen foto maken Tong uitsteken

Graag, want als het nu wel goed ligt dan zou dat waarschijnlijk de oorzaak niet zijn en kunnen we verder gaan met zoeken. Haha!

_Margot_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 18:26

niet stoppen héa? gewoon net zolang wachten todat ie stilstaat

Cuddie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 15:22

wat ik deed:

Paard loopt weg, gewoon meelopen en ondertussen opstappen. Zodra je erop zit meteen voorwaarts laten lopen. ( soort van... als jij wil lopen, mag je ook góed lopen Knipoog )
Zodra hij stilstaat als je op wilt stappen, gewoon lekker rustig lange teugel gaan stappen.

Dan krijg je een soort van beloning / straf systeem.

( Dit geldt natuurlijk wel alleen als het niet aan het zadel oid ligt )

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 16:44

ik heb één die ook niet stilstaat wanneer ik wil opstappen in de piste bij X. Wanneer ik opstap in de gang van de stal dan blijft ie wel stilstaan? Ach gut Mijn conclusie is dat ze onmiddelijk willen starten met lopen. Ik heb hem van 2 jaar en zelf zadelmak gamaakt en hij is dus niet verkeerd geleerd geweest door andere. Ik heb zijn halfbroer ook die evenoud is en dezelfde training heeft gehad en die blijft wel stilstaan. Het ligt veelal in de aard van je paard en dit moet je consequent goed aanleren aan je paard. Volhouden en niet eer opstappen als hij stilstaat, ook niet laten vasthouden door een ander, hij moet zelf stilstaan. Bij ons is het al veel beter geworden maar soms is het weer niet goed en dan weer wel.

Mrietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 19:04

ik heb het gebrobeerd met de zweep helpt niet nu wel met snoepjes ze word beloont al ze stil staat en het werk we gaan steeds een stapje verder en nu zijn we bijna zo ver dat ze stil staat dus nu de moeten we ook het snoepje weer afleren maar ben al een heel eind dus mensen toch bedankt voor al jullie tips

Lottejulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 16:02

Ik heb nog niet het hele topic gelezen (ga ik nog doen) maar ik heb het zelfde probleem met mijn pony, dus reageer vast even.

Met opstappen wil mijn pony dus ook voor geen goud stil staan. Niks helpt eigenlijk. Belonen als hij stil staat (met snoepjes of dergelijke) niet want dan keert hij zich naar je toe en kan je helemaal niet meer op z'n rug komen. Tegenhouden in z'n mond niet, gaat alleen maar harder weg lopen (logisch).

Dus wat ik nu doe is opstappen terwijl hij loopt (best lastig, maar je word er na een paar keer wel handig in) en hem meteen stil zetten als ik in het zadel zit. Het enige waar ik niet erg blij mee is is dat dit het heel moeilijk maakt rustig in het zadel te gaan zitten, wat het opstappen dus voor hem weer een nare ervaring maakt.

Het er echter ook nog aan kunnen liggen dat je pony moeite heeft om zijn evenwicht te houden (bij die van mij is dat niet het geval, aangezien als je al even hebt gereden hij wel stil blijft staan).

Verder is het heel goed om regelmatig van kant te wisselen. Dus niet links maar rechts op en af te stappen!

marcie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 20:35

zacht hoo roepen en het paard proberen te kalmeren en daarna nog een keer proberen( doe maar gewoon is voor de les een kwartiertje oefenen en als beloning een stukje appel Pling met zweepje helpt niet

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 22:21

Gewoon tegen het hek in de hoek aanzetten, en teugels goed strak en opstappen.
Als je hem als het ware 'opsluit' heeft hij de ruimte niet om weg te lopen Knipoog

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 22:42

Wij hebben ook een pony die niet stil wilde staan. We doen het gewoon met ons tweeén. Het paard gerust stellen en beetje te kalmeren door wat aaien en te laten ruiken. Dan houd ik mijn linkerhand op haar neus met een klein beetje druk, in mijn rechterhand de twee teugels onder haar kin, en als ze begint te draaien en lopen met ietsje meer druk op haar neus en als ze stil staat heb ik mijn linkerhand gewoon losjes op haar neus. Dan kan de ander opstappen en blijft ze netjes staan. Dan belonen we haar. Onze pony is nog vrij groen en een beetje bang en heeft denk ik ook nog een beetje onbalans. Maar het gaat op deze manier steeds beter. Tijdens het rijden stappen we nog een keer af en stappen we nog een keer op en dit keer alleen en zonder hulp en dan gaat het prima. Het is alleen in het begin even maar als we de tijd een beetje nemen en geruststellen doet ze het al heel erg braaf en gaat steeds beter. In het begin was het zelfs steigeren maar het zadel lag niet helemaal lekker en met een ander zadel en op deze manier gaat het steeds beter.

