tong naar buiten!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny_CT

Re: tong naar buiten!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 15:50

broadway schreef:
Tong uit de mond is altijd een teken van spanning vasthouden, kan door het zadel komen , een te harde hand/bit, maar ook door verkeerd trainen met als gevolg ongemak of pijn ! Je moet met ervaren hulp gaan zoeken waar het probleem ligt !

Dit is absoluut niet waar.. Ik ken paarden op Grand Prix niveau Springen die dit ook doen en daar is absoluut geen spanning bij. Verder deed mijn oude paardje dit ook altijd als hij totaal ontspannen en nageeflijk door de bak liep... Ben het hier niet mee eens..

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 15:55

Citaat:
Ik ken paarden op Grand Prix niveau Springen die dit ook doen en daar is absoluut geen spanning bij.

eh hoe weet jij of er geen spanning bij die paarden is? Nauwjuist springpaarden hebben op zulk hoog niveau behoorlijk wat spanning, niet dat dat per definitie slecht is, maar ontspanning is in een parcours vaak geen sprake van.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 15:55

luxket schreef:
broadway schreef:
Tong uit de mond is altijd een teken van spanning vasthouden, kan door het zadel komen , een te harde hand/bit, maar ook door verkeerd trainen met als gevolg ongemak of pijn ! Je moet met ervaren hulp gaan zoeken waar het probleem ligt !

Dit is absoluut niet waar.. Ik ken paarden op Grand Prix niveau Springen die dit ook doen en daar is absoluut geen spanning bij. Verder deed mijn oude paardje dit ook altijd als hij totaal ontspannen en nageeflijk door de bak liep... Ben het hier niet mee eens..

tong uitsteken is ALTIJD een vorm van protest/spanning/ wat dan ook, echter kan dit wel een chronische vorm aannemen........ maar is uiteindelijk altijd begonnen als een uiting van protest of iets dergelijks

en bij een 5 jarige moet je dan even op je eigen bolletje gaan krabben

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 15:58

kan misschien ook aan verkeerde aanleuning liggen.. een paard van een bekende van mij deed dat ook en altijd onder 't rijden, toen heeft een kennis er eens op gereden en zij zei dat ze op de een of andere manier verkeerde aanleuning had waardoor hij dan als een soort protest zijn tong uitstak..
het kan idd zoals gezegd zijn ook pijn zijn, maar ook verzet tegen iets..
of ik heb ook eens iets gehoord dat ze iets van een zenuw beschadiging kunnen hebben in de tong waardoor ze de tong wel eens kunnen uitsteken..( mag gecorrigeerd worden als 't niet 100% klopt Knipoog )

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 21:25

spanning in het lijf is soms rijtechnisch niet op te lossen doordat het vanuit de hoeven komt of een ander lichamelijk probleem wat vanuit een gevoeligheid ontstaat, maar daar kan een paard heus wel door presteren en zodra het een blijvend probleem is , loopt het paard met zijn probleem zg.ontspannen in zijn hoofd (tong uit de mond en toch schuimen!) maar zal dan bij iedere ruiter/amazone met de tong uit de mond lopen !
Ik heb al heel veel paarden gedaan ,van alle leeftijden en niveaus die zo hun spanning afvloeiden en verder super meewerken, dan telt wel hoe de kleur van de tong is en de of de tong strak of slap hangt en of er wondjes op zitten !
Zolang de tong zacht blijft en los /nat is het paard ,ondanks zijn probleem ontspannen, ga zoeken naar de oorzaak en als het iets blijvends is , accepteer het dan en begin niet aan walgelijke dingen als een tonglepel...
Kijk wanneer de tong eruit komt tijdens rijden/longeren, laat iemand anders het paard eens rijden (gevorderd iemand met zachte hand), ander bit/zadel , zijn de hoeven gelijk l.en r., voor en achter,heeft het rugklachten, is het paard (schouder)kreupel geweest, hoefbevangen, is het een wever of luchtzuiger enz.enz.
Spanning in het lijf heeft soms helemaal niks te maken met het rijden op zich, maar puur een lichamelijke reactie op spanning en afvloeien, dan doet het paard het bij iedereen met het rijden en het longeren !!!
Ik ben vanuit mijn ervaringen 200% zeker van wat ik zeg en weet dat dat absoluut waar is!

