wat te doen bij een knettergekke volbloed?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

InekeH87

Re: wat te doen bij een knettergekke volbloed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 14:42

zijn inderdaad erg veel rare topics. Maar om hierop terug te komen. Heel veel rust op gaan bouwen. Lukt het longeren aan de lijn nog niet ga dan eerst in een afgezet stuk van de bak vrij longeren. Veel grondwerk doen en vertrouwen opbouwen. Zolang het paard jou nog niet goed vertrouwt zal ik er zeker niet op gaan.

Ga alsjeblieft niet zomaar hulpteugels gebruiken en daarmee het paard verkloten. Hulpteugels moeten gebruikt worden door mensen die hier verstand van hebben en uit jouw topics blijkt dat jij dat niet hebt.

@katja paarden zijn absoluut niet dom er zit een keer wel een wat minder snugger exemplaar tussen maar dat heb je ook met mensen. Een paard is ons met denken vaak net een stapje voor. Ik heb met mijn eigen merrie (kwpn) het idee dat zij mij opvoed in plaats van andersom. Dat paard kan zo ver vooruit denken dat het heel veel snel denkwerk van mij moet opleveren om verder te kunnen.

suzannePAARD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-07 14:56

hee..Lachen
de oudere topics van mij gaan over een tinker die ik voor deze ponyverzorgde en die van van conditie opbouwen is een andere pony;)

bedankt voor alle tips in iedergeval:)

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 10:06

ik zou moest ik van jouw zijn niets doen, want je kan een engels volbloed gewoon niet te baas, zo lijkt mij.

Zo'n paarden hebben karakter en je zal ze het 100 keer en zelfs 1000 keer moeten gaan uitleggen en dit allemaal heel correct eer ze het zullen willen doen voor je.

Ik denk niet dat het je lukt met de ervaring die je maar hebt. Lukt het je wel dan neem ik mijn hoedje van voor je.

Om toch enkele tips te geven hoe ik het zou doen.

Om te beginnen, heel en heeel consequent zijn, begint bij het aan de hand lopen, poetsen en of opzadelen of optuigen. Nee is nee en is noooit één keer ja. Belonen wanneer er goed wordt gereageerd.

Longeren met bijzetteugels (als buitenteugel) en driehoeksteugel met de longe maken als binnenteugel. Zo krijg je het effect van rijden en lopen op buitenteugel. Natuurlijk zal het paardje denk ik wel moeten wennen aan bijzetteugels, dus zet ze niet te strak voor het begin. Voorwaarts neerwaarts is de goede maar later kan je verkorten.

Als je paard tijden het longere te wild wordt met bokken en steigeren zet ze dan op een heel kleine cirkel tot ze kalmeert, voorwaarts drijven en wanneer ze kalmeert dan terug de cirkel vergroten.

Steigeren moet je je paard voorwaarts drijven en haar een flinke zweepslag geven op der kont. Als ze nog meer gaat steigeren heb ik hier op bokt eens gelezen dat je een zweepslag moet geven op de buik, het gevoeligste plaatsje van het paard.

Er zijn zoveel dingen die je moet kunnen inschatten, zien en voor je paard reageren.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 10:14

Katja schreef:
Houd er rekening mee dat veel volbloeds behoorlijk dom zijn. Soms doen ze daarom een beetje raar en als je de dingen dan even rustig voor ze uitlegt knappen ze daar wel van op.

Goede hulp zoeken dus.....

Juist door hun intelligente zijn ze zo vlug en heet, Katja, waardoor een hoop mensen niet met deze dieren door een deur kunnen!

TS, ik stuur je wel ff een pb-tje. Knipoog

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 10:15

Katja schreef:
Vraag me overigens af hoe serieus we de topicstartster moeten nemen ze komt wel erg veel probleemgevallen tegen:
viewtopic.php?f=8&t=834520&hilit=
viewtopic.php?f=123&t=796475&hilit=
viewtopic.php?f=8&t=799837&hilit=
viewtopic.php?f=117&t=797427&hilit=

Ik zou als ik de TS was eerst bij de basis beginnen en dan bedoel ik voor jezelf.
Als ik het zo lees ben jij een meisje dat van alles wil doen maar eigenlijk nergens veel verstand van heeft.
Ik ben in 10 jaar nog niet zoveel problemen en onhandelbare paarden tegengekomen als jij in een half jaar.
Is het niet zo dat je met paarden met ego's te maken hebt maar jij daar meteen een probleem van maakt.
Kortom van een mug een olifant maken.
Laat er eens iemand met echt verstand van zaken naar kijken en of die dezelfde problemen ondervind.
En stp anders met je verzorgpaardjes en ga op een manege rijden.
Het klinkt misschien niet erg vriendelijk maar met dit soort gevallen gebeuren de grootste ongelukken.

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 10:29

detour schreef:
Katja schreef:
Houd er rekening mee dat veel volbloeds behoorlijk dom zijn. Soms doen ze daarom een beetje raar en als je de dingen dan even rustig voor ze uitlegt knappen ze daar wel van op.

Goede hulp zoeken dus.....

Juist door hun intelligente zijn ze zo vlug en heet, Katja, waardoor een hoop mensen niet met deze dieren door een deur kunnen!

