steigeren, hoe voorkomen.....?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

midgie

Re: steigeren, hoe voorkomen.....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 08:04

Ik heb ook een 3 jarige die graag de lucht in gaat, ik ben heel veel gronewerk met haar aan het doen op de voest manier en train aan de hand accademische rijkunst en nu is het steigeren al bijne helemaal over , ze heeft het al 2 weken niet meer gedaan of zelfs geprobeert, gewoon heel veel geduld en vertrouwen opbouwen met mekaar, en zeker nooit slaan met een zweep tussen de oren , is echt gevaarlijk, ook al de andere dingen zijn gewoon fabels, je kan het eruit krijgen met een dosis geduld , sucses in elk geval.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 08:13

Zoek eerst de reden voor het steigeren: is er een bepaalde oefening die je paard niet leuk vindt, of is het écht puur uit heethoofdigheid? Het is altijd handig om te weten wanneer je dit kunt verwachten namelijk.
Verder: wat helpt als je paard staat te dreigen is niet tussen de oren slaan, maar met de 'knop' van je zweep een tikje op de hals. Niet hard, gewoon om duidelijk te maken dat dit niet de bedoeling is. Het paard is dan even verbaasd, zo van: 'Wat doe jíj nou?', en dan kun je hem/haar vaak wel weer voorwaarts drijven. Wat inderdaad ook helpt is om stelling aan te nemen, dan kunnen paarden vaak niet meer omhoog...

Edit: met de hals bedoel ik overigens bovenop, bij de manen, niet de zijkant. Dat is dus richting de oren, maar niet óp de oren omdat dat wel een érg gevoelige plek is en bovendien kan je je paard daar ook erg angstig mee maken.

GillsGipsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 22:07

loulou schreef:
mijn paard is nogal een heethoofd. regelmatig dreigt hij ook om te gaan steigeren. meestal blijft het dan bij een beetje hupsen en dreigen. afgelopen week kwam hij dus echt omhoog en toen dus ook meteen echt goed. iedereen op stal die had zag dacht dat hij zich achterover zou laten klappen, inclusief ikzelf. waardoor ik er dus af ben gesprongen en niet echt fijn terecht ben gekomen (gekneusde rib)

Jeetje wat vervelend, is het een jong paard? Net zadelmak of zo? Hoop dat het bij een eenmalige aktie blijft, want vaak hoor je dat als ze er eenmaal mee beginnen, ze dit omdat het dus gewoon vaak lukt vaker doen, dan heb je dus serieus een probleem. Die paarden weten dat het ze lukt om door zooo mega steil te steigeren, om de berijder eraf te krijgen of in ieder geval onder het werk uit te kunnen komen. Tja en dan kun je allerlei toeteren en bellen proberen, maar dan lukt het niet om het ze af te leren. Ik weet niet of je al wedstrijden rijdt, maar kijk maar uit, daar kan je paard als je dat dan eenmaal wilt gaan doen ook uitproberen........
Als ze eenmaal doorhebben dat ze zich wel achterover kunnen laten vallen, dan helpt echt niks, want ze weten dat ze zich gewoon kunnen laten vallen en dat dan niemand blijft zitten.
Succes verder.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 01:15

Als je voelt dat hij wil gaan remmen, gelijk naar voren rijden. Paard moet toch eerst stilstaan voordat hij omhoog kan..

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 01:54

wij hebben ook een merrie gehad die onder de catogorie slank en heet hoofd viel...
leuk dier, maar als ze ergens mee zat kwam ze meteen omhoog.
niks hielp...
totdat we prive les kregen van een vrouwtje en die heeft ons toen geleerd om het paard om te trekken.
zodra het paard omgetrokken was en met haar neus bij mijn been zat meteen een tik verkopen.. Nagelbijten / Gniffelen
dit gebeurde allemaal in een fractie van een seconden en na enkele weken kwam ze dan ook niet meer omhoog.
nu is het een fijne merrie zonder streken en ze wordt nu gereden door een 8 jarig meisje Lachen

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 04:23

Djoena schreef:
wij hebben ook een merrie gehad die onder de catogorie slank en heet hoofd viel...
niks hielp...
totdat we prive les kregen van een vrouwtje en die heeft ons toen geleerd om het paard om te trekken.
zodra het paard omgetrokken was en met haar neus bij mijn been zat meteen een tik verkopen.. Nagelbijten / Gniffelen
dit gebeurde allemaal in een fractie van een seconden en na enkele weken kwam ze dan ook niet meer omhoog.
nu is het een fijne merrie zonder streken en ze wordt nu gereden door een 8 jarig meisje Lachen

Zou niet mijn manier van 'oplossen' zijn. Er is toch echt een reden waarom het paard steigert.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 11:30

patsur schreef:
Djoena schreef:
niks hielp...

