Jouw mening over het springen met een jong paard......

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Qaos

Re: Jouw mening over het springen met een jong paard......

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 14:34

Hoi Ik vind dat eerst de basis van het dressuur er goed in moet zitten( hoeft dus geen m of z te zijn) en dat het paard goed op zn eigen benen kan lopen. balkjes draven vind ik niks mis mee.
Ik zou pas beginnen als het paard 5 is (ligt ook aan het paard natuurlijk).
Groetjes

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 15:16

Dit hangt af van de grootte van je paard en het niveau waarin hij is opgeleerd. Stel je bij mijn schema een paard voor van ongeveer 1m65 en minstens dressuur niveau B, als het kan zelfs L.
4 jaar => kleine hindernissen (max 80 cm)
5 jaar => tot parcour 1 m
6 jaar => tot zo hoog hij kan

moow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 18:38

ik zou pas gaan springen als hij goed naar de hulpen luisterd,
ik bedoel dus: als er een fastoenlijk stuur en rem opzit.
verder heb ik ooit van bladiebla junior (werkelijk waar geen idee hoe hij heet, maar het was een bekende springruiter Bloos ) gehoord dat hun als hun beginnen met springen het jongen paard achter een ervaren paard aan laten springen (met zn 2e achter elkaar dus).
succes ermee Lachen

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 18:56

Dat van 2 paarden achter elkaar klinkt wel als een idee, behalve dat het ene paard dat ik daarvoor zou kunnen gebruiken zijn moeder is, een draver die wel goed kan springen, maar niet fatsoenlijk gallopeerd. En een arabier die L2 heeft gesprongen, maar die met springen zo onwijs sterk wordt dat hij zowat niet te houden is (ik houd hem wel, maar het meisje dat er nu op rijdt niet ;-P)

Heb vorige week 4 keer tussen het rijden door over een rijtje (naast elkaar liggende) jerrycans gesprongen (ca. 30 cm) dat ging erg goed en hij heeft geen angst. Maar het was voorlopig wel eenmalig, gewoon om een keer te proberen wat hij zou doen en omdat de jerrycans toch nog in de bak lagen.

moow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 18:59

lovelucky schreef:
Dat van 2 paarden achter elkaar klinkt wel als een idee, behalve dat het ene paard dat ik daarvoor zou kunnen gebruiken zijn moeder is, een draver die wel goed kan springen, maar niet fatsoenlijk gallopeerd. En een arabier die L2 heeft gesprongen, maar die met springen zo onwijs sterk wordt dat hij zowat niet te houden is (ik houd hem wel, maar het meisje dat er nu op rijdt niet ;-P)

Heb vorige week 4 keer tussen het rijden door over een rijtje (naast elkaar liggende) jerrycans gesprongen (ca. 30 cm) dat ging erg goed en hij heeft geen angst. Maar het was voorlopig wel eenmalig, gewoon om een keer te proberen wat hij zou doen en omdat de jerrycans toch nog in de bak lagen.

probeer het anders een x met de moeder,
want het is belangrijk dat het paard vertrouwen in een hindernis krijgt,
en ik kan begrijpen dat zon jong paard best eng is,
maar als een schaapje over de dam is volgt de rest Knipoog

nog even een ps'je je kan alleen L2 dressuren, en springen alleen L (of M) Knipoog

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 19:09

Ja, ik denk dak het wel een keer met z'n moeder ga proberen, maar voorlopig (tot hij ruim 4 is) ga ik niet meer onder het zadel springen Lachen
Met losspringen is mijn ervaring tot nu toe dat zijn moeder als ze eenmaal richting hindernis gaat (dus de goede kant op zeg maar {schuint soms ganzzz ingewikkeld te zijn}) dat ze dan wel springt en dat Lucky een meter of 15 voor de sprong omdraait en zoiets heeft van joep doei de mazzel ik zie jou aan de andere kant wel weer een keertje, om er vervolgens langs te rennen en aan de andere kant zijn moeder weer tegen te komen ;p

Hihi, met dat L2 springen had ik ff een foutje gemaakt, die arabier is Z2 dressuur en L springen, had even een "laat op de dag moment" :p

Pop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 16:20

moow schreef:
lovelucky schreef:

probeer het anders een x met de moeder,
want het is belangrijk dat het paard vertrouwen in een hindernis krijgt,
en ik kan begrijpen dat zon jong paard best eng is,
maar als een schaapje over de dam is volgt de rest Knipoog

nog even een ps'je je kan alleen L2 dressuren, en springen alleen L (of M) ;)

Wou net zeggen Haha!

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 16:21

Jaja, ik heb het nou ook wel gezien hoor Knipoog Clown
Maargoed, foutje dus :-P

moow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 16:22

en van foutjes leren we Lachen

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 16:31

Precies Lachen

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 20:32

evih schreef:
Dit hangt af van de grootte van je paard en het niveau waarin hij is opgeleerd. Stel je bij mijn schema een paard voor van ongeveer 1m65 en minstens dressuur niveau B, als het kan zelfs L.
6 jaar => tot zo hoog hij kan

Dit vind ik een prettig programma. Dit zou mijn voorkeur genieten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 06:49

6 jaar => tot zo hoog hij kan Maar , wel opbouwen Knipoog

misssixty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 07:10

Ik denk dat het wel belangrijk is dat je bij een springpaard de paarden al op jonge leeftijd laat kennis maken met wat sprongetjes. Bij de grote springstallen laten ze vaak de veulens al wat sprongetjes maken, en voor de keuring op 3 jarige leeftijd moeten ze toch ook kunnen losspringen??
Ik denk dat het niet veel kwaad kan als je het maar niet te vaak doet...

k heb zelf een 4.5 jarige merrie en die loopt nu wel al B parcoursjes en doet dit met erg veel plezier.
Ik heb misschien 2 wedstrijden per maand en heb niet het idee dat dit slecht voor haar is.
De B wedstrijden zitten vol met allemaal W'tjes en dan rijden er genoeg proffesionals mee dus zo erg zal het toch niet zijn af en toe wat te springen met een 4 jarige...

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 10:19

Ik ben het met missixty eens.
Een paard vroeg kennis laten maken met het oud is ook imo niet verkeerd. Ik heb een 3,5 jarige nu een week onder het zadel en heb er al ietsje mee gesprongen. Een jong paard is vaak leergierig en daar moet je gebruik van maken zonder over te belasten. Een 3-jarige kan al best vrijspringen, ook voor de keuring en een 4,5 jarige zou best het parcours in kunnen, helemaal afhankelijk van het paard.
Ik vind het kortzichtig om hoogtes aan te geven, omdat je de trainigstoestand van het paard niet kent. Een ongetrainde 6-jarige kan meer moeite hebben met een meter dan een getrainde 4-jarige.
En niet te vergeten; de kundigheid van de ruiter is ook zeer belangrijk!