Steigeren aan de hand. Hoe af te leren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Steigeren aan de hand. Hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 14:08

Mijn jonge paard steigerde ook wel eens.Sindsdien deed ik er een longeerlijn aan en stapte zelf door als ze omhoog kwam.De eerste keer was ze zeer verbaast ,de tweede keer kwam ze op een drafje achter me aan en heeft ze het nooit meer gedaan als we wandellen.Ik merk het bij haar wel vaker,dat als ze iets verzint en ik negeer het dan is het rapper over dan dat ik er op ingaat.Schrapen op de poetsplaats was ook zo iets.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 14:51

Ja, daar zeg je zowat: schrapen. Dat heb ik gisteren heel nadrukkelijk staan te negeren, maar dat valt nog niet mee.

Ik doe dan dezelfde mantra die ik ook bij mijn poesjes doe: "negatieve aandacht is ook aandacht, negatieve aandacht is ook aandacht" en dat blijf ik dan achter elkaar door denken. Dat helpt!

En de volgende keer gaat ze aan de longeerlijn mee. Dan ga ik ook een mooi stukje *negeren* weggeven.

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 16:23

En hoe ging het uitstappen?

Ik hoop dat je met je paardje wat verder komt, de tips die ik in gedachte had zijn al beschreven, dus veel succes ermee!

jodoc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 18:36

Ik roep op het moment dat mijn paard aan de hand steigerd "NEE" en geef niet bij met het halstertouw.
Zorg wel dat je naats de maaiende benen blijft en niet ervoor!!!!

Mijn paard reageerd heel goed op "NEE", dat woord gebruik ik altijd tijdens het grondwerk, poetsen, enz. als hij iets doet wat niet mag. Omdat ik hem daarvoor tijdens het grondwerk, poetsen, etc al voor heb gestraft weer hij dat er "straf" volgt als hij niet reageert op "NEE".
Bij mijn paard werkt het heel goed en hij steigert niet meer aan de hand.
In het begin probeerde hij het natuurlijk wel nog maar dan riep ik al "NEE" als ik merkte dat hij omhoog wilden (als hij zijn hoofd ging optillen).

Succes ermee!!!
Dat touwhalster werkt inderdaad goed, maar grondwerk blijft natuurlijk belangrijk!

Groetjes Niki

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 19:30

Een touwhalster is inderdaad handig, maar let erop dat als ze druk is (heel druk) tijdens het stappen, een touwhalster ook een kwelling kan worden.
Als ze vrij voorwaarts is, blijft er constante druk op het halster, waardoor het kan gaan snijden.
Ook is de kans vrij groot dat, als ze er vandoor schiet, en ze blijft hangen, ze zichzelf openhaalt, wat me ook niet zo'n fijn beeld lijkt.

Grondwerk is inderdaad een goede manier, het paard kan zo meer respect voor je krijgen, waardoor ze misschien niet meer op haar achterbenen gaat staan zodra ze schrikt.
Maar als er veel is om van te schrikken in jullie omgeving (veel hard rijdende auto's/tractors, schreeuwende jongeren etc.), zou ik toch iets anders gaan uitzoeken om te wandelen.
Is het puur omdat ze schrikt, of doet ze het om jou te pesten?.
Als het niet over gaat, zal ik proffessionele hulp gaan zoeken, het kan namelijk behoorlijk vervelend gaan worden.

Op het moment dat ze steigert straffen is niet zo handig, alhoewel je best een boze ruk aan het halstertouw mag geven, misschien komt ze dan wel uit ontzag naar beneden.
Ik zou echter niet gaan hangen, en met een touwhalster kan dit ook niet meer, want dat kan gaan kwellen.

_Do_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 09:40

Paardentango schreef:
Een touwhalster vind ik hele gemene venijnige dingetjes.
Ze doen meer pijn dan mensen willen geloven, op de keuringen zijn ze verboden.

Het is wel zo dat ieder paard met een grote mond, handtam wordt na het snijden van het nulon en de heerlijke knopen op de juiste punten van het hoofd.

Sorry, een touwhalster is geen middel voor paarden, wel voor mensen die graag 'de baas' willen zijn en dat anders niet zouden kunnen.

Wil niemand beledigen, maar ik vind het akelige rotdingen, typisch Amerikaans.
Denk je trouwens dat paarden geen verschil zien tussen een veuklen en een mens?

Tuurlijk ziet een paard wel verschil tussen een veulen en een mens, maar een paard zal leiding nodig hebben en als jij die hem niet geeft op de juiste manier zal hij leiding gaan nemen. En als dit gebeurt is dit het punt waar dingen fout gaan. De meeste paarden zijn geen leiders maar willen graag geleid worden. Het leiden van je paard is makkelijk en kan een hoop problemen voorkomen.
Een touwhalster vind jij misschien niks, maar is bedacht en ontworden om een paard met zo min mogelijk druk te kunnen begeleiden. Een mens kan een paard geen schade aan richten met een touwhalster. Een paard echter zelf wel, dus daarom mag je hem er ook nooit aan vast zetten.
Uitleg van Emiel Voest: (www.emielvoest.nl)
Het Trainingshalster wordt binnen het Freestyle Systeem gebruikt voor het GRONDWERK, DUBBELE LANGE LIJNEN EN RIJDEN met uitzondering van het Loswerken. Het halster wordt met een knoop op maat bevestigd. Ter bescherming tegen te hard inwerken op de neus heeft het halster een platte leren neusriem. Voor de bevestiging van leadrope of teugels zit een messing ring onder de kaak van het paard.