Zou niet mijn manier van 'oplossen' zijn. Er is toch echt een reden waarom het paard steigert.

er waren al foto's gemaakt van haar rug/benen en hals.
werdt niks gevonden, behalve dat ze een heethoofd was en erg drammerig.
dus dit was de beste oplossing.
zoals ik al had vermeld was alles al geprobeerd.
maar idd als je nog niet heb onderzocht waarom je paard stijgerd is dit NIET de oplossing, eerst onderzoeken en dan het probleem oplossen Lachen

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 11:44

Nou loulou ik weet hoe je je op zo'n moment voelt. Ik heb ook zo'n exemplaar. Als Norton iets niet wil gebeurd het ook niet of ik hem flinke klappen geef of niets doe het maakt niet uit. Mijn paard heeft een verleden als steigeraar is nu inmiddels 12 jaar en doet het weinig meer. Alleen met buitenrijden (wat ik dus ook niet alleen kan) als er dan iets aparts gebeurt gaat hij staken (acherwaarts omdraaien je kent het wel) en probeert te steigeren. Soms vliegt hij ook echt omhoog. Dit doet hij ook midden op een drukke weg als ik alleen ben dus dat riskeer ik niet meer. Angst heb ik niet voor hem, maar om nu plat op het asfalt te vallen nee dank je. Hij is verder 100% verkeersmak dus daar ligt het niet aan niet dat je denkt dat ik de weg op ga met een of andere gek. Het kan zijn dat hij een brievenbus of een groencontainer doodeng vind of gewoon een steen of boom. Ik heb het redelijk opgelost maar het is ook niet de ideale oplossing. Ik heb hem na 4 jaar vechten zover dat als hij iets eng vindt hij mag wel gaan stilstaan maar niet achteruit, omdraaien of steigeren, dan na enkele minuten te hebben gekeken stap ik weer aan. Meestal is hij dan ook al vergeten waarom dat probleem er was. Hij moet tijdens die minuten wel stilstaan en niet gaan staan te klieren. Tijdens het dressuren thuis kan hij ook probleemloos stilstaan dus buiten ook is mijn mening.

Nadia2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 12:08

mijn paard stijgerde eerst ook heel vaak ben een keer met uhm agter over gevallen op de weg had ik een zwaare herseschuding duz ik weet hoe het is maar hij doet het nu niet meer maar ik heb toen ook geleert dat je hem naar links of naar recht moet stuuren en goed naar vooren zitten!!

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 17:38

Mijn 4-jarige heeft het tot nu toe 2x gedaan. telkens alleen maar als ze zich ergens écht rot van schrok. Ik heb er toen geen aandacht aan besteed omdat het beestje op zich al bang genoeg was zonder ook nog eens straf te krijgen.
Ze steigert anders nooit en het is nu al maanden geleden.

Misschien stopt ze er dus wel mee als je gewoon lekker gaat rijden zonder aandacht te besteden aan haar gedrag?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 09:16

laffayette schreef:
hallo meiden,

ik heb een 3 jarige slanke lenige ruin en is sinds januarie zadelmak, hij loopt heel netjes en is echt altijd braaf geweest.
sinds juli heeft hij het geintje uitgehaald om er tussen uit te knijpen en is mijn instructrice erop gekropen en haalde dit zelfde geintje uit. je kan hem dan niet corrigeren. sindsdien ben ik een tideman gaan gebruiken en dit werkt heel goed. Maar nu ik dit ding weg wil laten gaat hij er soms tussenuit en springt dan omhoog wat erg gevaarlijk is. Heeft iemand tips?

groetjes

Dit topic gaat over hoe je steigeren kunt voorkomen. Jouw vraag is anders. Je kunt daarom beter zelf een topic starten Knipoog

Inèske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 10:11

welja wat ik wel es gehoord heb, is dat je je paard moet omslaan (dan moet je wel zorgen dat jij ervan kunt zijn voordat hij op de grond komt he Haha!)... Persoonlijk vind ik dat een barbaarse methode...

