Wat te doen tegen te snel willen gaan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EngeltjeS

Re: Wat te doen tegen te snel willen gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 16:15

tis dat je zo ver woont Clown anders had k je graag willen helpen Knipoog

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 16:17

Ik rijdt in een kleiner stuk van de weide. Reed nu de hele weide rond om haar effe door te laten galopperen in de hoop dat ze het dus beu werd. Zoals ik zei is ze onlangs gecheckt door de DA op pijn in de rug ofzo, ook de tanden zijn nog niet lang geleden gedaan. Zodus het lijkt of aan mij te liggen, of zij die gewoon altijd wil rennen. (zo is ze het wel aangeleerd bij de vorige eigenaar, ze moest altijd snel gaan en werd altijd opgejaagd) Ik merk dan ook als ik constant praat dat ze dan ietsje kalmer wordt maar dan plots gaat ze weer zo gaan doen.. Best irritant hoor.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 16:18

Als ze constant opgejaagd werd vind ik het helemaal níet slim om met zweep te gaan rijden Bloos

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 16:29

Somebitch schreef:
Als ze constant opgejaagd werd vind ik het helemaal níet slim om met zweep te gaan rijden Bloos

Moet ik ze dan laten slenteren en haar zin laten doen? Ze valt over haar eigen voeten, zeg me niet dat ze dan actief loopt.

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 16:30

En vooral langzaam lichtrijden Ja

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 16:32

Arielle_ schreef:
En vooral langzaam lichtrijden Ja

Ik probeer Clown

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 16:34

Celia schreef:
Somebitch schreef:

Moet ik ze dan laten slenteren en haar zin laten doen? Ze valt over haar eigen voeten, zeg me niet dat ze dan actief loopt.

Dan loopt ze niet goed aan je been! Je zegt net dat ze wel aan je been is dus waarom slentert ze dan? Omdat ze blijkbaar níet goed aan je been is Knipoog

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 16:37

Ja en wat doe je tegen een paard dat niet goed aan je been is? Een zweeptik geven dat die reageert, ipv constant te zitten porren en geen reactie krijgen, zoals ik dus al eerder zei...

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 16:39

Je moet hem aan je been maken, niet iedere keer de zweep erbij, hij moet aan je been worden.

Daarom zoek een goede instructrice, staat er op marktplaats niets?

Ik bedoel het goed hoor!

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 16:41

Maar ik heb dan zoiets van : wat moet ik doen, blijven porren met die benen voor reactie te krijgen? Wat haalt dat uit? Dat kan haar op de duur niets meer schelen. Wat moet ik dan doen? Een instructrice vind ik niet echt, heb ook al zowat zitten kijken maar precies niet veel te vinden.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 16:42

Het is een beetje lastig uitteleggen over de pc. Is een klein stomp spoortje niks?

Mischien kan je zelf een advertentie plaatsen met gezocht instructrice ofzo als je dat nog niet gedaan hebt Lachen

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 16:50

Ik krijg een beetje het idee dat jij je pony niet langzamer wìl laten lopen. Gewoon zweep weg en actief aan het been rijden. Schijnovergangen, halt, draf, galop, overgangen, overgangen en nog meer overgangen, dat gaat langzaam steeds vloeiender en jouw pony zal dan zijn achterhand ook gaan gebruiken. Volte's openen en volte's sluiten is ook een goede oefening voor de achterhand van jou pony.
Ik krijg het idee dat jou pony nl. bang is van de zweep, aangezien ze 'sloom' is zonder zweep. Knipoog

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 16:54

Balkjes lopen is ook goed voor de achterhand Lachen

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 16:57

Ik snap dat je je zweep er liever bij houdt, zou ik in jou geval ook doen! Wat je wel kan als ze zo gehaast blijft, haar gewoon uit laten razen en zodra ze moe wordt dat je haar dan aan het werk houdt. Dus als ze hard wil draven (is een voorbeeldje hoor), prima laat maar gaan, maar zodra ze dan moe wordt mag ze niet gaan stappen tot jij vind dat het mag... Het is misschien wel wat hard voor je paardje maar zo leert ze het misschien wel af en kan jij je zweep er bij houden.

sandorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 17:02

paard moet aan het been zijn
niet aan de zweep..........