Samenstelling
Nylon en leer

Gebruiksaanwijzing
Het trainingshalster moet aangesloten om het hoofd van het paard zitten om draaien en daardoor schuren tegen te gaan.
Om de maat te bepalen kun je ongeveer 3 cm onder het jukbeen van je paard de omtrek van de neus meten. Om en nabij deze hoogte hoort de neusriem (aangesloten) te zitten.
Het halster is bedoeld om de hulpen tijdens het werken op de juiste plaats te kunnen geven. Het Freestyle halster is NIET bedoeld om een paard mee vast te zetten.

Sharonnn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 10:39

Heb niet het hele topic doorgelezen. Probeer altijd door te lopen, als hij doorloopt krijgt hij niet de kans om te steigeren. Maar neem een zweepje mee met lopen, gaat hij steigeren tik tegen zijn schouder.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 11:18

Citaat:
Maar als er veel is om van te schrikken in jullie omgeving (veel hard rijdende auto's/tractors, schreeuwende jongeren etc.), zou ik toch iets anders gaan uitzoeken om te wandelen.

Hoi,

Het touwhalster is nog steeds niet binnen, en ik vraag me af of het ooit wel binnen gaat komen... het duurt al zo lang Hamer

Maar goed, om op bovenstaande even te reageren. Er is gelukkig niet veel om van te schrikken. Het wandelen gaat over die kleine achterafweggetjes, en als ik alleen ga is de route: 3 min weggetje, en dan rechtsaf achterlangs de weien (alweer stalterrein) en dan weer rechts langs de zijkant weien en dan zijn we er weer. Het gekke is dat ze op de weg kalm is, maar pas langs de weien gaat ze moeilijk doen. Gek beest.

De lange wandeling met paard erbij gaat ook over achterafweggetjes, maar we komen natuurlijk wel 'obstakels' tegen. Een tractor, wielrenners, blaffende honden. Maarja, daarom gaan we juist wandelen, om haar daaraan te laten wennen.

Ik heb geen lange wandelingen meer gedaan. Alleen de korte versie met een paard erbij, en dat ging goed zonder toestanden. Ik ben niet meer alleen met haar weggeweest.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 11:37

Maanling schreef:
Mijn Josie had in het begin bij het aan de hand lopen de neiging om voorlangs me te springen als ze ergens van schrok. Dat wilde ik niet hebben dus dat heb ik haar met succes afgeleerd. Dit heb ik gedaan door haar eenmaal een tik op haar neus te geven toen ze weer te ver schuin voor me kwam. En vervolgens door mijn linkerhand met bundel halstertouw omhoog te brengen en voor haar te houden. Ze kon er dus gewoon niet langs. Dit hielp goed. En nu doet ze het niet meer.

Maar.....

Nu echter, gaat ze naar boven als ze schrikt. Ze steigert dus. Op zich, in haar gedachten, best logisch. Ze heeft een uitbarsting, kan niet naar voren, dus de energy gaat naar boven. Al hoe begrijpelijk ook: ik wil het natuurlijk niet hebben.

Heeft iemand tips hoe ik dit kan voorkomen/afleren? Ik heb al een touwhalster besteld, zodat ik iets meer over haar te zeggen heb bij het wandelen. Dat is echter nog niet binnen.

Straffen als ze weer op de grond staat lijkt me niet de goede manier. Maar hoe geef je op het steigermoment aan: dit wil ik niet hebben? Ze is dan ook zo hoog! (en best stoer maar dat mag ik niet laten blijken natuurlijk Bloos )

Kan iemand me verder tips geven?

Ik weet nu al dat het advies gaat komen: grondwerk. Dat doe ik al. Ik heb het boek van Inge Teblick, maar ik hoop dat iemand me nu even een tip kan geven.

Je geeft het hier al zelf aan,te veel energie voor je met haar gaat wandelen,dus ik zou haar eerst longeren en goed moe maken en dan met haar de straat opgaan om te wandelen en dan is ze meteen uitgestapt en overtollig energie kwijt het is immers wel een jong paard he.

Zo deed ik het in het begin ook met mijn driejarige die inmiddels nu 5 is en kan er nu zo opstappen en mee weg rijden zonder problemen omdat ze het verkeer gewend is geraakt.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 11:56

Longeren is helaas -nog- geen optie.

Ik zal ook even uitleggen waarom niet. Voordat ze in training ging heb ik haar zelf een paar keer gelongeerd. Ze had toen echter het trukje om zich op de rechterhand naar buiten om te draaien er er dan op de linkerhand vandoor te gaan. In overleg met de trainster ben ik gestopt met longeren om te voorkomen dat dit een te groot probleem zou worden wat de trainster dan weer af moest leren.

