Anouar is knettergek, ik weet het niet meer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Anouar is knettergek, ik weet het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:33

Zo een hoofdstel waar je het bit uit kan klikken? Die zijn volgens mij niet zo duur, zag er laatst een bij het ruiterhuis, een plastik hoofdstel waar je eventueel een bit in kunt klikken aan de ringen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:33

russel schreef:
Zo een hoofdstel waar je het bit uit kan klikken? Die zijn volgens mij niet zo duur, zag er laatst een bij het ruiterhuis, een plastik hoofdstel waar je eventueel een bit in kunt klikken aan de ringen.

daar doelde ik ook op Ja

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:34

je kunt ook gewoon teugelclips kopen en die aan je bakstukken maken. Heb ik ook gedaan en gaat prima!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:35

Dat is misschien nog wel het beste idee.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:36

en ook nog goedkoper dan een nieuw hoofdstel kopen Knipoog

*edit*
als Anouar dan moet drinken bij je endurance - wedstrijden dan klik je zo het bit eruit en kun je hem zo weer in de mond van je paard doen als je verder moet rijden.
Laatst bijgewerkt door Coconut op 24-09-07 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:36

Het kan best zijn dat je paard rustig was en dat dat iid kwam door leverbot

Bij ons zijn namlijk 3 lama's overleden door leverbot..de schapen hebben niks maar het is een levensgevaarlijke parasiet

Misschien moet je accepteren dat dit zijn ware karakter is.

Met bit slecht drinken dat is minder voor de wedstrijden maar je hebt van die speciale hoofdstellen daarvoor

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 16:44

Lenneke: waarom zou je Anouar meer gaan trainen als hij na zoveel "werk" en gekdoen in de de wei nog steeds boordevol energie zit?? dan is veel stappen waarschijnlijk training genoeg. Merk je dat zijn conditie minder wordt, dan kun je het trainen altijd nog gaan oppakken. En dat veel stappen is ook gemakkelijk te doen als je straks het wedstrijdseizoen achter je hebt, mooie tijd om het uit te proberen, of niet??

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 16:45

Ik heb bithangers bij mijn hoofdstel, kan er dus zo een bit aan hangen.
Kan ook nog met dubbele teugels rijden, dus teugels aan het bit en teugels aan het hoofdstel.

Dat drinken is ook geen drama. Het bit kan er idd zo uit. Maar nu is het stoppen, neus in de emmer en weer verder.

Ik ga nu wel gewoon weer met bit rijden en maar hopen dat het over een tijdje weer zonder kan

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 17:14

Nou, mooi dat je er nog wel positief tegenaan kijkt! Succes met je wedstrijd!!

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 18:38

Hmm heb niet alle reacties gelezen
maar waarom laat je hem galoperen als je weet dat hij zo vervelend is?
en het is misschien handig met handschoentjes te rijden, dan blijf je grip houden op de teugels..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 18:43

ik ben niet precies op de hoogte van jouw trainings schema...maar ben jij zelf wel echt de baas over de snelheid die je rijdt?
of laat je anouar vaak zelf zijn tempo bepalen??

ik heb zo'n poownie Tong uitsteken die het ook gaat doen als ik niet ten alle tijde echt zorg dat Ik controleer wanneer we hoe hard gaan..
en inderdaad, is meneer aan het drammen dan mag ie dat in een oefening gaan doen,en je staat versteld wat er wil in een berm Knipoog

hoe is t eigenlijk met zijn gezondheid/
meende dat hij laatste tijd nogal wat kwaaltjes had?
of was dat die leverbot?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 18:45

Omdat galoperen toch wel een belangrijk onderdeel van de training is en het tot dit gebeurde altijd 'goed' ging.

Galoperen is voor mij een handgalopje. We gaan nooit hard. Tijdens de training bepaal ik altijd het tempo. Maar sinds een maandje is hij dus weer helemaal gezond en is hij zo gek geworden

Voorlopig alleen stappen is voor mij geen optie

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 18:48

alleen maar stappen werkt volgens mij ook niet Knipoog

okee hij is dus weer helemaal gezond. dat is in elk geval heel fijn Haha!

tja..ik weet het niet...
met wat geluk beslist hij zelf dat ie gewoon naar je moet luisteren en niet zo gek moet doen Haha!
Laatst bijgewerkt door ellepel op 24-09-07 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 18:50

Wat denken jullie van een hackemore? Net iets scherper dan de side pull die ik nu heb, maar geen probleem met drinken

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 18:56

Ja hackamore zou je kunnen proberen. Dat kliksysteem met bit heb ik ook want ik kan Arabel ook niet zonder bit rijden. Sommige stukken wel en dat klik ik het bit ook uit.
Probeer in je galoptraining ook tempowisselingen te rijden, 4 passen naar voren, 5 passen handgalop, 4 passen verkleinen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 19:02

ik zoek de oplossing dressuurtechnisch Lachen ook als je buiten rijd kan je dressuurmatig werken, tempowisselingen, overgangen, nageeflijkheid.... stukje schouder voor, beetje wijken..... allemaal gehoorzaamheidsoefeningen.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 19:20

