SB schuiner/scherper

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Izzy19

Re: SB schuiner/scherper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 08:27

Nee ik denk dat ze met moeilijk bedoeld dat die spieren nog niet echt sterk genoeg zijn, dat komt pas door veel te oefenen daarop en die spieren zo aan te sterken. Had ik ook met m'n paard, in stap ging het allemaal goed maar in draf vertraagde hij toch ook altijd, gewoon omdat bepaalde spiergroepen nog niet sterk genoeg waren. Gaat nu alweer veel beter. Is gewoon een kwestie van blijven oefenen, kleine stukjes om te beginnen zodat je niet zit te wachten tot ie een fout gaat maken. Voor sommige paarden is het ook makkelijker om vanuit een kleine volte te starten. Dan heb je meteen de juiste buiging. In het begin laat je dan best de voorhand niet eerst op de hoefslag komen als je uit die kleine volte komt en SB wil inzetten. Dus dan rij je eigenlijk direct vanuit de volte weg in SB.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 09:27

Izzy19 schreef:
Nee ik denk dat ze met moeilijk bedoeld dat die spieren nog niet echt sterk genoeg zijn, dat komt pas door veel te oefenen daarop en die spieren zo aan te sterken.

Maar is dat juist niet wat Goofy zwaar noemde. Je paard kan iets fysiek nog niet zo goed aan (hij vindt het zwaar) en wil dus langzamer gaan.
Ik was juist benieuwd naar het verschil tussen zwaar en moeilijk en de verschillende reactie van je paard daarop.

Goofy zei:
Citaat:
Als je paard langzamer gaat in SB, dan vind je paard deze oefening zwaar.

en
Citaat:
Als je paard iets moeilijker vindt, is dat wat anders als wanneer je paard iets zwaar vindt.
De reactie van je paard is daarom ook verschillend.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 10:23

Ik bedoel dat de uitvoering van SB voor het paard FYSIEK MOEILIJKER is. In dat geval zal het paard meestal SNELLER gaan, om zich aan de inwerking te onttrekken.

Als het FYSIEK ZWAAR is, zal het paard langzamer gaan. Echter het paard onthoudt de oefening en conditioneert zichzelf psychologisch/mentaal. De reaktie van het paard zal LANGZAMER gaan zijn, omdat het paard psychologisch/mentaal dit als reactie heeft geprogrammeerd. Daarom is niet lang doorgaan zo belangrijk, steeds een paar stapjes goed en de oefening afbreken voordat het paard dat doet. Direct na de oefening VOORWAARTS rijden. Het paard onthoudt dit en conditioneert zichzelf op VOORWAARTS blijven.

Als het paard iets niet begrijpt, heeft de uitwerking van "de oefening" geen enkele waarde voor het paard. Echter het paard onthoudt en conditioneert zichzelf op deze ervaringen/indrukken. Het zal dan als vanzelfsprekend slechter gaan met de oefening.

Tegen een ruiter kan je zeggen dat je het anders moet doen, tegen het paard ook, maar dat heeft geen effect. Als je via juiste hulpen communiceert met het paard, zal het paard doen wat je vraagt.
Het paard leert sneller aan, dan de ruiter. Echter zowel voor goede als minder goede dingen..... Pling

Een schouder binnenwaarts kan voor het paard nieuw zijn, maar als je een goede zit met goede hulpgeving hebt, dan rijd je een paard zo voor het eerst SB. Het komt aan op het juiste moment, de juiste mate en de juiste plek. Het zijn dezelfde hulpen als op een volte. De meeste voltes worden verkeerd gereden, v.w.b. de voorbereiding van het rijden van een volte. Als je dat beheerst is het rijden van SB een eitje, ook voor het paard. Echter niet te lang achter elkaar doen, houdt het kort en bouw de oefening langzaam over langere periode op.

Langzaam levert op termijn het snelste en het beste resultaat op.
Je moet zelf dan wel goed kunnen zitten en eenduidig zijn met hulpgeving naar je paard.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 16:15

Sorry dubbele post, zie onder
Laatst bijgewerkt door Hermelientje op 05-09-07 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 16:20

Goofy44 schreef:
Ik bedoel dat de uitvoering van SB voor het paard FYSIEK MOEILIJKER is. In dat geval zal het paard meestal SNELLER gaan, om zich aan de inwerking te onttrekken.

Als het FYSIEK ZWAAR is, zal het paard langzamer gaan.

Mijn dank voor de verfrissende uitleg. Is stof tot nadenken. Heb zo vaak gevraagd waarom mijn pony in de ene situatie wil versnellen en in de andere juist langzamer wil. Kreeg altijd zo'n dooddoener als: "versnellen en vertragen zijn allebei vormen van werkontduiking".

Goofy44 schreef:
Langzaam levert op termijn het snelste en het beste resultaat op

Dat met paardrijden langzaam op termijn het snelste en beste resultaat oplevert heb ik gelukkig al wel geleerd.