Toen ze in training kwam heeft ze dit ook een keer geprobeerd, met als gevolg dat de trainster al heel snel met dubbele lijnen is gaan werken. Toen was het probleem afgelopen. Ook het longeren met zadel is met dubbele lijnen gedaan. De trainster wilde niet dat ze het trukje nog eens zou proberen, en hoopte dat Josie het trukje min of meer zou 'vergeten'. Ze heeft het niet meer gedaan, ook onder zadel is het omdraaien nu geen probleem.

Ik denk dat ik haar nu nog even niet zelf moet gaan longeren aan de enkele lijn om te voorkomen dat ze het omdraaien weer gaat doen. Ik ben nog niet goed genoeg om met de dubbele lijnen te werken. Hiervoor zou ik een longeerles van de trainster moeten nemen, maar ik wil daar nog even niet aan beginnen.

Dus, moraal van het verhaal: ik longeer nog even niet zelf.

Al is dit voor de toekomst een goede tip. En ik ben van plan om het buitenrijden onder zadel eerst te oefenen als een rondje buitenom uitstappen na de training. Dan is ze natuurlijk ook moe genoeg om geen overtollige energie te hebben. En natuurlijk onder begeleiding.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 12:12

Ik las dat het paard 3.5 is en ik denk dat je toch zelf meer met je paard moet gaan doen en je trainster jou er meer bij moet gaan betrekken,jij moet met haar een band krijgen en ze moet jou als leider gaan zien en niet je trainster,dus ik denk dat je trainster iets meer uit handen moet gaan geven en jou moet leren hoe te longeren e.d.zodat jij ook meer zelfvertrouwen krijgt en dit overdraagt op je paard.Je houdt jezelf te veel op de achtergrond waarschijnlijk.Ik zou zonder longeren dan ook niet gaan wandelen met dr want dan lig je er vandaag of morgen nog onder,en je kunt ook longeren zonder lijn in een afgesloten paddock.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 12:52

Hoi,

Onze longeercircel is een afgesloten paddock. En zonder lijn draait ze zich ook terug. Nog meer zelfs.

Ik doe al zoveel mogelijk met Josie en hou mezelf helemaal niet op de achtergrond. Ik ben er iedere avond omdat ik het geluk heb dat ze op haar eigen pensionstal beleerd wordt. Ze staat nou eenmaal in professionele training, en dat doe ik niet voor niets. Zelf heb ik de kennis en kunde niet om mij daarmee te bemoeien. Ik betaal er veel geld voor dat ze op een zo deskundige wijze beleerd wordt. Er staan ook paarden in training die van ver komen. Die eigenaren zijn er ook niet elke avond en komen alleen aan het einde van de training om les te nemen op hun eigen paard.

Nu gaat wel de tijd komen dat ik meer en meer kan gaan doen. Afgelopen zaterdag heb ik voor het eerst gereden en dat ging heel goed. Nu komt dus zo langzamerhand de tijd dat ik echt les op haar ga nemen. Dat is vrij snel als je nagaat dat ze pas drie weken in training staat waarvan twee weken onder zadel.

Ze heeft haar hele leven nog om mij als leider te gaan zien, maar deze paar weken is het gewoon nodig dat er een deskundig iemand met haar bezig is.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 12:59

Waarom vraag je aan die deskundige waar je zoveel geld aan betaald dan niet hoe je dat steigeren aan de hand moet afleren terwijl ze daar op stal staat? Verward

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 13:32

Omdat ik op de dag dat het zich voordeed de trainster niet heb gesproken, en dus wilde ik hier de meningen eens lezen. Vaak lees je hier weer hele andere ideeen en ervaringen.

Inmiddels héb ik de trainster er ook over gesproken (zoals je ziet is het topic van een tijdje terug) maar het is inmiddels een interessante discussie geworden dus blijf ik hier reageren. Het is ook wel zo netjes om als zo'n topic geopend is ook reakties te geven op de ideeen van anderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 13:35

Ik zou als ik jou was die paar weken dan ook niks met haar doen.Grote kans dat als ze helemaal opgeleerd is dat steigeren ook over is.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 13:46

Naar mijn mening begin je bij het beleren aan de longe.Wat is opleren?
Steigeren gaat niet vanzelf over het is een soort van verzet om niet vooruit te willen,wanneer je dit niet afleert op de grond en ze doorhebben dat ze daarmee imponeren dit ook zeker gaan doen wanneer je erop zit en ze dan in staak/verzet gaan.
Mijn toen 2.5jarige merrie had dat ook voor het handje en was voor mij een teken dat ze overtollige energie had dat het weer tijd was omdat eruit te longeren,toen ze eenmaal in de gaten had he ik moet werken wanneer ik dit kunstje doe toen was het na een aantal keren zo afgelopen.Ze heeft het nu ook nooit meer gedaan en we zijn zo 3jaar verder,ook niet als ik erop zit,zelfs geen bokkie ooit gelaten.

Soraydaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 16:41

zorg dat je niet teveel aan ze voorkant zit
maar er wel heel goed mt de achterhand bij is