Wat ik zou doen: meer tijd in grondwerk steken... Doe ik nu ook met sientje en ze protesteerd al veel minder (is ook zo'n heethoofd onder het zadel :p)

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 11:29

ELpatcho schreef:
mijn pony staat ook bij het minste of gerinste op dr achterbenen we zijn naar gert van den hof geweest ermee, en die heeft mij geleerd dat je het paard gelijk om moet trekken, dus nu zodra die dreigt omhoog te gaan zet ik mn rechter OF linkerhand achter mn been en trek je dr zo om, ff 2 rondjes laten draaien en weer verder rijden

Dit heb ik ook gehoord van mijn vroeger lesgeefster die ook de paarden van de cavalerie leert.

Ze trekken de paarden om VOOR dat ze steigeren. Bv Je neemt met je hand het bit vast aan eender welke kant en trekt het naar je knie...zodat ze hun hoofd helemaal opzij hebben en geen andere kant uitkunnen...ook niet omhoog en ook niet bokken...dan zet je je benen erin en draai je rondjes minstens twee...probeer dan opnieuw gewoon te rijden en als ie terug dreigt gelijk terug om trekken. Schijnt heel goed te helpen maar is volgens mij niet voor elke ruiter weggelegd dit te doen omdat je heel erg goed moet kunnen rijden om zoiets aan te voelen en uit te voeren.

laffayette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 11:07

oke ik zal mijn eigen tpoic starten.
maar alvast bedankt voor de goeie tips en hier ook succes verder!!!

groetjes

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 12:58

ben een aantal dagen in het buitenland geweest, dus had opeens veel bij te lezen Haha!

GillsGipsey: het gedrag is niet puur omdat hij nog jong is, hij is namelijk al 9. al schatten ze hem vaak 3 als ik ergens ben Knipoog

omtrekken valt idd te proberen. al kwam hij de laatste keer ook omhoog nadat hij zijwaarts was gegaan. hij had zijn hoofd dus al best erg naar links. en kwam daardoor ook zo eng scheef omhoog. ik ben dus bang dat hij gewoon zo lenig is, dat als hij echt wil, hij toch wel omhoog kan.

patsur: hard vooruit schoppen helpt dus niet. dat deed ik afgelopen keer. waardoor hij nog heter werd en omhoog kwam. meestal is het hoe harder ik schop hoe harder hij achteruit/zijwaarts gaat.

waarschijnlijk moet ik hem in het vervolg minder willen forceren ergens langs te gaan als hij zich aanstelt. eigenlijk niet mijn manier, want ik weet dat het 90 % aanstellerij is en dan moeten ze er van mij altijd gewoon langs. maar ik heb ook geen zin om te gaan verongelukken.

klara 16: het probleem is dat ik dit gedrag eigenlijk gewoon niet kan negeren. het is echt een zwaar overdreven reactie.
opzij springen mag dit paard van mij. maar daarna moet hij meteen weer controleerbaar zijn. en op zo'n moment is hij alles behalve controleerbaar.

norton: misschien dat ik het stilstaan ook maar meer toe moet gaan passen. al twijfel ik daar nog aan. toen ik hem kocht ging hij om het minste of geringste stilstaan. waarschijnlijk mocht hij dat van de vorige eigenaar. ik hem nu juist zover dat hij dit niet meer doet in enge situaties.... hij blijft voortaan bijna altijd voorwaarts. behalve als hij echt doorslaat dan Scheve mond

ik zal me de komende tijd eens verdiepen in grondwerk. kan nu toch nog niet rijden met m'n rib.... Scheve mond

hoop dat ik alle vragen zo een beetje beantwoord heb. volgens mij zijn met bovenstaande antwoorden ook de vragen van de rest meteen beantwoord.

Kaze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 18:57

Ik los het steiger-probleem eigenlijk anders op, maar moet wel zeggen dat ik (gelukkig!) nog niet op een kaarsrecht-steigerend pard gezeten heb.

Een paard wordt in de natuur aangevallen door roofdieren met scherpe klauwen. Waar richten deze roofdieren op? Op de hals en de buik, omdat er daar geen ribben zitten om de organen te beschermen, en eens het roofdier de buik van het paard heeft opengescheurd, heeft dit niet veel kans op overleven meer.

