anders had k je graag willen helpen
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
anders had k je graag willen helpen
Somebitch schreef:Als ze constant opgejaagd werd vind ik het helemaal níet slim om met zweep te gaan rijden
Arielle_ schreef:En vooral langzaam lichtrijden
Celia schreef:Somebitch schreef:Als ze constant opgejaagd werd vind ik het helemaal níet slim om met zweep te gaan rijden
Moet ik ze dan laten slenteren en haar zin laten doen? Ze valt over haar eigen voeten, zeg me niet dat ze dan actief loopt.
Eva_ schreef:Ik krijg een beetje het idee dat jij je pony niet langzamer wìl laten lopen. Gewoon zweep weg en actief aan het been rijden. Schijnovergangen, halt, draf, galop, overgangen, overgangen en nog meer overgangen, dat gaat langzaam steeds vloeiender en jouw pony zal dan zijn achterhand ook gaan gebruiken. Volte's openen en volte's sluiten is ook een goede oefening voor de achterhand van jou pony.
Ik krijg het idee dat jou pony nl. bang is van de zweep, aangezien ze 'sloom' is zonder zweep.
dat wordt een lachertje want ze zal toch niets doen. Leg mij dan eens uit : wat moet er gebeuren als ze niet op been reageert, als jullie toch vinden dat ik het verkeerd doe.
What was I thinking. Constant overgangen draf-galop-draf-galop-... Dus kwart volte galop, kwart draf, kwart galop, kwart draf. Na 1.5uur had ik geen greintje spierkracht meer over en is een vriend van mij erop gekropen, en heeft net hetzelfde gedaan. Een uur later ging mevrouw NOG lopen als je haar langer dan een kwart volte liet draven. Dan zijn we maar gestopt op een goed moment, omdat langer echt niet meer 'menselijk' was (ZO getraind is ze ook niet, kans op blessures e.d., ...).
Na de galop eerst gewoon meteen in stap zetten, in die stap echt super rustig zijn en ervoor zorgen dat je paard ook rustig wordt.. Je bouwt zo een beetje een 'rustmoment' in, waarbij alle stressgedachten van "vooruit vooruit vooruit" weg moeten gaan. Desnoods een beetje een langere teugel en heel ontspannen praten tegen je paard. Als je voelt dat de spanning weg is na een paar minuten, dan ga je heel rustig terug aandraven in een heel rustige draf. Gaat je paard weer lopen, dan zet je hem gewoon terug in stap en zoek je die ontspanning weer op. Bij mij heeft het zeker een 3/4weken geduurd voordat ik haar na de eerste stap terug in een echte rustige ontspannen draf kon zetten en kon houden, zonder dat ze ging lopen. Als dat dan lukt kan je na de galop in draf blijven, maar in een draf die zo immens kort bij de stap ligt dat je moeite moet doen om hem in draf te kunnen houden.. Dus terugrijden met je zit, trager gaan lichtrijden en traag traag traag draven. Als hij daar de ontspanning heeft terug vooruit in arbeidsdraf rijden, en na 20meter terug verzamelen in een héél trage draf.. En zo bezig blijven totdat de spanning er echt uit is. Uiteindelijk kom je op een punt waarbij je gewoon uit de galop kan verderrijden in een arbeidsdraf, zonder geloop of stress en hevigheid.
(toch gek hoe hard onze paarden blijkbaar op elkaar lijken). Als ik ging doorzitten, dan ging zij harder lopen en zelf gaan aanspringen. Ik ben dan echt beginnen trainen op mijn doorzitten, gewoon, niks anders doen dan doorzitten, lichtrijden heeft er laaaang niet tussengezeten in mijn trainingen (behalve dan bij losrijden).
.