Ik schaam me dood....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GabberGill

Re: Ik schaam me dood....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 16:58

hahaha ik snap het ik ben het met ellepel tegen. Sluit het met nog wat oefeningen af zodat ze toch geluisterd heeft

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 17:00

Citaat:
paarden bedenken geen trucjes om onder het werk uit te komen

daar heb je helemaal gelijk in......

die trucjes worden hun aangeleerd door de ruiter zelf, meestal door onkundig rijden.

niet goed luisteren naar t paard....

TS, als je paard je uitprobeerd zou ik gewoon doorzetten....

jij kent je paard tenslotte het beste.....

als je je paard weg zet, bij elke keer dat hij dwars is, krijg je dus wat ik zeg in mijn 1e 2 zinnen....

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 17:13

Dancie schreef:
oohw ja dus als je paard niet luisterd geef je haar haar zin en stap je haar uit en stopt alsjeblieft daar krijg je stakende paarden van. Als jij je paard dus niet de baas bent en hij luisterd niet naar joumoet je vooral niet stoppen met waar je mee bezig bent dat is het domste wat je kan doen. Uitvlucht noemen ze het ook wel geen zin om te werken dus ja dan maar klieren als jij dan nog eens toegeeft aan het paard alsjeblieft.

Nee, nee, neeee! Zo dénken paarden niet, alsjeblieft! Paarden denken niet in winnen en verliezen, ze bedenken geen trucjes om onder het werk uit te komen, en ze doen niet expres vervelende dingen om hun berijder dwars te zitten.

Als je zó denkt, heb je imo nog veel te leren (en dat is absoluut niet gemeen bedoeld, want jij zal weer andere dingen weten waar ik nooit van heb gehoord), en kun je dit ook niet zomaar aan iemand gaan vertellen met een 'vervelend' paard.

Zou zo graag willen dat iedereen uit zichzelf wel kan bedenken dat paarden niet zo denken, maar ménsen die zó over paarden denken... Dáár krijg je de dwarse paarden van.

"Even flink doorzetten" "Hem laten zien wie de baas is" "Niet afstappen, want dan heeft het paard gewonnen" "Zorg dat jij altijd de laatste klap verkoopt, anders ben jij onderdanig", wérkt gewoon niet bij paarden. Écht niet.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 17:16

sigrid1182 schreef:
Citaat:
paarden bedenken geen trucjes om onder het werk uit te komen

daar heb je helemaal gelijk in......

die trucjes worden hun aangeleerd door de ruiter zelf, meestal door onkundig rijden.

niet goed luisteren naar t paard....

TS, als je paard je uitprobeerd zou ik gewoon doorzetten....

jij kent je paard tenslotte het beste.....

als je je paard weg zet, bij elke keer dat hij dwars is, krijg je dus wat ik zeg in mijn 1e 2 zinnen....

Niet goed luisteren naar je paard is inderdaad probleem nummer 1.

Maar dat los je niet op, door elke keer maar door te blijven rijden. Want óók paarden hebben pijn, zijn gewoon een dag chaggie, hebben een keertje spierpijn, of snáppen het gewoon niet. Dan moet je dus naar je paard luisteren, en zeggen van: "We proberen het nog een keer, of we doen wat makkelijkers, en dan zijn we gewoon klaar". Als je maar door blijft pushen, push je straks dwars door je paard heen.

En sommige paarden kunnen dat hebben, andere paarden raken zo in zichzelf gekeerd, dat er geen land meer mee te bezeilen is. Omdat je dus niet naar je paard luisterd.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 17:30

Ik ben het volledig eens met Myukii !
En al de anderen die toch blijven zeggen 'als je je paard dan op stal zet, heeft je paard gewonnen en dit en dat', die moeten maar eens 'Paarden spreken' van Coates lezen !
Paarden bedenken idd helemaal geen trucjes om onder het rijden onderuit te komen ! Als het rijden niet lukt heeft je paard altijd een reden & hij wilt je duidelijk maken dat er iets is !
Sorry maar ik kan er heel boos van worden van mensen die 'dominant' over hun paard willen zijn !
Het gaat niet over dominant zijn ! Het gaat over wederzijds respect ! Als je dit echt niet kan begrijpen moet je echt maar eens 'Paarden Spreken' lezen ! Dan begrijp je het !

