zit vast met paard, weet niet hoe verder

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tamorka

Re: zit vast met paard, weet niet hoe verder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 13:07

amondi schreef:
je kan vast beginnen met een verlengt halstertouw te kopen, die werken veel fijner dan zo'n kort touwtje!
En dan idd eens iemand opzoeken die je wat truckendozen voor doet: hoe stel jij je op als Alfa merrie, dat is de clou.

met zo'n lang touw hoef je niet naast de uitgang te springen, maar kan je haar op jou af laten lopen: zij komt dus naar jou.... = onderdanig aan jou: oefening 1!

komt ze te dicht op je af en vrees je voor doordenderen: slnger het touw heen en weer( slangbeweging) en loop op haar toe, dan gaat ze heel snel weer achteruit! Zonder dat je hoeft te trekken!

Dat zijn dingen die ik dus al doe! Maar ze is wel hardleers hoor! DAt gebrek aan respect zit er diep in en dat krijg ik er niet 1-2-3 uit.
MAar ik heb contact opgenomen met iemand die best wat verstand van paarden heeft, en die begon ook over grondwerk. Zij vertelde dat het paard gewoon geen respect heeft dus endat ik ook met grondwerk moet beginnen. En ik ga gewoon verder. MEt haar lopen aan het halster en leren dat ze moet gaan waar ik ga maar bovenal HO = HO!. Niet lompweg doordenderen.

orri schreef:
Ik ben het eens met Kiwiko en Anya... 1 tip met betreffende het niet naast je willen lopen, of achter je, zodra het paard verder komt dan jij wil.... dan draai je een rondje (waarbij je het paard dus ook achter je aan laat draaien), dit zal inhouden dat je waarschijnlijk tig cirkeltjes loopt voor je uiteindelijk de rechte lijn loopt die je voor ogen hebt Knipoog iedere keer consequent blijven. Omdat je haar iedere keer je laat volgen in het omdraaien raakt ze technisch gezien niet voor je uit, waardoor jij de touwtjes in handen blijft houden als leider.

Het werkt ook uitstekend bij paarden die druk onderweg naar de weide worden.

Zal ze dat begrijpen ja? Wat zou namelijk dan de reden zijn voor haar dat ze uiteindelijk buiten mijn ruimte blijft lopen?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 19:34

Dat klinkt als een paard wat ik leuk zou kunnen vinden. Ik heb een vreemdsoortig soort afwijking waardoor ik ''het ideaale paard'' stom vind, en een neus heb voor ''onmogelijke paarden''.
Jah en van die merries met karakter zijn dan wel het leukst Haha!
Ik volg dit even, vind het erg interessant!
veel suc6, maar gezien alle hulp die je al krijgt gaat het vast lukken... Echt ik ben jaloers, zo'n heerlijk beesie!!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 05:42

Zal ze dat begrijpen ja? Wat zou namelijk dan de reden zijn voor haar dat ze uiteindelijk buiten mijn ruimte blijft lopen?

Dat ze buiten jouw ruimte loopt is w.s. te wijten aan een menselijke opvoeding, geen kudde die dat zou accepteren.
Een kudde zou zo'n beest iedere keer weer terecht wijzen, wij mensen wijzen ze vaak maar niet op der plek, want ach het is zo schattig zo'n huppelend veulen....
En nu heb je een huppelend volwassen paard.... en dat is niet meer schattig!

Echt, als dit paard een kans heeft, is dat bij jou! De meeste van deze schatten eindigen bij de slager....

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 10:46

Deze niet hoor. WAnt die mensen houden echt veel van haar. En het paard is niet gestoord of zo. Ik denk dat ze wel eerlijk is, maar ze heeft nooit geleerd waar de grens lag. Van dit paard moet best iets te maken zijn. Ik heb namelijk geen slecht gevoel bij haar.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 11:00

KiWiKo schreef:
welkom in de wereld van het flessenveulen...............

geen respect, geen opvoeding... ......

het is triest voor het dier, maar je moet nu echt heel, heel erg op je strepen gaan staan, en ook maar een verkeerde blik in de ogen afstraffen.........

terug is terug, en niet aarzelen... stilstaan als jij stilstaat........ veel grondwerk doen en daar heel, heel duidelijk in zijn....

