Help, ik vind paardrijden niet meer leuk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

goeroe

Re: Help, ik vind paardrijden niet meer leuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 22:23

@Cassidy: Als ik jouw reacties lees krijg ik bijna het gevoel dat je vindt dat mensen die niet aan NH doen maar slechte (paarden)mensen zijn. Ik weet dat het er niet letterlijk zo staat en misschien is het ook niet zo bedoelt (en deze opmerking is dan ook niet als een aanval bedoelt) maar als ik het zo ervaar hebben misschien meer mensen dat idee. Het komt nogal opdringerig op mij over.

@TS: Uiteindelijk moet je zelf de keuze maken. Ga op je gevoel af en laat je niet gek maken door wat anderen zeggen. Het is jouw leven en jij moet er plezier in hebben. Heb je dat echt niet meer dan is opgeven heus wél een optie. Waarmee ik niet wil zeggen dat ik denk dat je dat moet doen, maar er zijn al zoveel reacties over hoe je het anders kunt doen en reacties van mensen die vinden dat je vooral moet doorzetten dat ik toch duidelijk wil maken dat stoppen geen schande zou zijn.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 22:24

Hebben julie het filmpje al gezien van cassidy!! Echt super gaaf als je dat kan met je paard zeg. woow. Lijkt me ook leuk om te gaan leren, alleen ben ik bang dat ik dat niet kan.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 22:25

Cassidy schreef:
casperrr schreef:
ik houd niet van buitenritten en NH en alles wat daar bij hoort is niks voor mij en zal ik niet aan beginnen Dus doe iets wat je leuk lijkt! Ik zou zeggen doe eens gek Haha!

Waarom is NH niets voor jouw? Je hoeft niet extreem anders te gaan rijden, je moet alleen een stap terug doen en je verdiepen in je paard, er mee bezig zijn waarom een paard zo denkt als hij denkt, hem uitdagen om mee te denken, om na te denken. Als je daar niet toe bereid bent, kan ik je ook niet helpen. Ik kan alleen zeggen dat je je paard daarmee gigantisch tekort doet.

Ik mocht ooit eens een dagje NH uitproberen, was een leuke ervaring maar alleen voor een dag. heb er verder niks mee. Ik houd me eigen helemaal bij mijn trainingsschema. Zo af en toe eens een buitenrit. Ik daag hem genoeg uit in de training, hij doet altijd vrolijk mee, pikt altijd alles goed op en doet altijd super zijn best. Hij is nooit verveeld onder het rijden. Ik spring er ook is mee voor de afwisseling. het verdiepen in een paard noem ik geen nh, dat vind ik persoonlijk normaal bij alle takken van de paarden(sport).
Ik verdiep mij er tot zekere hoogte in, ik ga alleen niet in op het parelli gedeelte en de rest. Ik houd het bij mijn trainingen. En het werkt prima zo Lachen
Dat ik mijn paard tekort doet vind ik nogal scherp uit de bocht komen. Dat ik niet aan nh doe hoeft nog niet te betekenen dat ik slecht ben voor mijn paard of dat ik hem niet begrijp. Hij is keurig verzorgd, staat hele dagen op wei en heeft het prima naar zijn zin.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 22:32

Misschien omdat je het als een verplichting voelt dat je het juist minder vindt maar probeer het niet als een verplichting te zien.
Probeer wat anders met je paard en probeer het anders te bekijken.
Probeer de lat wat minder hoog te leggen en doe wat anders met je paard en "geniet" ervan. Knipoog

Succes!

heavybalou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 22:38

Ja vind ik ook, geniet van het rijden met je paard, op welke manier ook!!!

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 22:48

He ik kan me ook wel in jouw gevoel plaatsen, Ach gut ik heb het ook even gehad toen ik net les kreeg van mijn huidige instructrice, in het begin ging het kei goed, maar dat veranderde op een gegeven moment zo erg dat ik tijdens die lessen alleen maar aan het vechten was, en het gevoel kreeg dat ik niks goed kon doen en dat mn paardje vast beter bij iemand anders kon zijn dan bij mij, heb toen ook heel wat tranen gelaten, en voelde me ook k*t voordat ik er op moest en kwam er ook net zo weer vanaf. Ook hadden wij zo'n giga betweter op stal staan die overal commentaar op had, dus ook op mij. Eerst kon ik me daar wel overheen zetten, toen het rijden nog goed ging, maar toen het zo kl,te ging, trok ik t me ook aan. Maar geloof me, t komt allemaal goed. Heb schijt aan wat anderen zeggen, niet naar luisteren, heb je er misschien al eens bij stil gestaan wat voor mensen het tegen je zeggen? kunnen ze bijvoorbeeld niet ook jaloers zijn op wat je hebt? In mijn geval was dat namelijk zo, ze was jaloers op het feit dat ik nu dat paardje voor mezelf had, terwijl zij dat ook wilde en eigenlijk ook dat paard, nu dus de mijne, had willen hebben. En jaloers op me omdat ik slanker ben dan zij... jaja werkelijk... Clown

