Praktijkprobleem met een jonge ruin!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

laffayette

Re: Praktijkprobleem met een jonge ruin!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 12:51

heey webster,

op de punten heb ik nee op kunnen zeggen en ga zeker eens proberen wat jij hebt gedaan.
miss. is dit wel de gouden tip, thanks!!!!
ga het straks eens proberen.
als hij er vandoor gaat zoekt hij idd. mijn steun op en piept weg.
als ik hem nou eens los laat kan het veel uitmaken!!!

thanks,thanks,thanks en ga het vanavond gelijk proberen Tong uitsteken

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:54

Harder aan het werk? Denk eerder dat dat deel van het probleem kan zijn. 3 jaar is erg, erg jong. Misschien is het juist beter om hem eens een tijd terug de wei op te doen om alles te verwerken?

Verder ben ik het eens met het punt dat Cassidy naar voren probeert te brengen, namelijk dat jij wss er toch anders opzit zonder de thiedeman eraan. Of je dat nou wilt of niet. En zelfs al heb jij zelf het idee dat dat niet zo is, je paard voelt het wel! En dat kan voldoende zijn om hem weg te doen schieten.
Zeker bij een jong paard, dat nog niet zoveel vertrouwen heeft, is het erg aanlokkelijk om weg te rennen als hij onzekerheid voelt van jouw kant. Helemaal niet vreemd. De oplossing is m.i. dan ook om er iemand op te zetten die correct maar met lef kan rijden, zonder hulpteugels, die het paard even doorrijdt en vertrouwen geeft, en er een gedegen basis inbrengt. Dan kan jij (na je zwangerschap bijv) lekker rijden, en zal je paard ook niet zo snel meer van slag raken als je zelf even wat onzekerder bent.

Verder, tanden nakijken 1x per jaar, weet je hoeveel er bij een jong paard kan veranderen in een jaar? Vind hij verder het bit dat je gebruikt wel prettig, goed passend ed? En dan bedoel ik niet enkel de breedte maar ook de dikte, soort, materiaal.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:55

laffayette schreef:
nou nou cassidy, doe eens even normaal jah???
hou oud ben je???
pfffff ik gebruik een thiedeman niet om hem in de krul te rijden weet niet wat jij er mee doet ma ikke niet.
probeer hem bij me te houden.

als je zo zeker van je zaak bent kom dan maar eens kijken oke?
pfffff die reactie's van jouw beetje kindertijd he?

Je vroeg naar leeftijd: ik ben 42. Ik hoef niet te kijken, van mij mag je je eigen fouten maken, ik vind alleen dat je erg onverantwoord bezig bent met het leven wat je bij je draagt, en met je paard. Jij leert je paard dingen verkeerd aan, straks kom je in een periode dat je door je zwangerschap niet meer kunt rijden, daarna misschien een periode waarin je niet meer wilt rijden, en paard staat met het probleem. Paard wordt misschien uiteindelijk verkocht omdat je er geen zin en tijd meer in hebt (want kind vraagt veel aandacht, tijd en misschien wel geld) en dan staat daar een paard van inmiddels 4 of 5 met een serieus probleem dat jij er in hebt gereden omdat jij zonodig door moest, ondanks je zwangerschap.

Ik kom misschien wel bot over, maar ben daar heel eerlijk in. Als ik een dergelijk probleem tegen zou komen (en nee, ik ben niet zwanger, maar ook geen held, geen enkel paard is het waard om je nek op te breken of om de rest van je leven in een rolstoel te belanden) zou ik hem uit handen geven. En dat betekend niet meteen verkopen, maar laten corrigeren. Die ambitie om dat zelf op te lossen heb ik iig niet.

laffayette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 13:00

oke, dat was een eerlijk antwoord van je.
het paard is er mee begonnen voordat ik de thiedeman ging gebruiken en voordat ik wist dat ik zwanger was!!!
dit voor alle duidelijkheid!!!
de afgelopen keren is hij er niet meer tussenuit geknepen en is hij braaf geweest.
m.b.v. mijn instructrice en mezelf lossen we dit probleem wel op. heb nog voor ergere vuren gestaan Vork
maar desondanks vroeg ik toch nog enkele tips aan jullie om meschien nieuwe dingen erbij te leren, dit kon volgens mij geen kwaad.

groetjes en bedankt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 13:03

Als je een tip wilt hebben om dit op te lossen, leer je paard de one-rein stop aan. Eerst in stilstand, later in draf, uiteindelijk in galop. Neusje helemaal naar je stijgbeugel toe, dan kan hij niet rechtuit galopperen. Is de beste noodrem, vraagt alleen wat voorbereiding. En als de ondergrond erg glad is, riskeer je dat je met paard onderuit kunt gaan.