Als een paard steigert, of ook maar wat van de grond komt met de voorbenen, geeft het zijn buik bloot en is het wel makkelijker voor het roofdier om dan even die buik open te scheuren: het paard staat stil, en met een ontblote buik. makkelijk toch?

Als ik op een paard zit dat wel eens durft steigeren, of nog in de uitprobeer-fase zit, dan heb ik een lange dresuur-zweep bij me. Ik speel dan het roofdier, en vanaf dat het paard van de grond komt, buig ik voorover en kan met de lange zweep makkelijk aan de zijkant/onderkant van de buik geraken.

Geloof me, eens het paard steigert en dan een tik/klap op zijn dierbare, kwetsbare onderdeel voelt, is hij helemaal onveilig en heeft hij zelf voor die onveilige situatie gezorgd! Hij zal dus wel in het vervolg tweemaal nadenken voor hij dat nog eens doet want... voor hetzelfde geld was hij dood geweest.

Natuurlijk is dat bij kaarsrecht steigeren niet mogelijk, maar als je er snel genoeg bij bent...

Verder ben ik ook voorstanden van wat grondwerk, vertrouwen, en geleidelijk aan weer opbouwen.
Veel succes!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 22:04

mmm klinkt erg logisch.

zal het in m'n achterhoofd houden, mocht het nog een keer gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 06:18

Maar eh... volgens mij vroeg je hoe het te voorkomen.
En het lijkt mij dan, dat je eerst eens (als je alle medische problemen hebt uitgesloten) naar je eigen rijstijl moet kijken. Paarden steigeren nooit zonder reden. Laat een goede instructeur eens kijken.
Al die tips van omtrekken zijn imo symptoombestrijding, geen oplossingen. En als het paard al 2 jaar regelmatig dreigt, lijkt me toch dat ie het niet voor niets doet...

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 09:39

Kaze schreef:
Ik los het steiger-probleem eigenlijk anders op, maar moet wel zeggen dat ik (gelukkig!) nog niet op een kaarsrecht-steigerend pard gezeten heb.

Een paard wordt in de natuur aangevallen door roofdieren met scherpe klauwen. Waar richten deze roofdieren op? Op de hals en de buik, omdat er daar geen ribben zitten om de organen te beschermen, en eens het roofdier de buik van het paard heeft opengescheurd, heeft dit niet veel kans op overleven meer.

Als een paard steigert, of ook maar wat van de grond komt met de voorbenen, geeft het zijn buik bloot en is het wel makkelijker voor het roofdier om dan even die buik open te scheuren: het paard staat stil, en met een ontblote buik. makkelijk toch?

Als ik op een paard zit dat wel eens durft steigeren, of nog in de uitprobeer-fase zit, dan heb ik een lange dresuur-zweep bij me. Ik speel dan het roofdier, en vanaf dat het paard van de grond komt, buig ik voorover en kan met de lange zweep makkelijk aan de zijkant/onderkant van de buik geraken.

Geloof me, eens het paard steigert en dan een tik/klap op zijn dierbare, kwetsbare onderdeel voelt, is hij helemaal onveilig en heeft hij zelf voor die onveilige situatie gezorgd! Hij zal dus wel in het vervolg tweemaal nadenken voor hij dat nog eens doet want... voor hetzelfde geld was hij dood geweest.

Natuurlijk is dat bij kaarsrecht steigeren niet mogelijk, maar als je er snel genoeg bij bent...

Verder ben ik ook voorstanden van wat grondwerk, vertrouwen, en geleidelijk aan weer opbouwen.
Veel succes!