Doe je eigen ding, en laat je niet afleiden. Ga inderdaad zoals al eerder gezegt bij je zelf te raden waar je op dit moment voor rijdt, voor je plezier of voor de prestatie? Ontspan je lekker met je paardje, lekker naar het bos of dijk, of wat je dan ook in de buurt hebt. Ik weet ook niet of dat je paard gewend is om veel of vaak te trainen? Zou natuurlijk kunnen dat hij ook een dipje heeft en even geen zin heeft...
Kortom even rustig aan doen, ontspan en maak plezier, en vooral, heb lak aan de rest!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 22:53

casperrr schreef:
Dat ik niet aan nh doe hoeft nog niet te betekenen dat ik slecht ben voor mijn paard of dat ik hem niet begrijp. Hij is keurig verzorgd, staat hele dagen op wei en heeft het prima naar zijn zin.

Toch frappant dat je usernaam op bokt de naam is van een paard dat Parelli heeft aangekocht omdat hij iedereen er af bokte die probeerde op zijn rug te gaan zitten. Volgens Parelli een van de moeilijkste paarden die hij ooit in handen heeft gehad. Maar dit even terzijde.

Wat hield die NH dag eigenlijk in? Wat is er gebeurt dat NH zo'n "negatieve" bijsmaak heeft gekregen? NH is niet zweverig. Dat je je in de manier van denken van paarden verdiept kwam er in je eerste reactie niet uit. En paarden berusten heel snel (en geven snel de indruk tevreden te zijn.) Is geen kritiek, maar toch iets om even bij stil te staan.

Maar tot slot toch nog even dit:

Als je tevreden bent met wat je krijgt, je paard behandelt zoals je het tot nog toe hebt behandelt, zul je altijd krijgen wat je tot nu toe hebt gehad. Maar er is meer....

Zie link van Honza Blaha (De Utroligste)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 22:56

rashida schreef:
Hebben julie het filmpje al gezien van cassidy!! Echt super gaaf als je dat kan met je paard zeg. woow. Lijkt me ook leuk om te gaan leren, alleen ben ik bang dat ik dat niet kan.

Het is voor iedereen te leren...en iedereen kan dat.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 23:01

mijn naam doelt op het paard waar ik op rijd -> casper, als ik hem riep op wei riep dat hij naar me toe kwam riep ik altijd casperrr, vandaar mijn naam Knipoog

Wat die dag inhield? Ik ben bij een meeting geweest van een bokker die NH doet. We hebben er dvd's over gekeken, ze heeft me het een en ander uit gelegd zowel bij het paard als bij de dvd's. Verder heeft ze me nog het een en ander verteld over parelli, natuurlijk bekappen e.d.

Waarom ik er niet aan doe? dan zal ik even recht door zee zijn, ik vond er niks aan. Het was leuk voor een dagje maar meer niet. Mijn hart (en ziel) liggen bij de sport, de dressuur en springsport. Ik wil me eigen en het paard ontwikkelen om hogerop te komen in de sport.

Citaat:
Als je tevreden bent met wat je krijgt, je paard behandelt zoals je het tot nog toe hebt behandelt, zul je altijd krijgen wat je tot nu toe hebt gehad. Maar er is meer....

Ik train vaak, heel vaak en we verbeteren altijd, dat is ook mijn doel, om steeds beterder te worden. Lachen En daar kan de NH mij niet bij helpen en ik kan me er eigen ook niet in vinden.
Jouw link heb ik bekeken en dat spreekt me niet aan, ik zie niet in dat ik dan meer bereik met mijn paard.

edit: laten we terug on-topic gaan Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 23:22

Ik denk dat je je in Parelli vergist. Uiteindelijk kun je namelijk gewoon doorgaan met wat je nu doet. Met een nuance erbij. Je moet even terug naar de grond, even wat oefeningen doen die Parelli je geeft, en kunt uiteindelijk weer terug naar je eigen ding. En dan krijg je wat je tot nog toe kreeg, en een stukje meer.

David en Karen O'Connor, leden van het USA Olympische team (en winnaar van Olympische Medailles), passen Parelli toe in hun dagelijkse werk met paarden. Dus niets zweverigs, niet per definitie bitloos en bareback rijden zoals dat filmpje te zien is waar jij dus niets aan vindt. Keihard trainen voor Olympische disciplines. En dan kun jij je afvragen of de resultaten tijdens de Olympische spelen dankzij methode Parelli of ondanks methode Parelli verkregen zijn...