inderdaad. probeer het paard ook met andere paarden op het land te krijgen, je geeft aan dat ze sociaal is maar het feit dat ze zo over je heendendert geeft wel aan dat ze niet goed weet wat persoonlijke ruimte is, of zich er gewoon niets van aantrekt.

grondwerk is hier inderdaad een stukje basis wat je heel veel verder zou kunnen helpen. haar licht maken, 'wijken voor druk' leren. hoe meer waarde jij hecht aan een slap halstertouwtje, hoe meer waarde zij eraan leert hechten, en hoe lichter ze op den duur zal worden. het klinkt alsof ze niet echt weet wat 'licht zijn' is, reageren op lichte druk (fase nul- één) is echter heel belangrijk, niet alleen als je met haar loopt, maar ook ohz.

heel veel succes ermee, en mooi dat je goede hulp hebt gevonden. twee zien altijd meer dan één!

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 11:02

merrieveulen schreef:
inderdaad. probeer het paard ook met andere paarden op het land te krijgen, je geeft aan dat ze sociaal is maar het feit dat ze zo over je heendendert geeft wel aan dat ze niet goed weet wat persoonlijke ruimte is, of zich er gewoon niets van aantrekt.

Heb ik geprobeerd maar hoe? Er staat verder nog 1 pony, heb gevraagd of die erbij mocht maar "nee neeneee!" alsof dat heel link is, en nog 2 paarden van een eigenaresse en die is te bang dat er met haar paarden iets gebeurt. Dus wat doe je dan?
merrieveulen schreef:
grondwerk is hier inderdaad een stukje basis wat je heel veel verder zou kunnen helpen. haar licht maken, 'wijken voor druk' leren. hoe meer waarde jij hecht aan een slap halstertouwtje, hoe meer waarde zij eraan leert hechten, en hoe lichter ze op den duur zal worden. het klinkt alsof ze niet echt weet wat 'licht zijn' is, reageren op lichte druk (fase nul- één) is echter heel belangrijk, niet alleen als je met haar loopt, maar ook ohz.

heel veel succes ermee, en mooi dat je goede hulp hebt gevonden. twee zien altijd meer dan één!

Ik werk zelf inderdaad altijd aan een lang en ontspannen touw. Ik heb gemerkt dat paarden er gemakkelijker en rustiger van worden en ik doe dat ook met deze merrie. Ik heb daardoor ook meer loopruimte omdat de afstand tussen ons groter is.
Maar kun je eens vertellen hoe ik dat moet doen, dat wijken voor mijn hand, lichte druk?

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 11:08

KiWiKo schreef:
welkom in de wereld van het flessenveulen...............

geen respect, geen opvoeding... ......

het is triest voor het dier, maar je moet nu echt heel, heel erg op je strepen gaan staan, en ook maar een verkeerde blik in de ogen afstraffen.........

terug is terug, en niet aarzelen... stilstaan als jij stilstaat........ veel grondwerk doen en daar heel, heel duidelijk in zijn....

Juist! Alvorens je haar wilt gaan beleren onder het zadel zullen eerst ALLE basis commando's beheerst moeten zijn. Van poetsen tot stilstaan tot NIET bijten etc etc. Vervolgens aan de longe beleren op stem commando's stap, draf, galop, halthouden, hier, voorwaarts, etc etc.

Onthoud goed: dat wat een paard niet kent, mag je ook niet van hem verwachten.
Als je tegen een vreemd paard zegt KNIEL, zal hij dit echt niet doen totdat hem dit commando is aangeleerd. Een paard wat niet geleerd is aan het been te zijn, zal dus ook niet gaan lopen zolang hij de link nooit heeft weten te leggen dat been geven, voorwaarts betekend.
Leert men dus eerst het commando voorwaarts, gevolgd door bijvoorbeeld draf aan de longe, dan zal het paard onder het zadel hier ook op reageren. Druk je gelijkertijd je been aan dan snapt je paard heel snel dat been, voorwaarts is. Dan kun je zweep en sporen gewoon naar de mesthoop verwijzen.

succes

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 18:43

Oke, update hoe het verder gegaan is:
Vandaag geweest, grondoefening gedaan in de zin van paard aan het halster meenemen. Een paar keer haar terug doen naar binnen, omdat ze het weer nodig vond de stal uit te draven ondanks dat ik waarschuw met rustig en HO. Op het laatst was het nog niet helemaal mijn zin, maar ze draafde in ieder geval al niet meer de stal uit. Dat is een verbetering. HEb niet meer dan dat van haar geeist.

