Graag mening over lessen met 3 jarige

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zammie

Re: Graag mening over lessen met 3 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 22:11

aerdenhout1 schreef:
Foto's??? Ik zie geen foto's! Of hebben we het niet meer over TS?

Neeee over Urielle. vind jouw profiel trouwens heel leuk, heb ff gesnuffeld. Hoeveel paarden heb je wel niet?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 22:21

22, dus veel te veel. Maar Urielle heeft toch echt gelijk...ze bedoeld ( neem ik aan ) niet doorlopend zitten plukken op je paard. Dus handjes stil ( wel als een stuk elastiek ) en nageven als het paard ook nageeft. Van achter naar voren tegen je hand aan drijven, of laten lopen, net zoals je het wil zeggen en vw nw met zo'n drie jarige. En natuurlijk niet als een hoepel door de bak laten lopen als je dat bedoeld met rechtrichten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 22:37

Zammie schreef:
aerdenhout1 schreef:
Ben het met je eens Urielle...eerst nageven en over de rug en dan rechtrichten. Geen enkel paard kan je rechtrichten zonder nagevelijk heid!

Het gaat niet over nageven maar over vastzetten van de hand. dat doet zei nl. Kun je ook goed zien in haar profielfoto's. lekker vasthouden die binnenhand en vooral niet recht op het paard zitten. Hoe kan een paard dan ooit recht worden??? ik ga ook met nageven bezig maar ook met voorwaarts en ook met rechtrichten doe van alles tijdens het rijden om het paard lekker los te krijgen. Rijdt zelf de paarden pas in op 4 jarige leeftijd maar het gaat om een jong paard beleren en de TS vroeg ivm met het anders gaan lopen van haar paard om commentaar, zei moet dus volgens Urielle vooral haar handen vasthouden!! Dat is geen nageven.

Gaan we op de persoonlijke toer? Nee, ik rij niet perfect, jij wel dan? Wil niet zeggen dat ik mijn theorie niet ken hoor Ach gut
Verder zal ik maar gewoon TEMmen want als mid moet ik netjes blijven posten.
En nee ik zit niet recht. Zoals heel Bokt weet, werk ik me elke dag het apelazerus om met 3 hernia's en fibro uberhaupt op mijn paard te kunnen zitten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 22:51

Zammie schreef:
zei moet dus volgens Urielle vooral haar handen vasthouden!! Dat is geen nageven.

Quote maar eens waar ik DAT zeg?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 22:58

Een half uurtje les per week moet kunnen. Om je paard wat sterker te krijgen zou het misschien een idee zijn om stapritjes in het bos of in ieder geval buiten te gaan doen. Gewoon lekker een half uurtje flink doorstappen (hij moet wel z'n passen af kunnen maken dus niet TE Knipoog ) is hartstikke goed voor zo'n jong dier. Verder nog niet elke dag op z'n rug gaan zitten, een keer of drie per week is genoeg. Dan nog een keer een longeersessie met passoa ertussendoor en dan komt de kracht voor die galop vanzelf wel. Ja

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 17:24

Urielle schreef:
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Ik vind het juist positief om een paard snel nageeflijk te rijden zolang het niet vervalt tot in de krul trekken. Met een jonkie gaat dat eigenlijk ook nog heel simpel: hand op de plaats en er tegenaan rijden.
Dat hij nog wat moeite heeft met de galop is ook geen probleem en alleen maar logisch, moet nog wat sterker worden en meer balans krijgen.
Zijn zijn bewegingen minder in vergelijking met los lopend of toen je begon met rijden? Dat vind ik ook wel een verschil.
Ik begrijp niet hoe je kunt rechtrichten met een paard dat geen aanleuning aanneemt. En ik begin al zeker niet een paard dat nog moeite heeft met zijn balans in galop al recht te richten, laat die eerst maar even fijn zelf knutselen. De rechtgerichtheid komt in het Skala niet voor niets pas voor de verzameling.

Bedoel je dit Zammie?
Hand op de plaats wil echt niet zeggen dat je ze vast moet zetten, maar dat je ze netjes, daar waar ze horen, stil houdt, zonder te trekken en te plukken.
Zo hoort het.
Hoe doe jij het dan?
Hou jij ze een meter hoger of lager of zo?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 17:27

ik vind het juist goed dat je les krijgt met een jong paard
ik doe dit zelf namelijk ook bij ieder jonge paardje
dit om dingen te leren en om hulp te krijgen met het paardje
als je alleen rijd zonder les wil je al gauw te snel dingen of leer je dingen snel verkeerd aan
en een proffesionle instructeur ziet je paardje lopen jij voelt dit alleen.
dus ik vind het juist wel heel belangrijk om les te krijgen

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 18:16

Een half uurtje les per week met een 3 jarige lijkt me geen probleem. Beter onder het oog van een goede instructrice dan dat je zelf loopt te 'klooien'.

