Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

loulou schreef:mijn paard is nogal een heethoofd. regelmatig dreigt hij ook om te gaan steigeren. meestal blijft het dan bij een beetje hupsen en dreigen. afgelopen week kwam hij dus echt omhoog en toen dus ook meteen echt goed. iedereen op stal die had zag dacht dat hij zich achterover zou laten klappen, inclusief ikzelf. waardoor ik er dus af ben gesprongen en niet echt fijn terecht ben gekomen (gekneusde rib)

Djoena schreef:wij hebben ook een merrie gehad die onder de catogorie slank en heet hoofd viel...
leuk dier, maar als ze ergens mee zat kwam ze meteen omhoog.
niks hielp...
totdat we prive les kregen van een vrouwtje en die heeft ons toen geleerd om het paard om te trekken.
zodra het paard omgetrokken was en met haar neus bij mijn been zat meteen een tik verkopen..
dit gebeurde allemaal in een fractie van een seconden en na enkele weken kwam ze dan ook niet meer omhoog.
nu is het een fijne merrie zonder streken en ze wordt nu gereden door een 8 jarig meisje
patsur schreef:Djoena schreef:wij hebben ook een merrie gehad die onder de catogorie slank en heet hoofd viel...
leuk dier, maar als ze ergens mee zat kwam ze meteen omhoog.
niks hielp...
totdat we prive les kregen van een vrouwtje en die heeft ons toen geleerd om het paard om te trekken.
zodra het paard omgetrokken was en met haar neus bij mijn been zat meteen een tik verkopen..
dit gebeurde allemaal in een fractie van een seconden en na enkele weken kwam ze dan ook niet meer omhoog.
nu is het een fijne merrie zonder streken en ze wordt nu gereden door een 8 jarig meisje
Zou niet mijn manier van 'oplossen' zijn. Er is toch echt een reden waarom het paard steigert.
laffayette schreef:hallo meiden,
ik heb een 3 jarige slanke lenige ruin en is sinds januarie zadelmak, hij loopt heel netjes en is echt altijd braaf geweest.
sinds juli heeft hij het geintje uitgehaald om er tussen uit te knijpen en is mijn instructrice erop gekropen en haalde dit zelfde geintje uit. je kan hem dan niet corrigeren. sindsdien ben ik een tideman gaan gebruiken en dit werkt heel goed. Maar nu ik dit ding weg wil laten gaat hij er soms tussenuit en springt dan omhoog wat erg gevaarlijk is. Heeft iemand tips?
groetjes
)... Persoonlijk vind ik dat een barbaarse methode... ELpatcho schreef:mijn pony staat ook bij het minste of gerinste op dr achterbenen we zijn naar gert van den hof geweest ermee, en die heeft mij geleerd dat je het paard gelijk om moet trekken, dus nu zodra die dreigt omhoog te gaan zet ik mn rechter OF linkerhand achter mn been en trek je dr zo om, ff 2 rondjes laten draaien en weer verder rijden

Kaze schreef:Ik los het steiger-probleem eigenlijk anders op, maar moet wel zeggen dat ik (gelukkig!) nog niet op een kaarsrecht-steigerend pard gezeten heb.
Een paard wordt in de natuur aangevallen door roofdieren met scherpe klauwen. Waar richten deze roofdieren op? Op de hals en de buik, omdat er daar geen ribben zitten om de organen te beschermen, en eens het roofdier de buik van het paard heeft opengescheurd, heeft dit niet veel kans op overleven meer.
Als een paard steigert, of ook maar wat van de grond komt met de voorbenen, geeft het zijn buik bloot en is het wel makkelijker voor het roofdier om dan even die buik open te scheuren: het paard staat stil, en met een ontblote buik. makkelijk toch?
Als ik op een paard zit dat wel eens durft steigeren, of nog in de uitprobeer-fase zit, dan heb ik een lange dresuur-zweep bij me. Ik speel dan het roofdier, en vanaf dat het paard van de grond komt, buig ik voorover en kan met de lange zweep makkelijk aan de zijkant/onderkant van de buik geraken.
Geloof me, eens het paard steigert en dan een tik/klap op zijn dierbare, kwetsbare onderdeel voelt, is hij helemaal onveilig en heeft hij zelf voor die onveilige situatie gezorgd! Hij zal dus wel in het vervolg tweemaal nadenken voor hij dat nog eens doet want... voor hetzelfde geld was hij dood geweest.
Natuurlijk is dat bij kaarsrecht steigeren niet mogelijk, maar als je er snel genoeg bij bent...
Verder ben ik ook voorstanden van wat grondwerk, vertrouwen, en geleidelijk aan weer opbouwen.
Veel succes!
Yamcha schreef:Maar eh... volgens mij vroeg je hoe het te voorkomen.
En het lijkt mij dan, dat je eerst eens (als je alle medische problemen hebt uitgesloten) naar je eigen rijstijl moet kijken. Paarden steigeren nooit zonder reden. Laat een goede instructeur eens kijken.
Al die tips van omtrekken zijn imo symptoombestrijding, geen oplossingen. En als het paard al 2 jaar regelmatig dreigt, lijkt me toch dat ie het niet voor niets doet...