20 min. zonder zadel, niet langer??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

midgie

Re: 20 min. zonder zadel, niet langer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 09:01

Ja is eigenlijk het zelfde als met bit, ijzers enz, in veel landen gaan de mensen gewoon met een touwtje om het hoofd en zonder zadel, zelfs kinderen rijden daar zo, het is vertrouwen in je paard hebben ook geld dat voor zonder zadel rijden, als je ontspannen zit zonder maar ook met zadel, is dat ten aller tijden beter voor je paard zijn rug, eigenlijk voor het hele lichaam.
Maar hoeveel mensen vertrouwen hun paard echt??
IK vertrouw mijn paard zo dat ik zonder zadel en bitloos het bos in druf en zal je vertellen het is echt geen half dood paard;-)

Ook mijn 3.5 jarige gaat straks getraint worden zonder zadel.
IK zie het probleem niet, je kan beter zonder zadel rijden dan wat ik heel veel zie met een slecht passend zadel!!
Als ik met zadel rij is het ook een boomloosje.
Maar wat ik al zei rij ontspannen en dan zal je paard ook kneedbaarder zijn en pas jezelf aan , het ene paard is het andere niet en pas je zit en rijden aan op het paard en probeer niet je paard zich aan jou laten aanpassen, want tenslotte mogen wij op zijn rug zitten toch , hou daar dan ook rekening mee!!

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 09:39

Bedankt voor je reactie.
Eigenlijk is het allemaal heel logisch. Natuurlijk zijn er genoeg mensen die met een slecht zadel rijden. En ik moet heel eerlijk zijn dat ik de laatste tijd eigenlijk helemaal niet meer zonder zadel rijd, kom er namelijk zelf niet op. Clown Maar in de toekomst wil ik dat wel weer gaan doen. Maar omdat dit zo genoemd werd, had ik wel zoiets van: Tja, ergens is het logisch, maar dan had ik het toch allang moeten weten??
Verder ben ik het wel met je eens, dat als je je paard meer vertrouwd dat je dan ook relaxter op je paard zit en dat dit 10x beter is. In het artikel stond dat je beginners beter niet zonder zadel op een paardenrug kan zetten, omdat zij de meeste paarden nog eng vinden en niet goed hun balans kunnen houden. En dan is dat heel slecht. En daar werd aangeraden dat je dan beter gebruik kan maken van een bareback-pad. Zodat ze wel alles goed kunnen 'voelen' maar wel vaster kunnen zitten. Klopt dit dan wel, ik bedoel zonder zadel is zonder zadel??

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 10:06

JoviBan schreef:
Behalve dat je zitbeenknobbels rechtsreeks in de rug van het paard drukken en de druk van je gewicht niet over de paarderug verdeeld wordt, zit je zonder zadel dus ook rechtsreeks op de wervelkolom. En ja, dat is schadelijk wanneer je dit vaak en/of lang doet.

Dat heb ik ook gehoord jah.
Daarnaast kan je niet lichtrijden wat je met zadel wel doet voordat je je paard los hebt. Als je zonder zadel begint, begin je bij de eerste drafpas al met doorzitten en dat doe je normaliter pas als je het paard ontspannen en los hebt lopen.
Natuurlijk is zonder zadel rijden beter dan met een slecht passend zadel rijden, maar als je zonder zadel wilt rijden zou ik dat toch pas na het loswerken doen. Het is zoals gezegd natuurlijk wel SUPER voor je balans, houding en zit.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 10:52

Je kan ook heel goed lichtrijden zonder zadel hoor.

En is lichtrijden wel zo goed??
Je komt steeds uit het zadel en komt weer terug in het zadel, denk dat het misschien zelfs beter is om door te zitten want dat kun je je geheel aan de beweging van het paard aanpassen.

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 10:58

midgie schreef:

Maar dan moet je toch meer klemmen met je knieën om jezelf omhoog te krijgen. Tenminste zo probeer ik het dan. En is dat wel goed? Ik bedoel, als je in de les met zadel rijdt krijg je altijd te horen dat je niet met je knieën mag klemmen. En dan ga je zonder zadel en dan klem je met je knieën. Het liefst blijf ik ,als ik zonder zadel rijd, doorzitten.