Ik zelf leg de nadruk nooit zo op het aan de teugel rijden. Je paard moet zijn balans vinden en sterker worden. Als je gewoon zorgt dat je daarbij een normale elastische verbinding houdt dan komt hij vanzelf wel naar beneden. Vooral lekker voorwaards rijden en hem leren goed te reageren op je (been)hulpen. Spelenderwijs kom je telkens een stapje verder. Maar let wel, het aan de teugel rijden mag natuurlijk nooit ten kosten gaan van zijn tact. Dan rijdt je niet meer van achteren naar voren.

Succes!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 08:11

asjemenou schreef:
Urielle schreef:
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Ik vind het juist positief om een paard snel nageeflijk te rijden zolang het niet vervalt tot in de krul trekken. Met een jonkie gaat dat eigenlijk ook nog heel simpel: hand op de plaats en er tegenaan rijden.
Dat hij nog wat moeite heeft met de galop is ook geen probleem en alleen maar logisch, moet nog wat sterker worden en meer balans krijgen.
Zijn zijn bewegingen minder in vergelijking met los lopend of toen je begon met rijden? Dat vind ik ook wel een verschil.
Ik begrijp niet hoe je kunt rechtrichten met een paard dat geen aanleuning aanneemt. En ik begin al zeker niet een paard dat nog moeite heeft met zijn balans in galop al recht te richten, laat die eerst maar even fijn zelf knutselen. De rechtgerichtheid komt in het Skala niet voor niets pas voor de verzameling.

Bedoel je dit Zammie?
Hand op de plaats wil echt niet zeggen dat je ze vast moet zetten, maar dat je ze netjes, daar waar ze horen, stil houdt, zonder te trekken en te plukken.
Zo hoort het.
Hoe doe jij het dan?
Hou jij ze een meter hoger of lager of zo?

Nee joh, achter op z'n kont. hahaha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 08:17

Je kan heus wel met een 3 jarige les krijgen hoor. En op de manier waarop jouw instructrice les geeft (voorwaarts-neerwaarts rijden) kan het zeker. Zolang het op de goede manier en ongedwongen gaat. Lekker je handen laag (niet vast leggen), voorwaarts van achter en dan pas van voren een klein beetje spelen maar meer ook niet..
Ik vind lessen ook heel belangrijk met een jong paard. Je hebt toch ook liever een goed gereden paard over een paar jaar dan een paard die je van alles moet afleren omdat je het hem verkeerd heb aangeleerd? Jonge pony's of paarden leren veel sneller en makkelijker dan oudere paarden. En afleren is moeilijker dan aanleren.

En ik ga met aerdenhout1 en Urielle mee.

Veel succes met je pony!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 08:27

En trouwens, volgens mij (dit weet ik bijna zeker) dat mensen die niet goed paarden (in)rijden wegens het gebrek van ontspanning en nagefelijk, tegen Urielle gaat. Ik heb zelf ook een pony zadelmak gemaakt (eigenlijk 2) en dat gaat nu nogsteeds op 5 jarige leeftijd prima. Ik heb eerst ook stelling-buiging gevraagt en daarna pas het recht gerichte. En ik heb (bijna) elke keer voor rechtgerichte en ontspanning bij het paard ofzo een 7 voor op mn coupon...

Ik vind het trouwens ook nogal dom dat hier mensen reageren die nog ineens weten wat de skala van africhting is...

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-07 11:22

Dank jullie allen voor de reacties!
En dat een ieder z'n eigen mening heeft, komt heel veel voor in deze sport. Vandaar dat eigenlijk dit ook geplaatst is, in eerste instantie.
Het voorwaarts, neerwaarts rijden gaat heel ontspannend en toont ook geen verzet. Ik trek hem nooit en te nimmer in de krul.
Hij loopt lekker, kan al goed pasjes naar voren en pasjes terug rijden, dus hij wordt al wat sterker.
Voor de rest blijf maar reageren en tips altijd welkom!

