een serieus probleem hier!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jodieee

Re: een serieus probleem hier!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 18:51

Ik rij een pony die heeft een hele tijd echt vreselijk gesteigerd tegen de hekken aan enz. dood eng. maar nu doet hij het plotseling niet meer. als je hem niet kwijt wil en je voelt er echt verbetering in komen zal ik het nog even proberen

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 20:39

ik heb met mijn ouders overlegt,

hij blijft maar ik mag niet meer met hem naar buiten. en moet ook echt harder en strenger tegen hem gaan optreden, ik ga heel veel grondwerk met hem doen want ook als je met hem loopt (wandeld) dan loopt hij je ook gewoon voorbij.

hij heeft voor niemand respect(maakt niet uit wie) en bij de meeste mensen stijgert hij direct dus hij mag blijven maar hij mag geen stap verkeerd doen (met opzet dan )

dus ik hoop dat het zo goed gaat komen

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 20:44

shan schreef:
Als ik het verhaal zo lees, zou ik er medisch gezien maar niet teveel aan uitgeven.
Paarden die zo steigeren zijn gewoon gevaarlijke engerds en als ik jouw was zou ik hem opruimen, beter vandaag nog dan morgen.
Maar goed als je dat niet, wilt breng hem dan eens een poosje naar een africhtingsstal. (beter besteed geld als aan osteopaten ed.)

Beetje kort door de bocht, beest kan wel erg veel pijn hebben bij bepaalde bewegingen. Dan is het niet zo gek dat hij omhoog komt.

TS super dat je hem nog even mag houden, heb je zelf veel ervaring met grondwerk, anders zou ik daar ook zeker hulp bij inroepen. Veel succes ermee.

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 20:46

ik krijg er hulp mee van verschillende mensen ja . ik hoop zo dat het goed gaat komen.

bedankt allemaal voor de reacties Lachen

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 20:53

Ik zou wel een keer langs willen komen om te kijken of ik je kan helpen. Maar dat is wel afhankelijk van waar je paard staat.

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 20:57

proffesionele hulp inschakelen

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 15:57

hij staat aan de grens, net in duitsland Lachen

pepelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 19:05

Elke cent die je aan dit paard nog uit gaat geven is een cent teveel! Ik heb ook maar 1 advies OPRUIMEN!

Een paard kost veel te duur in onderhoud om er niet alles mee te kunnen doen als wat je graag wilt, bovendien is hij nog gevaarlijk ook.

Je zegt dat je hem niet weg kan doen. WAAROM!?!? (je hebt hem nog zo kort en hoe langer je hem hebt hoe moeilijker het word)
Als je hem wel weg doet, kun je een ander paard nemen, en ik weet zeker dat je die ook weer heel leuk gaat vinden en dan kan je weer genieten.
Achteraf ben je dan blij dat je die stap genomen hebt.

Het leven is veel te kort om te prutsen.
Dus zet je emoties opzij en denk verstandig na dat dit verder weggegooid geld is.

Kaze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 19:19

Verstandig zijn is één, maar je mag het gevoel niet vergeten en de liefde die toch wel ontstaan is tussen hen beiden. Als zij in haar paardje gelooft en de juiste hulp kan krijgen, komen ze er allebei achteraf waarschijnlijk véél beter uit. Ze hebben dan samen alles doorgemaakt en hopelijk tot een goed einde gebracht, waardoor ze een grote vertrouwensband kunnen opbouwen.

Jodieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 20:09

daar ben ik het ook helemaal mee eens

soraja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 12:54

pepelien schreef:
Elke cent die je aan dit paard nog uit gaat geven is een cent teveel! Ik heb ook maar 1 advies OPRUIMEN!

Een paard kost veel te duur in onderhoud om er niet alles mee te kunnen doen als wat je graag wilt, bovendien is hij nog gevaarlijk ook.

Je zegt dat je hem niet weg kan doen. WAAROM!?!? (je hebt hem nog zo kort en hoe langer je hem hebt hoe moeilijker het word)
Als je hem wel weg doet, kun je een ander paard nemen, en ik weet zeker dat je die ook weer heel leuk gaat vinden en dan kan je weer genieten.

Dus zet je emoties opzij en denk verstandig na dat dit verder weggegooid geld is.

vind dit wel een beetje overdreven !!
erg goed van je dat je gron werk gaat doen met je paard. ik heb er alleen nog maar positieve dingen over gehoord.
ik zou het paard ook niet zomaar weer weg kunnen doen.
doet je paard stijgeren alleen maar buiten of ook in de bak ?

heel veel suc6 verder

ps je hebt een goed oor zettingsvormogen zoals ik je berichtjes lees. dus het zal wel goed komen Knipoog

