niet goed op dit paard kunnen doorzitten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ivanaaa

Re: niet goed op dit paard kunnen doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 23:29

Op de kleine volte zetten en dan gaan doorzitten. En laat je paard gewoon daar even echt op door sukkelen. Door die korte bewegingen van je paard blijf je beter in het zadel zitten dan dat hij op de lange zijde voorwaarts loopt. Lukt dit, maak dan bij A,B,C,E steeds een kleine volte en ga weer rechtuit. (werkt bij mij ontzettend goed!)

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 08:21

ik heb hetzelfde probleem, paard loopt fijn nageefelijk en goed over de rug, maar toch zit hij voor geen meter, nooit problemen op andere paarden gehad, maar op mijn eigen paard is het echt niet te doen. Ik ben nu net in de B gestart en dat is nog wel net te doen, die halve grote voltes doorzitten, maar mocht ik ooit in de L terecht komen, dan wordt het toch echt problematisch, om maar te zwijgen over hogere klasses (als dat uberhaubt ooit haalbaar is Lachen ). Ik oefen nu steeds kleine stukjes en dat gaat redelijk, maar het blijft moeilijk, paard is heel ruim in zijn beweging en wat strak in de rug.

inke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 22:14

@barbara28: heb een beetje hetzelfde probleem.. nu gaat het beter met wat oefenen (zitles, stukjes doorzitten, met ogen dicht rijden) Maar ik zit soms nog scheef en niet superstabiel en men paard geeft z'n rug ook niet altijd goed..zeker niet als ik er zo op zit te 'hobbelen'..maar soms gaat het echt wel even heel goed.

Wat bij mij helpt is oefenen met 1x doorzitten en 1 of 2 keer rechtstaan (en omgekeerd)in draf. Men paard heeft ook ruime passen dus ik kan beter doorzitten als ze kalmpjes loopt,maar ze moet wel vlot blijven zodat ik men benen niet telkens moet opspannen om te drijven. En als ze niet nageeflijk loopt is het dus zeker moeilijk..(rug wegdrukken,..) dan is vaak de oplossing een kleine volte of figuur rijden en recht vooruit kijken (of even ogen dicht) en goed doorademen.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 22:18

Je kan je beugels toch gewoon kruisen voor het zadel? Of ze er gewoon ff helemaal afhalen. Wedden dat jij door blijft zitten! Misschien niet meteen, maar na twee rondjes denk ik dat het wel komt.

Overigens wel een herkenbaar probleem hoor, ik had het ook toen ik van pony's naar paarden overstapte.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 08:13

_Sigrid_ schreef:
Je kan je beugels toch gewoon kruisen voor het zadel? Of ze er gewoon ff helemaal afhalen. Wedden dat jij door blijft zitten! Misschien niet meteen, maar na twee rondjes denk ik dat het wel komt.

Overigens wel een herkenbaar probleem hoor, ik had het ook toen ik van pony's naar paarden overstapte.

Nogmaals met mijn nieuwe laarzen met dressuur boog gaat het al erg goed Knipoog kan wel veel beter haha maar het begin is er .
zonder beugels uberhaupt is nog geen optie omdat ik dan geen steun in de beugels kan vinden en dus wat meer stuiter ben ik bang dat hij met me aan de kletter gaat dus ik houd voorlopig me beugels nog aan Pling

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 20:54

ik heb hier dus ook last van...
op andere (kleinere paarden) lukt het mij redelijk.... maar op mijn eigen van 1.73m lukt het me totaal niet....

heb net ook een nieuw zadel dus dat is ook wennen, maar ik kan niet fatsoelijk doorzitten, eerder rende ze telkens onder mij vandaan, dat is er nu gelukkig uit.... maar het lukt nogsteeds niet, in een sukkeldrafje lukt het idd aardig..... toch maar wat gaan oefenen als we straks wedstrijden willen gaan doen.... Bloos
toch maar een keer aan de longe zonder beugels denk ik Bloos

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 21:07

Citaat:
zonder beugels gaat mijn paard dus aan de haal haha Knipoog
hij is vanaf het moment dat hij beleerd is zeer gevoelig met veranderingen.
hij is zeer koel en ontzettend lief hoor maar als ik bijv naar iemand plotseling zwaai ( en hij heeft dit dus nog nooit mee gemaakt gaat hij aan de kletter)
zo ben ik er dus ook meerdere malen van af gevallen omdat ik nu op een dresuurzadel rijd en dus me beugels langer zitten.
als hij een plotselinge beweging maakte door dat hij van iets schrok dan *plop * allebei mijn beugels uit en daar ging ik haha . Haha!
het vertrouwen moet er meer zijn wil ik dat voor hem doen.

