jong paard pakt bit vast

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WinBinChes

Re: jong paard pakt bit vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 16:03

Nu snap ik het niet meer Clown

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 16:16

Dan ben je in dit geval niet de enige!
Pakt hij nu WEL of NIET het bit vast?? Pakt hij WEL het bit vast, ga dan eens terug naar het longeren. Met een bijzetteugeltje eraan (en dan niet zo strak! ) en de longeerlijn als teugel door het bit naar de longeerlijn toe, zodat je stelling kan vragen. Het liefst bijzetteugels die zo'n lang stuk rubber hebben I.P.V een rondje.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 16:21

Ik ben niet degene die dit topic heeft gestart en weet dus niet of hij nu wel of niet vast pakt..

Ik kan alleen uit mijn ervaringen zeggen dat een jong paard niet zomaar vast pakt, hooguit doet alof hij er geen bal van snapt om onder het werk uit te komen...

Zo moeilijk is het toch niet, een kwestie van even goed lezen..

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 16:27

Ja en ik ben dus van mening dat dat niet in het paardenwoordenboek voorkomt. Of ze snappen het of niet. Ze zullen niet onder het werk uit willen komen, tenzij er is mis is of het dier pijn heeft.

Een paard kan niet alsof doen, want hij weet niet wat dat is

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 16:38

Haha, hier kunnen we natuurlijk een diskussie over beginnen, maar dat doen we niet..

En reken maar dat een paard je zeker wel voor de gek kan houden...!!
Ervaringen genoeg mee gemaakt..

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 16:40

femmefatale1 schreef:
Haha, hier kunnen we natuurlijk een diskussie over beginnen, maar dat doen we niet..

En reken maar dat een paard je zeker wel voor de gek kan houden...!!
Ervaringen genoeg mee gemaakt..

Gelukkig dat ik ze dan nog op de dam heb gehad. En die zullen er waarschijnlijk ook niet komen Clown

git

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 07:00

Het is inderdaad geen vastpakken, maar hij snapt het nog niet. Als hij zich zo tegen het bit zet, heb ik niets te zeggen. Het voelt dan aan als een paard met een hele harde mond, maar dat is het natuurlijk niet. Ik heb dan geen veilig gevoel. Het voelt alsof hij er ieder moment van door kan gaan, en dan niet meer zal willen luisteren. Dat doet hij overigens niet, en het grootste gedeelte loopt hij netjes naar beneden, alleen als ik een kant in wil die hij niet in wil, dan gebeurt het. Dit is altijd als ik van de stal ( en dus de andere paarden) af wil gaan rijden. De wendingen in de richting van de stal gaan goed. Daarbij maakt het niet uit of die wendingen linksom of rechtsom zijn.
Over het wel of niet passen van het bit ? Dat past, zeker weten. Niet alleen ik weet dat zeker, maar ook alle mensen die mij bezig gezien hebben en mijn paard kennen, daarnaast heb ik wel wat jaartjes ervaring.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 07:41

Dus je paard kent het wel als het hem uit komt, en als het hem niet uit komt snapt ie het ineens niet...?
Hij probeert dus onder jouw hulp uit te komen en vooralsnog lukt em dat..
Persoonlijk rij ik zulke paarden met een kneveltrensje.
Dit bitje werkt heel zacht in en bovendien ook nog eens op de mondhoeken. Iets wat voor een jong paard nog wel eens nodig kan zijn..
Wellicht het proberen waard?

En vooral niet toe geven, gewoon doorzetten..

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 10:19

jonge paarden durven nogal eens vechten en tegenduwen tegen druk, is het nu voor een wending of om na te geven. Het zelfde is ook als je voor de eerste keer zijgangen doet dan zijn er paarden die echt ingaan ipv ervan weg te gaan. Als het paardje ouder wordt dan zullen de hulpen ook lichter gegeven kunnen worden.

Maar probeer wel je paard eerst correct te rijden en pas een probleem als probleem herkennen als je echt weet dat je paard aan de hulpen staat en niet wil luisteren. Anders is het geen probleem maar snapt het paaard het gewoon niet. Dus het kan ook zijn dat je paardje een bepaalde kant niet opwil en doordat hij de hulpen niet goed verstaat dat hij er zich dan ook gaat hevig tegen verzetten. Maak alles heel duidelijk. Als je een wending moet maken en het paardje wil niet in die richting gaan dan mag je eigenlijk vooral niet gaan trekken in de richting maar voorwaarts gaan en dan pas draaien.

maryke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 16:01

ben het eens met femmafatale.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 16:09

Om de hulpen te leren zou je ook een paar keer achter een ander paard aan kunnen rijden. Al die adviesen van een zwaarder bit werken alleen maar averechts op den duur.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 22:20

aerdenhout1 schreef:
Om de hulpen te leren zou je ook een paar keer achter een ander paard aan kunnen rijden. Al die adviesen van een zwaarder bit werken alleen maar averechts op den duur.