Ik heb altijd geleerd dat je moet lichtrijden omdat dat minder zwaar is voor je paard én voor de ruiter. Maar kan me niet echt voorstellen dat lichtrijden nou zo fijn is voor een paard. En eerlijk gezegd vind ik lichtrijden voor mezelf ook niet echt relaxt...

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 11:44

Judje schreef:
Daarnaast kan je niet lichtrijden wat je met zadel wel doet voordat je je paard los hebt. Als je zonder zadel begint, begin je bij de eerste drafpas al met doorzitten en dat doe je normaliter pas als je het paard ontspannen en los hebt lopen.

Er zijn mensen die ook zonder zadel kunnen lichtrijden. Er zijn er zelfs die zonder zadel (en hoofdstel) kunnen springen.
Hier een link naar een foto van bokker maartjuh, kun je het zelf zien.
http://img67.exs.cx/img67/7034/a1-pony153.jpg

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 15:11

nienke_92 schreef:
midgie schreef:

Maar dan moet je toch meer klemmen met je knieën om jezelf omhoog te krijgen. Tenminste zo probeer ik het dan. En is dat wel goed? Ik bedoel, als je in de les met zadel rijdt krijg je altijd te horen dat je niet met je knieën mag klemmen. En dan ga je zonder zadel en dan klem je met je knieën. Het liefst blijf ik ,als ik zonder zadel rijd, doorzitten.

Ik heb altijd geleerd dat je moet lichtrijden omdat dat minder zwaar is voor je paard én voor de ruiter. Maar kan me niet echt voorstellen dat lichtrijden nou zo fijn is voor een paard. En eerlijk gezegd vind ik lichtrijden voor mezelf ook niet echt relaxt...

Je rijd licht vanuit je bovenbeen , ik geloof niet dat ik klem als ik lichtrij zonder zadel , zou eens moeten opletten dan hoe ik dat doe Haha!
Meestal zit ik eigenlijk gewoon door , af en toe als ik zonder zadel rij in het bos en mijn tink is erg druk rij ik licht omdat dat op dat moment even prettiger zit dan , maar normaal zit ik gewoon door,

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 15:22

Ik blijf dit topic ook even volgen, ik rijd vaker zonder zadel dan mèt.
De paarden waar ik op rijd hebben overigens geen rugklachten, en dat terwijl ik al ruim 7 jaar zo rijd Haha!

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 17:58

Nou, het lijkt mij niet meer dan logisch eerlijk gezegd. Het idee van een zadel is dat het de druk van de ruiter gelijkmatig verdeeld over de rug; paarden zijn van nature niet gebouwd om mensen op hun rug te hebben dus hun wervelkolom óók niet; zadels zijn om dat te vergemakkelijken. Zeker mensen die flink wat hobbelen zonder zadel (en dat zullen de meesten toch wel zijn Vork ) zullen zeker niet prettig zijn voor een paard om lang mee rond te hobbelen, en als je dat vaak doet zal dat op den duur zeker niet goed zijn voor de rug. Maar goed, genoeg mensen die zeer regelmatig zonder zadel rijden en paarden die nergens last van hebben...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 18:48

Ik vind het wel logisch ook. Ik las het artikel ook, tja zonder zadel krijg je puntdruk, kan niet goed zijn....

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 19:03

Yamcha schreef:
Ik vind het wel logisch ook. Ik las het artikel ook, tja zonder zadel krijg je puntdruk, kan niet goed zijn....

Wat is puntdruk??
Ik heb het paarden blad niet dus kan het niet lezen, maar heb niet eerder van puntdruk gehoord, of is dat alleen bij iemand met puntbillen Knipoog

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 19:14

puntdruk = puntbelasting
Leg je handen maar eens onder je kont wanneer je doorzit in draf... dan voel je dat er op 2 punten veel meer druk is dan daarom heen...je zitbeenknobbels.
Echt lekker lijkt me dat niet voor je paard (ook niet voor mezelf trouwens...mijn handen deden daarna best zeer).
Ik denk dat als je veel en lang zonder zadel op je paard rijdt je paard er zeker drukplekken van kan krijgen. Dit is niet op te vangen met spierkracht, het paard krijgt gewoon een beurse plek op de huid en onderliggend weefsel (spier).

