amondi schreef:je kan vast beginnen met een verlengt halstertouw te kopen, die werken veel fijner dan zo'n kort touwtje!
En dan idd eens iemand opzoeken die je wat truckendozen voor doet: hoe stel jij je op als Alfa merrie, dat is de clou.
met zo'n lang touw hoef je niet naast de uitgang te springen, maar kan je haar op jou af laten lopen: zij komt dus naar jou.... = onderdanig aan jou: oefening 1!
komt ze te dicht op je af en vrees je voor doordenderen: slnger het touw heen en weer( slangbeweging) en loop op haar toe, dan gaat ze heel snel weer achteruit! Zonder dat je hoeft te trekken!
Dat zijn dingen die ik dus al doe! Maar ze is wel hardleers hoor! DAt gebrek aan respect zit er diep in en dat krijg ik er niet 1-2-3 uit.
MAar ik heb contact opgenomen met iemand die best wat verstand van paarden heeft, en die begon ook over grondwerk. Zij vertelde dat het paard gewoon geen respect heeft dus endat ik ook met grondwerk moet beginnen. En ik ga gewoon verder. MEt haar lopen aan het halster en leren dat ze moet gaan waar ik ga maar bovenal HO = HO!. Niet lompweg doordenderen.
orri schreef:Ik ben het eens met Kiwiko en Anya... 1 tip met betreffende het niet naast je willen lopen, of achter je, zodra het paard verder komt dan jij wil.... dan draai je een rondje (waarbij je het paard dus ook achter je aan laat draaien), dit zal inhouden dat je waarschijnlijk tig cirkeltjes loopt voor je uiteindelijk de rechte lijn loopt die je voor ogen hebtiedere keer consequent blijven. Omdat je haar iedere keer je laat volgen in het omdraaien raakt ze technisch gezien niet voor je uit, waardoor jij de touwtjes in handen blijft houden als leider.
Het werkt ook uitstekend bij paarden die druk onderweg naar de weide worden.
Zal ze dat begrijpen ja? Wat zou namelijk dan de reden zijn voor haar dat ze uiteindelijk buiten mijn ruimte blijft lopen?
iedere keer consequent blijven. Omdat je haar iedere keer je laat volgen in het omdraaien raakt ze technisch gezien niet voor je uit, waardoor jij de touwtjes in handen blijft houden als leider.