Wie heeft het hier over een zwaarder bit?? Ik niet hoor!!

git

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 06:55

Ik heb hem van de week inderdaad samen met andere pony's gereden, en dan is het voor hem makkelijker. Je kunt dan sturen, en dan loopt hij inderdaad die anderen wel achterna. Gezien alle dieren die op die plaats staan op dat moment bij ons aan het werk waren, is ook de wens om terug te gaan naar de bak waar de andere anders nog staan niet zo groot. Voorop lopen vind hij overigens het leukste, en dan stapt hij in een tempo dat ik nog niet gevoeld had van hem
Hij is zowiezo nogal eigenwijs ingesteld hoor. Waar ik bij vorige paarden vooral merkte dat ze wilde draven en blijven draven, wil deze het liefst stilstaan. Het is werken om hem vooruit te krijgen, wel eens verrassend moet ik zeggen. Ik heb daardoor wel het gevoel dat hij er zometeen ineens uitklapt, maar tot op heden heeft hij dat niet gedaan. Zelfs bokken enz heeft hij niet gedaan, en eigenlijk is hij dus gewoon super braaf, hij heeft alleen wat meer tijd nodig om diverse dingen op te pakken.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 07:31

femmefatale1 schreef:
KiWiKo schreef:
joviban, ik heb er ondertussen schat ik zo een kleine 300 zadelmak gemaakt en beleerd, geloof me is even een fase. ALLE jonkies, hoe braaf dan ook, hebben allemaal een moment dat ze truukjes uit gaan proberen. Gewoon doorrijden is dan het beste

Je hebt absoluut gelijk..
Ook ik beleer jonge paarden voor mijn vak. En er komt bij allemaal idd een periode dat ze gaan proberen hoe onder het werk uit te komen..
Gewoon door rijden, niet teveel hand... en vooral soepel zijn in de hand.. en niet te vergeten voorwaarts rijden..

Wat even ook nog kan doen, is je teugel vast maken aan de neusriem (en het bit) zodat de inwerking iets minder is.. erg handig als je paard aan het wisselen iod is..

ik beleer ook paarden maar dan als uitgegroeide hobby, wat dit paard doet doen ze eigenlijk allemaal, alleen de eén meer dan de andere, het is veelal een zit,en stuur probleem .
Rechts trekken is links zitten en is voor een jongpaard dus links inplaats van rechts, als de ruiter dan gaat voelen zal zijn onderrug gespanen zijn en zal de ruiter staan op de beugels, als ze dit niet voelen moeten ze dat maar vragen aan een toeschouwer die het aan de houding kan zie,iets voorover hangen, en staan op het binnenbeen, onderbeen naar voren bijna, of tegen het voorbeen. Heel veel wendingen en slangenfoltes rijden.

git

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 07:39

Kan wel kloppen, ik had inderdaad in het begin spierpijn in mijn rug als ik op dit paard gereden had. Inmiddels ontspan ik mijn zit en rug wel.
Als ik wil stoppen, als het paard met zijn neus in de richting van de stal staat, heeft hij ook de neiging om echt door te drukken, ik heb dan enigszins angst om de controle te verliezen. Ik heb in het verleden wel eens meegemaakt dat een paard dan op zo'n moment ging rennen en keihard ging bokken. Wat ik nu meemaak, maakt die gevoelens weer een beetje los, vandaar denk ik die onzekerheid. Daarnaast ben ik geen 18 meer en waar ik vroeger totaal geen angst kende, is nu toch een en ander verandert.
Niet dat ik stijf van de angst op mijn paard zit hoor, zo erg is het ook niet, maar misschien zit een deel van het probleem in mijn gespannen zit ?