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 14:10

gisteren ging mijn instructrice erop en zei vond het heel raar wat hij deed, dus vandaag kwam ze naar ons toe en hebben we even gepraat en eigenlijk denken we allemaal dat hij iets heeft, want ze vond dat hij met zijn linkerbeen hakkerig liep en hij schudde erg met zijn hoofd, daarbij wou hij ook niet op de rechterhand lopen en stijgerde en liep door achteruit tot hij op de linkerhand kon (terwijl de rechterhand zijn makkelijke kant is)
daarna toen we daarna naar stal gingen deed hij heel zielig en legde zijn hoofd op mijn schouder (alsof hij wou zeggen dat hij ergens last van heeft)

daarbij denken wij ook dat het ermee te maken heeft dat hij geen ijzers heeft (die er wel weer onder gaan) want ik ken nog een meisje en die heeft ditzelfde probleem en dat begon ook toen zij de ijzers eronder af haalde.

dus we gaan maandag naar de dierenarts en die gaat een check up maken en hem helemaal onderzoeken en tot dan ga ik hem even helemaal ontspannen rijden met wat langere teugel zodat hij ook even een keer helemaal kan ontspannen

oh en trouwens pepelien, wat nou als een paard dat doet omdat hij ergens pijn heeft of als ik iets fout doe wat hem pijn doet, ik wil eerst alles kunnen uitsluiten voordat ik ook maar iets in die richting zou doen (afmaken vind ik namelijk wel heel drastisch) wat nou als een paard iets aan je duidelijk wil maken en oh hij doet iets niet of iets als stijgeren dus ik maak hem maar af. dat vind ik iets dat je pas kan doen als er echt uitgesloten is dat hij iets heeft en het blijft zo aan de gang, doorzetten is namelijk ook iets dat je moet kunnen en willen, ik wil er alles voor doen om hem weer blij vrolijk en lief te krijgen, en daar heb ik veel voor over

nou maar afwachten Nagelbijten / Gniffelen

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 14:12

pansor schreef:
wij met onze domme kop dachten dat hij nog moest wennen

Bij een handelaar heb je volgends de wet (Kopersbescherming oid) recht om heb terug te brengen en die tijd is flink wat maanden hoor!

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 14:13

Kaze schreef:
Verstandig zijn is één, maar je mag het gevoel niet vergeten en de liefde die toch wel ontstaan is tussen hen beiden. Als zij in haar paardje gelooft en de juiste hulp kan krijgen, komen ze er allebei achteraf waarschijnlijk véél beter uit. Ze hebben dan samen alles doorgemaakt en hopelijk tot een goed einde gebracht, waardoor ze een grote vertrouwensband kunnen opbouwen.

dankje, alleen als ik het over verkopen heb krijg ik al tranen in mijn ogen want ik weet dat het een paard is die dan van handelaar naar handelaar zal gaan.

dat kan ik hem toch niet aandoen

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 15:58

Pansor,

Er zouden meer mensen moeten zijn met jouw doorzettingsvermogen, petje af!
Ik vind het heel erg goed dat je eerst alles wil uitsluiten voordat je zo'n emotioneel en drastisch besluit moet nemen. Inderdaad eerst door de medische mangel, je hebt dus nu ook wel duidelijker aanwijzingen dat er misschien medische redenen voor zijn gedrag zijn. Als nou blijkt dat dit de reden was en je gaat daarna met hem aan de slag om de dominantieverhoudingen goed te krijgen d.m.v. grondwerk, ben jij uiteindelijk de laatste die lacht en kun je tegen al die andere mensen zeggen die niet in jouw paardje geloven: ZIE JE WEL, DE AANHOUDER WINT!

En als het uiteindelijk toch in zijn kop blijkt te zitten en hij blijft zo gevaarlijk, kun je met een wat geruster hart die moeilijke beslissing nemen.

Ik wens je heel veel succes!

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 18:42

dankje, maandag horen jullie hoe het is gegaan en of er iets met hem aan de hand is :S ik hoop dat het niks ernstigs is, hij wou vandaag namelijk niet meer voor of achteruit lopen

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 18:52

hmm, ik denk dat je ook gewoon heel erg moet kijken naar je eigen veiligheid. Het kan heel erg gevaarlijk zijn als een paard zo steigert, vooral als hij daar ook nog pijn bij heeft. En als het paard nou allemaal kwaaltjes heeft waardoor het eigenlijk lang niet zoveel kan als jij er mee wilt bereiken? dan zou je heel veel geld moeten uitgeven aan dierenartsen etc. Maargoed als jij er echt in gelooft moet je het doen, maar je moet ook goed begrijpen dat het ook wel helemaal fout kan gaan, financieel en om je eigen veiligheid ( vind ik altijd het belangrijkst)

pepelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 20:40

Met mijn reactie wil ik alleen maar zeggen, dat als je net aan een nieuw paard begint en gelijk ellende hebt, heb je de ellende van een ander gekocht die het dus niet opgelost kreeg. (Hij is nl. niet voor niks bij een handelaar terecht gekomen)
Dus mijn idee is dan dat je wel van hele goede huizen mag komen wil je dit kunnen doorbreken.
En als het paard pijn heeft, wat waarschijnlijk ook wel zal zijn (dit gedrag is nl. niet voor niks) dan is het mooi als je het op kan lossen, maar als het zo makkelijk opgelost kon worden hadden de vorige eigenaren dat wel gedaan en was hij ook niet bij een handelaar terecht gekomen!