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 11:29

Ik heb mijn drie jarige nog niet onder het zadel. (3 jr en 4 mnd). Ik ga nu zo'n beetje beginnen met longeren. Misschien van de winter er voor het eerst op. Ik vind het belangrijk om ze goed de tijd te geven. Een half uurtje les lijkt me trouwens niet slecht hoor! Les is sowieso goed met een jong paard. Succes.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 15:44

Zammie schreef:
Ik ben dus wel van mening dat je een paard meteen al aan het rechtrichten bent, doordat je ervoor zorgt (doe ik tenminste wel) dat de voorhand voor de achterhand komt en niet andersom. ik doe dit absoluut niet door aan de teugels te trekken maar door de buitenkant te begrenzen als de schouder eruit komt. op de andere hand is dan meestal dat het paard over de schouder naar binnen valt en daar ben ik dus bezig om de spieren op te rekken. Zoals ik al eerder zei, ik ga regelmaatig over de tweede hoefslag en dan verneem ik of er verbetering komt in het rechrichten. Ik ben dan echt niet bezig met verzamelen hoor. ik maak altijd beide kanten van het paard goed los en daardoor worden de spieren ook goed los en wordt de "vaste" kant ook losser. Een paard wat niet recht loopt kan in mijn ogen ook nooit fijn nageven zal altijd op 1 teugel gaan lopen.

Urielle schreef:
Als we jouw voorbeeld en methode even gebruiken:
Anderzijds als je paard naar buiten wegloopt over de rechterschouder, jij probeert met je buitenteugel de schouder weer terug te plaatsen maar het paard houdt aan de rechterkant het bit vast dan kun je hoog en laag springen maar dan krijg jij die schouder er niet bij. Je zult dan toch eerst door moeten kunnen komen met je hulpen, anders blijft je paard lekker zo door huppelen.

Kan dit niet per paard verschillen?

Ik ben 2 paarden aan het inrijden (met les). Mijn ruintje van 4 jaar loopt het fijnste op de 'manier van Zammie'. Als ik zorg dat hij niet over de buitenschouder loopt of op de binnenschouder valt en ik stimuleer het binnenachterbeen , dan gaat hij vanzelf aan de teugel lopen. Hem moet je dus eerst 'rechtrichten'.

Mijn merrie van 6 jaar (3,5 maand onder het zadel) luistert niet naar mijn (rechtricht) hulpen als ze niet met aanleuning loopt. Haar probeer ik dus eerst ontspannen voorwaarts-neerwaarts te rijden, voordat ik haar netjes op een volte kan rijden. Haar rij ik dus meer op de 'Urielle manier'.

Maar om op de vraag van TS terug te komen. Mits je niet te veel aan die voorkant zit en je paard het vanzelf aanbiedt, dan is voorwaarts-neerwaarts rijden zeker niet verkeerd (en dan zal het paard als het goed is ook niet korter gaan lopen). Succes!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 09:17

--> RT-P

Moderatoropmerking:
Bij deze het verzoek om on-topic te blijven. Het is niet de bedoeling om hier foto's uit iemand anders' profiel te gaan bespreken.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 09:44

De meningen in dit topic zijn, zoals je zelf al zei, erg verschillend. Toch zou ik als ik jou was een een aantal lessen nemen bij andere instructeurs/trices en kijken wat ZIJ jou allemaal vertellen.
Dat je paard korter gaat lopen lijkt me toch een zaak waar je erg goed naar moet kijken, omdat dat ten koste kan gaan van je paard (spieren die vast komen te zitten e.d.). Zelf zou ik dus stoppen bij de instructie die je nu hebt en een andere zoeken.
Het 1 keer per week een 1/2 uurtje lessen lijkt me ook geen probleem, maar natuurlijk is het altijd belangrijk je paardje goed in de gaten te houden en hem niet te overvragen.

Edit: er staat ook dat jou instructrice gediplomeerd is. HELAAS wil dit bijna niets zeggen over de kwaliteit van de lessen en het correct zijn van de methode die zij gebruikt...

Gerritvdp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 12:56

Ik denk dat je wel gewoon les kunt nemen, als je haar loslaat aan de voorkant als ze onspant, gaat ze ook op haar eigen benen lopen. Hiervoor hoeft ze echt niet met de kop in de lucht te lopen, als je haar maar niet vasthoud.
Ik geloof niet dat een halfuurtje rijden kwaad kan, dat doe je ook als je alleen bent, en het lijkt me dus alleen maar beter als er een instructrice bij is.

Ik denk dat je er goed aan doet om gewoon te blijven lessen.

Sharonnn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 12:58

Ja, ik les met mijn 3 jarige ook elke week een half uur!
Ik vind het juist belangrijk om bij zo'n jong paard elke week te lessen.

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 14:55

Ik heb ook één keer in de week les met mijn paardje (3 jaar en 4 maanden) en vind het zelf echt ontzettend fijn. Kan iedere week namelijk weer aan de slag met mijn "paardrijhuiswerk" en ben zelfverzekerder bezig doordat ik weet dat er ééns in de week iemand met verstand van zaken vanaf de grond meekijkt.

