Afstand inschatten met springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

QueenE

Re: Afstand inschatten met springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 12:03

Ik heb 1 keer een klein beetje les gehad van een man die wij toevallig tegenkwamen en toen was het inderdaad ook wachten en zitten. Zal even zien of er vanmiddag weer ruimte in de bak is om weer eens een sprongetje te proberen.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 19:15

runningkawa schreef:
Ik zie dat ik verkeerd zit, maar niet of ik groot of klein zit.

Die fase heb ik ook bereikt Haha! Dan zie ik dat het niet past, maar ik zie niet hoe ik dat op moet lossen...
Ik ben iig blij dat ik zie dat het niet gaat passen, dan ben je al een stap verder dan wanneer je 'niks' ziet.

Ik heb ook een tijdje gesprongen met iets/iemand op 12 meter afstand, dan wist ik op dat punt precies hoeveel galopsprongen ik nog moest maken. Dat heeft me erg geholpen, alleen op een gegeven moment ging het niet meer? Dus sindsdien rijd ik weer normaal op de hindernis af en ik zie de afstand nu toch duidelijk beter, dus misschien kun je dat proberen?

Voor de rest blijft het een kwestie van oefenen, oefenen en nog eens oefenen en dan zal het langzaamaan steeds ietsje beter gaan.

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 21:05

Ik heb hier boek:

Oog voor de sprong heeft alles te maken met vertrouwen. als je balans en ritme hebt, stilzit en je paard niet stoort, dan gaan de meeste paarden zelf de afstand zoekend en passend maken.

de ruiter met veel oog zoekt soms te vroeg een afstand. Die heeft op vijf of zes galopsprongen zijn afstand al. Dat is niet nodig, het kan zelfs slecht zijn!: als je dat telkens doet dat je paard vlak gaan springen! Het is moeilijk om hem op zo'n vroege afstand in balans en achter mooi erbij te houden.

Aandachtspunten:
* Stil en ontspannen zitten
* Balans en ritme houden
* Paard zelf laten kijken
* Durven wachten!!!

Er staat nog veel meer maar hier klein stukje....

En nog over de afstanden (was vraag over)
Dit is OUTDOOR!! En pony is D maat gerekent!
Uit draf: Paard 2.50m
Pony: 2.20m

In/uit
paard: 3.00m
Pony: 3.00m

1 Galopsprong (Dubbel)
Paard: 7.50m
Pony: 7.20m

2 galopsprongen (Dubbel)
paard: 10.50
Pony 10.20m

3 galopsprongen (dubbel
paard 14.00m
pony 13.50m

4 galopsprongen
paard 18.00
pony 18.00m

5 galopsprongen
paard 21.00m
pony 21.00m

6 galopsprongen
paard 24.00m
pony 24.00m

Indoor:
zijn de afstanden 30cm korten op dubbel en driesprongen en op lijntjes 1 meter korter. Voor D en E ponys zijn de afstanden in combinatie nog een 30cm dus in totaal 60cm korter, terwijl in lijntjes de verkorting van de afstand voor paarden en ponys gelijk blijft: 1 meter.

Vooral voor A-B en C ponys adviseren om NOOIT ruim te bouwen.

Hier wat leuke onderwerpen wil je er iets over zeg maar dan vertel ik het :

over beginnende ruiter:
* Spanning tijden rijden
* weglopen met opstijgen
* Niet voor het been
* beugels te kort te lang?
* vind het eng
* valt na sprong na binnen
* kan hem niet houden voor sprong
* paard springt te vierkant
* kan niet goed mee komen boven sprong
* weigeren
* loopt langs de sprong

Basisruiter:
* Beweging uitzitten lukt niet
* springt scheef
* scheef in aanleuning
* loopt met TE weinig ruggebruik
* moeite schoudervoor
* verzet met travers
* changeren lukt niet
* vaak fout op steilsprong
* fout triple
* land scheef
* springt geen sloten
* slordig
* geen mooie voorbeentechniek
*te weinig ruggebruik
* bokken na sprong
* loopt in lijntje te veel door
* traag en lui
* landen op 2 benen tegelijk
* hoe parcours lopen

Topruiter
* aanleuning perfectioneren
* wanneer aanspannen en ontspannen in parcours
* hoe ritme behouden in parcours
* hoe kan ik in de top terechtkomen
* wat bevordert de band
* hoe voorbereiding wedstrijd
* hoeveel invloed 2de manche
* hoe leer ik standaardfouten af...

Dit is helft van boek ofzo hahha:P
Heeel leuk en leerzaam boek:
Springen met gevoel van Wim bonhoef en Sandra Nieuwendijk

Rachelle302

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 21:09

Wij moeten altijd hardp tellen voor en tussen de sprongen.. en dan de 3 voor de sprong en dan gewoon ertussen.. na een paar keer heb je dit dan door en red je het zonder hard op te tellen, ik tel altijd nog even in me hoofd!

whitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 21:17

Ik zit even stiekem mee te lezen want heb eigenlijk wel hetzelfde probleem als de TS (dus ik leef met je mee Knipoog ) maar mag je je paard dan ook niet been geven op het moment dat jij wil je afzet?

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 21:20

whitje schreef:
Ik zit even stiekem mee te lezen want heb eigenlijk wel hetzelfde probleem als de TS (dus ik leef met je mee Knipoog ) maar mag je je paard dan ook niet been geven op het moment dat jij wil je afzet?