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 23:25

goeroe schreef:
@Cassidy: Als ik jouw reacties lees krijg ik bijna het gevoel dat je vindt dat mensen die niet aan NH doen maar slechte (paarden)mensen zijn. Ik weet dat het er niet letterlijk zo staat en misschien is het ook niet zo bedoelt (en deze opmerking is dan ook niet als een aanval bedoelt) maar als ik het zo ervaar hebben misschien meer mensen dat idee. Het komt nogal opdringerig op mij over.

Hier probeerde ik het nog subtiel, maar ben jij grootaandeelhouder ofzo? Clown

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 23:32

Nee hoor. Probeer alleen mensen naar het water te leiden en te laten drinken.
Merk alleen weer eens dat ik hier mijn energie en tijd verspil Haha!

You may lead a horse to water, but you cannot make him drink....

En als er dan weer eens een paardeneigenaar is die de paarden aan de wilgen hangt omdat hij er geen lol meer in heeft...so be it.

(Je kunt met methode JBF (jan boeren fluitjes) overigens ook een heel eind komen hoor...maar het uiterste ga je van je paard niet krijgen).

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 23:37

Klinkt als een oprecht en nobel streven Cassidy. Knipoog Maar we raken wel flink off-topic zo. Ik ga maar naar bed, voordat het helemaal uit de klauwen loopt. Slaap lekker voor straks! Haha!

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 23:39

Dat is oneerlijk Cassidy, je doet nu net alsof iedereen die absoluut niet aan NH of wat dan ook doet z'n paard slecht behandeld en dat je hem zo'n beetje de afgrond in helpt. Ik krijg nu eerder het gevoel dat je mensen wilt gaan dwingen om dit te doen en niet verder te kijken dat er meerdere wegen naar Rome leiden en dat NH niet altijd de 'o zo perfecte' oplossing is.
Neem aan dat er dan niet zo veel topsportpaard in Nl rondliepen die het echt heel goed doen en er nog steeds lol in hebben!

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 23:46

@Cassidy: Niet om het een of het ander, de TS heeft toch helemaal niet gezegt dat ze haar paardje de deur uit doet? Ze voelt zich al K*t genoeg denk ik zo, en ik denk niet dat het echt helpt als er zulk commentaar geleverd word, het is toch ieder voor zich? Ik bedoel, ik ben toevallig wel geinteresseerd in NH, alleen ik ben er wel uitgekomen zonder dat ik dat heb toegepast (mede omdat ik daar ook geen persoonlijke ervaring mee heb en ook niemand in de buurt die dat wel heeft) Maar als iemand bijv. niet zo gecharmeerd is van NH, en op dit moment geen lol heeft in het rijden om wat voor reden dan ook, betekend dat toch niet direct dat het paard aan de wilgen wordt gehangen? Dat was naar mijn mening meer een uitspraak over hoe ze zich voelt ten opzichte van dr paardje, dat ze niet goed genoeg zou zijn voor het dier en dat het daardoor misschien slechter zou gaan met rijden, en dat daarom het paard misschien ergens anders beter af zou zijn dan bij haar. Ik ken die gevoelens en uitspraken wel, ik heb ze ook gehad, en het laatste wat je wil is dat je je paard eruit moet doen omdat het niet meer gaat, maar daar kun je je echt kl.te onder voelen. dit is overigens niet aanvallend bedoeld hoor Clown , maar ik denk dat ik me wel kan verplaatsen in de TS, uit eigen ervaringen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 23:58

Bij deze mijn laatste bericht in dit topic:

Hear and you forget; see and you remember; do and you understand.

En: lack of fun resulteerd uiteindelijk in lack of funds. Waar je geen lol meer in hebt, ga je uiteindelijk ook niet voor blijven betalen (en paarden zijn nu eenmaal NIET goedkoop).

Voor de TS hoop ik dat ze haar lol bij de paarden weer terugvindt, en een manier vindt om haar zekerheid bij paarden weer terug te krijgen, want het blijft de mooiste verslaving op aarde...

