wedstrijd: paard stopt automatisch bij x/g

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Helma_Amber

Re: wedstrijd: paard stopt automatisch bij x/g

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 16:56

Nienke_Sunny schreef:
als er een keer een ring vrij is kun je denk ik het beste gwoon zo vaak mogelijk over de A-C lijk gaan en het op alle manieren proberen mss 1 keer een harde tik met de zweep dat ze het dan niet meer doet als ze stil staat . als ze het er dan af is ( automatisch) stil staan ga je gewoon halthouden wanneer jij wil. dus gewoon overal ook op de A-C lijn zodat ze niet bang is of het niet meer snapt ook gewoon thuis in de bak vaak over de A-C lijn en overal halthouden. Strekte ermee Tong uitsteken

Volgens mij mag je niet zomaar een ring betreden als de wedstrijd nog gaande is Knipoog

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 17:05

Misschien iets regelen bij je vereniging..dat je of ervoor, of erna nog even mag

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 18:16

Je paard doet dit dus blijkbaar alleen als ze op 'vreemd' terrein is en jij in je pakkie derop zit.

Kun je niet een keertje een bak ergens huren 5km verderop ofzo. Er dan met de trailer heen.

Eenmaal daar rijd je gewoon even los en rijd je een proefje
of gewoon wat oefeningen.
Pak de A-C lijn dan eens mee en rijd eens een keer een pasje
weg, neem eens een volte mee etc.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 20:09

Je paard moet in alles voorwaarts denken en aan het been zijn. Degene die erop zit denkt, het paard is onderdanig en doet wat er van hem gevraagd wordt. Het paard hoeft niet na te denken en het initiatief over te nemen. Die ruimte moet je het paard ook niet geven. Op het moment dat een paard dat ontdekt, ontstaat er ongemerkt een spel van wie het van wie overneemt. Dat kan je met rijden niet hebben. Met trucjes voor een proef los je het probleem niet op. Erger je accepteert het probleem en je probeert er via een "by-pass" om het probleem heen te gaan, zonder het echt op te lossen. De remedie is dus: 1/. voorwaarts, 2/. aan het been 3/. één van het stel denkt 4/. de ander doet het fysieke werk 5/. samen doen we de klus. Halthouden doen op onverwachte momenten, op verschillende plekken in de bak. Overgangen en tempowisselingen rijden, paard bezig houden. Het paard moet met z'n hoofd bij jou zijn. Het paard niet moe maken maar laten ontspannen. Vanuit ontspanning luistert en doet een paard meer voor je. Ga niet te lang met oefeningen door. Een paard kan daar mentaal niet tegen, pikt het niet meer en zoekt daardoor naar uitvluchten. Het zoeken van uitvluchten kan een gewoonte worden, dat moet je voorkomen. Als het paard halt houdt, dan alleen op jouw verzoek. Iets anders kan niet..... Als halt houden een probleem is, probeer dan niet halt te houden maar door te rijden of een foutje te maken voordat je halt moet houden. Rijdt dan door en houdt halt op de verkeerde plek. Daar krijg je minder punten voor, de rest telt gewoon mee. Het lijkt al op aangeleerd gedrag van je paard. Dat moet je zo snel mogelijk zien te doorbreken.

Mikk_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 20:14

raar probleem, misschien gewoon extra bijdrijven, maar wat ik uit jou verhaal op maak doe je dat al:) mijn verzorgpony doethet ook en ik vind het ook vervelend, bij mij maakt het neit zoveel uit omdat ik toch geen wedstrijden rij maar toch is het vervelend....Vraag anders een keer aan je intructeur?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 09:00

Bedankt allemaal! Haha!

Vooral wat goofy44 zegt vind ik erg logisch Lachen

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 14:50

Mijn vorige paard ging dit ook doen op een gegeven moment, en ik heb het opgelost door een middendrag in te zetten. Het ziet er voor de jury maf uit, maar het is maar een onderdeel wat je in principe verknalt, dus 1 laag cijfer. Samen hebben we geleerd dat ik dus ging vasthouden (knijpen) wat voor haar betekende dat ik wilde halthouden, en zij heeft geleerd dat ze niet voor mij moest denken.
Vind het ook een goede tip om eens HC te starten. Misschien is het dan wel helemaal tegen je principes in, maar op die manier kunnen jullie wel samen werken aan een correcte proef.
Succes!

Sportstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 08:21

Paarden zijn nu eenmaal gewoonte dieren! Hoe los je dit op!

Als eerste kun je het beste even op deze plekken niet meer halt houden. Doe oefeningen nooit te vaak op dezelfde plek!

Durf je paard aan te pakken, je kunt op verschillende plekken in de bak een schijn overgang rijden. WAT ER OOK GEBEURT LAAT HET NIET STOPPEN. Wanneer hij dat wel doet moet je hem echt eens schoppen of een tik geven. Wees streng. Herhaal dit net zo lang tot hij dit niet meer doet.

Je kunt deze overgangen ook combineren met een mond hulp. Zo als PRrrrr ho. Als je dit ook gebruikt als je hem wat scherper met je been of zweep rijd. Associeert het paard ge PRrrrr gelijk met een strenge hulp! En reageert hij! Oefen dit vaak genoeg. En je hoeft op de wedstrijd maar een zachte PRrrr te geven en je paard loopt op deze plekken echt door!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 08:25

Ik heb hetzelfde probleem, maar dan met de eenvoudige wissels op de AC lijn Knipoog Die zitten als 2 na laatste onderdeel oid in de proef.. 1 op X en 1 op G..

Ik zorg gewoon dat ik hem van te voren héél goed aan mijn been maak, beetje heet maken in je halve volte bijvoorbeeld.

En ja, ik heb ook wel eens naar voren geschopt als die op de rem ging.. Nu gaan ze al een stuk beter!

Liever een keer 1 onderdeel verpesten dan de rest van je wedstrijden een handrem houden op die lijn.