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 19:39

Eva_ schreef:
Ik krijg een beetje het idee dat jij je pony niet langzamer wìl laten lopen. Gewoon zweep weg en actief aan het been rijden. Schijnovergangen, halt, draf, galop, overgangen, overgangen en nog meer overgangen, dat gaat langzaam steeds vloeiender en jouw pony zal dan zijn achterhand ook gaan gebruiken. Volte's openen en volte's sluiten is ook een goede oefening voor de achterhand van jou pony.
Ik krijg het idee dat jou pony nl. bang is van de zweep, aangezien ze 'sloom' is zonder zweep. Knipoog

Zoals al stuk of 3 keer gezegd is, ik rijdt anders NOOIT met zweep maar ze ging te sloom de laatste tijd dus moest er toch iets gaan veranderen. Waarom snappen jullie niet dat blijven pushen geen zin heeft? Daar reageert ze dan gewoon niet meer op, dus wat wil je dan, dat ik blijf duwen? Ja ok mij goed hoor, kom jij maar eventjes proberen.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 19:40

Wel kom maar eventjes allemaal af, en rijdt haar maar vooruit Lachen dat wordt een lachertje want ze zal toch niets doen. Leg mij dan eens uit : wat moet er gebeuren als ze niet op been reageert, als jullie toch vinden dat ik het verkeerd doe.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 19:41

Ze heeft namelijk periodes dat ze niet vooruit wil, en andere tijden is ze super gevoelig op het been...

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 18:04

Reageert zij niet op de stem dan? Ik hoef maar vooruit te roepen en mijn pony snapt al dat er iets niet goed zit.
Verder excuses, ik had niet gelezen dat je normaal niet met zweep rijd. Knipoog
Maar nu snap ik het niet meer helemaal, is jou pony normaal heel sloom, en nu heb je er 1 keer de zweep bijgepakt en kun je haar niet meer houden?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 18:05

Klinkt heel moeilijk, ligt het er niet aan dat ze af en toe hengstig is? De liefste pony's veranderen dan in monsters, en andersom ook!!! Geld ook voor voorwaarts..... Tjah ik wou al zeggen: langzamer lichtrijden maar als jou dat niet lukt.. Toch op oefenen hoor is héél belangrijk! Ik ken namelijk een pony die het ook doet, en zodra je rustig gaat lichtrijden, dus in het tempo waarin jij het wilt, kalmeert ze direct.
En wat hierboven staat kan ook, ik ken iemand die suc6 had met die aanpak.(dus iedere keer dat ze hard wilt door laten lopen tot jij stop zegt) Mischien kun je eens op de grond met de zweep werken, dus in de paddock of een afgezet stuk wei haar er eens aan laten wennen, haar er overal mee aanraken, en dit langzaam op bouwen naar erop zitten met zweep, en dan naar rijden met zweep.... Ik wens je veel suc6 en ik hoop dat het je lukt!!! xxx ciska

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 18:23

Ze heeft echt haar periodes. Normaal is ze niet sloom, maar wil toch altijd liefst snel gaan. Ik heb al geprobeert haar te laten rennen maar zoals ik zei, dan springt ze aan in galop en als ik ze dan naar stap breng, en dan weer draf doe, doet ze het weer (en zo gaat ze door). Dat langzamer lichtrijden daar ga ik nu eens op oefenen, want daar heb ik me eigenlijk nog niet echt op toegelegd. Die zweep ga ik nu gewoon weer achterwege laten en ga eens kijken of ze nu weer zo gaat doen. Maar wat ik dan niet begrijp, als ik gewoon begin met rijden, gewoon voor de eerste keer draf, dan gaat ze rustig en lekker actief, maar vanaf ik gegaloppeerd heb en erna weer wil draven, dan wil ze snel gaan.. ligt dit dan aan mij? En dit heeft ze ook periodes gedaan dat ik gewoon niet met zweep reed, dus het hoeft niet persee iets te zien hebben met die zweep.

zorrohvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 18:29

heel veel overgangen rijden, waneer dit na jou zin te langzaam gaat, bijvoorbeeld van draf na stap, dan zet je hem achteruit en dan stopt hij de volgende keer veel eerder.

Dit zou de eerst paar keer wel lang duren voordat het beter gaat, maar blijven volhouden Haha!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 18:33

Nee heel veel paarden zijn wat frisser na de galop... Ga je ook wel eens op buitenrit? Het kan heel lekker zijn voor paarden om af en toe eens heel hard te mogen, dan kunnen ze eens lekker ''strekken'' en dan bedoel ik echt knoerdhard, zoals op het strand....

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 18:36

Euhm, ze is niet te houden op een veld, heb ik al redelijk wat keren gedaan. Maar de laatste keer liep ze weer op straat en het wordt echt zo gevaarlijk, ik geraak niet op tijd op cirkel want mevrouw negeert dan gewoon wat ik doe. En op het einde van het veld bokt ze constant als ik ze inhoudt.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 18:57

Ik denk dat ik je probleem ken, en nee inderdaad, het is niet zo makkelijk om op te lossen (als we het over hetzelfde probleem hebben). Bij mij was het wel niet "zweep-gebonden", probleem was gewoon altijd aanwezig.