Zie: http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... nerein.htm

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 13:43

Cassidy schreef:
Als je een tip wilt hebben om dit op te lossen, leer je paard de one-rein stop aan. Eerst in stilstand, later in draf, uiteindelijk in galop. Neusje helemaal naar je stijgbeugel toe, dan kan hij niet rechtuit galopperen. Is de beste noodrem, vraagt alleen wat voorbereiding. En als de ondergrond erg glad is, riskeer je dat je met paard onderuit kunt gaan.

Zie: http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... nerein.htm

Heb zo een beetje mijn twijfels bij deze manier van stoppen. Dat paard op de website heeft een halster aan en geen bit. met een bit, kan je zo ernstige verwondingen veroorzaken. En zo lopen is ook niet echt een natuurlijke houding.
Wat wij geleerd kregen als noodrem bij de rijkswacht is het volgende : leg je zwakste hand aan de schoft van je zadel en hou goed vast, ga recht staan in je beugels, iets achterover, je sterkste hand, teugel iets korter en hoog houden en dan trekken met je sterkste hand, eigenlijk meer snokken, dus contact telkens verbreken. Dit was de noodoplossing als je paard op hol is en in de richting van een drukke weg galoppeerd. Voltes draaien zou mooi zijn, maar op straat tussen de auto, zijn soms andere middelen nodig!!! Het helpt wel, maar is verre van paardvriendelijk. Let wel.. De opleiding die wij kregen is correct geweest, volgens de klassieke rijkunst. Deze methode werd ons gewoon als tip gegeven, geizen er veel paarden bij waren die een mond van beton hadden. (jarenlang met een stang en trens uit de 1ste WO en dan een gebroken pelham krijgen)Dit dus nooit thuis proberen!!!!!!!!! Behalve als je veiligheid op het spel staat en alle paardvriendelijke methodes uitgeput zijn. Knipoog Knipoog

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 13:51

Cassidy schreef:
Miss_R_Horse schreef:
Misschien durf je er zelf ook wel meer er aan te rijden met een thiedeman??

Als de zekerheid van hulpteugels moet komen ben je niet goed bezig.
Waarom hang je er niet meteen een slof in, geen gel u l, in de krul. Kan paard ook geen kant meer uit
Nogal kort door de bocht dit. Met goed gebruik van een hulpteugel is niks mis.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 13:56

Het vergelijk was niet gemaakt om weer de discussie over hulpteugels te starten, daar zijn al genoeg topics over.
Ik heb echter ook gezien dat er voor ieder kilo sportbrok die er in ging, een teugel bij werd gepakt omdat het paard ander helemaal niet meer te houden was...

laffayette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 15:51

jah daarom en wilde gewoon wat tips, maar van tips kwam meer Pling
geeft niets zolang iedereen maar vriendelijk en behulpzaam blijft is alles in orde!

in ieder geval thnx voor alle bruikbare tips en ben het er mee eens dat bij een juiste gebruik van hulpteugels dat het geen kwaad kan, maar idd daar gaat het hier niet over Cool

ik zal eens kijken of ik een foto van mijn slimmerik kan plaatsen hihi.

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:27

Ik weet natuurlijk niet of je dat al gedaan hebt, maar misschien moet je ook even laten nakijken of hij last heeft van wolfstandjes, was bij mij paardje zo. Hij werd er opzich niet heel wild van ofzo, maar wel erg onrustig en ging schudden met zen hoofd, nu zijn ze er uit en is hij een stuk relaxter. En naja, verder ben ik het grootendeels eens met de andere tips, vooral ook met de tip om als hij hard gaat dat je hem dan juist gaat aandrijven en lang laat (als dat jezelf niet in gevaar brengt) de meesten schrikken daar zo van (ook de haflingers van de manege waar ik werk op het strand) dat ze vanzelf stoppen en het toch niet meer zo leuk is..

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:34

heyhey ik kom even bemoeien Knipoog ik gebruik nooit een tiedemanteugel maar gaat een paard met dit ding eraan wel ineens helemaal onstpannen lopen?? dan zou ie ut zonder ook ong meoten doen want je hebt um ten slotte en doorheen geholpen toch, hij weet de weg.
maar als er niks medisch aan de hand is zou ik toch eens gaan nadenken dat ie jou te slim af probeert te zijn.