Ik heb een anglo arabier,een engels volbloed en een arabisch volbloed gehad en deze waren een stuk slimmer als de kwpnér die ik nu heb.
Alle volbloeden leerde een stuk sneller en maakten daarnaast ook niet zo vaak dezelfde fout als mijn huidige paard doet.
Nee hoor,doe mij qua intelligentie maar een volbloed.
Maar iedereen denkt daar anders over.
Misschien is mijn kwpnér wel een uitzondering qua domheid Haha! Haha!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 10:40

Hoi, ik denk dat Arabisch Volbloeds en Engels Volbloeds beide zeer verschillende zijn maar dat we hier wel over de intelligentere rassen spreken.

heb er zelf ook veel ervaring mee (met de EV en heb nu een AV, beide geweldige rassen vind ik);

Realtief gezien zijn deze dieren veel vlugger in het leren van nieuwe dingen, nerveuzer, moediger en zijn ze ahw de Border Collie onder de paarden; ze moeten veel gevoed worden en uitgedaagd worden om hun hersenen blijvend geprikkeld te houden; daarom zie je veel vlugger bij deze dieren stereotypide gedrag ontwikkelen en zijn ze mentaal veel vlugger ontregeld.

Mijn ervaring is dat de gemiddelde Nl ruiter en paardenpersoon deze dieren niet kan bieden waar ze naar zoeken, zeg maar. Knipoog

Oja, een lompe Volbloed en een tragere heb ik wel gekend hoor, maar dat waren echt de uitzonderingen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 10:52

Het feit dat je niet weet hoe je hier richting een oplossing moet werken zegt al dat je dit niet in je eentje op moet willen lossen. Wat betreft heet in de kop: ieder paard kan in principe braaf en gehoorzaam worden alleen sommige paarden zullen altijd een hoger energieniveau houden (niet te verwarren met stress of spanning).

Misschien dat je je eens kan verdiepen in natural horsemanship. Dit geeft vaak in ieder geval een handvat om je houding tegenover je paard te veranderen en dat kan al een groot verschil maken.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 10:40

mijn kwpn paardje is echt superslim zo een ben ik nog niet vaker tegengekomen, dus niet alle kwpners zijn dom.

TS idd wat hier wordt geadviseerd heel veel grondwerk en afwisseling

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 12:34

InekeH87 schreef:
mijn kwpn paardje is echt superslim zo een ben ik nog niet vaker tegengekomen, dus niet alle kwpners zijn dom.

TS idd wat hier wordt geadviseerd heel veel grondwerk en afwisseling

Wordt er dan gesuggereerd dat KWPN-ers dom zijn?... Ziek

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 13:31

Ze zullen alle domme engelse volbloeds wel naar mij hebben gestuurd. Knipoog
Ik vind de karakters van de volbloeds erg fijn omdat ze zo ijverig en werkwillend zijn. Dat is voor mijn gevoel ook de reden dat ze snel leren.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 13:37

Met AV heb ik geen ervaring, met EV best wel veel. Ik ga helemaal mee met de mening van detour hieronder Ja. Dat wil niet zeggen dat KWPNers dom zijn, maar het verschil is wel zo groot dat het bijna niet te vergelijken is.....

On topic, ik denk dat TS maar twee keuzes heeft: Heel snel goede constante begeleiding met evrstand van volbloeds zoeken, of stoppen en dit dier lekker op de wei laten staan. Is voor beiden veiliger....

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 19:41

Volbloeds (EV en AV) zijn behoorlijk intelligent en gevoelig en daar moet je mee om kunnen gaan, ik heb het vermoeden dat je niet genoeg ervaring hebt voor zo'n gevoelig paard, het is wel even heel wat anders dan een Tinker. Via internet uitleggen hoe je zo'n paard moet rijden lijkt mij zeer moeilijk. Zoek hulp bij het rijden, maar ga geen gevecht aan want ze vergeten het nooit. Als het wel lukt dan heb je er een geweldig paard aan (vind ik, als volbloedfan).

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 19:51

Ongeacht je eigen ervaring, denk ik dat je dit niet alleen kunt oplossen. Een paard dat weg is gezet na een slechte ervaring en waar vervolgens 5 jaar niks mee is gedaan, moet je - volbloed of niet - in mijn beleving behandelen als een onbeleerd paard. Ik weet niet wat je allemaal aan het doen bent op dit moment (longeren, rijden??) - maar snapt je paard wel wat je van haar wilt? Als dat niet zo is, zou dat gedeeltelijk het gedrag vertonen, het lijkt nl. op extreem vluchtgedrag.
Ik zou dus eerst maar eens een uurtje rustig naast het paard gaan zitten en overdenken hoe je dit nu een beetje systematisch aan kunt pakken en wie je daar dan bij nodig hebt.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 08:59

Kendra schreef:
Ongeacht je eigen ervaring, denk ik dat je dit niet alleen kunt oplossen. Een paard dat weg is gezet na een slechte ervaring en waar vervolgens 5 jaar niks mee is gedaan, moet je - volbloed of niet - in mijn beleving behandelen als een onbeleerd paard. Ik weet niet wat je allemaal aan het doen bent op dit moment (longeren, rijden??) - maar snapt je paard wel wat je van haar wilt? Als dat niet zo is, zou dat gedeeltelijk het gedrag vertonen, het lijkt nl. op extreem vluchtgedrag.
Ik zou dus eerst maar eens een uurtje rustig naast het paard gaan zitten en overdenken hoe je dit nu een beetje systematisch aan kunt pakken en wie je daar dan bij nodig hebt.

lijkt me een goed begin. OK dan!