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 07:34

[PP] -> [RT-P]

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 12:01

Zorgen van je afzetten!
"Oogkleppen op" voor degene in je stal
Paard nemen en de bos in gaan,
en rijden tot je voelt dat jullie beiden het terug leuk vinden, doorbreek de sleur!
Zet een rijpauze in,
doe Vrijheidsdressuur, Natural Horsemanship levels
Je zult merken dat je je paard mee sleurt in een spel tussen jullie twee, hij krijgt een "break" van lichaamelijke arbeid en mag zich geestelijk uitstorten (en als hij het goed heeft volgepropt met koekje bij de vd) en hij gaat graag terug iets voor jou doen.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 15:04

Hee ja ik herken mezelf hierook wel in. Lijkt of geen enkel paard luistert en wordt daar erg onzeker van

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 17:48

Je verhaal komt me een beetje bekend voor. Maar dan in een iets ander opzicht, mijn plezier in het rijden en paard is een tijdlang vergald geweest omdat ik domweg op de verkeerde stal stond met een instructrice die voor mij verkeerd was. Ik dacht echt dat ik niks kon en dat mijn paard vanalles mankeerde. Toen ben ik met angst en beven naar een stal verhuisd waarvan de eigenaren mij verzekerden dat ik gewoon lekker lol moest hebben en gewoon mijn ding moest doen wat IK wilde. Heb er een andere instructrice bijgezocht en het is helemaal goedgekomen. Niet dat ik nu super rijd, ik ben geen ster, maar paard en ik hebben ontzettend veel plezier samen. En niemand zegt bij ons iets of bemoeit zich ongevraagd ergens mee.
Wat ik bedoel te zeggen: misschien moet je het gewoon eens op een nieuwe stal proberen met een nieuwe instructrice. En vooral doen wat je leuk vind. Als jij het fijn vind om een maand niet te rijden en je paard alleen maar te poetsen en ermee te wandelen, dan is dat okee. Het móet niet. Als je weer lekker in je vel zit dan komt de zin in het rijden vanzelf wel weer. Laat je niks opdwingen wat je niet wil. Wat hier al eerder gezegd werd, er leiden meer wegen naar Rome.

maaike93

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 18:26

probeer naar je paard te kijken en luisteren.
Waarom vertoont hij dat gedrag onder het zadel?
Zoek een GOEDE! instructrise die zowel voor jou als voor je paard fijn is. Die deze problemen kan oplossen, en dan niet met zweepslagen, maar een intructrice die echt naar de OORZAAK kijkt, en niet meteen met hulpmiddelen gaat smijten.

Ik had laatst ook zo'n kleine terugval (van een paar dagen dag lang ) M'n vzpaard was totaal niet ontspannen, en het lukte gewoon even niet meer.
Heb de dag daarna les gehad, oa geduld hebben, paard zijn hoofd naar beneden vragen, verdergaan als de ontspanning er echt is etc.
En het gaat nu weer helemaal goed! Lovers

Kinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 20:06

Vreselijk is dit gevoel he? Het gevoel dat je jezelf moet 'bewijzen' op je stal? Dat het Paard absolúút niet doet wat je wilt en dat als je er af stapt denkt; 'Was dit het nou weer? Waarom vond ik het niet leuk'? Ik heb ook zo'n vreselijke periode achter de rug.
Maar toen kwam de zomer (nouja... Voor zover er hier in Nederland zomer is geweest! Tong uitsteken) en konden we lekker naar buiten samen. Lekker alles vergeten, geen gezeik van iedereen op stal, geen gevecht onder het rijden maar lekker sámen zijn. Genieten van elkaar in plaats van vechten!
Heb je dat ook al geprobeerd met je Paard? Lekker naar buiten? Crossen? Door de bossen in keiharde draf draven? Alles vergeten?
Ik vind het heel sneu voor je! Echt waar!
Je krijgt goede tips hier, in dit topic! Hopelijk helpt het wat!!!
Sterkte ermee.

stef_1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 21:25

probeer het gewoon weer op te paken Knipoog

Shappiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 21:40

Het zal heus niet aan jou liggen. MIsschien moet je inderdaad eens iets als Parelli proberen, dat is echt gaaf!!
Succes ermee meid!
Groetjes

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 21:42

het leven is 1 groot feest, je moet alleen wel
zelf de ballonnetjes opblazen en ophangen....

Ga genieten, op jouw manier!!! En wat de rest
ervan denkt??? jammer dan... Jij moet plezier
hebben samen met je paard, en hoe je dat
voor elkaar krijgt is voor iedereen anders!!!

of het nou NH of niet NH is..
(nee, niet weer, off topic gaan, met preken voor of tegen)
strand wandelen of racen...(ik hou wel / niet van buitenritten)
samen een avond wandeling maken (vergeet je lampjes niet)
of gewoon dwars door de stad naar de supermarkt.. (is ie verkeersmak?)

jij zit op stal met wat ze vinden..
Nou hier op bokt kun je ook niets kwijt, zonder dat de volgende
erover valt....
Dus morgen begin je met dat te doen, wat je altijd al had
gewilt of dat wat je nog nooit gedaan hebt...