Steigeren buiten -> slofteugel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Squit

Re: Steigeren buiten -> slofteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 13:09

het is dat je zover weg woont anders had ik graag met je naar buiten gegaan en je geholpen..
maar even naar belgie te gaan is te veel van het goede he haha

maar wilt er niemand met je mee naar buiten??

sissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 13:12

Lief van je Ja

Ik vind wel mensen die met me meewillen hoor. Waarschijnlijk op onze stal niet, omdat het echt zo'n privé-dressuurstal is waar mensen hun paard een aantal maanden zetten voor training. Veelal hengsten ook, op dit moment zijn het zelfs allemaal 3- of 4-jarige hengsten. De training is volledig dressuurgericht, dus voor buitenrijden zijn de eigenaars meestal niet te vinden. En met die hormonenfabriek van mij is het geen goed idee om met een hengst buiten te gaan *LOL*

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 13:22

ja das weer even minder..
want ik durf te wedden dat je paard wel mee gaat als ze met andere paarden is..
en dat gaat dan daar bij jullie niet lukken..
dan moet je even een andere oplossing proberen te vinden..
maar e zal zeker beter mee lopen als ze niet alleen is!

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 15:11

Jolliegirl schreef:
Ezter
: dan moet je je paard leren zich te gedragen, iédereen kan IMO naar buiten zónder die hulpmiddelen.
en kan je dat niet, dan is er iets foutgegaan in de opvoeding,beleren,vertrouwen o.i.d.
En een slof als noodrem word hier op bokt gezien als eens hulpteugels als hij op de kletter gaat, maar dit heb je al uitgelegd aan me Lachen

Pardon? Waar maak jij uit op dat het paard zich niet gedraagt?

Betreffende paard heeft een TOP karakter, en is ondanks dat hij zeer, zeer slecht gereden is, volledig vast gereden was en veel pijn moet hebben gehad, goud- en goudeerlijk.
Maar hij is tevens lang hengst geweest, sterk en goed ontwikkeld. Het is geen weg-ren, steiger of bokpaard, het enige wat hij doet is als hij iets ziet wat volgens hem super interessant is of een beetje eng, de kop erop zetten en snuiven, snuiven dat je hem ongeveer een halve km verder kan horen. (en dat is niet overdreven).
Op dat moment is, het spijt me zeer, de aandacht niet 100% bij mij. Daarnaast staat er een enorme nek op dat dier en is hij bijna 10 cm groter dan ik.
Hij zal er niet tussenuit doen of mij eraf gooien. Wat doet hij wel; kijken, kijken en nog eens kijken. En daarbij vergeet hij soms stil te staan als ik dat vraag, of juist door te lopen. En voor dat eerste helpt de slof wel degelijk ja.
In ik denk 98 % vd gevallen heb ik de slof niet nodig en hangt hij de hele weg los. Net als, zodra we van de openbare weg af zijn, de gewone teugel. Maar het gaat om de overige 2 %...heel, heel soms heb ik hem even nodig. Om zijn aandacht terug te krijgen en hem eraan te herinneren dat ik er ook bij ben. En gelukkig is er nog nooit iets misgegaan onderweg, zelfs niet bijna.
Maarja, ik ben er ook nog nooit afgevallen, en toch zet ik nog dagelijks mijn cap op...

Over het op een andere manier oplossen, imo is dat wss wel mogelijk, maar niet goed! Ik wil een paard dat durft te kijken, dat uit zichzelf ook durft te ageren. Ik wil geen paard dat zo goed 'onder controle' is dat hij uit zichzelf geen enkele actie meer onderneemt. IMO ondermijn je dan het eigen karakter en alle eigen initiatieven van zo'n dier. Maarja, dan heb je wel een paard dat geen stap meer verkeerd durft te zetten dus dan zou je zeker zonder slof naar buiten kunnen...niet mijn ding. Ik heb liever een losse slof als eventueel mogelijk nodig hulpmiddel, en een wakker, alert en vrolijk paard.

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 09:10

Ezter schreef:
Jolliegirl schreef:
Ezter
: dan moet je je paard leren zich te gedragen, iédereen kan IMO naar buiten zónder die hulpmiddelen.
en kan je dat niet, dan is er iets foutgegaan in de opvoeding,beleren,vertrouwen o.i.d.
En een slof als noodrem word hier op bokt gezien als eens hulpteugels als hij op de kletter gaat, maar dit heb je al uitgelegd aan me Lachen

Betreffende paard heeft een TOP karakter, en is ondanks dat hij zeer, zeer slecht gereden is, volledig vast gereden was en veel pijn moet hebben gehad, goud- en goudeerlijk.
Maar hij is tevens lang hengst geweest, sterk en goed ontwikkeld.

het is een merrie dus ze kan niet lang hengst zijn geweest!
en hoe heet je dat ze slecht gereden is??

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 09:33

sissie schreef:
Heel erg bedankt voor jullie antwoorden. Ik had al zo'n idee hoor, maar ik wist het niet zeker.

@ Simodi: ik ga akkoord met je antwoord, maar wat doe je dan als je paard in de bak wel braaf is, en daar niet steigert? Het gebeurt alleen buiten, zowel als ik erop zit, als aan de hand.