Als je als ruiter goed kan zitten, ben je niet afhankelijk van de beugels.
Wat doe je als je een beugel kwijtraakt en niet blindelings en snel kan vinden ?
Longeer het paard met loshangende beugels, met beide beugels over de schoft en een beugel over de schoft en de ander loshangend (en omgekeerd). Paard is hieraan gewend na een paar rondjes. Als het jou overkomt, dan schrikt het paard niet.
Je hoeft alleen maar goed te zitten en je beugels kunnen terugvinden..... Pling

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 21:56

Misschien de wedstrijden toch nog maar even laten zitten, en nog even flink oefenen op het doorzitten?
Paarden gooien inderdaad heel anders op dan pony's, ik probeer altijd even mn ogen dicht te doen als het niet lukt,
en dan concentreer ik me écht even op me zit en dan gaat het altijd wel.

Je moet even dat ritme zien te vinden!

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 08:17

__Shannon schreef:
Misschien de wedstrijden toch nog maar even laten zitten, en nog even flink oefenen op het doorzitten?
Paarden gooien inderdaad heel anders op dan pony's, ik probeer altijd even mn ogen dicht te doen als het niet lukt,
en dan concentreer ik me écht even op me zit en dan gaat het altijd wel.

Je moet even dat ritme zien te vinden!

Hihi je maakt een grapje.? ik start in de B dat wordt niks voor niks het begin genoemd.! Knipoog
Niet alles hoeft perfect te zijn om te starten ik doe het ook voor me lol.
maar nogmaalshet probleem is zo goed als opgelost! ben flink aan het oefenen geweest bedankt voor de tips!! Haha! heb er echt wat aan gehad . Haha!
ik heb een topic lopen op horses @ work weten jullie over wie/wat we praten haha Haha!
viewtopic.php?f=10&t=842803&hilit=

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 08:22

Goofy44 schreef:
Citaat:
zonder beugels gaat mijn paard dus aan de haal haha Knipoog
hij is vanaf het moment dat hij beleerd is zeer gevoelig met veranderingen.
hij is zeer koel en ontzettend lief hoor maar als ik bijv naar iemand plotseling zwaai ( en hij heeft dit dus nog nooit mee gemaakt gaat hij aan de kletter)
zo ben ik er dus ook meerdere malen van af gevallen omdat ik nu op een dresuurzadel rijd en dus me beugels langer zitten.
als hij een plotselinge beweging maakte door dat hij van iets schrok dan *plop * allebei mijn beugels uit en daar ging ik haha . Haha!
het vertrouwen moet er meer zijn wil ik dat voor hem doen.

Als je als ruiter goed kan zitten, ben je niet afhankelijk van de beugels.
Wat doe je als je een beugel kwijtraakt en niet blindelings en snel kan vinden ?
Longeer het paard met loshangende beugels, met beide beugels over de schoft en een beugel over de schoft en de ander loshangend (en omgekeerd). Paard is hieraan gewend na een paar rondjes. Als het jou overkomt, dan schrikt het paard niet.
Je hoeft alleen maar goed te zitten en je beugels kunnen terugvinden..... Pling

Zitten blijven natuurlijk !!!! Haha!
alleen als hij gaat lopen bokken (wat hij dus dan gaat doen!!) hou ik het niet zo lang vol!! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 08:24

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-06-23 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 08:29

Judith_M schreef:
Oke, het is dus zo goed als opgelost, maar nog een laatste tip Knipoog

Misschien kun je je beugels langer doen, dan heb je nog wel steun maar veel minder en kun je beter blijven zitten misschien. En als je paard aan de haal gaat heb je ze toch nog Haha!

Ja ik denk dat ik dit wel weer kan doen. Haha!
had ze eerst korter gemaakt omdat ik altijd op springzadels heb gereden en dus erg me kuiten op trok .
hierdoor was ik ze dus in het begin altijd kwijt Haha!

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 08:41

Fijn dat je probleem zo goed als opgelost is. Haha!
Mijn dochter van 9 heeft hetzelfde probleem. Zij komt van een A-pony af waar zij L2 mee heeft gereden. Omdat haar nieuwe C-pony ooit L2 heeft gelopen moet zij in de L1 starten. Ondanks dat hij lang niet gedressuurd heeft en zij nog lang niet aan de L1 toe zijn.
Maar zij kan dus absoluut niet doorzitten op hem, hij gooit nogal hoog op. Dus voorlopig geen wedstrijden en eerst leren zitten. Bloos
Balen dat zij niet gewoon in de B mag beginnen Boos!

_Do_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 10:32

Misschien is het een idee om het een tijdje juist van je af te zetten en als je er niet meer mee bezig bent pas weer te gaan proberen. Het het zelf ook moeilijk gevonden en vind het nog moeilijk maar ik doe het ook bijna niet. Tuurlijk moet je oefenen om het beter te kunnen maar als je er door geobsedeerd wordt is het verstandig om het een tijdje niet meer te doen.
En kijk of iemand die je kent een paard heeft die niet zo hoog opgooeit en de rug goed ontspand.
Zitles aan de longe is ook een goed iets. Zonder tuegels en zonder zaldel als het even kan. Dan kan jij met je houding bezig zijn en houd iemand anders het paard voorwaarts.