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 21:40

en luxket, heb net de foto's van jouw rijden met jouw 5 jarige paard bekeken en kan je wel zeggen dat het zo absoluut niet hoort...5 jaar...slof....op de voorhand gedwongen, terwijl het achterbeengebruik nog lang niet bevestigd is.....is dit het paard die zijn tong gebruikt om te ontspannen of reed jij je oude paard ook zo ?
ook in jouw zit niet bepaald meewerkend....Hoe zie jij op eigen benen lopen en ontspanning?
Ik zie het duidelijk héél anders!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 07:30

Ook een gp paard kan pijn of spanning hebben.
Het is idd altijd begonnen uit pijn ergens vandaan...wordt dat niet opgelost kan het een gewoonte worden...maar het is altijd ontstaan omdat er iets echt niet goed is op dat moment.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 11:25

KiWiKo schreef:
luxket schreef:

tong uitsteken is ALTIJD een vorm van protest/spanning/ wat dan ook, echter kan dit wel een chronische vorm aannemen........ maar is uiteindelijk altijd begonnen als een uiting van protest of iets dergelijks

en bij een 5 jarige moet je dan even op je eigen bolletje gaan krabben

Ik weet heel zeker dat die paarden ontspannen lopen.. Heb daar zelf 7 maanden gewerkt en daar was geen een vorm van spanning of protest of wat dan ook bij.. Zodra die ontspannen ging lopen ging deze dat doen.. En die mensen weten echt wel waar hun het over hebben..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 11:27

nog een keer mijn post lezen Lux Lachen

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 11:30

broadway schreef:
en luxket, heb net de foto's van jouw rijden met jouw 5 jarige paard bekeken en kan je wel zeggen dat het zo absoluut niet hoort...5 jaar...slof....op de voorhand gedwongen, terwijl het achterbeengebruik nog lang niet bevestigd is.....is dit het paard die zijn tong gebruikt om te ontspannen of reed jij je oude paard ook zo ?
ook in jouw zit niet bepaald meewerkend....Hoe zie jij op eigen benen lopen en ontspanning?
Ik zie het duidelijk héél anders!

Ik heb het niet over mijn eigen paard, ik heb het over paarden die op Grand Prix niveau lopen.. Tegen een slof is niks mis, zullen we die discussie hier laten... Ik weet dat daar het achterbeen niet bevestigd is, En gedwongen op voorhand is nie waar, mijn slof hangt gewoon los.. Maar goed daar ga ik geen discussie mee aan. Heb op een springstal gewerkt bij mensen die 2 x olympische spelen hebben gereden en die zullen heus wel weten wat goed en niet is.. Foto's zijn beeldopname's he, jammer dat je gelijk over slof begint..

rhapsody_do

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 11:33

heb je zo'n bit??
http://www.equisearch.com/horses_riding ... drbristol/

als je zo'n bit hebt dan ligt het denk ik aan je bit. omdat bij deze bitten staat het middelste platte stukje haaks tussen de tong en het verhemelte! dit werkt dus heel hard in op je paard zijn mond.
ik heb hem bij mijn haffie ook gebruikt en het werd er niet beter op. ze wilde alleen maar harder lopen, etc. heb nu een enkel gebroken kopere trensje en ze loopt weer perfect!!!!

succes Knipoog

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 15:08

Voor mij , in mijn werk is iedere minieme veranderde beweging , waar dan ook , altijd een momentopname wat per seconde veranderende beeld met zich meebrengt, dus wat ik niet zie is dus goed als beeld en lichaam dat laat zien en voelen wat je behoord te zien en voelen , zelfs momenten kunnen problemen bloodleggen maar ook het beginpunt zijn van de problemen die worden gevormd !
Als er momentopnamen zijn, zijn ze er en dat wil ik niet 1x zien en dan hoef je bij mij niet aan te komen, dat het niet zo is, want ik zie het toch?!!
Waarom een losse slof als je er toch niks mee doet, je maakt mij niet wijs dat je zo ergens aan werkt....ja aan je eigen onzekerheid....een paard die nog niet goed draagt ,zelf nog niet de ontspanning naar beneden zoekt , mag je bij mij niet naar beneden dwingen met de slof, nee, eraan rijden, oefeningen en gymastiseren is de oplossing....
En ja , in volledige ontspanning en goed loslaten wil weleens extra druk geven op andere plaatsen, dan denk ik aan hoeven, schouder of rug , dan heb je het effect van de mens bij een dagje winkelen, heerlijk ontspannend en toch ben je moe als je thuis komt en heb je zere voeten, schouder of rug !
Dan zal de tong echt zacht en nat aanvoelen hoor en is het op zich positief !
Goeie paarden eindigen soms zo na het werken, maar ook dan is het niet zoals het hoort , de mond mag kletsnat schuimen, maar de tong hoort normaal gesproken ontspannen IN de mond !

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 15:17

en luxket, de spieren bij springen en dressuur worden echt heel verschillend gebruikt hoor !

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 15:21

ik beloof je dat ik hier op terug kom het heeft in het bit of in de amazone gestaan maar ik heb voor je opzoek gegaan maar kan het helaas niet vinden,, ik denk dat mijn buurmeisje het tijdschrift heeft geleent! ik kom hiet zeker op terug I prommisse!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 16:24

luxket schreef:
Heb op een springstal gewerkt bij mensen die 2 x olympische spelen hebben gereden en die zullen heus wel weten wat goed en niet is.. Foto's zijn beeldopname's he, jammer dat je gelijk over slof begint..

