Kin op de borst en rennen maar...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

montyjansen

Re: Kin op de borst en rennen maar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 07:51

Senzafine schreef:
Ze is eerst voor de kar geleerd. Daarna hebben de eigenaars er gewoon recreatief onder het zadel mee gereden (enkel buitenritten). Toen zijn en ik mijn vader haar beginnen rijden.

voor de kar leren ze meestal of redelijk zwaar,of los aan het bit, kan daardoor als je er op zit dit probleem opleveren, of zwaar of los, nu kunnen jullie proberen hem alleen maar te gaan rijden met lichte stelling en een lichte schouder voor, zodat hij aan je been, en naar je hand moet lopen. Op een gegeven moment moet hij je hand wel opzoeken, let wel hij kan de gekst dingen uit halen om er onderuit te komen,bokken, rennen, hoog lopen, laag, en ga zo maar door.

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 10:02

Ze is toen geleerd met een zware stang...
Met die stelling en een lichte schoudervoor ben ik inderdaad bezig. Veel protest krijg ik daar niet bij hoor, als ze het beu is gaat ze wel weer veel te diep lopen.
Ik ga haar nu zo licht mogelijk proberen rijden en steeds meer contact nemen tot het moment dat ze haar hoofd op haar borst zet. Dan het contact wat minderen en been geven. En vooral consequent zijn zal de boodschap zijn.
Dat lijkt mij de beste manier. Met die ophaaltrens ga ík meer kwaad dan goed doen vermoed ik.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:02

Senzafine schreef:
Ze is toen geleerd met een zware stang...
Met die stelling en een lichte schoudervoor ben ik inderdaad bezig. Veel protest krijg ik daar niet bij hoor, als ze het beu is gaat ze wel weer veel te diep lopen.
Ik ga haar nu zo licht mogelijk proberen rijden en steeds meer contact nemen tot het moment dat ze haar hoofd op haar borst zet. Dan het contact wat minderen en been geven. En vooral consequent zijn zal de boodschap zijn.
Dat lijkt mij de beste manier. Met die ophaaltrens ga ík meer kwaad dan goed doen vermoed ik.

goed voorwaarts houden, en desnoods schouder binnenwaarts, en gevoel houden dat hij door wil lopen, maar niet rennen.
Geen bitten toestanden, paardrijden.

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 20:25

gewoon absoluut niet aan zijn mond komen. (wordt het alleen maar erger van)
Ik heb zelf ook een 4 jarige die in het begin ook achter de teugel kroop en de hals op kropte.
Gewoon naar voren rijden, naar voren en naar voren...
Geef hem maar flink werk op zijn bord, voltes slangen voltes afwenden etc etc....
Dan gaan ze vanzelf een keer de hand opzoeken.
Wat ik ook deed is met longeren de bijzet, of slof, of pessoa teugel bijzetten tussen de voorbenen.
Normaal gezien doe je dat aan de zijkant, omdat ze dan minder snel op de kop gaan lopen.
Maar bij een paard wat achter de teugel kruipt kun je dat makkelijk zat zo doen...
ze kunnen zich dan wat makkelijker langer maken in de hals....
Succes ermee! Haha!
Bij mij is het ook goed gekomen, dus dit komt vast ook goed, heb gedult...
groetjes manuela

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 20:33

Mandy_89 schreef:
Hmm vreemd heb hier eigelijk nog nooit van gehoordf.

Misschien dat ze ergens last van heeft? Van het gebit, of dat het zadel begint te drukken zodra je in draf gaat, en dat ze daarom haar hoofd zo doet??

Al eens geprobeert haard zonder bitje te rijden? Als ze het dan niet meer doet dan heeft het dus met haar mond te maken.

Groetjes Mandy

Nooit van gehoordt???
Dit heet achter de teugel kruipen.
Het bit dus niet aan willen nemen...

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 20:34

Senzafine schreef:
Dat kun je toch niet helemaal vermijden? Je moet een paard toch vooraan kunnen begrenzen om te verzamelen?

Volgens mij is hier verzamelen even helemaal niet van belang!
Eerst moet de aanleuning in orde zijn.... en dan nog ligt verzamelen wel zeker 20 hoofdstukken verder......

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 20:36

nelleke22 schreef:
Mijn verzorgpony deed dit ook, wat ik heb gedaan klinkt heel stom maar hielp wel, zweepje erbij nemen jezelf heel goed vasthouden en met het zweepje tegen de nek tikken ze schrok en deed haar kin dan weer van de borst en ik had weer controle over de pony

Jaja vast wel.... gaat vast en zeker goed komen zo... niet dus...!!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 20:41

Senzafine schreef:
De merrie die ik rijd zet wanneer je ze vooraan wil begrenzen of bv verzamelen in galop haar kin op haar borst. Op dat moment heb je nog heel weinig te zeggen en loopt ze eigenlijk met je waar ze wil. Zolang ik met heel weinig contact rijd gaat het goed, maar dan heb ik problemen met haar in een rustig tempo te houden. Als je haar dan van achter naar voor wat bij elkaar wil rijden en dus druk neem op mijn teugels gaat dat hoofd 'hup' naar die borst. In stap doet ze het niet, in draf en galop wel. Wat is nu de beste manier om dit af te leren?
Haar neus er proberen uitrijden door been te geven werkt niet, haar hoofd blijft op haar borst en ze versnelt enkel.
Heb al geprobeerd met de teugels los te gooien wanneer ze dit doet maar ook dat werkt niet.

Mijn paard had hier ook de neiging toe, oplossing; met je zit rijden! Ik kwam er later ook achter dat ze heel erg op de zit gereden was en zodra je dus iets in de mond zit zet ze zich vast(ik kan natuurlijk wel gewoon contact hebben) en been geven heeft dan als resultaat dat ze op de loop gaat. Ik ben heel diep gaan zitten en heel erg op zit gaan rijden en het probleem was vrijwel meteen over.

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 12:01

manueeltje84 schreef:
Senzafine schreef:
Dat kun je toch niet helemaal vermijden? Je moet een paard toch vooraan kunnen begrenzen om te verzamelen?

Volgens mij is hier verzamelen even helemaal niet van belang!
Eerst moet de aanleuning in orde zijn.... en dan nog ligt verzamelen wel zeker 20 hoofdstukken verder......

Doordat ze voor de kar heeft gelopen vindt ze de galop ook heel moeilijk. Nu is mijn vader daar aan het aan werken en als ze niet wat verzamelt loopt lukt het echt niet hoor. Ze vanuit een heel snelle draf in galop laten vallen is ook niet de manier lijkt me.

Ik heb gisteren nog eens gereden. Goed voorwaarts en heel de tijd met lange teugel, af en toe een heel klein beetje opgepakt. Naar het uitstappen toe liep ze mooi ontspannen, neus richting grond, fijn contact. Tijdens het rijden kruipt ze wel af en toe achter de teugel als ze het wat moeilijk vindt worden. Ik ga nu elke keer proberen opbouwen. Bedankt voor de tips! Ik heb er zeker wat aan gehad.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 08:13

je kan hem ook leren galopperen door in uitjes te plaatsen, en hem daar eerst los, en later er op gaan zitten, over te laten springen.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 08:18

Senzafine schreef:

Niet helemaal, je verzameld door middel van je zit, kantelen van bekken daardoor schuift de achterhand eronder en komt de voorhand vrij. Als het paard als een dolle ervandoor gaat dan terug naar af en opnieuw beginnen en telkens maar hele korte stukken, vraag je teveel kan het paard van schrik er van tussen gaan.