Klinkt idd logisch, ik hou het ook in mijn achterhoofd want soms heb ik ook paarden die steigeren aan de longe als ze even geen goesting hebben en ik heb altijd het paarden dan goed voorwaarts laten gaan, hielp ook maar die methode van jouw hoef ik mss maar één keer uit te voeren en mss veel sneller resultaat.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 11:33

Yamcha schreef:
Maar eh... volgens mij vroeg je hoe het te voorkomen.
En het lijkt mij dan, dat je eerst eens (als je alle medische problemen hebt uitgesloten) naar je eigen rijstijl moet kijken. Paarden steigeren nooit zonder reden. Laat een goede instructeur eens kijken.
Al die tips van omtrekken zijn imo symptoombestrijding, geen oplossingen. En als het paard al 2 jaar regelmatig dreigt, lijkt me toch dat ie het niet voor niets doet...

volgens mij heb ik in dit topic ook al beschreven waarom hij het doet.
het komt erop neer dat hij ergens niet langs wil. van mij moet hij er dan wel langs. waarna hij begint te vervelen. meestal blijft dit bij wegspringen. maar af en toe gaat hij hupsen, achterwaarts enz...

ik heb een goede instructrice maar als hij in de lessen dit niet laat zien is het lastig om te helpen. maar dat zal van de winter nog wel komen, want in de binnenbak doet hij dit nog veel vaker....

ik vroeg idd hoe te voorkomen. maar als hij het ooit weer doet is het wel fijn om in je achterhoofd te hebben hoe je dan kunt handelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 11:41

Maar waarom stap je dan niet af, en laat hem zien dat het toch echt niet zo eng is, en je stelt hem gerust? Gewoon rustig praten tegen hem, en beloon hem eventueel met een snoepje als hij er langs is (en het maakt echt niet uit, hoe, al gaat ie ondersteboven, als hij er maar langs gaat). En een geruststellende stem werkt dan beter als een zweep. Echt, ik spreek uit ervaring. Dit is gewoon angst van het paard, en dat gaat niet op een andere manier over.
Want je dwingt hem er nu langs, bang of niet, en dan vind ik het niet gek dat hij gaat steigeren... En als ie wel steigert? Niks van aantrekken, hem kalmeren en doorgaan. Die tips van eieren op de kop zijn bull, werkt niet.
Op de buik een tik geven werkt wel, maar: als je dat doet, weet dan wel zeker dat het steigeren vanuit onwil of dominantie is. Bij pijn of angst altijd geruststellen.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 11:52

Hoe reageert het paard op druk op het bit? Is hij direct nagefelijk of wringt hij veel tegen? Steigeren is voor mij een uiting van teveel druk van voren (teugels) èn van achteren, (benen), waardoor hij wel naar boven "moet"...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 11:57

Zou ook nog kunnen, en dit gebeurt ook vaak als de ruiter een schrikreactie verwacht op iets "engs". Dan lok je het steigeren min of meer uit.

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 12:23

Ik ben al een paar keer op deze topic mensen met een goede oplossing tegen gekomen, en dat is namelijk het omtrekken.Maar ik krijg het idee dat veel niet precies begrijpen hoe dit bedoeld wordt.
Een paard probeert ons altijd wel eens uit om te zien of hij ,zoals in de kudde, een rang kan stijgen. Als het goed is horen wij altijd een rang boven ons paard te staan(niet met angst maar met respect naar elkaar). Dit zal hij ook door imponeer gedrag doen zoals stijgeren, voelt hij dat dit effect heeft (possitief of negatief) dan zal hij ermee doorgaan.Als je dit gedrag door breekt, door iets te doen zodat hij het niet meer leuk vind of dat het geen effect meer heeft, zal hij ermee ophouden.
Bijvoorbeeld het omtrekken, dit doe je op het moment als je voelt dat je paard begint met stijgeren,als je je paard kent voel je dit al aankomen. Doordat het paard dan nog maar een beetje van de grond komt en je hand naar links of rechts uitsteekt (wel duidelijk) doorbreek je het omhoog gaan en breng je hem uit BALANS.Daarbij voelt hij dit even in zijn rug en dit is niet prettig. Als je dit consequent doet is het echt na één a twee keer over.
Het zelfde als hij omhoog gaat in het wijken dit komt omdat je hem in het voorwaats iets moet tegenhouden om zijwaarts tegaan en hij dan omhoog komt omdat dit toch al succes had. Ook dan omtrekken met als doel hem uit ballans te halen zodat hij niet verder omhoog kan. Heel belangrijk is dat je hem daarna niet nogeens gaat straffen dan bevestig je alleen maar zijn gedrag. Gewoon een volte rijden en doorgaan waar je mee bezig was.
Veel succes ermee en ik weet dat het echt werkt. Groetjes Margreet G.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 12:28

Dat is leuk en aardig, maar dit paard steigert niet uit dominantie, maar uit angst, en dat verandert het verhaal.