Volledig offtopic, maar wil het toch even kwijt.
Ga er maar niet vanuit dat mensen in de topsport weten - en ook handelen naar - wat goed is voor het paard.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 18:07

Mag denk ik geen namen noemen maar neem aan dat Piet Raijmakers echt wel weet waar hij het over heeft... Die hebben zoveel begeleiding daar van veeartsen en alles, alles wordt daar na gekeken, als er ergens mensen zijn die vakkundig om gaan en het beste er voor over hebben, weidegang geven iedere dag enz is het wel bij hun..

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 18:10

broadway schreef:
Waarom een losse slof als je er toch niks mee doet, je maakt mij niet wijs dat je zo ergens aan werkt....ja aan je eigen onzekerheid....een paard die nog niet goed draagt ,zelf nog niet de ontspanning naar beneden zoekt , mag je bij mij niet naar beneden dwingen met de slof, nee, eraan rijden, oefeningen en gymastiseren is de oplossing....

Bij paarden die het moeilijk vinden om te zakken kan je een losse slof wel degelijk als hulpmiddel gebruiken, op het moment dat ze echt te hoog komen dat hij gaat werken en op het moment dat ze gewoon voorwaarts neerwaarts lopen niet werkt.. Zo gebruik ik mijn slof, niet dat deze constant op spanning staat.. Hoe wil je een paard gymnastiseren die nog niet eens nageeft, hiervoor moet je eerst de constante voorwaartse drang hebben voordat je kan gaan gymnastiseren..

elizahbep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 19:06

oke, waar zal ik beginnen...? Tong uitsteken

@broadway: ze loopt over het algemeen wel ontspannen, en ze heeft altijd wit schuim op der mond.

@kellyhvj: ja zo iets alleen dan in een water trens.

verder heb ik zaterdag een nieuw bit bestelt, een myler..... hoop dat het helpt.

heb vandag een wedstrijd gereden, en ze heeft niet een keer met der tong naar buiten gelopen!! Haha!

elizahbep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 19:08

zou het ook niet kunnen komen doordat ze het moeilijk vind?

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 19:11

luxket -Als het dragen nog niet voldoende is bevestigd, is er aan de voorafgaande grondwerk en longeerwerk te weinig tijd genomen en balanseerd het paard door de hoofd op te gooien, geef je dan tegendruk met de slof, zal het paard een klap in de rug/lendenen krijgen, omdat hij zijn achterbenen niet goed onder of achter de massa heeft en het dus echt niet vanuit de achterhand op kan vangen en het dan dus of vanuit rug/lendenen óf op de voorhand moet worden opgevangen !
Ik merk bij paarden die de tong naar buiten steken en waarbij ik het wel op kan lossen , dat deze manier van inrijden juist vaak de oorzaak is ,dat de druk in het lichaam systematisch werd geeist en het paard vanuit zijn welwillendheid blijft meewerken, terwijl het lichaam het dus maar op die manier MOET oplossen,omdat het verder géén keus heeft, tenzij het paard dominant is en zich ertegen gaat verzetten, wat vaak tot achterover slaan steigeren of bokken leidt ...... OF> tikken /knikjes geven met het hoofd....OF >kreupel worden !
Dan ga ik altijd terug naar het longeren, corrigeren en opnieuw balanseren tot achterbeengebruik bevestigd is en dan is balanseren met gewicht totaal géén probleem meer !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 19:22

elizahbep schreef:
oke, waar zal ik beginnen...? Tong uitsteken

De verschillende reacties serieus en ter harte nemen bijvoorbeeld.

elizahbep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 07:45

en waar slaat dat op?
hoe weet u/jij nou of ik het wel of niet serieus neem? als ik dit probleem niet serieus had gevonden had ik er egt geen topic over gemaakt...
en ik vind het ook fijn dat al die mensen me proberen te helpen.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 09:08

Mijn paard liep met een Myler constant met zn tong eruit, was helaas geen succes.

sj0edith

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 10:29

Dit is helemaal niet erg als een paard dit doet.
Er zijn heel veel paarden die dit doen!
Je kunt is een ander bit proberen! maar vaak maakt dit ook niet veel uit!

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 10:39

sj0edith schreef:
Dit is helemaal niet erg als een paard dit doet.
Er zijn heel veel paarden die dit doen!
Je kunt is een ander bit proberen! maar vaak maakt dit ook niet veel uit!

Wat is dit nou voor een reactie??

Natuurlijk is het erg als je paard dit doet!! Beetje raar om te zeggen dat het niet erg is omdat veel paarden dit doen.