In ieder geval succes bij de dierenarts, ik hoop echt voor je dat ik geen gelijk heb en dat je gauw duidelijkheid hebt.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 09:32

Ik kan het niet helemaal met je eens zijn pepelien. Wel gedeeltelijk. Maar veel mensen doen een paard nou eenmaal snel weg. naar mijn idee vaak te makkelijk. Zo'sn paard beland dan met die instelling veelal in de handel terwijl het ene prima paard is waarvan het probleem (als dat er al is) ook goed op te lossen is met wat inzet van de mens uit. Als je al die gevallen ziet als, de problemen van een ander die hij of zij niet op gelost kreeg, vind ik dat je het verkeerd bekijkt. Het hoeft helemaal geen moeilijk probleem te zijn namelijk. Veel mensen doen namelijk niet eens de moeite om de oorzaak van het probleem op te zoeken en aan te pakken. Als jij er als tweede eigenaar al zo over denkt en je gooit het paard de handel weer in. Waar komt het paard dan terecht en hoe zullen die mensen er dan over denken? En dan hebben we het nog niet eens over het paard dat van eigenaar naar handelsstal, naar eigenaar en weer naar handelsstal gaat. Sorry. Maar dat gun ik geen enkel wezen. Ik hoop dat ook jij dat niet doet. Er zijn zat 'waardeloze' of zelfs 'levensgevaarlijke' en 'onhandelbare' paarden die met gemak weer lief en betrouwbaar worden. Het is maar net heo je het aan pakt en of je werkelijk gaat zoeken naar het oorspronkelijke probleem.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 09:42

@TS: Waren er maar mensen zoals jij die een paard dat niet meteen aan je verwachtingen voldoet een KANS geeft. Paarden vertonen niet voor niets dit gedrag, of hij heeft inderdaad enorme pijn of hij heeft geen positieve ervaringen met mensen en gedraagd zich defensief (Paarden die bang zijn volgen de volgende middelen om zich te redden; flight (wegrennen); fight (in de verdediging gaan) freeze (stokstijf staan).

Ik zou dit paard zeker een kans geven, en naast de medische molen ook je verdiepen in zijn gedrag, waarom hij doet wat hij doet en erachter komen hoe hij geestelijk in elkaar zit.

Paarden zijn van nature niet gemeen en agressief.

Heel veel sterkte ermee en volg je hart!

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 16:54

vandaag gelongeerd, ik hoop dat het snel maandag is dan weten we eindelijk wat er met hem is.....

hij liep nogal hakkerig met zijn linker voorbeen maar naarmate hij lekker loskwam ging dat weer een beetje wel. wel gingen we los (met een koekje in de hand) hem een beetje laten inbuigen en toen deed hij rechts super maar naar links ging stug en ging hij achteruit lopen enz... daarna nog lekker aan de hand een beetje gewandeld, het is zo moeilijk om alleen maar te moeten wachten terwijl we bijna zeker weten dat hij wat heeft Huilen

maarja nog maar een paar dagen

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 19:47

Heel knap van je!!!

Er wordt hier van alles geroepen, maar weet vooral dat je er heel goed aan doet om hem helemaal te laten checken. Hij vertrouwde je niet en ging gemeen doen, maar nu hij merkt dat je het niet verkeerd bedoelt, laat hij ook aan je zien dat hij pijn heeft!! Echt, natuurlijk komt zo'n paard bij een handelaar, want er zijn heel veel mensen die hier niet het geduld voor hebben. Het is geen gepruts wat je doet, het is geen aflopende zaak wat alleen maar slechter gaat. De verhalen die ik hier hoor, die komen van een oprecht paard met pijn en een heel vast lichaam waar gewoon door iemand mee doorgereden is tot dat paard op was en zich ging verzetten (fight).

Top wat je doet, echt waar. Ik wacht ook op maandag!!

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 20:16

SUcces maandag! en ik vindt ook dat je veel doorzettingsvermogen hebt Lachen
mijn paard doet ook regelmatig moeilijk, maar als je doorzet heb je wel een sterke band met ze! hij vertrouwt je inderdaad omdat hij zelf aan jou aangeeft dat hij pijn heeft.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 22:16

pepelien schreef:

Je praat alsof je het over een auto hebt! Sigaar
Om maar even in jouw termen te blijven: 'WAAROM!?!?' rijd jij eigenlijk paard? Het klinkt niet alsof je geniet van het hebben van een band met je paard?

Juist omdat je gek op een paard bent wil je er moeite en energie in stoppen en des te leuker voor jou en het paard als het op een gegeven moment beter gaat.
Een half jaar is nog zo kort, beetje bij beetje leer je hem beter kennen en kan je er beter op in spelen. Uiteraard met professionele begeleiding!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 22:24

Fijn dat je het paardje een kans wil geven en niet terug naar de handelaar brengt.
Ik zou idd ook grondwerk gaan doen en b.v eens lessen nemen bij een voest instructrice ofzo,
Of neem eens contact op met Annemarie van Toorn,( www.montyroberts.nl ) die kunnen ook heel veel met paardjes die in foute handen zijn geweest.

Maar als je zelf wat ziet in dit paard ga er dan voor en zoek de juiste hulp.
Sucses!!