Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

lovelucky schreef:Hey Cassidy,
Bedankt voor je tips! Ik had een paar vraagjes.....
Mijn dierenarts en de jury die mijn paardje gejureerd hebben op de keuring als ook de eigenaar van zijn vader (arabische hengst, z2 dressuur tussen de paarden en alles helemaal zelf berijkt, van veulen af aan) hebben mij geadviceerd om drie keer in de week te longeren met passoa tuig om zijn rug en achterhand spieren te verstevigen, niet om hem in de krul te trekken. Verder rijdt ik 1 keer in de week in de bak en 1 keer in het bos of langs de weg.....
Dus nu mijn vraag (niet aanvallend bedoeld) wat zijn jouw redenen om te zeggen dat ik niet met hulpteugels mag longeren (bij rijden doe ik dat zowieso niet) en waarom is het beter om 4 keer in de week te rijden?? En ook, waarom niet te vaak longeren?
Echt niet boos of betweterig bedoeld ofzo, maar gewoon als vraag
Matsjo schreef:Ik rij zelf 3 x perweek en meestal 1privéles, 2 groepslessen. Ik longeer ook 3x per week, en de laatste dag ga ik meestal stukjes langs de weg wandelen. Tijdens het rijden rij ik vooral veel voltes, gebroken lijnen, overgangen, verander vaak van hand, anders begint meneertje te stinkmodder. Ik weet wel meer dingen die je vooral moet laten

Cassidy schreef:Do's: Voorbereidend grondwerk ruim van tevoren meenemen. Meerdere keren in de week korte sessies (4 dagen 20 minuten in het zadel), zodat het paard in het ritme blijft zijn beter dan een keer in de week rijden en verder een week vrij. Niet teveel longeren.
Bij het rijden voorwaarts neerwaarts houden, nog niet teveel aan het hoofd knutselen, dat komt later wel. Hulpteugels zijn uit den boze, bij rijden en longeren.
lovelucky schreef:Maar waarom dan niet, uitleg....??
...
Ook met bijzet na een tijd. (eerst opbouwen met losjes natuurlijk)
Renee__ schreef:Niet veel ervaring maar een paar do's en don'ts;
Do's
Gewoon hele rondjes rijden door de bak met af en toe een figuur en dan overdreven sturen zegmaar.
Kijken hoe ze reageren qua ontspannenheid ; in het begin met hoofd omhoog maar in de loop van de tijd gaan ze ietsjes zakken. Blijven ze echter een hele tijd met een hoofd omhoog lopen in de gaten houden en er wat aan doen, ivm rugklachten.
Beginnen met longerenOok met bijzet na een tijd. (eerst opbouwen met losjes natuurlijk)
en paar don'ts
veel figuren rijden (nog geen goede balans)
te lang rijden, na braaf zijn een tijd is het goed
te veel doen op 1 dag
druk doen, je moet heel rustig zijn, en met opstappen kan je misschien beter in de stal proberen met opstijgen, dan kunnen ze niet draaien dus niet in de bak meteen.
Aansingelen in de bak. Kan je beter ook in de stal doen, mochten ze draaien enz.
ruitje schreef:Onderzoeken wijzen uit dat longeren op jonge leeftijd slecht is voor het beenwerk.
Ik denk, dat je gewoon niet teveel in een keer moet willen... Wat maakt het nu uit dat het wat langer duurt voordat je zijn spieren getraind hebt...
Kan je niet met de lange lijnen gaan werken? Veel rechtuit en je kunt toch gaan vragen om ontspanning
Ik heb er eens over na zitten denken en ik kan me er zeker wel iets bij indenken dat het slecht voor zijn beenwerk kan zijn om aan de longe te moeten lopen... Denk dat ik hem minder vaak ga longeren (1 keer in de week ofzo) en iets vaker ga rijden, zodat hij daar iets meer ritme in krijgt 
(zij staat trouwens nog steeds bij ons op stal
Met mijn 4-jarige doe ik ook rustig aan. Hij zit nnu in een dipje omdat ik hem waarschijnlijk iets overvraagd heb. Hierdoor kwam hij in verzet. Nu gaat het weer aardig een ben ik vooral bezig met voorwaarts te rijden en af en toe volte werk te doen. Maar meneer verveelt zich snel en gaat dingen verzinnen om he tleuker te maken
Om hem bezig te houden rij ik de laatste tijd meer figuren en overgangen zodat hij bezig blijft. Dit kan toch wel bij een 4-jarige?
Het scheelt natuurlijk ook per paard zoals in dit topic al eerder is aangegeven. Het eene paard kan meer aan dan het andere let daarom altijd goed op hoe hij reageerd.