aerdenhout1 schreef:Foto's??? Ik zie geen foto's! Of hebben we het niet meer over TS?
Neeee over Urielle. vind jouw profiel trouwens heel leuk, heb ff gesnuffeld. Hoeveel paarden heb je wel niet?
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
aerdenhout1 schreef:Foto's??? Ik zie geen foto's! Of hebben we het niet meer over TS?
Zammie schreef:aerdenhout1 schreef:Ben het met je eens Urielle...eerst nageven en over de rug en dan rechtrichten. Geen enkel paard kan je rechtrichten zonder nagevelijk heid!
Het gaat niet over nageven maar over vastzetten van de hand. dat doet zei nl. Kun je ook goed zien in haar profielfoto's. lekker vasthouden die binnenhand en vooral niet recht op het paard zitten. Hoe kan een paard dan ooit recht worden??? ik ga ook met nageven bezig maar ook met voorwaarts en ook met rechtrichten doe van alles tijdens het rijden om het paard lekker los te krijgen. Rijdt zelf de paarden pas in op 4 jarige leeftijd maar het gaat om een jong paard beleren en de TS vroeg ivm met het anders gaan lopen van haar paard om commentaar, zei moet dus volgens Urielle vooral haar handen vasthouden!! Dat is geen nageven.
Zammie schreef:zei moet dus volgens Urielle vooral haar handen vasthouden!! Dat is geen nageven.
) is hartstikke goed voor zo'n jong dier. Verder nog niet elke dag op z'n rug gaan zitten, een keer of drie per week is genoeg. Dan nog een keer een longeersessie met passoa ertussendoor en dan komt de kracht voor die galop vanzelf wel.
Urielle schreef:Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Ik vind het juist positief om een paard snel nageeflijk te rijden zolang het niet vervalt tot in de krul trekken. Met een jonkie gaat dat eigenlijk ook nog heel simpel: hand op de plaats en er tegenaan rijden.
Dat hij nog wat moeite heeft met de galop is ook geen probleem en alleen maar logisch, moet nog wat sterker worden en meer balans krijgen.
Zijn zijn bewegingen minder in vergelijking met los lopend of toen je begon met rijden? Dat vind ik ook wel een verschil.
Ik begrijp niet hoe je kunt rechtrichten met een paard dat geen aanleuning aanneemt. En ik begin al zeker niet een paard dat nog moeite heeft met zijn balans in galop al recht te richten, laat die eerst maar even fijn zelf knutselen. De rechtgerichtheid komt in het Skala niet voor niets pas voor de verzameling.
asjemenou schreef:Urielle schreef:Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Ik vind het juist positief om een paard snel nageeflijk te rijden zolang het niet vervalt tot in de krul trekken. Met een jonkie gaat dat eigenlijk ook nog heel simpel: hand op de plaats en er tegenaan rijden.
Dat hij nog wat moeite heeft met de galop is ook geen probleem en alleen maar logisch, moet nog wat sterker worden en meer balans krijgen.
Zijn zijn bewegingen minder in vergelijking met los lopend of toen je begon met rijden? Dat vind ik ook wel een verschil.
Ik begrijp niet hoe je kunt rechtrichten met een paard dat geen aanleuning aanneemt. En ik begin al zeker niet een paard dat nog moeite heeft met zijn balans in galop al recht te richten, laat die eerst maar even fijn zelf knutselen. De rechtgerichtheid komt in het Skala niet voor niets pas voor de verzameling.
Bedoel je dit Zammie?
Hand op de plaats wil echt niet zeggen dat je ze vast moet zetten, maar dat je ze netjes, daar waar ze horen, stil houdt, zonder te trekken en te plukken.
Zo hoort het.
Hoe doe jij het dan?
Hou jij ze een meter hoger of lager of zo?
Zammie schreef:Ik ben dus wel van mening dat je een paard meteen al aan het rechtrichten bent, doordat je ervoor zorgt (doe ik tenminste wel) dat de voorhand voor de achterhand komt en niet andersom. ik doe dit absoluut niet door aan de teugels te trekken maar door de buitenkant te begrenzen als de schouder eruit komt. op de andere hand is dan meestal dat het paard over de schouder naar binnen valt en daar ben ik dus bezig om de spieren op te rekken. Zoals ik al eerder zei, ik ga regelmaatig over de tweede hoefslag en dan verneem ik of er verbetering komt in het rechrichten. Ik ben dan echt niet bezig met verzamelen hoor. ik maak altijd beide kanten van het paard goed los en daardoor worden de spieren ook goed los en wordt de "vaste" kant ook losser. Een paard wat niet recht loopt kan in mijn ogen ook nooit fijn nageven zal altijd op 1 teugel gaan lopen.
Urielle schreef:Als we jouw voorbeeld en methode even gebruiken:
Anderzijds als je paard naar buiten wegloopt over de rechterschouder, jij probeert met je buitenteugel de schouder weer terug te plaatsen maar het paard houdt aan de rechterkant het bit vast dan kun je hoog en laag springen maar dan krijg jij die schouder er niet bij. Je zult dan toch eerst door moeten kunnen komen met je hulpen, anders blijft je paard lekker zo door huppelen.
maikeltje schreef:Een half uurtje les per week moet kunnen. Om je paard wat sterker te krijgen zou het misschien een idee zijn om stapritjes in het bos of in ieder geval buiten te gaan doen. Gewoon lekker een half uurtje flink doorstappen (hij moet wel z'n passen af kunnen maken dus niet TE) is hartstikke goed voor zo'n jong dier. Verder nog niet elke dag op z'n rug gaan zitten, een keer of drie per week is genoeg. Dan nog een keer een longeersessie met passoa ertussendoor en dan komt de kracht voor die galop vanzelf wel.
Urielle schreef:Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Ik vind het juist positief om een paard snel nageeflijk te rijden zolang het niet vervalt tot in de krul trekken. Met een jonkie gaat dat eigenlijk ook nog heel simpel: hand op de plaats en er tegenaan rijden.