Edit: foutje

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 17:39

ik luister wel naar mijn paarden en ik heb ook zeker geen last van mijn paardjes maar ik hoor altijd van iedereen die bij mij rijd enzo "mijn paard is weer aan het staken enz."

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 17:48

Nou ik zet mijn paard wel weg als het niet lukt oid. Ik heb echt geen stakende draak nu op stal hoor. Hij heeft dan ook zeker niet gewonnen. In de ogen van de mens misschien, maar ook winnen komt niet voor in het woordenboek van het paard.

Wat ik ook een goede tip vindt om iets te pakken waarvan je weet dat hij het altijd goed doet. Stop daarna maar.
Lukt het vandaag niet, dan morgen wel. Maar als je paard gaat staken ben je dat punt al heel ver voorbij, en dat moet je de volgende keer zien te voorkomen

marieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 21:59

Als je inderdaad een beetje pisdsed wordt ga je een oefening doen die wel lukt...en niet doorgaan en je paard zijn mondhoeken beschadigen en hem daarna belonen want dan is het helemaal goed?????
Dus als mijn paard niet vooruittebranden is en ik schop hem vooruit met mijn wielen en ik trap gaatjes erin dan geeft dat niet als ik hem daarna maar uitbundig beloon...sorry hoor!??
Als je een probleem niet rijtechnisch op kan lossen dan hoeft je paard daar toch niet de dupe van teworden?

margriet7678

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 22:21

Je kunt het toch ook een beetje rustiger aanpakken? Waarom gelijk de pest in hebben als het na een paar uurtjes niet niet is gelukt. Geduld is een schone zaak. Ik hoop voor je dat er geen andere mensen in de buurt waren die de schade die jij hebt aangebracht hebben gezien.
Hopelijk heeft je paard er geen trauma aan over gehouden voor de rest van zijn leven.
Ik wens je veel wijsheid toe en je paard sterkte. Boos!

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 22:32

Nounou, een blijvend trauma is wel heel erg overdreven hoor. Haha! Het is niet netjes van de ts om zo te reageren naar haar paard, maar de meesten kunnen wel wat hebben.
Maar, als je een paard hebt wat van zichzelf al introvert is, dus snel in zichzelf gekeerd, als ze iets niet begrijpt inderdaad steigeren en heel gevoelig, kan het zijn dat ze (hij?) hier inderdaad gewoon van streek van is geraakt. 'Gevaarlijke' bij deze paarden is dat ze eerst heel veel toelaten, en dat ze dan ineens kunnen ontploffen, binnenvetters heet dat, ofzo?

Wil je niet meteen NH aansmeren, maar er is de laatste paar weken érg veel te lezen over de horsenality chart, van Parelli. Is echt héél interessant, als je er een kwartiertje over hebt gelezen, wordt je al een hele hoop duidelijker over verschillende paardentypes.
En als je weet welk type jouw paard is, kun je hem/haar daarnaar rijden, én zul je dit soort conflicten minder snel hebben. Haha!

Ach, tis maar een klein tipje Knipoog

Elinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 22:36

maybritt schreef:
Je kunt het toch ook een beetje rustiger aanpakken? Waarom gelijk de pest in hebben als het na een paar uurtjes niet niet is gelukt. Geduld is een schone zaak. Ik hoop voor je dat er geen andere mensen in de buurt waren die de schade die jij hebt aangebracht hebben gezien.
Hopelijk heeft je paard er geen trauma aan over gehouden voor de rest van zijn leven.

nounounou, wat een gigantisch overdreven opmerking zeg!
ben benieuwd hoe jij dat paard over je heen zou laten lopen, als het die van jou was.
ik doe mijn paard liever ook niet pijn, maar zodra mijn ventje steigert, of op een andere manier gemeen tegen me is,
geloof ik dat hij dat snel afleert.

laurentia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 23:08

<Paarden denken niet in winnen en verliezen, ze bedenken geen trucjes om onder het werk uit te komen, en ze doen niet expres vervelende dingen om hun berijder dwars te zitten.>