Mijn mening over de verschillende manieren van het paardrijden is als volgt: Op aanwijzing van mij gediplomeerde instructrice (orun 4 en meerdere paarden van veulen af aan naar de Z gereden{op de naar mijn idee juiste manier}) heb ik mijn teugels gewoon netjes op maat en gebruik ik mijn benen alleen om aan te drijven als hij langzamer gaat (of als hij sneller moet). Mijn instructrice heeft mij de aanwijzing gegeven om "stokjes van mijn teugels te maken", kortom, zorgen dat er een constante verbinding is met de mond en dat de teugels niet gaan zwabberen, waardoor je het contact en het ritme etc. verstoord. Dus het moet aanvoelen alsof je teugels stokjes zijn. Dat werkt bij Lucky erg goed en hij knikt af en toe, zowel in draf stap als galop al netjes met zijn hoofdje naar beneden (tot op de loodlijn, ben niet van het diep en rond). Verder houd ik mijn handen gewoon ontspannen en stil, ik laat ze zoveel mogelijk rusten op het bontje dat onder mijn zadel vandaan steekt, zodat het makkelijker is om ze stil te houden.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, vragen of kritiek zijn welkom

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 16:36

je kunt prima iedere week een half uurtje les rijden
juist met jonge paarden rijd ik vrij veel voorwaarts neerwaarts, maar het neerwaarts is wel afgestemd op wat het paard aanbied en aankan
ik wil hem niet laag hebben puur om hem maar laag te hebben van voren ik wil hem de ruimte geven om zijn eigen balans weer te vinden ,
aan de longe vraag ik al wel wat meer, omdat hij daar de spieren moet ontwikkelen die hij met het rondlopen met ruiter nodig heeft om zichzelf en de ruiter te gaan dragen (ondersteuning van het rijden onder de man)

wat betreft vw nw en oppakken volg ik het ook niet helemaal ...
of bedoel je dta je hem ook al erg rond moet rijden?

nothappy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 13:48

maikeltje schreef:
Een half uurtje les per week moet kunnen. Om je paard wat sterker te krijgen zou het misschien een idee zijn om stapritjes in het bos of in ieder geval buiten te gaan doen. Gewoon lekker een half uurtje flink doorstappen (hij moet wel z'n passen af kunnen maken dus niet TE Knipoog ) is hartstikke goed voor zo'n jong dier. Verder nog niet elke dag op z'n rug gaan zitten, een keer of drie per week is genoeg. Dan nog een keer een longeersessie met passoa ertussendoor en dan komt de kracht voor die galop vanzelf wel. Ja

Zo zou ik het ook doen, behalve de passoa die zou ik nog niet gebruiken bij de driejarige (vind ik nog te zwaar voor zo'n jonkie)

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:37

Urielle schreef:

Helemaal mee eens Knipoog
Goed rechtrichten heb ik altijd als een onderdeel van de aanleuning gezien! Verder lijkt het me persoonlijk goed om snel ontspanning te vragen, als je maar niet meteen ontzettende oprichting gaat vragen e.d.. Voorwaarts-neerwaarts lijkt mij prima, júist om een paard te leren op eigen benen te lopen. Galopproblemen zijn normaal, galop is moeilijk qua evenwicht voor een jong paard dus ik vind het niet verrassend dat 'ie daar moeite mee heeft. Zou lekker doorgaan met hoe je bezig bent!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 20:37

Wat betreft dat korter gaan lopen: weet je zeker dat je zadel goed ligt? Liggen de schouders goed vrij en is de kamer niet te smal of te breed? Daar kan een paard, zeker in het begin bij bijna nog geen spiermassa, erg veel last van hebben wat ie uit in kort gaan lopen, soms zelfs onregelmatig.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 06:30

en ik vroeg ook al eerder waarmee ze vergeleek.
Als je vergelijkt met een paard in vrije beweging kan het goed in het begin allemaal minder zijn omdat hij door het ruitergewicht nog erg uit evenwicht wordt gebracht.
Als je vergelijkt met onder het zadel in de beginperiode, bekijk dan ook wat je toen deed en wat je nu doet. Als je toen alleen lange rechte lijnen reed en nu draai je kleinere voltes, kan het ook weer door balansgebrek allemaal wat minder gaan.

Preston

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 11:56

Als ik jou was zou ik je pony nog lekker even laten genieten van het jong zijn en over een halfjaartje nog maar eens kijken of je met hem gaat lessen.. Ik vind het wel erg vroeg om een pony in te rijden..
Oké, af en toe er op stappen is geen probleem.. Maar om nu al 'serieus' te gaan rijden vind ik wel een beetje vroeg..