Wanneer het paard afzet, moet je hem extra been geven zodat hij wel de mogelijkheid krijgt om ook daadwerkelijk te kunnen springen!

whitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 21:30

Dus je moet eerst wachten wachten wachten, en tijdens dat wachten wel ervoor zorgen dat je je paard op sluit tussen handen en benen. En als je wil dat het paard afzet dan moet je been geven.

Maar dan kom je toch eigenlijk weer op de zelfde vraag uit als waarmee het topic begon hoe weet je wanneer je af moet zetten. Of ben ik nu heel dom bezig .... Clown

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 21:36

Je moet zelf zo min mogelijk proberen te regelen als je de afstand niet ziet.

Zie

Oog voor de sprong heeft alles te maken met vertrouwen. als je balans en ritme hebt, stilzit en je paard niet stoort, dan gaan de meeste paarden zelf de afstand zoekend en passend maken.

de ruiter met veel oog zoekt soms te vroeg een afstand. Die heeft op vijf of zes galopsprongen zijn afstand al. Dat is niet nodig, het kan zelfs slecht zijn!: als je dat telkens doet dat je paard vlak gaan springen! Het is moeilijk om hem op zo'n vroege afstand in balans en achter mooi erbij te houden.

whitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 21:38

IK ga denk ik maar weer dressuren Huilen van het lachen

ilse18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 21:46

Zodra jij een goed basis tempo heb gevonden, en daarbij je paard op 2 teugels heb, de achterhand eronder...enz dan heb je ook voldoende je been eraan, om je paard over de sprong te helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 08:22

Idd Ilse
Ik geef voor de afzet geen extra been.
Als je paard genoeg ritme heeft hoeft dat niet nog eens extra aangemoedigd te worden bij de afzet.
Dan heb je ook kans dat je hem als het ware naar voren af laat schieten, hij daardoor vlak gaat en een balkje heeft.

Lekker ritme, genoeg sprong in de galop.
(daarom moet je dressuur ook in orde zijn, anders lukt dat niet)
En laat de sprong maar op je af komen, dan gaat hij er als het ware vanzelf netjes over.

Dat is dus ook het niks doen bij een fijn ritme.
Ga je op het laatst nog weer duwen, doe je niet niks Lachen

whitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 16:50

eigenlijk is het heel makkelijk dat springen.

je hoeft gewoon .....NIKS..... te doen Clown wereldsport!

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 17:00

Hay,
Ik heb ook dat probleem.
Ik sta soms tevroeg in mijn beugels terwijl het paard nog een stap moet zetten, of ben te laat en wordt naar voren gekatapulteerd Haha!
Ik tel wel altijd van voor de hindernis : 1..2..3 maar soms klopt het niet. Best wel lastig dat springen hoor Tong uitsteken

Groetjes en succes TS
xxx

anytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 08:27

gewoon nièt doen. Rustig op de sprong afrijden en je pony laten inschatten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 09:14

Plotie, wat daar goed tegen helpt....springen met de ogen dicht..dan moet je wel wachten en pas meegaan op het moment dat het paard van de grond gaat komen.

En bij paarden dat ik echt mijn ogen niet durfde te sluiten mocht ik naar de toppen van de bomen kijken Tong uitsteken

Valentinow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 09:19

broertje schreef:
Probeer niet teveel te regelen. Mijn probleem is dus dat ik juist heel goed zie of ik een afstand krijg of dat het niet uitkomt. Punt is alleen dat ik dan ga regelen waardoor ik de fout in ga. Mijn ervaring is dat als je een mooi voorwaarts basis tempo hebt je (bijna) altijd mooi uitkomt. Je paard/pony zal dan zelf mee kijken en kiezen voor een keer op groot of komt mooi uit. Het helpt ook om in je bocht wat meer tempo te maken omdat paarden daar vaak wat terug vallen. Werkt bij mij super, tempo in de bocht en daarna been blijven geven en niet meer teveel doen.

Idd, als je echt teveel gaat regelen kan het voor het paard ook moeilijk worden.

Maar als je nu je afstand begint te zien en ja ziet toch van nee het komt niet uit maar je hebt geen tijd meer om het bij te regelen.
Dan moet je gewoon je schouders een beetje naar voren brengen. Dan zal je gemakkelijker mee zijn op de sprong.

Veel suc6!

broertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 12:16

Haha ik kijk idd ook weleens de andere kant op als ik zie dat het niet uitkomt, maar zal eens proberen met mn ogen dicht Haha!

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 17:29

Krijg nu ook wel zin om het weer eens te proberen. Alleen is het nogal vervelend dat wij op stal maar 1 balk hebben Tong uitsteken

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 20:14

Als je het nog niet kan, niks regelen en zoveel mogelijk springen, dan komt het gevoel vanzelf!

Wat Kawa ook zegt, deden wij ook wel eens met springles. Een redelijk simpel sprongetje neerzetten, en dan met je ogen dicht springen. Dan voel je echt wat het paard doet, in plaats van dat je erover nadenkt.
Ook tellen tussen sprongen kan helpen, alleen ik zat er vaak naast *LOL*

Wat mij altijd het meest geholpen heeft is zorgen dat je recht aanrijdt op de sprong. Dan lukt het het paard meestal vanzelf wel zonder dat je zelf veel hoeft te corrigeren.

TopGun123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 22:05

Is eigenlijk al veel gezegd. Drafbalkje ervoor, en de hindernis gewoon op je af laten komen.

Vio

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 11:10

Op de voorste (hoogste) balk een punt voor ogen nemen wil ook nog wel eens helpen.