Toen in de bak. HAar achter mij aan laten lopen, van links naar rechts, ZONDER dat ze dan dus in mijn ruimte kwam. Ik moest haar echt naar achteren meppen soms met het rijzweepje dat ik in mijn hand had. En dan HO stoppen en dan doodleuk doorlopen. Ik zwaai weer met dat zweepje voor haar gezicht en toen ze in de gaten had dat ik niet zou slaan reageerde ze niet meer. Toen mepte ik haar dus WEL tegen de borst (een paard had achteruit geslagen maar ik kan dat dus niet). Dat pikte ze niet! Ze wilde haar achterhand naar mij toedraaien om mij vol met de achterbenen te meppen, maar ik had het halstertouw vast een door haar aan de voorkant naar me toe te trekken, kon ze met haar achterbenen niet bij mij komen. Langere zweep gehaald want het werd te gevaarlijk voor mij. En weer overnieuw begonnen. En steeds als ze het goed deed, haar zachtjes en met lage stem toespreken "braaf!" en op de hals kloppen. Ik denk dat ik met haar voorlopig nog niet klaar ben... Het is heel moeilijk haar aandacht vast te houden. Ik ben vaak nog steeds echt bijzaak.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 20:38

waarom wil je in godsnaam dat het paard achter je loopt. Kunnen ze lekker in je nek springen. Een paard hoort naast je te lopen. Met een los doorhangen halstertouw, zonder jou weg te schouderen en als jij stopt te stoppen. Als jij naar de schouder loopt (buitenbocht) daarvoor aan de kant te gaan.

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 21:02

Anya schreef:
waarom wil je in godsnaam dat het paard achter je loopt. Kunnen ze lekker in je nek springen. Een paard hoort naast je te lopen. Met een los doorhangen halstertouw, zonder jou weg te schouderen en als jij stopt te stoppen. Als jij naar de schouder loopt (buitenbocht) daarvoor aan de kant te gaan.

Niet precies achterbij maar naast/achter ja. En daar liep ze op den duur ook. En aan een slap touw, maar dat heb ik al eerder gezegd.

Joh, ik loop daar rond met dat paard en ik oefen maar een beetje .MAar ik heb toch wel eens het gevoel dat IK bijgestuurd moet worden. Misschien aan mijn houding sleutelen, misschien laat ik hier en daar toch een steek vallen waardoor ik minder duidelijk word.......

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 21:06

inderdaad, maar aan de andere kant kan het sturen aan de hand voor dit paard een erg goede oefening zijn. je kunt haar leren dat je haar tov jezelf positioneert. als jij wilt dat ze naast je loopt, loopt ze naast je, wil je haar achter, voor je, dan loopt ze op de aangegeven plaats.

verder is de reactie op jouw correctie echt iets dat wijst op een dominantieprobleem. hoewel ik een hekel heb aan dat woord... maar goed. ze ziet jou niet als leider, heeft amper respect voor je (loopt over je heen, duikt in jouw ruimte, en durft nog uithalen ook!).
probeer anders eens enkele grondwerkoefeningen, waarbij ze los kan lopen. gewoon in een longeercirkel oid.

verder kan je het wijken voor druk aanleren met één basiscommando (bijv. 'kom'). je geeft lichte druk tegen bijv. de borst, en zegt 'kom' (of in dit geval 'terug' of 'back', aangezien ze achteruit moet). als ze niet reageert, herhaal je het commando terwijl je de druk verhoogt. steeds meer druk in laten komen zolang dat nodig is, tot ze uiteindelijk aan de kant (in dit geval achteruit) gaat. dan meteen alle druk laten vallen, en belonen. het principe van wijken voor druk heb je overal bij nodig, halthouden aan het halster of ohz (wijken voor druk van neusriem of bit), voetje optillen (wijken voor de druk van jouw hand die het been omhoog 'trekt'), zo goed als alles berust hierop. ik vind het persoonlijk heel belangrijk dat een paard dit kent, zo kan je het wegduwen (over je heenlopen) en trekken aan het halster heel gemakkelijk en geweldloos eruit krijgen.

het alleen staan vind ik ook wel een probleem, een paard hoort niet alleen. als het echt niet mogelijk is daar, zou ik toch een andere stalling overwegen, waar in een groepje (al is het maar met zijn tweeën) lopen wel mogelijk is.