Lichtrijden is wel lichter voor het paard als de ruiter niet goed kan meebewegen in draf. Maar lichtrijden is niet per definitie lichter voor je paard dan doorzitten. (Als je achter blijft in de beweging in draf is dat ook niet erg fijn).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 19:30

Goed uitgelegd Ja
@midgie: vond dat met die puntbillen wel mooi gevonden Haha!

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 19:33

Het is jammer dat jullie het artikel niet kunnen lezen, want het was een best lang artikel met veel informatie. Heb het eerlijk gezegd wel paar keer moeten lezen voordat ik nou door had wat ze bedoelden.

Je zitbeenknobbels zijn idd drukpunten. Maar met die dingen zit je toch niet op de wervelkolom?? Ik bedoel: bij mij zitten die dingen niet midden op mijn kont, maar wat ernaast (weet niet hoe ik het beter kan zeggen Knipoog En nee ik heb geen puntbillen ). Dus ik dacht dat je met die zitbeenknobbels niet op de wervelkolom zit, maar ik kan er natuurlijk ook helemaal naast zitten.

Vind het trouwens wel grappig dat de 1 wel ermee eens is en de ander niet. Ik bedoel als het zo schadelijk zou zijn zoals in dat artikel stond, dan moet je het toch zeker weten en niet denken of menen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 19:39

Het is ook schadelijk. En het kan idd wel even om een en ander beter te voelen maar gezond is het niet...

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 19:41

vind dit wel een mooi artikel voor al die NH aanhangers die zonder alles willen, zo zie je maar weer Lachen

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 19:43

Yamcha schreef:
Het is ook schadelijk. En het kan idd wel even om een en ander beter te voelen maar gezond is het niet...

Waarom, als ik vragen mag? Of is jou reden ook de drukpunten? Heel eerlijk gezegd weet ik niet meer wat ik moet geloven: wel of niet schadelijk... Verward En als het zo schadelijk is, waarom rijden er dan nog zo veel mensen zonder zadel?

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 19:43

En met Barebackpad dan? helpt dat veel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 20:10

nienke_92 schreef:
En als het zo schadelijk is, waarom rijden er dan nog zo veel mensen zonder zadel?

Tja, dat geldt natuurlijk voor alles wat mensen met paarden doen. Knipoog

Nogmaals, je zitbeenknobbels drukken weliswaar niet op de wervelkolom, maar het gedeelte tussen je zitbeenknobbels wèl.
Ga voor de gein nou eens zitten met een hand onder het midden van je kont. Ga goed op je hand zitten en kantel je bekken eens van voor naar achteren en beweeg eens wat van links naar rechts. Bewegingen die je ook op je paard maakt. Dan voel je het effect op de paardenrug. En da's vast niet prettig voor het paard. Bloos

Wat ik ook al eerder aangaf: af en toe zonder zadel is helemaal niet erg (doe ik zelf ook), maar doe het liever niet vaak en ook niet te lang.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 20:48

Als je juist op je paard zit heeft hij geen last van de zitbeenknobbels, als je op een dressuur zadel zit met hele lange beugels zit je als het ware meer op je boven benen, zo zit ik ook als ik zonder zadel rijd, dus meer op mijn boven benen zeg maar , weet even niet hoe ik het uit moet leggen ( is een beetje moeilijk vanaf mijn toesen bord), maar ik weet wel dat je dan beter zit , minder je paard belast en ook met de gekste sprongen van je paard beter blijf zitten, zou zeggen probeer eens zo te gaan zitten en je merkt dat je beter zit en beter door kan zitten zonder je paard erg te belasten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 21:37

JoviBan: super uitgelegd!!!
Laartjuh: een Bareback pad helpt wel iets, dacht ik. Die dingen zijn ook niet voor niks uitgevonden Pling

Acda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 16:41

Het zou maarzo kunnen ik heb er wel eens van gehoord dat het slecht was voor de rug.. maar verder weet ik het ook niet..Knipoog

__Karlijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 16:47

ja dat heb ik ook gelezen, maar ik rij ook wel eens anderhalf uur zonder zadel dus dat zo slecht moeten zijn? :S

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 21:55

ja dat is dan zo slecht. Niet meer doen dus. Lachen

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 13:14

Ik merk het inderdaad aan mijn paard, even vind ze niet erg maar hoe langer het duurt hoe onpretiger ze het gaat vinden.