Ze bedenken geen trucjes, dat ben ik met je eens, maar ze leren wel door herhaling... soms is 2 keer al genoeg. Er zijn zat manege pony's met een legio aan trucjes om onder het werk uit te komen (plots in midden stil gaan staan bv) die hebben ze natuurlijk niet zelf bedacht, maar door toeval of ruiter die niet kon bij sturen geleerd dat dit werkt. Ik rij een voormalig manege pony. Ik heb nooit problemen met haar, we zijn volledig op elkaar ingespeeld (ik rij zonder zweep of sporen en soms zonder bit), ze gaat al naar links of rechts als ik er alleen maar aan denk, maar zet er een beginner op en na al die jaren komen ineens de trucjes weer omhoog.... (moet ik altijd stiekum wel om lachen)
En paarden zijn wel degelijk bezig met dominantie en daardoor soms ook uitproberen denk ik.

Voor de ts: voel je niet te schuldig, gedane zaken nemen geen keer. je paard vindt je heus nog wel lief. In mijn ogen is het enige wat je nu moet doe: hiervan leren en in de toekomst niet meer doen. het is toch niet niks de mond van een paard kapot rijden dus zorg ervoor dat het niet meer voorkomt.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 12:26

maybritt schreef:

Oooo man je moest es weten hoe dominant dat paard is haha.

Je leert ervan, ts. En udon misschien ook Nagelbijten / Gniffelen. Stoppen als het slecht gaat zou ik zelf niet doen. hij ken jou de baas willen zijn maar dat mag niet. Als mij iets niet lukt laat ik het er ook niet bij zitten ... Probeer er achter te komen waarom hij zo irritand was (domimantie? pijn? had ie een slechte dag? (...))
En dat paarden niet kunnen nadenken (goh laat ik mijn baas even pesten) ben ik het helemaal mee eens, maar dat neemt niet weg dat ze wel gewoon kunnen denken

En vervelend dat ie wondjes heeft .. Moge het snel weer over zijn Pling

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 12:55

Zo zie je maar dat er gigantische menings verschillen zijn. Ik ben der over eens dat als een paard ergens geen zin in heeft hij dingen aanleert. Bokt hij en je valt heeft hij dat door paarden zijn zeer slim. Ik wil echt niet zeggen dat ze het doen om te zieken.

ik heb zelf een zeer dominant paard dan je echt aanvalt in de wei. De meeste mensen rennen weg voor der dus dan is ze dus de leider . Ik blijf staan jaag der 5 rondjes op ga stilstaan en dan komt ze. Dus het blijkt maar geef je toe aan een dominant paard gaat hij over je heen lopen.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 13:07

De meningen verschillen inderdaad heel erg. Ik heb mijn eerste pony een keer een lel gegeven met een zweep kreeg ik te horen dat ik mijn pony mishandel?! Sommige paarden moeten af en toe even op hun plaats gewezen worden. Ik begrijp eruit dat als het paard na een ruzie wel doet wat er gevraagd wordt dat het gewoon protest was, geen zin hebben in wat er gevraagd wordt. Niet alle paarden zijn makkelijk te rijden en sommige zijn af en toe lekker tegen de draad. Ik accepteer ook niet dat als mijn paard vandaag super wijkt en het morgen vertikt. Uiteindelijk dazal ik dan echt wel een goede zijgang eruit krijgen.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 13:29

idd dat bedoel ik als je weet dat het paard het kan en je doet het vaker 3x doet hij het 4e x vertikt hij het nou dan zou ik ook doorstrijden al is het maar 1 pasje.

Brittol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 13:38

Ik heb het ook een keer gehad, toen waren haar mondhoeken een beetje geirriteert. Toen had zij haar dag niet, toen had ik m'n dag niet en tja.. Dan komt er niet echt heel veel soeps van. En zij werd alleen maar chagerijniger van mij, omdat ik gewoon niet lekker in m'n vel zat. Maar,goed.. Een mens maakt fouten, kan een keer gebeuren, zou me absoluut niet schamen als ik jou was. Gewoon volgende keer een beetje beter over nadenken. Lachen

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 13:40

Ik denk dat iedereen wel eens een gevechtje met zn paard heeft. die van mij kan ook wel eens goed tegenwerken. Schaafwondjes heeft hij nog nooit gehad, maar onlangs heeft hij in onze kleine discussie op zn lip gebeten (achteraf het wondje gezien), maar toen ik aan het rijden was me rot geschrokken toen ik hier en daar wat roze schuim zag. Tja ik zet hem soms gewoon terug op stal als hij zn dag niet heeft. Anders raken we alleen maar beide gefrustreerd.

Elinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 14:21

ik zet hem niet terug op stal.
ik rijd door totdat ik het opgelost heb, dat vind ik de beste manier Lachen.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 14:23

TurdusMerula schreef:
Ts, als jij het voor je eigen geweten kunt verantwoorden, dan is het goed. Lachen

Blijkbaar kan ze dat niet, want anders zou ze dit topic niet openen. Knipoog Ik denk dat je even na moet gaan of het terecht was. (waarschijnlijk wel als ik je post zo lees) Zo niet, dan zou ik me toch wel diep schamen ja. Was het wel terecht, dan moet je het gewoon achter je laten. Lachen

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 14:27

Elinee schreef:
ik zet hem niet terug op stal.
ik rijd door totdat ik het opgelost heb, dat vind ik de beste manier Lachen.

Idd maar ik vind dat het van paard tot paard afhangt. Soms kan ook ik mn dag niet hebben, en als we dan de volgende dag rijden is er meestal totaal geen probleem. Dus dan heb ik het liever zo. Ok als het echt koppig doen is, dan moet hij het niet proberen en het is ook niet zo dat hij na 5 min weer binnenstaat, maar dan rijd ik maar een half uur in plaats van een uur bv. Vanaf het moment hij dan eventjes goed/beter gaat stop ik het.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 14:28

marieke2 schreef:
Sorry...ik vind het dus niet de normaalste zaak van de wereld...dat het kan gebeuren ok maar zo makkelijk als erop gereageerd wordt...nee sorry.
De volgende keer meer rijtechnisch aanpakken en niet met je handen... dit wordt steeds meer een gevecht met je paard en hoe dan ook je gaat het eens verliezen.

Zou het pas erg vinden dat ze onder het rijden zou zien dat de mondhoeken kapot waren en doodleuk verder zou gaan.

Mijn paard heeft ook wel eens flink op zijn sodemieter nodig, hij krijgt een tik en als hij zich gedraagt rijden we nog tien minuten en stoppen we er mee als het goed gaat. We zijn op dat moment alle bij in een vreselijke bui, en door rijden heeft geen zin. Zijn me nog de hele dag bezig. Ik stop zodra het goed gaat, zodra hij zijn best doet en werkt.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 16:30

Dat kan verschillende oorzaken hebben hoor, een stukje vuil aan de bitringen kan ook zijn gaan schuren: het hóeft niet persé met jou te maken te hebben. Hou in de gaten of het bit/hoofdstel wel goed ligt (misschien knelt er iets, moet er een riempje iets losser o.i.d.) en smeer er wat uierzalf op.

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 21:10

Paarden zijn af en toe net zo eigenwijs als mensen
En ze kunnen net als wij af en toe hun dag niet hebben.
Als wij vervelende zijn krijgen we ook op ons kop dus zij ook.
Alleen vraag ik me af of die wondjes komen omdat je hem/haar te hard in de mond hebt getroken.
Dat is niet goed en lost eigenlijk niks op.
De wondjes gaan wel weer over niks om zorgen over te maken.
Een paard mag je best wel is aanpakken en een paar tikken geven hoor Bloos
Ik vind het ook niet altijd leuk maar als ik het niet doe dan loopt ze met een paar weken dwars over me heen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 21:45

Sorry dat ik het zeg , maar ik zou me wel schamen en zwaar schuldig voelen.
Paardrijden is geen machtstrijd en mogen zeker geen wondjes of wat ik van dat friesje las met gescheurde mondhoek van komen, ook al is je paard nog zo stout, zoek een oplossing, er zijn er zoveel, maar als je van te voren weet dat jeje paard pijn moet doen, en dat doet een gescheurde mondhoek dan gewoon niet gaan rijden,
Zalf erop doen zodat het niet te erg beschadigt vind ik wel heel erg, sorry, maar stap dan niet op een paard , leer eerst eens respect voor het dier krijgen en probeer het dan opnieuw.
Sorry dat ik zo reageer , maar het word steeds gekker allemaal en ook hoe er op gereageert word, van dat het niet erg is, wat is dan wel erg??
Verdrietig