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 21:11

merrieveulen schreef:
verder is de reactie op jouw correctie echt iets dat wijst op een dominantieprobleem. hoewel ik een hekel heb aan dat woord... maar goed. ze ziet jou niet als leider, heeft amper respect voor je (loopt over je heen, duikt in jouw ruimte, en durft nog uithalen ook!).
probeer anders eens enkele grondwerkoefeningen, waarbij ze los kan lopen. gewoon in een longeercirkel oid.

Klopt helemaal! MAar grondwerkoefeningen waarbij ze los kan lopen? en dan? Ik loop om haar heen en zij negeert mij. Dus ik zou bij god niet weten hoe ik dat moet aanpakken hoor.
merrieveulen schreef:
verder kan je het wijken voor druk aanleren met één basiscommando (bijv. 'kom'). je geeft lichte druk tegen bijv. de borst, en zegt 'kom' (of in dit geval 'terug' of 'back', aangezien ze achteruit moet). als ze niet reageert, herhaal je het commando terwijl je de druk verhoogt. steeds meer druk in laten komen zolang dat nodig is, tot ze uiteindelijk aan de kant (in dit geval achteruit) gaat. dan meteen alle druk laten vallen, en belonen. het principe van wijken voor druk heb je overal bij nodig, halthouden aan het halster of ohz (wijken voor druk van neusriem of bit), voetje optillen (wijken voor de druk van jouw hand die het been omhoog 'trekt'), zo goed als alles berust hierop. ik vind het persoonlijk heel belangrijk dat een paard dit kent, zo kan je het wegduwen (over je heenlopen) en trekken aan het halster heel gemakkelijk en geweldloos eruit krijgen.

Ik denk dat ik meer druk moet geven bij dit paard dan ik aan kracht heb, want dit paard bljft gewoon staan, ze reageert niet.
merrieveulen schreef:
het alleen staan vind ik ook wel een probleem, een paard hoort niet alleen. als het echt niet mogelijk is daar, zou ik toch een andere stalling overwegen, waar in een groepje (al is het maar met zijn tweeën) lopen wel mogelijk is.

Nee, paarden zijn echt van porselein! En ik geef je op een briefje dat het goed gaat met andere paarden hoor!
Andere stalling is niet mogelijk. Ze staat nu vlak bij huis van de eigenaren, ze lopen er zo naartoe, want het zijn buren van de stalhouder. Deze mensen mogen zelf geen stal neerzetten van de gemeente Tubbergen. Vandaar. Dus het is dichtbij. DAarnaast kost het maar 50 euro per maand aan huur en moet je de rest zelf regelen en doen. En dat is goedkoop. Ik kan moeilijk tegen die mensen zeggen dat ze haar ergens verder weg moeten neerzetten en ook nog duurder.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 21:15

nooit meer druk geven............. peers is altijd sterker....

meer persoonlijkheid hebben, meer kracht uitstralen.

Ik heb wel eens zo een donderzak gehad, en zonder dat ik ook maar op enige manier onaangenaam hoefde te zijn kon ik hem met mijn gedacht (bij wijze van spreken) sturen....... ding was zo gruwelijk dominant, liet zich zo tegen het hek aan klappen als het moest, maar met de oren naar voren en de uitdagende blik!!!

JIJ moet dus als grondpersoon de overtuiging hebben in jezelf, en dat uitstralen naar dat paard

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 21:24

KiWiKo schreef:
ding was zo gruwelijk dominant, liet zich zo tegen het hek aan klappen als het moest, maar met de oren naar voren en de uitdagende blik!!!

Goh en ik maar denken dat ik het enige van zo'n soort exemplaar had getroffen Vork
Door het hek, tegen de muur omhoog etc etc. oortjes naar voren en met luide brul Boos!

Leuk hè, Cool

Tegenwoordig is ie braaf hoor, zolang het niet hard waait, hij niet met z'n verkeerde hoef uit stal is gekomen, geen merries in 5 kilometer omtrek te ruiken zijn, geen mannen in overalls aan het werk zijn....enz enz Knipoog Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 21:25

precies. druk kán fysieke druk zijn, maar het hoeft niet. bij mijn eigen dieren (althans, de negenjarige en de vierjarige, en de zesjarige van mijn zusje) is een blik of verandering in lichaamshouding voldoende om te versnellen, afremmen, cirkel groter of kleiner maken, etc.

de haf van mijn zusje is er net zo één, die hield ook de poot stijf. maak je lichaam groot, gebruik ook je stem, en evt een longeerzweep om te drijven. in het begin gaat het er puur om dat ze gaat lopen op het moment dat jij dat vraagt. zo kan je in ieder geval de stemcommando's al verbeteren.

verder zou ik deskundige hulp erbij vragen, want dit is niet iets wat je van achter de computer op kan lossen.