Het zou natuurlijk ook het gewicht kunnen zijn wat ineens aan het zadel hangt als ze in onbalans zijn en ze daar nog niet mee weet om te gaan. Ik vind je best groot voor deze pony, niet dat je te groot bent hoor want kan nog best goed hoor.
Het zadel vind ik ook best ver naar voren liggen. Ik zou deze ook even na laten kijken door de zadelmaker. Het zou best zeer kunnen doen met opstappen en dat ze daar voor weg wil lopen. Als een zadel niet goed ligt kun je daar straks ook meer problemen mee kunnen krijgen.

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 22:51

Breghje schreef:
Ook hier ligt je zadel veel te ver naar voren, het laat de schouder van je paard niet vrij maar ligt er bovenop. Je singel ligt ook te ver naar voren daardoor, wat het rijden en dus ook opstijgen niet prettig maakt voor hem/haar. Haal je zadel zeker zover naar achter dat waar nu je knie zit op de foto, pas je zadel begint. Als het dan niet goed op de rug ligt is de enige optie een goed passend zadel kopen. Dat is niet goedkoop, maar wel de enige optie voor zowel jou als je paard om goed te kunnen rijden. Verder ziet het er ontzettend gezellig uit zo samen, dus als je hier aan werkt komen jullie er zeker wel!!

Sluit ik me bij aan. En ook het eerdere berichtje van opstappen met een krukje kan helpen. Succes.

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 09:13

Ohw heb ik ook last van gehad. Zoo iritant. Ik trek altijd de binneteugel naar binnen en blijf op me plek staan. Zodat hij door heeft dat hij toch alleen maar rondjes aan het lopen is om mij heen en blijft vanzelf stil staan. Nu blijft hij wel gewoon stilstaan Haha!

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 09:25

die van mij staat ook niet stil met opstappen. Als ik mijn buitenteugel erbij hou loopt ze mooi naar rechts.
eerder las ik een heel stuk over het stil staan etc. mijn paard staat op comando aan de longe stil, net zolang tot ik zeg ga maar.. staat netjes stil als ik er op zit. maar met opstappen HO maar.. iemand tips voor hardnekkige paarden haha

monaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 10:34

ik heb het zelfde probleem...mijn haflinger merrie van 8 die net een maand onder het zadel is heeft sinds 2 dagen een nieuw trucje...achteruit lopen bij opstijgen....ik heb het opgelost door haar een trap onder de kont te geven(moet zegge was erg pisst na een kwartier proberen op te stappen)...maar ze snapte de boodschap en stond stil.opgestapt daarna weer stilgezet en uitvoerig beloont...daarna kon ik zo op en af stappen.

in mijn geval was het dan ook gewoon etteren....even uitprobere hoelang vrouwtje zou blijve proberen voordat ze de hoop opgaf.

Mrietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 09:56

we zijn klaar ik kan nu opstappen ze heeft het geleerd met snoepjes dus nu ben ik bezig om op te stappen zonder snoepjes te geven dus ben benieuwt:P

elzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 12:37

ik heb hier ook moeite mee meestal loop ik eerst een stukje met hem (ernaast dus) en als ik dan wil opstappen lukt het wel.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 23:37

interessant onderwerp, maar hoe te verklaren dat mijn paard bij de eerste keer opstappen echt niet stil wil staan, maar bij de volgende keren wel??????

Het is een 14 jarige merrie, met stilstaan problemen, sinds maart in mijn bezit. De schat is helaas 1.76m. dat maakt het niet makkelijker. Mijn dochter rijd haar ook, maar kan er moeilijk op. Ik ga dus altijd eerst een rondje lopen, zodat zij makkelijk op kan stappen. Als je er dus op bent geweest, staat ze daarna gewoon stil en alle keren daarna ook( al eens geprobeerd Haha! )