Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

russel schreef:Zo een hoofdstel waar je het bit uit kan klikken? Die zijn volgens mij niet zo duur, zag er laatst een bij het ruiterhuis, een plastik hoofdstel waar je eventueel een bit in kunt klikken aan de ringen.
die het ook gaat doen als ik niet ten alle tijde echt zorg dat Ik controleer wanneer we hoe hard gaan..
ook als je buiten rijd kan je dressuurmatig werken, tempowisselingen, overgangen, nageeflijkheid.... stukje schouder voor, beetje wijken..... allemaal gehoorzaamheidsoefeningen.
Het grote voordeel van bitloos gecombineerd met een flinke stok achter de deur, namelijk dat ik ten alle tijden de controle heb, ze gaat er namelijk niet door heen. Dat ging ze door het bit wel. Het is een krachtoplossing, en niet de meest ideale, maar onze veiligheid gaat voor
Bakwerk, en dan veel, heel veel tempowisselingen e.d. Verruimen en weer terug komen op de kleinste hulpen.
Misschien is het tijdelijk, toen mijn paard uit een ziekte kwam was ze ook net een stukkie blijer
Later is dat afgezwakt naar nog wel een blij paard, maar niet meer hysterisch blij ervandoor gaan enzo