Ben ik erg gemeen als ik dit een erg grappig topic vind? Haha!
Alles moet altijd natural, slof, sporen en een bit zijn overbodig en zelfs paardonvriendelijk, want alles is immers op te lossen met grondwerk?
Nou is je paard al die tijd braaf geweest omdat hij niet in orde was, nu zit het dier eindelijk goed in zn vel en nu heb je een major problem?
Misschien moet je toch eens wat meer respect hebben voor mensen met gezonde paarden, die ook ernstig blij kunnen zijn, waardoor een hulpteugeltje oid geen overbodige luxe is.
Misschien moet je toch eens wat vragen gaan zetten bij je rijkunst, blijkbaar is een gezond paard net ff aan de lastige kant voor je.
Maar goed, ik zou gewoon eerlijk toegeven dat het op de natural manier niet gaat, en er gewoon weer een bitje inhangen en een martingaaltje aanbinden, en zorgen dat je hem dressuurmatig goed voor elkaar en gehoorzaam krijgt.
Succes ermee, ik weet wat het is om een lastpak onder me te hebben.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 19:25

Hallo, ik hou me al een hele tijd niet meer met dat natural gedoe bezig. Anouar staat weer op ijzers (oke, kunststof), hij heeft dekens op, dressuur doe ik met bit, ik rij hem met een martingaal.
Dat ik liever zonder bit wil blijven rijden heeft maar één reden, het is voor ons veel praktischer op wedstrijd. Maar ik weet wel dat veiligheid boven alles gaat.
En dat hij 24/7 buiten staat doe ik omdat ik gemerkt heb dat hij zich daar veel beter bij voelt.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 19:34

Ik rijd altijd buiten met hackamore, en dat veranderd voorlopig ook nog niet Lachen Het grote voordeel van bitloos gecombineerd met een flinke stok achter de deur, namelijk dat ik ten alle tijden de controle heb, ze gaat er namelijk niet door heen. Dat ging ze door het bit wel. Het is een krachtoplossing, en niet de meest ideale, maar onze veiligheid gaat voor Ja
Je kunt het dus met een hackamore proberen Ja

Ik zou het echter ook dressuurmatig aanpakken Ja Bakwerk, en dan veel, heel veel tempowisselingen e.d. Verruimen en weer terug komen op de kleinste hulpen.

Aan de andere kant.. hij is schijnbaar weer gezond, voelt zich goed en uit dat in loperigheid Ja Misschien is het tijdelijk, toen mijn paard uit een ziekte kwam was ze ook net een stukkie blijer Knipoog Later is dat afgezwakt naar nog wel een blij paard, maar niet meer hysterisch blij ervandoor gaan enzo *LOL*

Arabendu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 20:04

Hahaha, Anouar is zich duidelijk weer helemaal happy aan het voelen. Ik kan me heel goed indenken dat dit voor jou een vervelende fase is, maar dit zal een piek zijn die zich mettertijd wel weer stabiliseert. Wat niet wegneemt dat je nu dus wel met een probleem zit. Een bit inhangen is op dit moment wel verstandig denk ik, qua drinken zal het even wennen zijn, maar mijn ervaring is dat met bit in een paard prima drinkt. Wat kun je allemaal proberen? Moeilijke oefeningen om zijn aandacht bij jou te houden is al genoemd. Je kan ook eerst in de bak rijden en hem daar dressuurmatig flink aan het werk zetten en dan naar buiten gaan in de hoop dat de meeste energie eruit is. Ga je gelijk naar buiten dan is misschien een ander meenemen (die rustig is en blijft) een optie. Als ik een tijdje het bos niet in ben geweest, dan kan ik ook altijd een flinke rodeo verwachten en vooral de eerste buitenrit na de winter is altijd een feest. Ik hang er dan een slof aan, zodat als het nodig is ik altijd de gelegenheid heb om een rem en controle te hebben.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 20:15

Ik heb trouwens geen bak Clown

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 07:56

Met een hackamore kun je waarschijnlijk een heel eind komen. Je hebt idd net iets meer te zeggen als met de sitepull. En idd geen bit, wat wel fijn is ivm het drinken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 08:27

En als je hem van dit weekend een flink rijdt, dus echt behoorlijke tijd erop en hem iig minstens 1 keer helemaal laat uitrazen, dus zoek een vlakte op. Laat hem helemaal moe worden, echt moe en dan heeft hij er misschien wel weer genoeg van en kun je daarna gewoon gaan trainen zoals hij gewend is?

Ik weet niet waar je woont, maar een vlakte zoals de Loonse en Drunense Duinen, daar kan je wel eventjes je gang gaan zonder dat je iemand in de weg rijdt of zomaar een wandelaar overloopt. Dat zijn inmense vlaktes. Stel je kunt daar naar toe gaan met de trailer. Soms als het eitje er uit is, is het weer goed.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 08:35

Hopelijk trekt het wel weer een beetje bij. Heb wel vaker gemerkt dat paarden wat overdreven blij kunnen zijn als ze van een nare ziekte af zijn. Omdat Anouar al een waanzinnig goede conditie heeft is dat natuurlijk nog extremer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 08:37

En de winter in aantocht, mijn paard is ook weer lekker "Vrolijk" momenteel.