Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
femmefatale1 schreef:Haha, hier kunnen we natuurlijk een diskussie over beginnen, maar dat doen we niet..
En reken maar dat een paard je zeker wel voor de gek kan houden...!!
Ervaringen genoeg mee gemaakt..
aerdenhout1 schreef:Om de hulpen te leren zou je ook een paar keer achter een ander paard aan kunnen rijden. Al die adviesen van een zwaarder bit werken alleen maar averechts op den duur.
femmefatale1 schreef:KiWiKo schreef:joviban, ik heb er ondertussen schat ik zo een kleine 300 zadelmak gemaakt en beleerd, geloof me is even een fase. ALLE jonkies, hoe braaf dan ook, hebben allemaal een moment dat ze truukjes uit gaan proberen. Gewoon doorrijden is dan het beste
Je hebt absoluut gelijk..
Ook ik beleer jonge paarden voor mijn vak. En er komt bij allemaal idd een periode dat ze gaan proberen hoe onder het werk uit te komen..
Gewoon door rijden, niet teveel hand... en vooral soepel zijn in de hand.. en niet te vergeten voorwaarts rijden..
Wat even ook nog kan doen, is je teugel vast maken aan de neusriem (en het bit) zodat de inwerking iets minder is.. erg handig als je paard aan het wisselen iod is..
Pistasche schreef:Dat doen meer jonge paarden dat is gewoon een kwestie van wennen niet meteen andere bitten enz. een paard moet ook een paard blijven.
Ik heb al een stuk of tien jonge paarden (in)gereden en zeker 4/5 pakten het bit erg vast gewoon oefenen en daarna gaat het al een stuk beter
femmefatale1 schreef:Pistasche schreef:Dat doen meer jonge paarden dat is gewoon een kwestie van wennen niet meteen andere bitten enz. een paard moet ook een paard blijven.
Ik heb al een stuk of tien jonge paarden (in)gereden en zeker 4/5 pakten het bit erg vast gewoon oefenen en daarna gaat het al een stuk beter
Zo, een stuk of 10.. een goed begin..
Er zijn hier mensen op bokt die dit doen voor hun werk, en dan zijn het er meer als honderd....
Overigens rij ik eigenlijk standaard met een kneveltrens op jong beesten, simpel weg omdat deze stiller liggen in de mond en helpen met sturen door druk op de mondhoeken..

femmefatale1 schreef:Pistasche schreef:Dat doen meer jonge paarden dat is gewoon een kwestie van wennen niet meteen andere bitten enz. een paard moet ook een paard blijven.
Zo, een stuk of 10.. een goed begin..
Er zijn hier mensen op bokt die dit doen voor hun werk, en dan zijn het er meer als honderd....
Overigens rij ik eigenlijk standaard met een kneveltrens op jong beesten, simpel weg omdat deze stiller liggen in de mond en helpen met sturen door druk op de mondhoeken..