Mijn paard heeft ook lange tijd een goed basistempo gehad voordat ik gallopeerde, dus gewoon als ik aan het losrijden was, ook als ik haar meer oppakte en verzameld begon te rijden bleef ze mooi bij mij. Vanaf de moment dat ik dan gegallopeerd had en terug wilde draven begon mevrouw te lopen. Als ik haar elke keer liet doen ging ze gewoon liefst terug in galop. Ik had er weinig/niets aan te zeggen op die momenten. Bij mijn paard is het probleem wel puur gelegen in 'spanning' en haar temperament, ze wilt altijd zoiezo vooruit.. En van de moment dat ze dan eens echt vooruit heeft mogen gaan, in galop, wil ze niks anders meer.
Ik heb ook immens veel geprobeert. Laten 'uitrazen' had het tegenovergestelde effect dan hetgeen ik wilde, ze liep daarna nog harder. Véél overgangen hadden ook het totaal verkeerde effect, juist omdat ze zo 'actiever' worden gemaakt werd zij ook 'actiever' in haar doen en denken.. Vooruit dus. Heb zelfs een keertje geprobeert haar moe te krijgen Clown What was I thinking. Constant overgangen draf-galop-draf-galop-... Dus kwart volte galop, kwart draf, kwart galop, kwart draf. Na 1.5uur had ik geen greintje spierkracht meer over en is een vriend van mij erop gekropen, en heeft net hetzelfde gedaan. Een uur later ging mevrouw NOG lopen als je haar langer dan een kwart volte liet draven. Dan zijn we maar gestopt op een goed moment, omdat langer echt niet meer 'menselijk' was (ZO getraind is ze ook niet, kans op blessures e.d., ...).

Wat wel lukte bij mij! Vork Na de galop eerst gewoon meteen in stap zetten, in die stap echt super rustig zijn en ervoor zorgen dat je paard ook rustig wordt.. Je bouwt zo een beetje een 'rustmoment' in, waarbij alle stressgedachten van "vooruit vooruit vooruit" weg moeten gaan. Desnoods een beetje een langere teugel en heel ontspannen praten tegen je paard. Als je voelt dat de spanning weg is na een paar minuten, dan ga je heel rustig terug aandraven in een heel rustige draf. Gaat je paard weer lopen, dan zet je hem gewoon terug in stap en zoek je die ontspanning weer op. Bij mij heeft het zeker een 3/4weken geduurd voordat ik haar na de eerste stap terug in een echte rustige ontspannen draf kon zetten en kon houden, zonder dat ze ging lopen. Als dat dan lukt kan je na de galop in draf blijven, maar in een draf die zo immens kort bij de stap ligt dat je moeite moet doen om hem in draf te kunnen houden.. Dus terugrijden met je zit, trager gaan lichtrijden en traag traag traag draven. Als hij daar de ontspanning heeft terug vooruit in arbeidsdraf rijden, en na 20meter terug verzamelen in een héél trage draf.. En zo bezig blijven totdat de spanning er echt uit is. Uiteindelijk kom je op een punt waarbij je gewoon uit de galop kan verderrijden in een arbeidsdraf, zonder geloop of stress en hevigheid.
Om nu meteen na de galop gaan te proberen van trager licht te rijden kan je doen, maar bij mij bleef dat in het begin letterlijk bij 'proberen' omdat ze toen nog dwars door die hulp heen liep. Voor de galop ging verzamelen op mijn zit perfect, erna negeerde ze me.
Verder, om van die associatie doorzitten=galop af te geraken ga je toch echt meer moeten gaan doorzitten. Ik had dat probleem ook Knipoog (toch gek hoe hard onze paarden blijkbaar op elkaar lijken). Als ik ging doorzitten, dan ging zij harder lopen en zelf gaan aanspringen. Ik ben dan echt beginnen trainen op mijn doorzitten, gewoon, niks anders doen dan doorzitten, lichtrijden heeft er laaaang niet tussengezeten in mijn trainingen (behalve dan bij losrijden).

Het enige probleem dat ik nu nog heb is dat mevrouw nog steeds vooruit denkt in mijn proef. Ik moet dan bij B volte 10 meter rijden en bij M aanspringen. Op mijn volte begin ze al vrolijk met haar hoofd te schudden en sneller te gaan lopen, en mijn aanspringen is elke keer naar de vaantjes. Zelfs als ik zelf van plan ben op NIET bij M aan te springen en gewoon door te rijden in draf (dus met bedoeling proef fout rijden om het haar wat af te leren en niet telkens haar zin te geven), dan nog begint ze te lopen en zot te doen... Daar heb ik nog geen oplossing op gevonden jammer genoeg Haha!.