Dan vraag ik me toch af waarom ze dat doet (en jij zelf waarschijnlijk ook!)? Raakt ze zo opgefokt van nieuwe indrukken? Je kunt proberen om haar eerst flink 'moe' te rijden en dan buiten uit te stappen, samen met een ander braaf paard. Eerst een heel klein stukje en steeds wat meer als het beter gaat. Ga niet te snel te ver. Er is dus iets buiten waardoor ze van slag raakt ... je kunt ook proberen om haar buiten aan het werk te zetten, dus in de bak beginnen met werken, goed doorrijden, en dan naar buiten en dezelfde oefeningen doen: inbuigen, met stelling, veel overgangen, wijken op het pad. Zodat ze geen enkele tijd heeft om na te denken waar ze is maar helemaal op jou moet letten, en vooral goed voorwaarts blijven rijden zodat ze geen gelegenheid heeft om te stoppen en omhoog te komen. Op dezelfde manier blijven rijden als in de bak, dus niet je teuegels koerte of langer maken, wel of geen zweep etc.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 09:37

Over het op een andere manier oplossen, imo is dat wss wel mogelijk, maar niet goed! Ik wil een paard dat durft te kijken, dat uit zichzelf ook durft te ageren. Ik wil geen paard dat zo goed 'onder controle' is dat hij uit zichzelf geen enkele actie meer onderneemt. IMO ondermijn je dan het eigen karakter en alle eigen initiatieven van zo'n dier. Maarja, dan heb je wel een paard dat geen stap meer verkeerd durft te zetten dus dan zou je zeker zonder slof naar buiten kunnen...niet mijn ding. Ik heb liever een losse slof als eventueel mogelijk nodig hulpmiddel, en een wakker, alert en vrolijk paard.[/quote]

Er zit ook nog wel iets tussen hoor! Een paard mag best kijken maar moet wel zijn aandacht bij jou houden en dat zijn 2 verschillende dingen die hij best kan combineren! Door hem aan het werk te houden buiten eis je zijn aandacht op zonder dat ie een dooie wordt die alleen doet wat je zegt. Maar het lijkt me dat jij toch degene bent die de leiding wilt houden en niet hij! Mijn paarden mogen buiten ook best om zich heen kijken maar ik wissel dat af met af en toe aan de teugel vragen, wat wijken, halthouden en paar passen terug. Dat doe ik standaard bij elke buitenrit dus niet alleen als het spannend wordt. Gevolg: braaf paard dat wel naar mij luistert maar ook lekker zijn oortjes erop heeft en regelmatig rondkijkt. Natuurlijk mag kijken, dan schrikken ze ook niet zo gauw, maar er is verschil tussen blijven kijken op eigen initiatief om regelmatige mogen kijkn met mijn toestemming.

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 10:34

Sorry, maar ik vat m niet echt. Mijn paard kijkt als HIJ iets interessants ziet. Ik kan niet voor hem gaan bepalen van och nou kijk maar ff rond, terwijl hij gewoon lekker loopt te lopen, en nu moet je opletten en aan het werk, terwijl hij juist ergens naar kijkt. Want dan zou het erop neer komen dat ik hem telkens als hij ergens naar kijkt, aan het werk zou zetten, en telkens als hij juist braaf is, zou laten kijken terwijl er niks te zien is.
T punt is, over het algemeen, kijkt hij wel, is hij wel wakker, maar gewoon onder controle en is er niks aan de hand. Heel af en toe kijkt hij zo erg dat de controle niet meer 100% is. Vantevoren weet ik ook niet altijd welke kant het opgaat. Moet ik dan uit voorzorg maar telkens, iedere keer als hij kijkt iets gaan vragen, ff aan het werk zetten? Dat vind ik niet nodig, niet leuk voor mij en niet leuk voor hem.
Er zit ook een groot stuk karakter, hengsten-natuur in waar hij zich echt wel van bewust is. Hij moet waken, opletten voor gevaar. Moet ik dat onderdrukken? Ik vind van niet, ik vind dat eigen karakter van het paard, dat hij gewoon mag behouden.
( hij is immers zn balletjes ook al kwijt Bloos )

wannadance03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 12:29

Hee!!

Das wel lastig!! maar niet met een slofteugel gaan rijden..
DAt is veel te gevaarlijk als die daarmee gaat steigeren;)

iK hoop dat je binnenkort weer lekker mee kan buitenrijden!!

doegg:)

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 13:08

Ezter schreef:
Sorry, maar ik vat m niet echt.

ik dacht even dat je het over het paard had van de TS..
sorry mijn foutje ik vond het al zo vreemt dat je zo over haar paard sprak Bloos
maar het was over je eigen paard hihi

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 13:16

Squit schreef:
Ezter schreef:
Sorry, maar ik vat m niet echt.

sorry mijn foutje ik vond het al zo vreemt dat je zo over haar paard sprak Bloos

Ah dan vat ik m wel Lachen

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 13:19

Ezter schreef:
Squit schreef:

Ah dan vat ik m wel Lachen[/quote]

ja ik snapte hem ook niet helemaal op een gegeven moment dacht ik van heeft ze het nou over haar eigen paard of over die van de TS.. haha

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 17:42

Moderatoropmerking:
Eszter, als je vragen hebt over je eigen paard dan kun je daar zelf een topic over openen Lachen. Nu is het voor veel posters onduidelijk over welk paard je het hebt.