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 21:27

merrieveulen schreef:
verder zou ik deskundige hulp erbij vragen, want dit is niet iets wat je van achter de computer op kan lossen.

Klopt! Ik ben er ook naar op zoek. MAar hier in Twente zijn ze niet echt vooruit op dat gebied hoor.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 21:28

in twente juist wel........ gert zit daar in de buurt. Gert van het hof

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 10:29

Ja, die kan paarden zadelmak maken. Ik heb iemand nodig die MIJ leert hoe met dat paard om te gaan. En jullie opperen allemaal NH methodes (grondwerk en zo) om de verhoudingen te verduidelijken tussen mij en paard. Dat is nieuwerwets voor hier hoor!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 10:32

ja er zijn veel grondwerkoefeningen waarbij je paard los kan lopen. Sterker nog. Ik longeer mijn paard los. Zo'n touw is gedoe. Dus ik knoop haar in de passoa en wijs haar waar ze moet lopen en op welke hand en in welke gang.

Meer druk moet je nooit doen. Een paard voelt een vlieg, dus het is een keus om jou niet te voelen. Gewoon vol blijven houden met dezelfde druk. En bij de minste beweging van de druk weg direct ophouden. Duurt even, maar dan heb je een paard dat geleerd heeft van de druk weg te gaan. En fysieke druk kun je dan ook vervangen voor lichaamstaal druk. Mijn paard gaat achteruit of opzij of zet de achterhand aan de kant op het bewegen van een vinger in de richting van het deel wat ik aan de kant wil hebben.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 10:41

tamorka schreef:
Ja, die kan paarden zadelmak maken. Ik heb iemand nodig die MIJ leert hoe met dat paard om te gaan. En jullie opperen allemaal NH methodes (grondwerk en zo) om de verhoudingen te verduidelijken tussen mij en paard. Dat is nieuwerwets voor hier hoor!

Hahahah! Het hoeft helemaal niet persé volgens NH. Vele wegen leiden naar Rome! Gewoon normaal verstand en inzicht. Iemand die jou op de juiste manier weet te motiveren en je angst weg te nemen. Daarnaast je paard vakkundig traint en begeleid.

Zo moeilijk hoeft het echt niet te zijn. Het vinden van voor jou en je paard de juiste persoon, zal mijns inziens een lastigere opgave zijn. Er lopen vele "instructeurs" rond met een twijfelachtige aanpak. Laat je goed informeren en vraag om diploma's.

succes

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 10:43

Pensionnetje schreef:
Zo moeilijk hoeft het echt niet te zijn. Het vinden van voor jou en je paard de juiste persoon, zal mijns inziens een lastigere opgave zijn. Er lopen vele "instructeurs" rond met een twijfelachtige aanpak. Laat je goed informeren en vraag om diploma's.

succes

Ja klopt. In ieder geval heeft Anya al haar hulp aangeboden en we gaan het samen eens bekijken. Daarna zien we wel verder. Ik zal eens wat bokttukkers vragen naar goede instructeurs hier in de buurt.
Van rijden weet ik wel wat meer af. Daarom ben ik ontzettend kritisch.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 10:47

Ik ben benieuwd! Houd ons op de hoogte!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 10:47

Voor 'rijden' moet je sowieso iemand anders hebben. Ik rij western Haha!
Ik heb mijn dressuurzadel al jaren terug aan de wilgen gehangen.

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 10:51

Tegen de tijd dat ik op Tamorka kan rijden zoek ik wel een instructeur. MAar dat heeft voor nu nog geen zin.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 20:39

tamorka schreef:
Ja klopt. In ieder geval heeft Anya al haar hulp aangeboden en we gaan het samen eens bekijken. Daarna zien we wel verder. Ik zal eens wat bokttukkers vragen naar goede instructeurs hier in de buurt.

Aan Anya heb je in ieder geval een goeie.
En in Twente is echt wel wat te vinden hoor, je moet alleen soms verdomd goed zoeken Knipoog