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 08:01

klopt wel je voelt dat hij kijkt en of aangeeft dat hij rechtuit wil en op dat moment ga je verstrakken en gaat hij eigenlijk al,dan moet je proberen in tegenovergestelde richting gaan zitten en de wending aan geven wat ik vaak laat doen, en zelf doe is 2 passen aan geven ontspannen en weer 2 passen aangeven en weer ontspannen en zo de wending rijden of tot 2 tellen wand dan kun je niet verstrakken en moet je in balans blijven, en je paard kan ook niet sterk worden.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 08:20

En je moet op zo'n moment ook zorgen dat ie voorwaarts blijft, al gaat dat tegen je gevoel in..
Eigenlijk net doen of je niks in de gaten hebt..

Maar wat ik me ook af vroeg, rij je hem alleen in de bak, of met andere paarden erbij?

git

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 15:04

Ik rij hem op de wei, de andere paarden staan dan op een soort paddock. Ik rijd dus niet met andere paarden ook op de wei, althans niet los.
Ik heb wel een keer samen met de anderen gereden, in een groepje, dat we met 4 paarden bij elkaar blijven als het ware. Hij wil dan graag voorop. Normaal trainen we samen, zonder anderen erbij.
Hetgene hij vooral doet, is als ik op een volte rijd, voor het gemak pakken we rechtsom. Hij doet dan moeilijk als in net voor de hoefslag ben, en alleen op het punt dat ik dan van de andere paarden wegdraai. Hij kan de andere paarden overigens wel zien, maar hij weet natuurlijk ook de weg bij ons op het terrein.
Draai ik linksom, dan doet hij het op hetzelde punt als ik net van de hoefslag afdraai ( beetje duidelijk wat ik bedoel ?)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 16:17

Ik heb ook zo'n probleem gehad met een3 jarige, ook op de wei..
We konden de paarden wisselen.
De paarden stonden in wei A, ik reed in wei B, maar trok erg naar het hek van wei A toe..

Toen hebben we de paarden in wei B gezet en ben ik in wei A gaan rijden..
Door zijn verwarring was het probleem opgelost, hij probeerde nog wel even, maar door gewoon door te rijden gaf hij het erg snel op..

En anders... ergens anders met em gaan rijden, waar hij de paarden niet ziet.. imo plakt hij erg aan de groep..

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 19:56

Dat doen meer jonge paarden dat is gewoon een kwestie van wennen niet meteen andere bitten enz. een paard moet ook een paard blijven.

Ik heb al een stuk of tien jonge paarden (in)gereden en zeker 4/5 pakten het bit erg vast gewoon oefenen en daarna gaat het al een stuk beter Lachen

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 20:26

Pistasche schreef:
Dat doen meer jonge paarden dat is gewoon een kwestie van wennen niet meteen andere bitten enz. een paard moet ook een paard blijven.

Ik heb al een stuk of tien jonge paarden (in)gereden en zeker 4/5 pakten het bit erg vast gewoon oefenen en daarna gaat het al een stuk beter Lachen

Zo, een stuk of 10.. een goed begin..
Er zijn hier mensen op bokt die dit doen voor hun werk, en dan zijn het er meer als honderd....
Overigens rij ik eigenlijk standaard met een kneveltrens op jong beesten, simpel weg omdat deze stiller liggen in de mond en helpen met sturen door druk op de mondhoeken..

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 20:43

femmefatale1 schreef:
Pistasche schreef:

Er zijn hier mensen op bokt die dit doen voor hun werk, en dan zijn het er meer als honderd....
Overigens rij ik eigenlijk standaard met een kneveltrens op jong beesten, simpel weg omdat deze stiller liggen in de mond en helpen met sturen door druk op de mondhoeken..

Ik bedoel niet 10 paarden ingereden wat in stond ook tussen haakjes Knipoog
Ik rijd vaker jongere paarden omdat ik niet zo groot ben dus ik hoop dat je dat begrijpt voordat je me als een soort 'Penny' aanziet Lachen

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 07:17

femmefatale1 schreef:
Pistasche schreef:

waarom sturen we eigenlijk jonge paarden, en niet op houding, zit, en ballans, gewicht hulpen ze reageren zo goed op het aangeven van de richting, die je aangeeft met je heupen en benen, en zonder strakke rug en schouders(scheelt een hoop getrek en frustraties) en scheelt in de portemonnee, voor het aantal bitten.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 12:46

Het eerste wat ik een jong paard leer is vooruit, terug en zijn neus te volgen..

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 11:34

ik leer ze stappen, en af en toe draven als het goed voelt, en als ik stap dan ben ik alleen maar bezig met wendingen en foltes, en kleine stukjes recht uit, moeten bij mij,eerst leren op mijn aanwijzingen van richting veranderen en rechtuit na een wending, en halt houden, best wel belangrijk.